Både båtar och motorcyklar är ju sommarprodukter, så skall man sälja något även under vinterhalvåret gäller det väl att hitta en annan typ av produkt som har säsong på vintern. I norr funkar väl snöskoter till exempel. I söder vet jag inte vad det skulle vara för produkt som funkar på vintern... psykologhjälp till deprimerade hojåkare med abstinens kanske?
Att sälja både bilar och motorcyklar låter möjligen i teorin som en bra idé, men frågan är hur det funkar i praktiken. Ta BMW (Bilia) i Göteborg som exempel. De har ju haft egna säljare, servicepersonal m.m. så det är väl möjligen enbart vissa overheadkostnader man kunnat dela med bilförsäljningen. Sen kanske man hoppas på att locka bilkunder att även köpa MC, men även där är jag något undrande. Känns som att BMW:s målgrupper skiljer sig en del på bil- och MC-sidan och när MC-försäljningen numera är ett "hål i väggen" med egen entré tror jag det är få bilkunder som råkar slinka in i MC-butiken och ännu färre som spontanköper en MC. Tidigare hade de i alla fall motorcyklarna i samma hall som bilarna så de var synliga för bilkunderna på ett annat sätt.
Det är nog inte helt enkelt att få ihop lönsamheten under hela året för mc-handlarna. Något som kan locka in fler kunder i butiken och kanske generellt ge större lönsamhet tror jag kan vara att satsa på större anläggningar som säljer fler märken (som Bike eller Johans MC), men kanske också att ligga i anslutning till andra mc-butiker. Dessa saker funkar ju dock främst när det är mc-säsong, även om en hög lönsamhet under sommarhalvåret förstås kan göra företaget mer uthålligt att klara vintern.