Ny BMW-handlare i Göteborg

Ivan@p-1.se

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2009
Ny tycks det vara en officiell hemlighet: Ny BMW Handlare i Gbg blir Bike, som får monopol i Västra Götaland. Inte bra för oss konsumenter med ett de facto monopol. BMW detta har ni skött illa. Närmaste handlare förutom Bike blir om jag inte räknat fel i Ängelholm!!!! Hur tänkte ni? Som tur är har vi Kenneths MC, Sveriges bästa MC verkstad och reservdelsbutik. (Kolla med BMW om ni tvivlar, fast det är klart, de kan ju inte svara uppriktigt på den frågan!

Last edited:
Bike är ingen "ny" BMW handlare. Problemet är väl att bristande lönsamhet gör att BMW (via Bilia) lägger ner försäljningen i både Göteborg och Stockholm.

Har du någon källa till informationen, då jag inte kan hitta något på varken BMW:s eller Bilias hemsidor?

I och för sig skulle jag knappast bli förvånad om det stämde. Inte speciellt nöjd med BMW Göteborg, varken på bil- eller mc-sidan. På MC-försäljningen känns de mer som trötta ordermottagare som inte direkt lyfter ett finger mer än nödvändigt. Har varit nöjd med deras MC-verkstad dock.

Känns som en naturlig följd av att Bilia köpte BMW Group Göteborg. Det funkar inte hur länge som helst att åka snålskjuts på produktens varumärke som enda BMW-handlaren i Göteborg (där de ju också haft ett monopol, även på bilsidan). Man måste satsa själv också genom att ge god service och som handlare erbjuda det där lilla extra som kunden förväntar sig av varumärket - annars blir varumärket bara luft och en kylarprydnad eller logga på tanken utan mening.

Om nu kunderna har svikit (kanske pga det jag skrev ovan) tror jag inte direkt Bilia sett några sentimentala skäl att behålla verksamheten utan kanske snarare tyckt det varit ett enkelt beslut att lägga ner mc-försäljningen som varit en udda fågel i deras totala verksamhet.

Last edited by a moderator:
Har hört ett annat rykte också, i samband med detta tappar Bike i Trollhättan Honda !
Skall säljas av annan handlare i Trollhättan numera...................

Att Bilia slutar sälja hojar är ju knappast en förlust, intresset för att sälja hojar tappade de ju för många år sedan...

Samtidigt får man ju säga att det är ganska patetiskt att det nu inte finns en BMW hoj säljare i GBG överhuvudtaget. Kanske läge för Bike att flytta hit ;)

Har du någon källa till informationen, då jag inte kan hitta något på varken BMW:s eller Bilias hemsidor?

I och för sig skulle jag knappast bli förvånad om det stämde. Inte speciellt nöjd med BMW Göteborg, varken på bil- eller mc-sidan. På MC-försäljningen känns de mer som trötta ordermottagare som inte direkt lyfter ett finger mer än nödvändigt. Har varit nöjd med deras MC-verkstad dock.

I senaste MC-nytt var det en notis om detta, men sedan så har dom annonserat i GP om att dom rear ut utrustning pga nedläggning.

I senaste MC-nytt var det en notis om detta, men sedan så har dom annonserat i GP om att dom rear ut utrustning pga nedläggning.

Ok, tack!

Då är det väl bara att hoppas att det dyker upp någon ny BMW-handlare i Göteborg inom kort. Känns som att BMW ett för stort hojmärke för att inte ha någon representation här över huvud taget och Trollhättan ligger ju en bra bit bort. Kanske någon av de andra handlarna tar in BMW i sortimentet?

Frågan är hur lätt det är att få lönsamhet i att sälja bara ett MC-märke? Både Ahlqvist och Zäta Motor har ju gått den vägen med Honda och Yamaha så det känns kanske inte i linje med deras profil att börja med ytterligare ett märke. Skulle i såna fall vara om de startade en egen BMW-anläggning i anslutning till deras nuvarande anläggningar, men som drevs i deras regi.

Alternativet vore att någon av handlarna som idag redan har flera märken tog in även BMW, exempelvis Johans MC, men det krävs ju förstås en del att bygga upp erfarenhet och kunnande kring ett märke, inte minst när det gäller personal på verkstadssidan.

Innan ni kastar skit över ett företag ni tydligen har noll koll på så bör ni kanske ta reda på lite fakta om sitvationen?

Anser ni det långt att åka till trollhättan för att lämna in en hoj för service så ring till dem å be dem komma å hämta den så ska ni se att dem även gör detta.. Dem leverar hojjar över hela sverige..

å ang HONDA ska dem göra ett "Honda center" för honda bil å MC vilket ja tror själv kommer gå åt helvette.

Jönköping och nybergsmotor är auktoriserade bmw vad jag kan se så 15mil österut då om inte bike duger...

Innan ni kastar skit över ett företag ni tydligen har noll koll på så bör ni kanske ta reda på lite fakta om sitvationen?

Anser ni det långt att åka till trollhättan för att lämna in en hoj för service så ring till dem å be dem komma å hämta den så ska ni se att dem även gör detta.. Dem leverar hojjar över hela sverige..

å ang HONDA ska dem göra ett "Honda center" för honda bil å MC vilket ja tror själv kommer gå åt helvette.

Varför skulle det gå åt helvete?

Yamaha center säljer båtar och inte många verkar störa sig på det.

Tyvärr är det så att säsongen är kort och personal ska ha lön under vinter också. Så att sälja sådant som folk köper året om kan jag som hojåkare stå ut med för att jag vill ha kvar firmor som Honda center där man får toppen service varje gång man är där.

Så bättre tycker jag att hojfirmor blandar lite pytt vad de säljer och finns kvar än att de försvinner och att man till sist bara ha postorder kvar.

Både båtar och motorcyklar är ju sommarprodukter, så skall man sälja något även under vinterhalvåret gäller det väl att hitta en annan typ av produkt som har säsong på vintern. I norr funkar väl snöskoter till exempel. I söder vet jag inte vad det skulle vara för produkt som funkar på vintern... psykologhjälp till deprimerade hojåkare med abstinens kanske?

Att sälja både bilar och motorcyklar låter möjligen i teorin som en bra idé, men frågan är hur det funkar i praktiken. Ta BMW (Bilia) i Göteborg som exempel. De har ju haft egna säljare, servicepersonal m.m. så det är väl möjligen enbart vissa overheadkostnader man kunnat dela med bilförsäljningen. Sen kanske man hoppas på att locka bilkunder att även köpa MC, men även där är jag något undrande. Känns som att BMW:s målgrupper skiljer sig en del på bil- och MC-sidan och när MC-försäljningen numera är ett "hål i väggen" med egen entré tror jag det är få bilkunder som råkar slinka in i MC-butiken och ännu färre som spontanköper en MC. Tidigare hade de i alla fall motorcyklarna i samma hall som bilarna så de var synliga för bilkunderna på ett annat sätt.

Det är nog inte helt enkelt att få ihop lönsamheten under hela året för mc-handlarna. Något som kan locka in fler kunder i butiken och kanske generellt ge större lönsamhet tror jag kan vara att satsa på större anläggningar som säljer fler märken (som Bike eller Johans MC), men kanske också att ligga i anslutning till andra mc-butiker. Dessa saker funkar ju dock främst när det är mc-säsong, även om en hög lönsamhet under sommarhalvåret förstås kan göra företaget mer uthålligt att klara vintern.

Det verkar ju fungera för Honda City i Upplands väsby så varför inte? Där säljer dom Bil/MC/fyrhjulingar och även gräsklippare och snöslungor m.m. och det verkar ju rulla på för dem iaf. :)

Bike är ingen "ny" BMW handlare. Problemet är väl att bristande lönsamhet gör att BMW (via Bilia) lägger ner försäljningen i både Göteborg och Stockholm.

Det är inte BMW som lägger ned försäljningen, utan Bilia som bestämt sig för att renodla som verksamhet.

BMW Group GBG har väl aldrig varit duktiga på något? :va

Försökte få hjälp utav dem för flera år sedan med mina personbilar men maken till drygare försäljare eller verkstadspersonal har jag aldrig varit med om! Borde gå en kurs på Porsche Center Borås :tummenupp

Bike ska tydligen öppna egen butik i Göteborg i vår för att sälja BMW och Yamaha.
http://www.motorrad.se/?nid=1086

Bra att vi även i framtiden kommer att ha en BMW-handlare i stan och Yamaha Center kan nog behöva lite konkurrens.

Ja, det låter ju lite knasigt att det skall finnas två Yamaha säljare i GBG??

Men vad gäller Bike är det nog inte så lätt som dom tror. De kommer inte kunna ha kvar den attityden de har haft innan ang inbytes priser mm.

Jag skulle en gång byta in en gammal SP-1:a som jag hade köpt på Bike. De gav mig en skitdåligt inbytes pris. Åkte direkt till Yamaha center och fick nästan 20k mer!!

Är själv ingen fan utav Bike. Har blivit besviken en hel del ggr när jag varit där. De är inte direkt dåliga men det är den allmänna attityden som man ibland blir bemött med som gör att jag tröttnar. De har nog helt enkelt varit för stora på hemmaplan. Intressant att se hur de skall hantera det i GBG.

Sedan att de skall ha en verkstad här i GBG som skall konkurrera med Kennet´s MC och "deras" märke blir inte lätt!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick