Ny dragracingbana i Stockholmsregionen.

hojspille

hojspille
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Åland
Hoj
hayabusa
Vadå hör inte sverige till Åland det var jag säker på. Ni talar ju samma språk som oss åläningar...
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Ja det var helt stört. Har aldrig kört så många repor på så kort tid. Jag och Henrik var ju helt ensamma "på plan" :D Jag hade bara tänkt glida förbi och glo, trodde inte ens att jag skulle få köra eftersom jag kom så sent:Bugar

Ja, vi andra var nöjda, då hade jag ju klippt 9;an första gången med B-kingen, 9,992! Så det var med bred marginal. Så efter 15,00 kunde man dricka oboy och se HD mot KTM i en timme. Snabbast tillbaka valde spår. :)
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Grymt!

Men datumet när det ska vara klart låter lite för bra för att vara sant nästan?

Med tanke på hur det ser ut där nu..

/J
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Ny beläggning tar inte lång tid. Men men man tror de väl när man ser det.

Ja nej det var inte riktigt det jag tänkte på.

Utan allt runtomkring. Läktare skall byggas, tidtagningsutrustning, markberedning (?), parkering osv.

Ska man kunna ta 40k besökare krävs det en skaplig anläggning, och sommaren är 4-5 månader bort.
Sedan om det är mera frågor angående det administrativa kan det ju ta en stund.

Inte alls för att vara negativ, jag hoppas ju såklart att dom fixar det då man har 2 mil dit ungefär.
Det lät lite för bra/stort att fixa på så kort tid bara. :)

/J
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Om man har fast speakerbyggnad, tidtagningsutrustning, gran, läktare etc, och inte måste släpa dit och rigga upp detta för att sedan rigga ned och återställa när en dragrejshelg är över. Utan att man disponerar banan och enbart för dragrejsing och har ett löpande tillstånd och inte måste söka för varje event, ja då är det en riktig bana tycker jag.

Det har vi... :) och en djävla massa snö :näsblod
 

Bifogat

  • S-vall_Raceway.JPG
    S-vall_Raceway.JPG
    16.8 KB · Visningar: 94

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Utan att man disponerar banan och enbart för dragrejsing och har ett löpande tillstånd och inte måste söka för varje event, ja då är det en riktig bana tycker jag.
Nja, inte världens viktigaste detalj och jag kan ha helt fel men vill påstå att "löpande tillstånd" inte existerar för dragracing.

Jag vet att t.ex. SRIF måste söka tillstånd för varje enskild tävling dom kör under en säsong så det går iväg en liten lunta till förbunden varje vår.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det har vi... :) och en djävla massa snö :näsblod

Ja jag läste orangebusas svar också. Det verkar ju mycket riktigt finnas minst 1 "permanent" 402-metersstrip i Sverige då! Jag gav honom en 1+ för det inlägget. Själv argumentar jag inte för eller emot texten från Tierp-projektet (att de skulle kunna bli först) jag är bara nyfiken på vad de menar.

Kanske ni skulle bjuda in medlemmarna i Snöslungetrimmarföreningens ungdomssektion, STFU. Rätt trassliga kids från hooden, går knappt att ha i möblerade rum.:gnissla Men i fall som dessa är de perfekta. Som regel är all snö borta redan första racedagen och inget ömtåligt finns kvar som de kan köra sönder.

Nja, inte världens viktigaste detalj och jag kan ha helt fel men vill påstå att "löpande tillstånd" inte existerar för dragracing.

Jag vet att t.ex. SRIF måste söka tillstånd för varje enskild tävling dom kör under en säsong så det går iväg en liten lunta till förbunden varje vår.


Ok, tack!
Vet du om det öht finns lagrum för att ha en stripverksamhet som funkar för motorintresserade på samma vis som tex alla idrottsanläggningar funkar. Dvs att man kan vara medlem och åka dit för träning, tuning eller tidskörning race på tex söndagar eller ngn vardagskväll (om det är bra väder, man har erforderlig licens och fordonet uppfyller reglerna osv). Lite som alla de dragstrips som många småstäder i USA har. Tullinge var ju i praktiken nästan upp i det omfånget när det var på topp. Eller måste det utverkas dedikerade tillstånd för aktuellt datum så fort ngn farkost ska köras på banan?
 
Last edited:

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Kanske ni skulle bjuda in medlemmarna i Snöslungetrimmarföreningens ungdomssektion, STFU
Hajade till lite, i USA är STFU en förkortning för nåt helt annat :tummenupp

Vet du om det öht finns lagrum för att ha en stripverksamhet som funkar för motorintresserade på samma vis som tex alla idrottsanläggningar funkar. Dvs att man kan vara medlem och åka dit för träning, tuning eller tidskörning race på tex söndagar eller ngn vardagskväll (om det är bra väder, man har erforderlig licens och fordonet uppfyller reglerna osv). Lite som alla de dragstrips som många småstäder i USA har. Tullinge var ju i praktiken nästan upp i det omfånget när det var på topp. Eller måste det utverkas dedikerade tillstånd för aktuellt datum så fort ngn farkost ska köras på banan?
Hm... cykling på hal och tunn is. Jag är säker på att jag kommer att ångra det här svaret för det ger nog mer frågetecken än konkreta svar.

Men va' katten, jag har gjort bort mig förut "so here goes": Det hela är superkomplicerat. I teorin finns det vissa lösningar "i lagrummet" som skulle kunna komma i närheten av vad du är inne på men i praktiken är det en annorlunda värld.

Det som bidrar till komplexiteten är att det finns ingen "federal" lagstiftning runt den delen av tillståndsbiten som vi snackar om och tur är det. Det är skillnad att köra ljuddämpad gathojs-dragracing året runt i världens största bergrum i någon bygd 70 mil från närmsta växt/djur/granne jämfört med att köra nitro-hojar på Tullinge ett par gånger under sommaren.

Allt hänger på kommunen ifråga och det är helt uppenbart i det som den här tråden gäller: Tierp ligger cirka 7 mil från Hallstavik. Det ska köras i Tierp nu i sommar samtidigt som Hallstavik fortfarande ligger på långbänken sen många år tillbaks (kolla http://tinyurl.com/yfbky3u från i tisdags).

Sen är det det rent praktiska. Även om man kunde få ihop ett permanent tillstånd från kommunen att köra året runt så måste det fortfarande till säkerhet och försäkringar för att få köra. Att den lokala klubben bestämmer onsdag-kväll att köra test'n tune på fredagen är bökigt rent praktiskt om inte hela klubben består av säkerhets- och tidtagningspersonal.

Men nej, det finns mig veterligt inget i lagrummet som hindrar dom lokala tillståndsgivarna att ge tillstånd med 30 minuters varsel.

En detalj: tillstånd för att köra/tävla har inget som helst med SVEMO att göra. Nu i år körs t.ex. både Malmö Bike Open och Tallhed Bike Open utanför SVEMOs inblandning och tillståndshantering.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hajade till lite, i USA är STFU en förkortning för nåt helt annat :tummenupp
Ja ordleken var ett utslag av min ngt pubertala humor, så det var meningen.
Men jag kanske ska hålla min humor utanför den här tråden

Hm... cykling på hal och tunn is. Jag är säker på att jag kommer att ångra det här svaret för det ger nog mer frågetecken än konkreta svar.

Men va' katten, jag har gjort bort mig förut "so here goes": Det hela är superkomplicerat. I teorin finns det vissa lösningar "i lagrummet" som skulle kunna komma i närheten av vad du är inne på men i praktiken är det en annorlunda värld.

Det som bidrar till komplexiteten är att det finns ingen "federal" lagstiftning runt den delen av tillståndsbiten som vi snackar om och tur är det. Det är skillnad att köra ljuddämpad gathojs-dragracing året runt i världens största bergrum i någon bygd 70 mil från närmsta växt/djur/granne jämfört med att köra nitro-hojar på Tullinge ett par gånger under sommaren.

Allt hänger på kommunen ifråga och det är helt uppenbart i det som den här tråden gäller: Tierp ligger cirka 7 mil från Hallstavik. Det ska köras i Tierp nu i sommar samtidigt som Hallstavik fortfarande ligger på långbänken sen många år tillbaks (kolla http://tinyurl.com/yfbky3u från i tisdags).

Sen är det det rent praktiska. Även om man kunde få ihop ett permanent tillstånd från kommunen att köra året runt så måste det fortfarande till säkerhet och försäkringar för att få köra. Att den lokala klubben bestämmer onsdag-kväll att köra test'n tune på fredagen är bökigt rent praktiskt om inte hela klubben består av säkerhets- och tidtagningspersonal.

Men nej, det finns mig veterligt inget i lagrummet som hindrar dom lokala tillståndsgivarna att ge tillstånd med 30 minuters varsel.

En detalj: tillstånd för att köra/tävla har inget som helst med SVEMO att göra. Nu i år körs t.ex. både Malmö Bike Open och Tallhed Bike Open utanför SVEMOs inblandning och tillståndshantering.

Av ditt svar inser jag att det till stor del hänger på resp kommun samt gränsytor mot övriga intressenter.

Ditt exemplet med Hallstavik/Tierp är ju slående vad avser skillnad i handläggning/tid. Iaf om nu infon kring utlovad start av verksamheten i Tierp stämmer i verkligheten. Ibland har det ju räckt med en anmälan från ngn närboende i elfte timmen för att stoppa upp ett helt projekt.

Att allt fler lagliga dragrace- och hastighetstävlingar nu börjat köras utanför Svemo, med nödiga försäkringar etc, tror jag kan vara bra för alla parter i långa loppet. Alltså bra både för Svemo och dragracing-communityt i Sverige. Jag tror att det kommer att leda till ett mer vitaliserat Svemo, inte till dess död.

Tack för ditt svar!
 
Last edited:

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Ja ordleken var ett utslag av min ngt pubertala humor, så det var meningen.
Men jag kanske ska hålla min humor utanför den här tråden
Det vore riktigt trist. Jag är långsam men hoppas att min thumbs-up smiley fungerade.

Jag tror att det kommer att leda till ett mer vitaliserat Svemo, inte till dess död.
Mycket tänkvärt och den absolut bästa lösningen om det blev så.

Tyvärr är det lite Moment-22 över det hela. Om fri-fräsar-övningarna Malmö/Tallhed Bike Open-racen skulle vitalisera SVEMO så skulle dom inte behövas till att börja med. Det har inte heller fungerat i praktiken, allt arbete i dom riktningarna under dom senaste åren som t.ex. Ocklund och Skoghag har gjort har gett något helt annat, bl.a. hot från förbunden om licensindragningar, förbundsbestraffning och andra otrevlighter.

Vilket som, en bra artikel om den nya banan från UNT: http://www2.unt.se/article/1,,MC=76-AV_ID=1008078,00.html?f=10
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Det var en trevlig nyhet! En stor eloge för all tid och engagemang till Lelle m.fl.:Bugar
Nu blev jag ännu mer taggad efter en långsving och injustering i Bohlins bromsbänk. :banana
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En sak som skulle få liv i banan är att mindre företag/föreningar skulle ha möjligheten att hyra den för en billig penning.

Halkbanor i all ära, men det fins ett uppdämt behov av "torsdags"körningar i regionen.
Jag tänker på både bil och mc.
En kväll i veckan och man får köra så mycket man villmed gran och allt för sig.. 50-100 :-
För bilar kan man ta lite mera, typ 100-200:-
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
En sak som skulle få liv i banan är att mindre företag/föreningar skulle ha möjligheten att hyra den för en billig penning.

Halkbanor i all ära, men det fins ett uppdämt behov av "torsdags"körningar i regionen.
Jag tänker på både bil och mc.
En kväll i veckan och man får köra så mycket man villmed gran och allt för sig.. 50-100 :-
För bilar kan man ta lite mera, typ 100-200:-

Menar du per repa eller ?????? :)
Lite mer får man nog räkna med om man skall ha gran med erfoderlig personal för drift och en starter. Sen tillkommer förmodligen kostnader för att ha bra grepp i banan, kanske en räddningsfordon om det skall köra lite raskare ekipage. För en femtiolapp eller två får man nog räkna med avlyst vägsträcka med vinkstart skulle jag tro, men det har ju också sin charm.........
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Vad tar dom på onsdagskörningarna i Malmö? är väl inga fantasi summor. http://www.srif.se/
Tror nog kanske att det är åt det hållet Wiseguy tänker, men vad vet jag.

-Peter vad du sågar och är bror duktig.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tänk!!!!!
Kan du hyra Mantorp för dom pengarna????
Detta kommer att bli en stoooooor anläggning och FIA godkänd....
Drömma går ju...."Dream on":banana
Vad går hyran för Mantorp på ?
40-50 000 per dag eller dylikt (ingen aning där så jag gissar).

Så det är bättre att anläggningen står tom mellan alla riktiga evenemangen? Alla riktiga stora, 1-4 st per säsong, som de kommer att kunna rodda ihop. Det lär ju ge klirr i kassan...
:va

50 000 x 4 gånger per år = 200 000


Eller så ser man möjligheterna även på gräsrotsnivå, bland gatåkarna.
75 kr per förare x 100 förare x 20 gånger per år = 150 000
 

Nils Svensson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Äntligen ny sporthoj Electra Glide
I Malmö kan man köra för en hundring på onsdagar o den banan e fullt tillräcklig för att köra Top Fuel mc på, det är då som pengarna till driften kommer in. Tänk om vissa här kunde försöka kolla fakta innan dom sågar alla andra:mad:
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
I Malmö kan man köra för en hundring på onsdagar o den banan e fullt tillräcklig för att köra Top Fuel mc på, det är då som pengarna till driften kommer in. Tänk om vissa här kunde försöka kolla fakta innan dom sågar alla andra:mad:

Det var inte dåligt, jobbar personal/räddningsfordon utan ersättning kan man tänka ? Jag får ursäkta den som ev. kännt sig sågad av mitt inlägg, hade aldrig kunnat få ihop ekvationen med allt folk som krävts för körning.
Jag har sagt det förr, man skulle bo i Malmö......... :gnissla
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
I Malmö så är det nog publiken som får det att gå runt, men några 200.000:-/ Onsdag kan det inte handla om (nä, jag vet inte)
Dom preppar inte som till en tävling, och mest i en lane, men bra nog för att köra riktigt jävla fort. Förmodligen den bästa bana vi har i Sverige, så även på en Onsdag så är den bättre än många tillfälliga banor.

Men allt detta är ju inte riktigt samma sak som att en förening hyr banan för en publikfri kväll, då kostar det nog mer som test and tune helgen i Malmö, 5000:-/person (om det ska va preppat)
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top