Ny Cagiva, Mito 500, 133 kg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag vill också ha en tvåtakt istället, är det helt kört att få tag på en landsvägstvåtaktare större än 125cc nu?

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Den är svår att finna information om. Hittar inte ens den på Cagivas hemsida bland de hojar som produceras. Kanske letar jag fel. Bara tänk om Aprilia kunde göra en 2 takts 500 cc variant av deras underbara RS 250 ....

/D.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den är svår att finna information om. Hittar inte ens den på Cagivas hemsida bland de hojar som produceras. Kanske letar jag fel. Bara tänk om Aprilia kunde göra en 2 takts 500 cc variant av deras underbara RS 250 ....

/D.

jag köper två, direct!

Alternativet är att köpa 4 st 250...
Finns det inga big-bore kit till 250'n?
350cc skulle ju göra den massor roligare :yoparty

L.I.L.L.E.M.A.N

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Hoj
Kawasaki Z1000, Triumph Bobber, Honda CB 750 Four
Här är artikeln...

You might think this is just a white version of Cagivas proven Mito 125, but look closer: the two-stroke’s expansion chamber exhaust is gone, and the stickers read 500.
Cagiva replaced the tiny two-stroke motor in favour of a thumping 60bhp 500cc single from sister company Husqvarna.
The chassis and bodywork is identical to the 125 (except for some seriously cool forged alloy Marvic wheels), meaning it weighs just 133kg.
That’s 32kg less than the already light 2007 Honda CBR600RR! A tiny, seemingly unbaffled exhaust is just visible at the bottom of the fairing, but is road legal and will be used on the finished machine.
What’s more, the amount of existing components used to build the bike means development was quick and cheap – and the final production bikes will cost around £4,000.
That’s around the same as the less focused Suzuki SV650, and less than slower and softer single cylinder bikes such as the £4899 Yamaha MT-03.
The idea for the bike came from Giovanni Castiglioni, son of MV Agusta Group (who own Cagiva) President Claudio Castiglioni.

18237005.jpeg

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Så jävla sexiga! Vore kung med en så "effektsvag" motor lär det inte bli mycket till försäkring heller. Perfekt för den som vill ha mycket MC för lite pengar. Sugen som attan... dock inget man rider två på. :/

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
60 hk på en 500 cc motor låter inte något vidare. Rasbenäget så det förslår när den plågas utmed landsvägar gissar jag.

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
60 hk på en 500 cc motor låter inte något vidare. Rasbenäget så det förslår när den plågas utmed landsvägar gissar jag.

Har jag svårt att tro eftersom dom plockar dubbla effekten ur 600 då fyrcylindriga förstås. En liter-effekt på 120 hk är inte så vansinnigt.

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
6,5 tums hjul...
Det verkar som att det ska tävlas med maskinerna. Eller har det redan gjorts kanske? artikeln är publicerad i december 2005.

Scrolla ner till sista bilden och titta noga på slutburken på avgassystemet.
Alltså är 525 SP en 125'a och ja försök till racingserie...

Stånkemotor i 125-chassi visas på mässor för att få folk på forum att flåsa av begär - tillverkning om alla stormar Castiglioni med förfrågningar?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag tolkar artikeln som så att det redan finns en serie för Mito 125, och att dom nu erbjuder förarna att köpa ett 525-motorkit, alternativt både kittet och en sprillans 125:a (för nykomlingar).

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning