Ny dragracingbana i Stockholmsregionen.

sigge nr1

Dragracing nörd
Gick med
22 Dec 2009
Hoj
Suzuki GSXR 1100 -91
Det är ju konstigt att vissa ska sitta och tro att dom är mer än andra här,när dom är tvärlurade och tror att dom är något.Bara för att man köpt någon riktigt gammal hoj som aldrig gått något och ingen sett på en bana sen slutet på 80 talet......

Jag tycker att det är jättebra att det blir flera banor för oss att köra på och inom rimliga avstånd,nu är det motorväg ända fram så det kommer att ta typ 1 timme,annars så är ju våran närmsta bana i finland om man ser körmässigt med transsport fordonet

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Tänk!!!!!
Kan du hyra Mantorp för dom pengarna????
Detta kommer att bli en stoooooor anläggning och FIA godkänd....
Drömma går ju...."Dream on":banana

????
Varför skulle det vara omöjligt att köra i tierp på samma sätt som i Malmö?
Handarl givetvis om att folk måste jobba ideelt, men så funkar idrottsrörelsen i detta land.
Malmö verkar iaf funger år efter år.

ÖPPET TIDER PÅ ONSDAGARNA:
Vi öppnar grindarna kl 18.30 och stänger kl 22.00.
Körningen fortsätter tills det mörknar, ca: kl 22.30-23.00.

Bilar som kör Långsammare än 8,0 s
Skall göra en enklare besiktning
Betalar 100 kr i startavgift + ev licensavgift (engångslicens 150 kr) om man saknar dragracinglicens
Kör fram i lane 2
Behöver inte ha hjälm

Bilar som kör snabbare än 8.0 s
Skall besiktigas
Betalar 100 kr i startavgift + ev licensavgift (engångslicens 150 kr) om man saknar dragracinglicens
kör fram i lane 3
Hjälm och heltäckande klädsel måste användas.

Nedanstående klasser betalar 500 kr i startavgift
Top fuel
Funny car (både methanol & nitro)
Pro mod
Top doorslammer
Pro stock
Pro street
Competition
Super small block
Street
Super comp
Et super pro
kör fram i lane 4

MC
Betalar 100 kr i startavgift + ev licensavgift (engångslicens 250 kr om du saknar skinnställ, har du skinnställ/ryggskena kostar det 100 kr)
om man saknar dragracinglicens
Ni som saknar Dragracinglicens och tänker köra på tävlingar ta kontakt med personalen på MECA Raceway för vidare information.
Kör fram i lane 1

Nedanstående klasser betalar 300 kr i startavgift
Funnybike
Super tvin topgas
Top fuel
Super twin top fuel
Prostock

Banracing licens eller andra licenser gäller inte utan man måste ha en dragracing licens , alternativt får man Köra tidsträning.

ALLMÄNNA REGLER:

Funktionärernas & Vakternas ord är lag.
Burnout gör vi på banan inte i depån. VIKTIGT miljöasfalten i depån tål inte burnisar.
Max hastighet på returväg och i depån är gånghastighet
Ingen buskörning på området.
OBS! Följer man inte dessa regler så blir både bil och förare
uteslutna och får EJ köra på banan under resten av året.

Nils Svensson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Äntligen ny sporthoj Electra Glide
Peter FZR: Tror du på fullaste allvar att SRIF skulle ha hållt på med detta i flera år ifall det va en förlustaffär? Givetvis drivs det med vinst, för SRIF är ingen social inrettning för fattiga dragracers. Du är välkommen att gå med som medlem i SRIF o på årsmötet kan du ta del av förra årets räkenskap, jag har gjort det ett par år nu.

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
bogserlina (ca 10m)

Är det permanent bana med EM-standard så måste man ta för givet att all den utrustningen finns på plats och ingår i dom fasta kostnaderna som finns oavsett om man kör EM-tävling eller Test'n Tune. Och som Skögge skriver, man preppar inte för EM-rekord på onsdagskörningar. Har man en väl-lagd bana som är inkörd och välpreppad för dom stora racen så går det att åka riktigt fort utan den kostnad för preparering som du är inne på. Jämför även med Kjula.

På SRIF är det som Skögge säger att publiken är största delen i intäkterna. Inträdet är en grej men täckningsgraden på mat och dricka är en viktig del i det hela.

PiPPi
http://HarleyDrags.com

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
hoppas ni vet hur jag tänker
Ärligt talat, nej. Frågan är om du själv klarar av den bedriften.

Vilket som, jag har jobbat på alla Santa Pods EM-tävlingar under dom senaste åren och förhoppningsvis kommer Tierp att bli jämförbart i byggnation (antagligen mycket bättre i och med nybyggnationen). Ambitionen runt stortävlingar och annat finns där redan nu.

Det som skiljer är framförallt läget på jordklotet men ta en titt på http://www.santapod.co.uk/calendar.php och månaderna maj t.o.m. september så får du en uppfattning om hur en europeisk EM-dragstrips kalender kan te sig för de månader som är körbara här i sverige.

Om vi hoppar över din otrevliga stil med att slänga öknamn och annat omkring Nizze så har han en minst sagt giltig poäng: Tror du att SRIF har gått back på onsdags-körningarna under alla år?

PiPPi
http://HarleyDrags.com

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Vafan, det börjar ju likna sandlåda här: "min pappa har häftigare bil än din!"
Skärpning!!
Kan ni inte glädja åt att det är en bana på G i Tierp utan att börja med en massa off topic snack!

Jag har troligtvis tillbringat mer tid än de flesta här på området i Tierp då jag hade förmånen (?) att göra värnplikten på flygfältet. Det finns fyra stycken sk. törebodabågar (tak) över klargöringsplatserna i norra banänden, detta är kanon med tanke på den svenska sommaren. Vidare finns det återlining redan och en massa asfaltsytor i norra och södra banänden.

Denna bana kommer att bli mycket bra när den står färdig och dessutom saknar den uppförsbacken som tyvärr finns i Mantorp!

Det enda hinder jag kan komma på är att på den tiden vi hade flygövningar där var det problem med en elak bonde som bodde nordväst om banan som försökte sabotera övningarna då han tyckte det lät för mycket.... Vet dock ej om han bor kvar i närområdet?

Tack för ordet / Peter

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att preppa 401 meter (1 fat trackbite kostar ca:10.000:- st ochminst 6 st går åt
Inte jämföra äpplen och päron nu..

För en onsdagskväll lär man ju inte göra slut på 6 tunnor trackbite. :va
Visst ett EM arrangemang så ligger ribban på en helt annan nivå, men jag sa inte att jag tyckte att de skulle köra EM arrangemang varje onsdag.

Jag tycker Tierpbanan bör sikta både lågt och högt.
Gärna EM/SM-tävlingar, men dessa är inte många per år och tiden däremellan kan man fylla ut med lite gräsrötter som vill gasa lite.

Nils Svensson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Äntligen ny sporthoj Electra Glide
Peter FZR: Jag vet inte varför du skriver att jag har ett horn i sidan på dig, det enda jag tycker är att du e väldigt arrogant o beter dig dåligt mot folk som skrivit här o hoppades på att det skulle kunna bli körning för en hundring, därför har jag påvisat att det går utmärkt att göra detta då SRIF gjort det ett antal år med gott resultat, du hoppar gärna på folk men svarar inte på sakliga frågor när du (förhoppningsvis) insett att du va helt fel ute. Jag har haft fel ett flertal gånger i mitt liv o är uppfostrad att be om ursäkt om jag betett mig illa, hoppas du kan ta efter detta. Självklart hoppas jag dessutom att banan i Tierp ska bli en riktigt bra grej för Svensk motorsport o att ni ska få möjlighet till att kunna få träna som alla i södra Sverige har i Malmö.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!