Ny fakta om Aprilia RS 125 strypning i CDI´n.

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
philsson skrev:
Det är klart du lyckas löda ihop dem. Om inte annat när du kapar så isolera benen så att de inte går emot istället för att kapa dem mer.
Ang dedär 5k varven. säker på att du ens varmkörde motorn innan du försökte varva?. kan ha viss betydelse.

Jo men inte så länge iofs.. får testa här nån dag igen. HAr inte fyllt än så får inte köra på riktigt än :(

Ok låter ju bra om det är så lätt..

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
PEPPO! skrev:
Jo men inte så länge iofs.. får testa här nån dag igen. HAr inte fyllt än så får inte köra på riktigt än :(

Ok låter ju bra om det är så lätt..
att den inte går över 5k varv tycker jag låter jättekonstigt. Kan ha fler anledning som kanske en kombination av choke och kall motor. Brukar skita sig ordentligt då. kolla som sagt efter icke elektroniska strypningar men dessa brukar inte kunna få hojen att varva mindre. i af inte 5k. :3freak

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Hamas kom och sprängde den
5K kan bero på en kombination av CDI-strypning och ett för stort trottelstopp... Så var det iaf på min... Jag var tvungen att köra upp till 5 k på ettan, växla upp till tvåan, köra tvåan ut, sen växla ner till ettan igen... Då kom den upp på de "Höga varven", men man var tvungen att gasa för att hålla den där... Du kan gå igenom alla växlar på de höga, om du växlar vid 10-11 k varv...

Lummig beskrivning, men det är svårt att förklara... Försök att föreställa dig att du gör det själv när du läser det, så ska det nog gå att fatta...

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Mm okej tack för tipsen.
Har snackat lite med far min, ska låta han testa den så kommer han nog tillåta en kapning av cdi-sladd :)

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
PEPPO! skrev:
Mm okej tack för tipsen.
Har snackat lite med far min, ska låta han testa den så kommer han nog tillåta en kapning av cdi-sladd :)
har du snackat med farsan om att ta bort strypningen :kocko skämtåsido.. sånt kan vara rätt dumt.. men han lär få medkänsla med dig när han provkör.

aprilia killen!

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2004
Hoj
VN800, XS650
PEPPO! skrev:
Mm okej tack för tipsen.

Ta det bara lugnt i början, när jag bytte min kolv/cylinder till nytt så varva min inte heller så värst högt, men sedan efter en 50-60mil så släppte det
ordenteligt.

Fresta inte den för mycket i början, det kommer. :)

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Skulle inte palla strypa av den i hemlighet ifall man skulle krocka o inte få ett skit sen. Tror han får medkänsla efter en liten tur.

Jo, jag ska ju inte varva över 6k rpm första 80 milen så lugnt kommer jag ta det, ville dock se om den i huvudtaget kom över 5000.. och nej det gjorde den inte :) Var iofs första provturen o körde den max 500 meter.

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Nu var jag ute o testa mc:n igen ... och den här gången gick den igenom strypningen och till 6000 varv och vilket drag sen!!!11 (van vid original moppe/avstrypt moppe). Men jag är ändå förvånad om hur pass lång tid det tar för den att gå igenom 5-6000 varv. Konstigt. Aja.

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Hornet -07
PEPPO! skrev:
Nu var jag ute o testa mc:n igen ... och den här gången gick den igenom strypningen och till 6000 varv och vilket drag sen!!!11 (van vid original moppe/avstrypt moppe). Men jag är ändå förvånad om hur pass lång tid det tar för den att gå igenom 5-6000 varv. Konstigt. Aja.

Det är just det som CDI-strypningen gör! Den gör så att du får en grym effektsvaka mellan 4500 och 5500 varv! Så fort du klippt kabeln i cdi:n så kommer du få en mycket jämnare effektkurva!
men visst, det är ju först vid 6000 som den börjar dra! :p Om du kopplar in avgasporten så kommer du känna ett till hopp uppåt i effekten vid 8000 varv, då porten öppnas!
Och vänta tills du kommer upp på andra och tredje växel! Då går det undan!
:tummenupp

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Marhabba skrev:
Det är just det som CDI-strypningen gör! Den gör så att du får en grym effektsvaka mellan 4500 och 5500 varv! Så fort du klippt kabeln i cdi:n så kommer du få en mycket jämnare effektkurva!
men visst, det är ju först vid 6000 som den börjar dra! :p Om du kopplar in avgasporten så kommer du känna ett till hopp uppåt i effekten vid 8000 varv, då porten öppnas!
Och vänta tills du kommer upp på andra och tredje växel! Då går det undan!
:tummenupp

Kopplar jag in avgasporten måste jag dock bestycka om den och då går den säkert skit med avgasporten urkopplad... huvudsaken är att den får en jämn effektkurva.

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Min MX var precis likadan!

När jag kom hem och skulle testa den en sväng på "gården" (asfalterat :tungan ) så tyckte jag den sög..
Den varvade ju inget men sen pressade jag den på ettan och slirade lite på kopplingen och då jävlar :)
Jag tog bort CDI spärren och har nu ett Giannelli, den går som ett skott, till 120km/h, sen segar den lite upp till 130-135km/h.
Fast då har ju jag en MX, mycket lägre drevning än RSen, dock samma motor.

Jag har dock ingen som hellst botten och får växla ner så fort jag ska öka fart i lite högre hastigheter..

Editio: Min avg port var redan inkopplad, han sa att den skulle vara förjävla slö annars :hihi

Last edited:

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
sismo skrev:
5K kan bero på en kombination av CDI-strypning och ett för stort trottelstopp... Så var det iaf på min... Jag var tvungen att köra upp till 5 k på ettan, växla upp till tvåan, köra tvåan ut, sen växla ner till ettan igen... Då kom den upp på de "Höga varven", men man var tvungen att gasa för att hålla den där... Du kan gå igenom alla växlar på de höga, om du växlar vid 10-11 k varv...

Lummig beskrivning, men det är svårt att förklara... Försök att föreställa dig att du gör det själv när du läser det, så ska det nog gå att fatta...

samma piss med min får gå lös med plåtsaxen när jag har fått min munstycken :banana

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Hornet -07
PEPPO! skrev:
Kopplar jag in avgasporten måste jag dock bestycka om den och då går den säkert skit med avgasporten urkopplad... huvudsaken är att den får en jämn effektkurva.
okok...men jag kan säga att med porten inkopplad får du en helt ny hoj! Om du väll har kopplat in porten kommer du aldrig koppla ur den!

När jag körde min utan porten inkopplad var motorn väldigt "digital".
Det tog nån sekund innan motorn svarade på gaspådrag, precis som om den var tvungen att "ladda" eller vad man ska säga. Och så var den väldigt hackig att köra.

lasse kongo skrev:
Var längs Västkusten bor du? Skulle vara kul att köra med andra RS förare! :)

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Marhabba skrev:
okok...men jag kan säga att med porten inkopplad får du en helt ny hoj! Om du väll har kopplat in porten kommer du aldrig koppla ur den!

När jag körde min utan porten inkopplad var motorn väldigt "digital".
Det tog nån sekund innan motorn svarade på gaspådrag, precis som om den var tvungen att "ladda" eller vad man ska säga. Och så var den väldigt hackig att köra.

Var längs Västkusten bor du? Skulle vara kul att köra med andra RS förare! :)

bor typ i båstad eller halstad... har uppskrivning den 12 aug så jag hoppas på kortet snart :Bugar

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Hornet -07
lasse kongo skrev:
bor typ i båstad eller halstad... har uppskrivning den 12 aug så jag hoppas på kortet snart :Bugar

Haha! ok! Lite lngre söderut än vad jag gissade/hoppades på! Men men.....lycka till med skrivningen!

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Ok .. jag skulle gärna köra ostrypt men man har ju tyvärr föräldrar också :död CDI-spärren tror jag pappa går med på att kapa, men att köra med avgasporten ikopplad hela tiden o byta munstycke vet jag inte .. kommer han iofs aldrig märka :) Vill dock inte att den ska skära som det verkar som många avstrypta RS:er gör :/

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Hornet -07
Mjo, lit knixigt det där. Morsan sa när jag köpte den att om jag kör ostrypt så skulle hon ta nycklarna direkt! Nu sitter jag här med en ostrypt RS! :tungan Och hon lär aldrig få reda på det heller! Iofs så kör inte morsan mc, så hon har ju ignet sett att testa den på. Din farsa kanske också kör och då blir det ju genast lite lurigare....

Angående skuren motor. Så länge man tar hand om mc:n ordentligt, dvs inga gaspådrag på kall motor och absolut inga mortorbromsningar eller rödmarkerings varande, så håller den finfint. Som jag har uppfattat det här på forumet, så är det folk som slänger på massa extra trim och omdrevningar osv så får problem med hojarna. En RS är ju gjord från början att gå med porten ikopplad och klippt cdi, så den ska ju klara det gallant.

Hurspmhelst så har du dig en grymt rolig hoj! Även om du kör den strypt! :tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Marhabba skrev:
Mjo, lit knixigt det där. Morsan sa när jag köpte den att om jag kör ostrypt så skulle hon ta nycklarna direkt! Nu sitter jag här med en ostrypt RS! :tungan Och hon lär aldrig få reda på det heller! Iofs så kör inte morsan mc, så hon har ju ignet sett att testa den på. Din farsa kanske också kör och då blir det ju genast lite lurigare....

Angående skuren motor. Så länge man tar hand om mc:n ordentligt, dvs inga gaspådrag på kall motor och absolut inga mortorbromsningar eller rödmarkerings varande, så håller den finfint. Som jag har uppfattat det här på forumet, så är det folk som slänger på massa extra trim och omdrevningar osv så får problem med hojarna. En RS är ju gjord från början att gå med porten ikopplad och klippt cdi, så den ska ju klara det gallant.

Hurspmhelst så har du dig en grymt rolig hoj! Även om du kör den strypt! :tummenupp

klart det går att trimma, bara ni bestyckar rätt och inte tar allt trim som finns så håller det ju :tummenupp

Någon som sa be till aprilia guden å det ska man nig, byta växlelåds olja ofta köra på bra olja motul 800 eller nått sånt då får den nog ett bra liv:D motorbromsa inte heller och tro inte du fattar hur en 2 taktare funkar för de gör du inte :3freak

aprilia är nog en bra cykel i grund å botten bara det att med fel ägare så går det åt helvete :huvet

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Hornet -07
RS "Alex" skrev:
klart det går att trimma, bara ni bestyckar rätt och inte tar allt trim som finns så håller det ju :tummenupp

Någon som sa be till aprilia guden å det ska man nig, byta växlelåds olja ofta köra på bra olja motul 800 eller nått sånt då får den nog ett bra liv:D motorbromsa inte heller och tro inte du fattar hur en 2 taktare funkar för de gör du inte :3freak

aprilia är nog en bra cykel i grund å botten bara det att med fel ägare så går det åt helvete :huvet

Egna erfarenheter? :hihi

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...