Jörgen Karlsson skrev:2696423Vad har du för kula, vad sitter den i?
Du har väl inte frityrolja i lubrikatorn?
Vad har du för kula och vard sitter den i är nog frågan
Mvh Rasmus
Jörgen Karlsson skrev:2696423Vad har du för kula, vad sitter den i?
Du har väl inte frityrolja i lubrikatorn?
Jörgen Karlsson skrev:2696423Vad har du för kula, vad sitter den i?
Du har väl inte frityrolja i lubrikatorn?
thefatkid skrev:2696467Vad har du för kula och vard sitter den i är nog frågan
Mvh Rasmus
thefatkid skrev:2696467Vad har du för kula och vard sitter den i är nog frågan
Mvh Rasmus
GuW skrev:2696489Det är en 11hk stationärmotor, ca 2m hög, av okänt fabrikat (Säffle?) som står på en hembygdsgård, den har tidigare dragit en spånhyvel (som man gör takspån med) bland annat.
Den är inte min, men det är i princip bara jag som kan med den och har orken att dra i gång den emellanåt, annars skulle den ha rostat ihop för länge sen.
Det har varit på tal att sälja den för att finansiera övriga kostnader på hembygdsgården, men än står den kvar.
Sen har jag IOFS ett halvt löfte om att få en gammal båtmotor ur en flottarbåt, men den har stått i många år så det blir nog att fylla den med diesel och banka loss kolven med slägga för att få igång den.
Jo, jag kör ren frityrolja i lubrikatorn för att tunna ut tjäran som föregående maskinist har hällt i, nu är det bara insrputningspump-pistongen som behöver smörjas med smörjkanna då den är nystartad och kall, när den har stampat på en stund så droppar det fullt tillräckligt ur det röret också
En kompis till mig har en båt som liknar din väldigt mycket, utrustad med tändkula och KAMEVA propeller, båten i fråga är lämpligt nog döpt till "Tjoff".
Man hör den gå på fullgas en timme innan man ser den komma stävandes.
GuW skrev:2696503En tvåcylindrig i ett antikt motrcykelliknande chassie av vad jag har sett
Nu får jag med Jörgen...
Homo skrev:2696820jag har ett par frågor till jörgen (eller om nån annan känner sej manad)
är lite sugen på att köpa en VW Lupo 3L diesel, och skulle vilja kunna köra den så billigt som möjligt, vad är det för typ av motor i den? och vilken olja skulle den kunna köras på? jag har tillgång till ultraljudstvätt om det skulle slagga igen.
vad vinner man på att hälla i nitrometan i tanken när man kör på vegetabiliska oljor? (mer effekt??) edit: vart köper jag ren nitrometan?
är det skillnad i hur mycket energi som kan utvinnas ur dom olika oljorna typ Joule/liter, (vilken ger mest energi och vilken ger mest bang for the buck s a s?)
kan man förestra fröoljor till FAME som privatperson? (typ bygga en apparat, fröolja in FAME ut mao, är det en komplicerad process?)
är hampolja en bra olja att köra på? (jämfört med andra fröoljor) anledningen till att jag frågar är att hampolja ska tydligen va väldigt bra för människor (och säkert för naturen). btw är det lagligt för bönder att odla hampa nu i sverige eller??
ok ett steg till då vad är ännu snålare än en diesel jo en stirlingmotor, skulle det gå att bygga normala (well..) fordon med stirlingmotorer? väteceller kanske? (ett kinesiskt företag har gjort en leksaksbil som går på väte bara för att visa att det fungerar)
Jörgen Karlsson skrev:2695233Ok, ja det varierar en del mellan motorer hur stor inblandning de tål. En gammal gjutjärnsmerca förkammardiesel (från -85 och tidigare) med glödning och radpump har ju tex en tappspridare. De kan tex köras på ren begagnad ATF-olja, outspädd och ouppvärmd . Jag tror lätt att de startar på 50/50.
En modern direktinsprutad commonrail-diesel med 10-hålsspridare måste ha mycket lägre viskositet och är dessutom mycket känslig för koksning. Det första som händer är att det blir en sotkrona på spridartoppen som förstör spridarbilden.
På de äldre förkammardieslarnas tappspridarna så rensas spridarhålet varje stängning av tappen, dessutom står förkammare för finfördelningen.
Alla motorer kommer dock som sagt att becka/koksa i kolvringsspår och spridare om man i längden kör ren rå fröolja eller inblandningar därav.
Det sistnämda du skrev sade jag ju. Dvs att man inte kan starta på kall rå fröolja.
Som sagt, det är för mycket bök med det där för min smak. Något enklare än gengasaggregat, men ändå...
Man ska nog bo på landet, ha mycket tid och med eget varmgaragage i vilket alla bilturer börjar och slutar, då skulle det gå att få till en bra logistik. Annars inte.
Mvh
J
Jösse skrev:2697391Vad skiljer en förkammardiesel från en commonrail rent tekniskt ??
Commonrailen kör med betydligt högre tryck va ?
Hur ser man skilnad på dom två olika systemen ?
Edit:
Jörgen blandar du i ren (frityr-palm-olja) från Lidl istället för tvåtaktsolja ?
Klarar inte "den torra" dieseln av att smörja tändkulemotorns bränslesystem ?
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail
En dröm sedan många år har ... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Foto: LEON Transportstyr... |
|
Aprilia RSV4 X ex3ma
Aprilia har presenterat RSV... |
|
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future
Europeiska investeringsbank... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Transportstyrelsen har före... |
|
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |