Ny funktion på SH

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nu när jag klickar, för att komma till senast skrivna inlägg, då hamnar jag ett par inlägg därifrån. Händer det bara mig, eller även andra? :va

Annars är det ju en trevlig funktion, men kan nog bli lite tråkig ifall alla helt plötsligt ändrar sitt skrivande bara för att samla popularitetspoäng. Lite dynamik behövs.
Det där är nu åtgärdat :)

e det detta denna funktion ska användas till ---> kolla denna :rolleyes: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=194877&page=2

INLÄGG NR 31 LÄS DENNA .

citat --> (Jag håller i skrivandets stund på att skriva en egen röstningsfunktion där man kan ge minus och plus på varje inlägg.

Ska troligen lägga till att om man får tillräckligt många minus i olika inlägg i samma tråd, så exkluderas man från tråden. T.ex får man 5 eller 10 inlägg som röstas minus på, så exkluderas man.)

//Robin
Just nu bannas ingen från tråden, men inlägg som får många negativa döljs.

Jag tycker det är ett dåligt förslag.

1. Vem ska ha tid att sitta och kolla om rösterna är "ok" - dvs inte skojröster och/eller kompisröster (som enligt startinlägget inte skulle vara tillåtet)?

2. Vem kan föresten bedöma om rösten är en icke godkänd kompisröst eller genuint menad?

3. Och sist - varför ligger tråden i mc-relaterade diskussioner?
Det är fortfarande bara en åsiktsvägning för om din åsikt delas av andra eller inte.

Jag tror tyvärr inte heller att det kommer att fungera.
Definitivt inte som underlag för kortare eller längre banning.
Det skulle vara för lätt för folk att klicka i dåliga omdömen bara för att någon har en åsikt man inte delar.
På samma vis skulle några av pajasarna på forumet klicka i bra omdömen om varandra, även pajasar har fan-club's

Det skulle leda till att folk som inte är pajasar drar på sig negativa omdömen för att dom för fram en icke-populär åsikt i någon fråga, men samtidigt aldrig får några goda omdömen för att dom inte har någon fan-club.

Några av forumets mest sunda personer skulle på så sätt riskera bann.
Det ligger inte som underlag för banning. Men om det är en lång tråd där en viss medlem hela tiden för massa (inte bara några få) negativa röster och har ballat ur, så är det ju rätt tydligt på vad folk generellt tycker.

Vad är problemet?
Jag tycker ju det när jag blir förbannad över hur han beter sig som permbannar massor av folk och censurerar rena åsikter för att de som inte är med honom är emot honom...
Du verkar inte speciellt insatt i vad du pratar om. Om du vill veta vad som hänt runt en banning istället för att gå på en förutfattad mening och sprida dynga som du gör i denna tråd... så fråga mig direkt.

Och tror du verkligen jag permanentbannar folk till höger och vänster, eller censurar för att jag tycker det är kul eller för att jag skulle ha en annan åsikt och inte tillåter ha andra åsikter?

Du bör kolla upp sådana anklagelser innan du säger dom.

Och om du anser mina tidigare permanentbanningar INTE är korrekta, kan du få förklara varför, för du verkar väldigt insatt...?

Jag kommer ju inte skriva en tråd eller en förklaring för alla att läsa om varför olika personer bannats. Det är privat. Det meddelas den individen som bannats, varför han / hon bannats.

Du verkrar inte så smidig, enligt inlägg #31. Säger inte att du ska kyssa någons arsle, det finns andra sätt att föra sig än aggressivt och komma med falska ogrundande / påhittade anklagelser för att få fram din åsikt (som verkar helt skev). Ta upp diskussionen som en vuxen mogen människa istället.

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Swedie; skrev:
EDIT: Missbruk av funktionen kan komma leda till banning. Missbruk = ge vänner eller bekanta överdrivet mycket positiv feedback. Alternativt ett spammigt beteende där röstningarna är "på skoj".

jaha så du kan alltså lätt gå in och kolla vem som ger betyg så på användare si?

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Chief Drifter
Jag måste tillägga till diskussionen här att det finns lite pros och lite cons med detta systemet. Positivt tycker jag är att någon som exempelvis verkligen försöker starta en vettig tråd skall kunna få gehör från sporthojs medlemmar och därmed tummen upp från de som tycker att tråden är ett bra initiativ. Fast frågan är om den funktionen inte redan finns? Jag tänker på "Betygsätt tråd"-funktionen.

Jag tycker att konceptet fallerar lite på att allting faktiskt kommer basera på åsikter. Jag kommer iaf bara att använda funktionen om jag tycker att någon har skapat en jävligt bra tråd, inte för att någon skrivit ett bra inlägg i en tråd. Det är alldeles för ofta bara en fråga om åsikt och även det vettigaste inlägget kommer säkerligen att få minus av någon som inte håller med. Det tycker jag gör funktionen alldeles för bräcklig. Det känns som att de är de bra trådskaparna som skall kunna få lite glory för att de hjälper till att forma en bra gemenskap här. Fast den funktionen finns ju som sagt redan i form av rankning av trådar. Rätta mig om jag har fel. Dessutom finns det redan en knapp som säger "Rapportera inlägg" och det tycker jag bara gör den här nya funktionen lite överflödig.

Om någon beter sig som en idiot eller skriver HELT värdelösa inlägg (uppenbara regelbrott) i en tråd så kan man rapportera det inlägget eller så finns det moderatorer och admins till att städa upp.

Ska funktionen finnas så tycker jag endast att det ska finnas plus för de som tycker att trådskrivaren/inläggsförfattaren gjort något bra. På så sätt har vi även en funktion för att kunna betygsätta inlägg och inte bara trådar (Om ni i styrelsen nu tycker att det är en bra grej att ha). Minusfunktionen kommer garanterat att missbrukas när det är ett så stort forum.

Precis som någon nämnde i tråden så råder ju faktiskt freedom of speech när det gäller åsikter.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
jaha så du kan alltså lätt gå in och kolla vem som ger betyg så på användare si?
Ja, är det något problem?

Jag funderar även just nu på att göra alla rösta publika hursomhelst, genom att hålla musen ovan röstningsresultatet, för att se vem som röstat vad.

Ska funktionen finnas så tycker jag endast att det ska finnas plus för de som tycker att trådskrivaren/inläggsförfattaren gjort något bra. På så sätt har vi även en funktion för att kunna betygsätta inlägg och inte bara trådar (Om ni i styrelsen nu tycker att det är en bra grej att ha). Minusfunktionen kommer garanterat att missbrukas när det är ett så stort forum.

Precis som någon nämnde i tråden så råder ju faktiskt freedom of speech när det gäller åsikter.

Jag funderar på att lösa "missbruket" att göra det publikt vem som röstat på vad, på så sätt slipper vi troligen en del missbruk då man ser vem som "skojar". Jag har dock större förhoppning på mänskligheten än sådan att det kommer missbrukas stort.

Det är ett fåtal som gör fel, och jag kan till slut stoppa dessa isåfall från att kunna rösta över huvud taget. Det löser rätt mycket problem oxå.

Last edited:

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Chief Drifter
Jag funderar på att lösa "missbruket" att göra det publikt vem som röstat på vad, på så sätt slipper vi troligen en del missbruk då man ser vem som "skojar". Jag har dock större förhoppning på mänskligheten än sådan att det kommer missbrukas stort.

Det är ett fåtal som gör fel, och jag kan till slut stoppa dessa isåfall från att kunna rösta över huvud taget. Det löser rätt mycket problem oxå.

Det skulle ju faktiskt vara en eventuell lösning. Inte för att vi har något problem än, men det är alltid bra att ha framförsikt! :)

Give it a try. Det är inte värre än att funktionen går att ta bort vid ett senare skede om det nu visar sig att det är ohållbart!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag tycker systemet fungerar bristfälligt.....

Dumpar marcus en lagom giftig oneliner kommer där direkt 5+ men om man skriver ett långt och välunderbyggt inlägg i teknikforumet som inte delas av alla så är det direkt -2. Skall man ha röstningsfunktion så skall rösterna vara publika så att folk tänker efter innan de röstar och inte bara klickar frenetiskt..

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag ser inte problemet, det är väl samma sak som Swedie har sagt om reglerna här på sporthoj. Vanligt jävla bondförnuft. Om folk inte har förstånd nog att sköta sig så får väl dom skylla sig själv.
Hur svårt ska det vara?

Sen att Swedies banningar kommer upp i en "hård" diskussion, igen!
Det är väl m4ng4n nu som tycker att han beter sig illa, gör en sökning. Hur ofta ska han behöva förklara sig?
Hur svårt ska det vara?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag tycker systemet fungerar bristfälligt.....

Dumpar marcus en lagom giftig oneliner kommer där direkt 5+ men om man skriver ett långt och välunderbyggt inlägg i teknikforumet som inte delas av alla så är det direkt -2. Skall man ha röstningsfunktion så skall rösterna vara publika så att folk tänker efter innan de röstar och inte bara klickar frenetiskt..
De är publika just nu. Håll muspekaren ovanför siffran så syns vilka som röstat vad.

Smagatusk

Guest
Det händer mig också!

2 personer tyckte inlägget jag citerade var så bra att man måste trycka på omdömet "bra".:va Redan där tycker jag att det missbrukas.

Reflextyckare finns det gott om. De kommer att visa sig ännu mer nu när man kan risa och rosa. Tanken är god, dock.

Ferry-Redberry

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
Såld , Beslutsångest
en ny liten kul funktion som kanske kan verka vara onödig är om ni under där det står Hoj , lägga en liten räknare som räknar hur många inläggman totalt har skrivit , Bara en liten kul sak som dom har på zatzy tex...

Mvh F

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Varför står det såhär om man kollar vem som röstat och det inte är några positiva röster?

Positiva röster: inga negativa röster

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
en ny liten kul funktion som kanske kan verka vara onödig är om ni under där det står Hoj , lägga en liten räknare som räknar hur många inläggman totalt har skrivit , Bara en liten kul sak som dom har på zatzy tex...

Mvh F

Tror det frångicks för att inte uppmuntra till spammande.....

Dark_Messenger

Guest
Hur många negativa betyg krävs för att någons inlägg ska försvinna? Försvinner alla inlägg från den personen i tråden eller bara det utpekade inlägget? Akumuleras betygen så att en person alltid kan ha 300+ eller 300- till exempel?

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Va tror du om en totalräknare under avataren Swedie? Så man kan se om personen burkar skriva skit eller bra saker? I nuläget tar det ju ett tag innan man lär sig att man kan lita på kunskapsbanker som Jörgen men inte på priceraktiekillar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Va tror du om en totalräknare under avataren Swedie? Så man kan se om personen burkar skriva skit eller bra saker? I nuläget tar det ju ett tag innan man lär sig att man kan lita på kunskapsbanker som Jörgen men inte på priceraktiekillar.
Nej, detta gör att en del medlemmar ser status i antalet inlägg istället för innehållet. Alltså det typiska problemet med kvantitet framför kvalite.

Man ger inte socker till ett överaktivt barn :D

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Nej, detta gör att en del medlemmar ser status i antalet inlägg istället för innehållet. Alltså det typiska problemet med kvantitet framför kvalite.

Man ger inte socker till ett överaktivt barn :D

Jag menar plus/minus räknare :tummenupp
Altså om jag har gjort ett inlägg med fem plus och ett med tre minus får jag 2 plus i avataren

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Nä, så stort ska vi inte göra saken. Då kommer det definitivt göras som en statusgrej. Det vill jag inte.

anledningen till mitt besök i denna tråden idag är just detta.

känner oxå att det hade varit skönt att ha nånting som markerar vilka som går att lita på.

jag håller med om att det förmodligen kommer bli en statusgrej (antar att det vara därför "antalet poster" försvann oxå?). Men kan man inte styra upp det på något sätt och få det att fungera ändå?

Vilka krav har moderatorer på bevakning? om dom ändå är inne och kollar så det hålls på en lagom nivå så skulle man väll kunna bevaka även denna funktion så man förhindrar just statusproblemet?

eller helt lägga det hos moderatorer? kanske ytterliggare en funktion där våra moderatorer får tycka och tänka om våra levande uppslagsverk?

för just detta har jag saknat. är det någon som är ren skitsnackare och går in för att göra narr av dumma frågor så märks det ganska snabbt. men folk som på fullaste allvar tror att dom vet och skriver ihop ett inlägg som ser jättekorrekt ut för den som ställt frågan men i själva verket är åt helvete fel. Ett problem som återkommer alltför ofta i 125-delen t.ex...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO