Ny diesel förstör motorer !

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jörgen Karlsson skrev:
2696423 Vad har du för kula, vad sitter den i?
Du har väl inte frityrolja i lubrikatorn?

Det är en 11hk stationärmotor, ca 2m hög, av okänt fabrikat (Säffle?) som står på en hembygdsgård, den har tidigare dragit en spånhyvel (som man gör takspån med) bland annat.
Den är inte min, men det är i princip bara jag som kan med den och har orken att dra i gång den emellanåt, annars skulle den ha rostat ihop för länge sen.
Det har varit på tal att sälja den för att finansiera övriga kostnader på hembygdsgården, men än står den kvar.

Sen har jag IOFS ett halvt löfte om att få en gammal båtmotor ur en flottarbåt, men den har stått i många år så det blir nog att fylla den med diesel och banka loss kolven med slägga för att få igång den.

Jo, jag kör ren frityrolja i lubrikatorn för att tunna ut tjäran som föregående maskinist har hällt i, nu är det bara insrputningspump-pistongen som behöver smörjas med smörjkanna då den är nystartad och kall, när den har stampat på en stund så droppar det fullt tillräckligt ur det röret också

En kompis till mig har en båt som liknar din väldigt mycket, utrustad med tändkula och KAMEVA propeller, båten i fråga är lämpligt nog döpt till "Tjoff".

Man hör den gå på fullgas en timme innan man ser den komma stävandes. :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
thefatkid skrev:
2696467 Vad har du för kula och vard sitter den i är nog frågan:p

Mvh Rasmus

Jag har en skötbåt från 1950, det är originalmotorn som sitter i. En 20-hästars Seffle S18 FV också från 1950. Jag har renoverat både båt och motor. DEn har varit med i några tv-program, bla "Kasta loss", samt i tidningen Nostalgia. Har en suddig bild på båten i mitt garage här på SH.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
thefatkid skrev:
2696467 Vad har du för kula och vard sitter den i är nog frågan:p

Mvh Rasmus

En tvåcylindrig i ett antikt motrcykelliknande chassie av vad jag har sett :D


Nu får jag :sissy med Jörgen...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
GuW skrev:
2696489 Det är en 11hk stationärmotor, ca 2m hög, av okänt fabrikat (Säffle?) som står på en hembygdsgård, den har tidigare dragit en spånhyvel (som man gör takspån med) bland annat.
Den är inte min, men det är i princip bara jag som kan med den och har orken att dra i gång den emellanåt, annars skulle den ha rostat ihop för länge sen.
Det har varit på tal att sälja den för att finansiera övriga kostnader på hembygdsgården, men än står den kvar.

Sen har jag IOFS ett halvt löfte om att få en gammal båtmotor ur en flottarbåt, men den har stått i många år så det blir nog att fylla den med diesel och banka loss kolven med slägga för att få igång den.

Jo, jag kör ren frityrolja i lubrikatorn för att tunna ut tjäran som föregående maskinist har hällt i, nu är det bara insrputningspump-pistongen som behöver smörjas med smörjkanna då den är nystartad och kall, när den har stampat på en stund så droppar det fullt tillräckligt ur det röret också

En kompis till mig har en båt som liknar din väldigt mycket, utrustad med tändkula och KAMEVA propeller, båten i fråga är lämpligt nog döpt till "Tjoff".

Man hör den gå på fullgas en timme innan man ser den komma stävandes. :D

Jag skulle ändå rekommendera en rak SAE-30 naftenbasolja till lubrikatorn. Förut körde de flesta på Shell Talpa men den görs inte längre. Statoil har dock en rak 30 naftenbasolja. Den heter TD100. Jag köper den på 20-liter dunk. Modern multigradeolja är kass i tändkulor. Det beckar igen kolvringsspåren pga additivet VI-improver som är en polymer.

Frityrolja har för dålig bärighetet. bla för vevlagret. Det kanske funkar bra om ni bara uppvisningskör med låg belastning, men om man tex tar min marinmotor så går hon ca 200-300 timmar i skärgården och på Östersjön om somrarna. Då är det ca 70% effektuttag kontinuerligt, timme ut och timme in.

Jag har renoverat och mekat med många kulor här i sthmstrakten. Vevlager är tändkulans känsliga punkt, detta pga av det minimala smörjoljeflöde som lubrikator/förlustsmörjningsprincipen innebär.

Jag har också ställbar propeller på min, Seffle original, ej KAMEWA. KAMEWA köpte dock upp Seffle på 70-talet för att komma åt Seffles propelleravdelning.
Seffles propellerdesign går fortfarande att köpa av Kamewa (som ägs av Rolls Royce idag)

Vad roligt att du tar hand om tändkulan deras!! :tummenupp


GuW skrev:
2696503 En tvåcylindrig i ett antikt motrcykelliknande chassie av vad jag har sett :D


Nu får jag :sissy med Jörgen...

Haha!

Såå tung är inte HD ;)
Min 20-hästars tändkula väger 850 kg och har en kolv med 6.5" diameter. Kolv med vevstake väger 15 kg! Svänghjulet väger 200kg :yoparty :rofl

Så HD:n är rena racern! :tungan
 
Last edited:

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
kul med mer folk än en annan som gillar tändkulor är me farfar å pillar i hans tändkulor har några traktorer å greja me faktiskt
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
jag har ett par frågor till jörgen (eller om nån annan känner sej manad)

är lite sugen på att köpa en VW Lupo 3L diesel, och skulle vilja kunna köra den så billigt som möjligt, vad är det för typ av motor i den? och vilken olja skulle den kunna köras på? jag har tillgång till ultraljudstvätt om det skulle slagga igen.

vad vinner man på att hälla i nitrometan i tanken när man kör på vegetabiliska oljor? (mer effekt??) edit: vart köper jag ren nitrometan?

är det skillnad i hur mycket energi som kan utvinnas ur dom olika oljorna typ Joule/liter, (vilken ger mest energi och vilken ger mest bang for the buck s a s?)

kan man förestra fröoljor till FAME som privatperson? (typ bygga en apparat, fröolja in FAME ut mao, är det en komplicerad process?)

är hampolja en bra olja att köra på? (jämfört med andra fröoljor) anledningen till att jag frågar är att hampolja ska tydligen va väldigt bra för människor (och säkert för naturen). btw är det lagligt för bönder att odla hampa nu i sverige eller??

ok ett steg till då vad är ännu snålare än en diesel jo en stirlingmotor, skulle det gå att bygga normala (well..) fordon med stirlingmotorer? väteceller kanske? (ett kinesiskt företag har gjort en leksaksbil som går på väte bara för att visa att det fungerar)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Homo skrev:
2696820 jag har ett par frågor till jörgen (eller om nån annan känner sej manad)

är lite sugen på att köpa en VW Lupo 3L diesel, och skulle vilja kunna köra den så billigt som möjligt, vad är det för typ av motor i den? och vilken olja skulle den kunna köras på? jag har tillgång till ultraljudstvätt om det skulle slagga igen.

vad vinner man på att hälla i nitrometan i tanken när man kör på vegetabiliska oljor? (mer effekt??) edit: vart köper jag ren nitrometan?

är det skillnad i hur mycket energi som kan utvinnas ur dom olika oljorna typ Joule/liter, (vilken ger mest energi och vilken ger mest bang for the buck s a s?)

kan man förestra fröoljor till FAME som privatperson? (typ bygga en apparat, fröolja in FAME ut mao, är det en komplicerad process?)

är hampolja en bra olja att köra på? (jämfört med andra fröoljor) anledningen till att jag frågar är att hampolja ska tydligen va väldigt bra för människor (och säkert för naturen). btw är det lagligt för bönder att odla hampa nu i sverige eller??

ok ett steg till då vad är ännu snålare än en diesel jo en stirlingmotor, skulle det gå att bygga normala (well..) fordon med stirlingmotorer? väteceller kanske? (ett kinesiskt företag har gjort en leksaksbil som går på väte bara för att visa att det fungerar)

Jag kan just inget om VW-dieslar /vegetabiloljor. Hoppas ngn annan kan svara dig. Annars rekommenderar jag än en gång att söka info på de forum (bla flera svenska) som finns på området.

Jag känner inte till nitro-spåret i vegetabiloljesvängen. Det kan inte vara för att höja cetantalet ty vegetabiloljor har ofta tillräckligt högt cetantal. Nitro har därtill ganska dåligt cetantal. Bättre som ottomotorbränsle.

Energinnehållet i J/vikt är ungefär samma för vegetabiloljorna som för diesel. Däremot skiljer densiteten litegrann. Googla så hittar du värden på alltihop, även cetantal för RME.

Tillverkning av FAME från rå fröolja är en komplex process. Googla på biodiesel så kan du se hur en sådan industri är uppbyggd.

Känner ej till Hampolja som motorbränsle. Men det är viktigt för lagringen och risken för koksning att oljan ej så lätt oxiderar/härdar. En i detta sammanhang olämplig olja är därför tex linolja. Den funkar som motorbränsle men ger alltså igen- och avsättningar.

Stirlingmotor är inte så snålt jämför med en modern dieselmotor tror jag.

Problemet med bränsleceller är tillgången på vätgas. Det åtgår idag lika mycket energin att spjälka 1 kg vätgas ur vatten som energiinnehållet är i den spjälkade vätgasen. Iaf med dagens metoder. När man sedan väl har spjälkat sin vätgas är det faktisk bättre och enklare att bränna den i konventionell kolvmotor. Men i framtiden så finns det säkert teknologi som förändrar ovan sagda.

Mvh
J
 
Last edited:

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
jag wiki´ade..

Hemp oil is from the seed of the hemp plant that contains between 25-35% oil by weight, which is high in essential fatty acids. Cold-pressed, unrefined hemp oil is light green, with a nutty, grassy flavour.

Refined hemp oil is clear with little flavour. It is widely used in body care products, lubricants, paints and industrial uses. Antimicrobial properties make it a useful ingredient for soaps, shampoos and detergents. The oil is of high nutritional value because its 3:1 ratio of omega-6 to omega-3 essential fatty acids matches the balance required by the human body.[1] It has also received attention in recent years as a possible source of biodiesel.[2] There are a number of organisations that promote the production and use of hemp oil.[3]

Hemp oil is deliberately manufactured to contain no significant amounts of THC and is therefore not a psychoactive drug.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hemp_oil

jag vet att i omega3-olja tillsätts antioxidationsmedel (vanligtvis E-vitamin tror jag) för att det inte ska härda. både omega 3 (olja fråm muskelvävnad från fisk) och hampolja lär vara väldigt lättflytande, är det en fördel? (har det hög viskositet då eller låg viskositet?) har dock en känsla av att hampolja är relativt dyrt jämfört med andra veggieoljor

hampoljelänk http://www.hempworld.com/Hemp-CyberFarm_com/htms/hemp-products/bio-diesel/bio-diesel.html

tydligen ska det gå att köra VWs motorer på 100%biodiesel!

mer wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Biodiesel
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
på wikipedia står det att stirlingmotorer kan ha en effektivitet från 50-80% det låter bra i mina öron iaf
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Jörgen Karlsson skrev:
2695233 Ok, ja det varierar en del mellan motorer hur stor inblandning de tål. En gammal gjutjärnsmerca förkammardiesel (från -85 och tidigare) med glödning och radpump har ju tex en tappspridare. De kan tex köras på ren begagnad ATF-olja, outspädd och ouppvärmd :D. Jag tror lätt att de startar på 50/50.

En modern direktinsprutad commonrail-diesel med 10-hålsspridare måste ha mycket lägre viskositet och är dessutom mycket känslig för koksning. Det första som händer är att det blir en sotkrona på spridartoppen som förstör spridarbilden.
På de äldre förkammardieslarnas tappspridarna så rensas spridarhålet varje stängning av tappen, dessutom står förkammare för finfördelningen.
Alla motorer kommer dock som sagt att becka/koksa i kolvringsspår och spridare om man i längden kör ren rå fröolja eller inblandningar därav.

Det sistnämda du skrev sade jag ju. Dvs att man inte kan starta på kall rå fröolja. ;)

Som sagt, det är för mycket bök med det där för min smak. Något enklare än gengasaggregat, men ändå... :hihi
Man ska nog bo på landet, ha mycket tid och med eget varmgaragage i vilket alla bilturer börjar och slutar, då skulle det gå att få till en bra logistik. Annars inte.

Mvh
J


Vad skiljer en förkammardiesel från en commonrail rent tekniskt ??

Commonrailen kör med betydligt högre tryck va ?
Hur ser man skilnad på dom två olika systemen ?

Edit:
Jörgen blandar du i ren (frityr-palm-olja) från Lidl istället för tvåtaktsolja ?
Klarar inte "den torra" dieseln av att smörja tändkulemotorns bränslesystem ?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jösse skrev:
2697391 Vad skiljer en förkammardiesel från en commonrail rent tekniskt ??

Commonrailen kör med betydligt högre tryck va ?
Hur ser man skilnad på dom två olika systemen ?

Edit:
Jörgen blandar du i ren (frityr-palm-olja) från Lidl istället för tvåtaktsolja ?
Klarar inte "den torra" dieseln av att smörja tändkulemotorns bränslesystem ?

Det finns förkammardieslar och så finns det direktinsprutade dieslar. Förr satt det uteslutande förkammardieslar i personbilar ty de direktinsprutade dieslarna hade så hård och knackig gång att de endast platsade i traktorer, lastbilar och båtar. På 90-talet lärde sig dock fabrikanterna att minska tändförseningen och därmed knacket och den hårda gången. Därmed kunde de direktinsprutade dieslarna ta plats även i personbilarna. Det var bla genom högre insprutningstryck och mindre spridarhål som man kunde få den finfördelning i sprayen som var nödvändig för en låg tändförsening och en mjuk tryckuppbyggnad i cylindern.

Sedan kom commonrail för ytterligare förbättrad effekt och lägre emissioner. Där har man en högtryckspump som förser alla spridarna med ett konstant högt tryck genom en gemensam ledning (common rail). I spridarna sitter sedan snabba magnetventiler (sk helenoider) som sköter spridaröppning och -stängning elektroniskt.

Direktinsprutade dieslar har bättre verkningsgrad än förkammardieslar.

Ja vi som är petiga med våra tändkulemotorer brukar blanda någon procent olja i dieselbränslet för att förbättra smörjningen av pumpen. Tändkulemotorer är ju nämligen konstruerade för att gå på ren råolja, så redan den gamla högsvavliga "starkdieseln" var betydligt blaskigare än ursprungsbränslet för dessa motorer. Jag skulle kunna köra kulan på tex 100% frityrolja, men det skulle vara ett sånt kånkande med dunkar ut i skärgården. Bränslekostnaden är inte så hög för mig. Båten tar 2 l/h vid marschfart.

Mvh
J
 
Last edited:
Nyheter
Nya R 1300 GS Adventure visad!

BMW R 1300 GS Adventure &#8...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Trollstigen avstängd

Trollstigen i Norge. Foto: ...

GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Top