Ny Cagiva, Mito 500, 133 kg

Jag vill också ha en tvåtakt istället, är det helt kört att få tag på en landsvägstvåtaktare större än 125cc nu?
 
Den är svår att finna information om. Hittar inte ens den på Cagivas hemsida bland de hojar som produceras. Kanske letar jag fel. Bara tänk om Aprilia kunde göra en 2 takts 500 cc variant av deras underbara RS 250 ....

/D.
 
Den är svår att finna information om. Hittar inte ens den på Cagivas hemsida bland de hojar som produceras. Kanske letar jag fel. Bara tänk om Aprilia kunde göra en 2 takts 500 cc variant av deras underbara RS 250 ....

/D.


jag köper två, direct!

Alternativet är att köpa 4 st 250...
Finns det inga big-bore kit till 250'n?
350cc skulle ju göra den massor roligare :yoparty
 
glöm inte att Proton äger det hela också (såvitt jag har förstått).
 
Här är artikeln...

You might think this is just a white version of Cagivas proven Mito 125, but look closer: the two-stroke’s expansion chamber exhaust is gone, and the stickers read 500.
Cagiva replaced the tiny two-stroke motor in favour of a thumping 60bhp 500cc single from sister company Husqvarna.
The chassis and bodywork is identical to the 125 (except for some seriously cool forged alloy Marvic wheels), meaning it weighs just 133kg.
That’s 32kg less than the already light 2007 Honda CBR600RR! A tiny, seemingly unbaffled exhaust is just visible at the bottom of the fairing, but is road legal and will be used on the finished machine.
What’s more, the amount of existing components used to build the bike means development was quick and cheap – and the final production bikes will cost around £4,000.
That’s around the same as the less focused Suzuki SV650, and less than slower and softer single cylinder bikes such as the £4899 Yamaha MT-03.
The idea for the bike came from Giovanni Castiglioni, son of MV Agusta Group (who own Cagiva) President Claudio Castiglioni.

18237005.jpeg
 
Så jävla sexiga! Vore kung med en så "effektsvag" motor lär det inte bli mycket till försäkring heller. Perfekt för den som vill ha mycket MC för lite pengar. Sugen som attan... dock inget man rider två på. :/
 
60 hk på en 500 cc motor låter inte något vidare. Rasbenäget så det förslår när den plågas utmed landsvägar gissar jag.
 
Det verkar som att det ska tävlas med maskinerna. Eller har det redan gjorts kanske? artikeln är publicerad i december 2005.

Scrolla ner till sista bilden och titta noga på slutburken på avgassystemet.
Alltså är 525 SP en 125'a och ja försök till racingserie...

Stånkemotor i 125-chassi visas på mässor för att få folk på forum att flåsa av begär - tillverkning om alla stormar Castiglioni med förfrågningar?
 
Jag tolkar artikeln som så att det redan finns en serie för Mito 125, och att dom nu erbjuder förarna att köpa ett 525-motorkit, alternativt både kittet och en sprillans 125:a (för nykomlingar).
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top