Nu ska vi diskutera Biltemas stövlar & ryggskydd.

Har fått samma uppfattning vad det gäller omdömen om Biltemas produkter. Vissa förespråkar dom medan andra ratar dom. Smaken är ju som baken och det är kanske tur det. :) Är mest nyfiken på om det finns någon som har testat deras stövlar.

Anledningen till det tror jag ligger mycket i ojämn produktkvalitet genom deras sortiment. En del saker kan vara kalasbra och del rent junk.
Som tex. bra olja/kass kopparpasta......kanonbra bilshampo/kass 520 kedja(ej o-ringskedjan) osv osv. Det gäller att testa sig fram och sortera ut det man tycker är bra. -Precis som Jula egentligen....massor med junk men massor med bra grejjer också!

Har funderat på att köpa deras cross stövlar + byssor, behöver inga värsChting grejor då jag kör som en snigel, vill bara se tuff ut :yoparty

Jag köpte deras 'racing' stövlar idag och är helt nöjd med dom än så länge.

har inte kört med dom än (första körlektionen på måndag..) men rekommenderar dom verkligen som första skor eller för den som vill ha ett par billiga och helt dugliga skor :)

Skulle nog personligen aldrig tjacka prylar som har med säkerheten att göra från dom. Visst att det var fel storlek på ryggskyddet men den klarade likförbannat inte av att hantera slag ordentligt.

Det är lätt och förblöda halvt ihjäl på vägkanten och tänka "fan, om jag ändå hade lagt någon hundring till på riktiga prylar". Dom har haft tillräckligt många livsfarliga produkter och anmälningar hos ARN för att jag ska vara avskräckt iaf. Men men, det är som sagt bara min personliga åsikt. :)

Har ju förståelse för folk som inte vill punga ut överpriser hos MC-handlarna också. Där kan man ju få skit som inte klarar av testerna för överpriser istället. :huvet

Jag har såhär i efterhand läst en del om Biltemas ryggskydd (japp, kanske korkat) och kommit fram till att jag nog ändå inte "litar" riktigt på det även om det i mina ögon känns relativt robust? Kände i samma veva på stövlarna men de satt inte bra på mina fötter och kändes allmänt klena, blev Sidi Crossfire istället, yepp, betydande prisskillnad men i Sidis fall så vet jag ju helt säkert vad jag får... Funderar nu på något av Handelsbodens ryggskydd, någon som har erfarenhet av dessa? Verkar svårt att hitta tester...

Köpte stövlarna men dom är riktigt mjuka och nu har ena dragkedjan pajat efter 1,5 säsong (ca 800 mil). Det blir ett par "riktiga" stövlar framöver...

Benta01, nu väckte du allt en gammal tråd... ;)
Men det är alltid intressant med bra utrustning man inte måste betala en arm för.

Jag har kört hela säsongen nu med Biltemas ryggskydd och hjälm. Vi har även köpt deras brallor och "sport"-handskar till tjejen.
Jag gillar L2 ryggskyddet, tycker det sitter helt ok, känns robust och har inte suttit som lim varma dagar heller. Jag märker nu iof efter en säsong att resåren har blivit lite uttänjd så man får dra åt det lite extra, men det hålls ju på plats av jackan. Men jag ger det helt klart godkänt. Sen att jag kan byta ryggskydd varje säsong för en bråkdel av priset jämfört med ett märkesskydd är ju inte heller fel.

Har kört med hjälmen med snabbknäppe med, den fick ju jäkligt bra i nått test i Bike. Kan väl säga att jag överlag är nöjd med hjälmen med, men den isolerar inte mot brus något vidare, samt att "skjutreglagen" på hjälmen snabbt blir lite lösa. Skyddet känns bra iaf, passformen är bra och det är inga problem att byta visisr, man får lirka lite men behövs inte skruvas nått eller så.

Tjejen tycker byxorna sitter som ett smäck så hon är nöjd. Hon är även nöjd över handskarna, dock så tycker jag att de passar bäst för en passagerare, det är lite svårt att knyta näven med dem, t ex för att greppa styret eller hytta mot en cyklist. ;)

Kör med deras öppningsbara hjälm med inbyggt solskyddsvisir.Till det priset så har jag inget att klaga på och ventilationen av denna hjälm har ju en mängd funktioner som faktiskt fungerar mycket bra.Godkänd och bra testresultat i Bike gör ju inte det hela sämre.En del av deras handskar är däremot lite sämre när de visat sig tåla vatten dåligt.Men för runt hundringen så ska man kanske inte gnälla för mycket.Använder också deras kedjespray flitigt.

Last edited:
Jag har Lidl's L2 skydd men då storlek till frugan inte fanns fick hon Biltemas L2. Tycker faktiskt att Biltemas sitter bättre än Lidl's, även om Lidl fick högre betyg i testerna, men det var å andra sidan för att Biltemas var felmärkt så några av dom testade slagen hamnade utanför skyddsområdet, något som knappast spelar roll i en verklig olycka.

Båda två lär vara betydligt bättre än det svindyra märkes skydd som jag använde tidigare och som var innan skyddsklassern L1 och L2 infördes.

Det är inte bara slag/stöt skyddet ska ta upp. Ryggskyddet ska heller inte kunna böjas bakåt mer än lite grand för flexibilitet. Ett test är väl bättre än inget men Lidls som fick bra betyg tex är lika mjuk bakåt som framåt.

Det är inte bara slag/stöt skyddet ska ta upp. Ryggskyddet ska heller inte kunna böjas bakåt mer än lite grand för flexibilitet. Ett test är väl bättre än inget men Lidls som fick bra betyg tex är lika mjuk bakåt som framåt.

Har ett UFO ryggskydd, det går att böja till ett u..

Biltemas l2 är jäkligt stabilt men svårt att få plats med under skinnstället

Biltema har två modeller av ryggskydd.
http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=ryggskydd
Jag valde det gråa för jag tyckte det kändes rejälare. För att få så bra skydd som möjligt valde jag det längsta till mina 173cm. Skydd från svanskota till nacke.
Den längsta modellen var INTE en bra idé. Skyddet är väldigt styvt så när jag böjde mig framåt så tryckte skyddet bakåt jackan vid nacken, tog i hjälmen och tryckte hjälmen nedåt mot näsan så jag inte kunde se bra framåt, nästan "bara" hojen. Lösningen blev att ta bort de två nedersta sektionerna en "hemmakväll" => Köp inte för långt.
Ryggskyddet har två axelband som på en ryggsäck. Funkar bra när jag står upp. När jag böjde mig framåt över tanken så trycktes fortfarande jackan ut baktill uppe vid nacken, tog i hjälmen och tryckte hjälmen framåt (även om det var bättre med 2 plastsektioner kortat skydd). Kollar man på andra ryggskydd så är det undre fästet för axelbanden mycket högre upp på många.
Flyttade upp de undre fästena. Och nu böjs ryggskyddet som det ska. Ryggskyddet sitter ju ordentligt fast vid axlarna och midjan (midjebältet).
Så välj inte för långt skydd och flytta undre "ryggsäcksfästena" uppåt närmare axlarna så sitter det riktigt bra för 329kr / 349kr. :tummenupp Tycker jag. Nackdelen jämfört med t.ex Dainese (perforerat aluminiumgaller) är att Biltemas påstås bli varmt/svettigt sommartid. Varmt/svettigt är inget jag reflekterat över. Ryggskydd har blivit poppis för utförsåkare. Så i samband med skidsäsongen är större sportaffärer proppade med ryggskydd. Bara att kolla. Och högre priser.Råd och Rön har testat ryggskydd.
http://www.radron.se/Tester/Bil-fritid--familj/Ryggskydd/

Om det hade haft så stor betydelse borde väl inte halvarssons track vunnit flera år eller? ^^

Biltema Stövlar

Köpte sportstövlar på biltema förra året och jag får ont i lilltårna(har provat plåster utan förbättring), där skenan sitter är det väldigt hårt innanför.
i somras gick handtaget till ena dragkedjan av eftersom kedjan gått trögt ända sen jag köpte dom, så 2 nyckelringar löste det kanon och det blev lättare att dra både upp o ner.
Helt okej för 2 sommrar, men ska köpa nya till nästa sommar(inte biltema):tummenupp

i somras gick handtaget till ena dragkedjan av eftersom kedjan gått trögt ända sen jag köpte dom, så 2 nyckelringar löste det kanon och det blev lättare att dra både upp o ner.

Fast det problemet drabbade även mina (i sammanhanget) "dyra" Sidi-boots. Även jag löste det med nyckelringar allt eftersom de gick sönder så dom får fortsätta leva.

Edit: Ja, nyckelringarna får plats bakom kardborrfliken, annars hade det varit mindre bra.

Last edited:
Jag har köpt det grå/röda skyddet för 349:-. Level 2 klassat, sitter bra och tajt mot kroppen. Känns gediget!

Stövlarna är jag lite smått nyfiken på (De vita motard/Crossstövlarna)

Fastna inte i fotpinnar och reglage med de där nyckelringarna bara är ni snälla. :)

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back