eus skrev:NEJ.. såklart!
Ett argument som ofta finns för.. är att en större valuta är starkare än en liten.
Men den intressanta frågan för EMU-debatten är dock om det finns några avgörande skillnader mellan kronan och euron. Det går nu att studera hur dessa valutor rört sig under de senaste fyra åren. Mätt under denna period kan man sluta sig till att kronan varit mer stabil än euron. Ser man till valutans dagliga förändring – det som brukar kallas skvalpighet – så har kronan även där rört sig mindre än euron. Euron har alltså »skvalpat« mer än kronan.
Det är en flexibel valuta som tryggar välfärd och sysselsättning. Vi kan ju bara se vad som hände i Sverige i början av nittiotalet när man valde att ha en stabil valuta – dvs. en fast valuta mot ecun, eurons föregångare. Det ledde till att anpassningen fick tas ut på arbetsmarknaden. Vi fick massarbetslöshet och en raserad välfärd. Hade vi från början haft en rörlig valuta hade detta inte inträffat. Liknande händelser såg vi i Argentina när man valde att ha en stabil valuta mot dollarn. Resultatet blev massarbetslöshet, ekonomisk kris och elände.
Det viktigaste ekonomiska, sociala och politiska skälet till att ha flera olika valutor är att en gemensam valuta i ett icke-optimalt valutaområde kommer att orsaka stora problem. Det blir svårt att hålla en jämn tillväxttakt, att bekämpa arbetslöshet och inflation. En gemensam ränta kommer till exempel att slå hårt mot sysselsättningen i krisområden och spä på inflationen i överhettade områden. Är dessutom rörligheten låg på arbetsmarknaden kommer arbetslösheten tendera att öka. Det kan man se redan idag. Eurons länder har bara en ränta och en växelkurs. Ett land som Tyskland har därför en alldeles för åtstramande penningpolitik fast man där skulle behöva lägre ränta och en sänkning av valutans värde. Ett land som Irland har däremot alldeles för låg realränta och inflation och kostnaderna sticker iväg.
Förlåt om jag blev långrandig... men jag kände bara att jag var tvungen att lägga in lite vettig text som förklarar varför vi inte ska rösta ja.
Nja, lite faktafel, kronan släpptes flytande i början av 90-talet, efter ett par sanslösa försök att skydda den, som när räntan steg till 500% under ett par dagar. När den sedan släpptes fri, sjönk värdet på svenska kronan som en sten, sverige var nämligen alldeles för högt belånat efter ett jäkligt glatt 80-tal, där staten lånat pengar för att alla reformer vi själva inte hade råd med egentligen. När kronan sedan stabiliserats någorlunda, knöt man den mot ecun. D.v.s vad omvärlden ansåg kronan var värd och inte vad politikerna/riksbanken ansåg kronan skulle kosta.
Att kronans värde sjönk gjorde det dock möjligt för våra exportföretag att gå bra, det var billigt för resten av världen att handla saker av oss för svenska pesetas. Men kom samtidigt ihåg att vår egen köpkraft gick i botten.
Men visst kan jag hålla med om att styrmedlet räntan över ett så stort område och så olika fart på ekonomierna i de olika länderna kan slå lite fel. Men sedan håller jag nog inte med dig om att det är enbart räntan/penningpolitik som styr arbetslöshet/inflation/överhettning/, där här hemmaregeringarna betydligt mer att se till än både riksbank eller en central europeisk bank. För egen del kommer jag att rösta ja, jag har större förtroende för de politiker och tjänstemännen i bryssel än dem här hemma.