Nu skall man vara orolig även vid köp av hoj.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Fallet nedan iofs en moped, men skulle lika gärna vara en mc. Är vi på väg mot ett penningaslöst samhälle? Med allt mer elektroninska pengaöverföringar via data och via telefoni, (telefonen kan man rånas på med..) framöver?

Skulle köpa moped - rånades på 20 000
Västmanland 11 okt 09:55

Natten mot lördagen blev en 33-årig man överfallen och rånad i Västerås, rapporterar SR Västmanland. Mannen trodde att han skulle träffa en person som skulle sälja en moped men i stället blev han överfallen av tre män.

- 33-åringen säger att han hade med sig 20.000 kronor i kontanter, säger vakthavande polisbefäl till radion.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
"Natten mot lördagen"
Verkar säkrare att göra affärer i dagsljus.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vad är det som säger att 33 åringen hade 20000 över huvud taget ?????

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Varför köpa moped på natten?

det luktar skumt det här...?

Jontey

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Hoj
-
Tror inte samhället kan bli kontantlöst av flera olika anledningar.Nationalekonomer menar på att ett kontantlöst samhälle kan leda till att samhällsekonmin faller som ett korthus, det tycks den ju göra ändå.

Svarta pengar sägs stå för omkring hälften av den totala ekonomin och anses faktiskt av många föra in sk näring i ekonomin.

Hur som helst så är det ju faktiskt så att många försörjer sig mer el mindre på svart ekonomi och detta skulle innebära ett mkt stort soialt stöd till denna grupp om möjligheten togs bort, även om vissa av dessa utnyttjar båda systemen.

Sedan skulle nog många små företag försvinna då ägarna inte finner det intresseant att driva firman vidare när man inte kan ta ngt svart längre.

Visst förekommer det mkt brott kring kontanhantering men det sker minst lika många ekonomiska brott på elektronisk väg.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
internetdosa

men som andra sagt, vem fasen stämmer möte och tar med sig den summa kontanter en lördag natt?

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(

är man så jävla dum att man går runt med 20k kontant får man skylla sig själv.
Antingen har man postväxel, som inte är utställd på någon (för att vara övertydlig), eller så kollar man först på det man ska köpa och kanske lägger en handpenning på 10% (vilket i det här fallet hade betytt att han hade blivit rånat på 2k och inte 20k) och sen återkommit senare med resten i en postväxel, som är gratis!.

Alla kan göra dumma saker men ibland undrar man hur puckade vissa kan vara, om det hela inte var uppgjort. Vem köper ett fordon mitt i natten?

simjon-5

SLIM
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
1988 Yamaha FZR 1000 Genesis
Jag kan bara hålla med om att man måste vara jäkligt dum eller riktigt blåögd, för inte fatta att det är något skumt med att handla en moped mitt i natten. För antingen är den het på något sätt eller så är det skumma typer. Han bad ju nästan om att bli rånad.:tummenupp

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Det kan finnas många förklaringar till tidpunkten.
Jag har sjäv sålt fordon där affären gjorts upp mitt i natten och fått kontant betalt i danska pengar (80.000kr).
Det behöver inta alltid vara skumma affärer!

Cash rules!

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Att handla mitt i natten hör väl inte till vanligheterna men att köpa saker kontant är inget konstigt tycker jag.

Det största summa kontanter jag haft med mig till en affärsuppgörelse är 69000, alla har inte internetbank.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Är nog inga problem att hitta en identisk händelse från -60, -70 eller åttiotalet heller..

Knappast något nytt, knappast något att tänka extra på....

Rånare är väl världens näst äldsta yrke..

Dark_Messenger

Guest
Knappast något unikt och man kan aldrig vara 100% säker men man kan på olika sätt minimera riskerna.

Två saker kan ju vara att inte gå runt med 20k eller göra affärer en lördagsnatt. Hela skiten låter skumt. Är det inte bara ett dåligt försök till förs.bedrägeri?? Iofs har jag aldrig hör talas om något förs.bolag som betalar ut ersättning till någon som påstår sig ha blivit "rånad på en större summa kontanter man bar på sig".

Öppnar förs.bolagen den dörren lär nog fler "bli rånade" just när de var på väg att kontantbetala nya huset etc. :D

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
skulle köpa en bil för några år sedan men fick inte ens komma och titta på den om jag inte tog med mig kontanter

han tjattade frenetiskt på att jag skulle ta med cash medans jag bara ville titta på bilen i första skedet och ta ut pengar direkt om det blev affär då la han på snacka om att inte vilja sälja en bil utan råna folk på pengar

blev som ni förstått inget besök från min sida men man kanske borde ringt polisen och satt ditt han istället men de va då det

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Iofs har jag aldrig hör talas om något förs.bolag som betalar ut ersättning till någon som påstår sig ha blivit "rånad på en större summa kontanter man bar på sig".

Men tänk, att det är precis vad de gör.......

( jaja, inte alla, inte alla avtal, inte alla lägen, men ändå..)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati