Ny EMU omröstning!

Hur ska du rösta?

• Antal röstningar
    0

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Ugluk skrev:
Det där tjafset om "ska man vara med, ska man vara med fullt ut" retar mig lite. Varför i helvete då? Vad finns att vinna på en sån filosofi? Det är ju inte inflytande iaf, även om många påstår det.

Varför inte gå ur EU? Skiten har kostat nog med resurser, och det är knappast ett fredsprojekt längre vad det än fanns för avsikter från början.

Jajemen, det gamla välanvända "ensam är stark"? Vår valuta och vår extremt ansedda penning/finanspolitik borgar för att den svenska kronan kommer vara en stark/säker valuta?
Egentligen anser jag omröstningen ganska löjlig, vår riksbank följer redan ECB och omvärlden, vi är redan mer eller mindre anslutna, med skillnaden att vi kan göra lite småändringar i valutan, samt att riksbanken då och då kan göra olagliga "pengaförförflyttningar" till staten om det sinar lite i de statliga finanserna.
Det är aldrig bra att isolera sig, oavsett om man bor ensam i en etta i högdalen, är ett litet land på 8 miljoner människor eller ett start land med 200 miljoner människor. En gemensam valuta förenklar, även om själva bytet av valuta kan vara krångligt och kosta pengar.

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
Holger skrev:
Ett ja kommer att betyda samma som för grekland och tyskland mfl i grekland har priserna höjts med 50% och i tyskland med runt 30% och det här är i snitt!! var i tyskland för nån vecka sen och alla jag pratade med där sa att dom hade röstat nej om dom hade fått rösta,priserna på endel saker hade dubblats,hela landet närmar sig kk!! nästa år sänker dom skatten med 10%!! för att försöka få fart på ekonomin.
Om vi röstar ja kan vi räkna med frysta löner ett bra tag en prisökning på ca 20-40% soppan går upp 1 krona direkt m.m ska det vara svårt att motivera ett nej?? nä knappast man är snarare lika dum denna gång om man röstar ja som man var förra gången,politikerna kan ju tyvärr lura många lättlurade.nej röstare se till att gå och rösta.ja röstare ni är lurade kom ihåg att jag sagt det om det skulle bli ja o ni får se hur d blir.
tvivlare!!!=åk till tyskland och prata med dom.

Det där låter ju inte bra......speciellt eftersom jag inte märkt nån större prisökning sen vi (Finland) gick med, har egentligen inte alls märkt av några negativa effekter, inte som det varnades för och blåstes upp till rent ut sagt löjliga proportioner i alla fall.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
nej ni finnar har klarat er bra jämfört med andra hos er är det väl mest småsaker som ändrats som parkerings avgifter som var en mark förut nu är 1 euro m.m men folk som varit i grekland förut borde åka dit nu är lika dyrt som här hemma.tysk stackarna fick dyrare soppa till och med när dom gick med,runt 1.50kr.samma kommer att ske i sverige rätt säkert.

KIRE

Guest
Alla ekonomidoktorer på mitt universitet(varav flera varit/är rådgivare åt regeringen) är faktiskt överens om att
ingen vet vad som händer om vi går med i EMU.
Så allt är bara spekulationer. Det är den nakna sanningen.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Holger skrev:
nej ni finnar har klarat er bra jämfört med andra hos er är det väl mest småsaker som ändrats som parkerings avgifter som var en mark förut nu är 1 euro m.m men folk som varit i grekland förut borde åka dit nu är lika dyrt som här hemma.tysk stackarna fick dyrare soppa till och med när dom gick med,runt 1.50kr.samma kommer att ske i sverige rätt säkert.

Säkert? Helt säker på att vi får frysta löner å en prisökning på 20-40%?

Låter väldigt mycket som skräckpropaganda.. håll dig till fakta istället..

/B

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Håller mig till fakta,åk till tyskland och fråga hur dom fick det,och sedan tidigare vet vi ju hur bra fettegrisen som styr landet är på att förhandla till oss en bra situation.hade vi en kompetent regering skulle vi inte gå med på att betala högsta eu avgiften.
och om priserna höjs som i tyskland tror du då lönerna gör det? dom som tror d lever i fantasins värld.men men det vart ju som dom lovade med eu också eller hur?

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
KIRE skrev:
Alla ekonomidoktorer på mitt universitet(varav flera varit/är rådgivare åt regeringen) är faktiskt överens om att
ingen vet vad som händer om vi går med i EMU.
Så allt är bara spekulationer. Det är den nakna sanningen.

Det där låter ungerfär som en rubrik på Aftonbladet det....

INGEN vet vad som händer, alltså kan VAD SOM HELST hända om man går med i valutaunionen??

Lite som millennieskifet då kanske?

Last edited:

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
Holger skrev:

Varför tror du att det skall hända i sverige också?
Om vi klarade oss så bra som vi gjorde ändå så ser ni ju att det inte behöver betyda att allt går åt helvete bara för att man går med i valutaunionen.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
För att vi är så lättlurade här och alldrig säger ifrån.och sen kommer vi att få en sämre växelkurs än er vilket sköt tyskland i sank,det säger väl inte lite att det stora landet tyskland som hade en stark ekonomi håller på att gå under av emu.
sen borde vi också gå ur eu så vi slipper bygga upp alla öststater vilket vi får göra nu när dom går med.
men å andra sidan är det ju mer eller mindre åt helvete med det här landet redan,såg att vv tänker börja med vägtullar nu för att ha råd att bygga vägar,det gjorde mig rosenrasande med den skatt vi betalar så borde vi ha super fina vägar.

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Val på felaktiga grunder - kvalificerad majoritet ska de va!

Det största problemet med omröstningen är att halva befolkningen blir överkörd – d v s får acceptera ett oönskat resultat oavsett om det blir ja eller nej. Anledningen är att det är ett majoritetsval utan kvalificerad majoritet. Alltså exakt likadant som vid valet om vi skulle gå in i EU eller inte – halva befolkningen (siffrorna 49/51 ca) kördes över.

Vid ett ställningstagande om en så allvarlig fråga och som också innebär en stor förändring skulle vi givetvis inte acceptera annat än minst 75 % ”ja” för ett genomförande.

Oavsett hur det nu går i den här omröstningen pekar prognoserna på att ca halva befolkningen kommer att vara missnöjda om vi kör den gamla modellen.

Under de här betingelserna finns det inget altrntiv till ett stort nej.
Vi vet (i stort) vad vi har men inte vad vi får.

Rösta självklart NEJ!

(jag är inte bakåtsträvare!)

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
Holger skrev:
För att vi är så lättlurade här och alldrig säger ifrån.och sen kommer vi att få en sämre växelkurs än er vilket sköt tyskland i sank,det säger väl inte lite att det stora landet tyskland som hade en stark ekonomi håller på att gå under av emu.
sen borde vi också gå ur eu så vi slipper bygga upp alla öststater vilket vi får göra nu när dom går med.
men å andra sidan är det ju mer eller mindre åt helvete med det här landet redan,såg att vv tänker börja med vägtullar nu för att ha råd att bygga vägar,det gjorde mig rosenrasande med den skatt vi betalar så borde vi ha super fina vägar.

Du har helt rätt....och jag håller med ang. sverige, det håller faktiskt på att gå åt helvete nu.... :eek:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
oFFkeFF skrev:
Jajemen, det gamla välanvända "ensam är stark"? Vår valuta och vår extremt ansedda penning/finanspolitik borgar för att den svenska kronan kommer vara en stark/säker valuta?
Nej, man blir inte starkare av att vara ensam, men jag föredrar samarbete utan överförmynderi. Kronan är nog lika stark/säker som Euron.
Egentligen anser jag omröstningen ganska löjlig, vår riksbank följer redan ECB och omvärlden, vi är redan mer eller mindre anslutna, med skillnaden att vi kan göra lite småändringar i valutan, samt att riksbanken då och då kan göra olagliga "pengaförförflyttningar" till staten om det sinar lite i de statliga finanserna.
Vi är INTE "mer eller mindre anslutna"! Vi är anpassade, men vi har fortfarande bestämmanderätten över vår valuta, och det är den rätten vi röstar om huruvida vi ska ge upp.
Det är aldrig bra att isolera sig, oavsett om man bor ensam i en etta i högdalen, är ett litet land på 8 miljoner människor eller ett start land med 200 miljoner människor. En gemensam valuta förenklar, även om själva bytet av valuta kan vara krångligt och kosta pengar.
Att vi skulle isolera oss genom ett nej är nonsens. En gemensam valuta skulle förenkla, visst. Fast det är tveksamt hur viktigt det är när våra banker ändå vill få bort kontanter ur handeln.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Val på felaktiga grunder - kvalificerad majoritet ska de va!

Busafreak skrev:
Under de här betingelserna finns det inget altrntiv till ett stort nej.
Vi vet (i stort) vad vi har men inte vad vi får.

Det är inte så statiskt.. vad vi har nu har vi knappast om tre år om vi röstar nej.. EMU kommer förändra våran framtid oavsett om vi går med eller inte, frågan är vad som är minst skadligt..

/B

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Re: Re: Val på felaktiga grunder - kvalificerad majoritet ska de va!

Bj.O.rn skrev:
Det är inte så statiskt.. vad vi har nu har vi knappast om tre år om vi röstar nej.. EMU kommer förändra våran framtid oavsett om vi går med eller inte, frågan är vad som är minst skadligt..

/B
Helt riktigt. Kruxet är bara att vi inte kan ångra oss om vi går med. Det kan mycket väl vara så att medlemsskap i EMU är det absolut bästa för sverige, men det finns inga garantier. Jag röstar nej, men då köper jag aldrig trisslotter för att jag har ont om pengar heller. :rolleyes:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Val på felaktiga grunder - kvalificerad majoritet ska de va!

Ugluk skrev:
Helt riktigt. Kruxet är bara att vi inte kan ångra oss om vi går med. Det kan mycket väl vara så att medlemsskap i EMU är det absolut bästa för sverige, men det finns inga garantier. Jag röstar nej, men då köper jag aldrig trisslotter för att jag har ont om pengar heller. :rolleyes:

Ska vi gå med så är det väl bättre att göra det nu när vår ekonomi är bättre än "medel-Euroland".. finns väl vissa fördelar med det?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Re: Re: Re: Re: Val på felaktiga grunder - kvalificerad majoritet ska de va!

Bj.O.rn skrev:
Ska vi gå med så är det väl bättre att göra det nu när vår ekonomi är bättre än "medel-Euroland".. finns väl vissa fördelar med det?

Ja men nu när vår ekonomi är så pass bra så klarar vi väl oss aldeles utmärkt på egen hand?
Eller du menar att det bäst att göra det nu när ekonomin är stabil ifall det skulle gå åt skogen?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0