Ny här!! angånde R1a

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Visst hade jag lätt Mc i ett par år men sedan ett uppehåll på ca 5år innan jag gick på de tunga leksakerna.

Efter uppehållet köpte jag mig en Honda 929:a en "snäll" hoj och väldigt bra förstahoj enligt mig om man har lite erfarenhet.

Om jag jämnför förra säsongen som var min första riktiga mot den i år så fungerade jag så här förra sommaren.

Visst första veckan lever väl alla farligt innan man blivit varm i kläderna.

Kompisar fick köra ifrån mig på favvo vägen, jag testade aldrig någon toppfart trots att de gjorde det osv osv. Jag hade otrolig respekt för hojen helt enkelt. Hade fegränder på ett par cm både fram och bak. Jag tog det lugnt i jämnförelse med mitt beteende när jag hade ett nybakt bilkörkort.

I år däremot så bytte jag hoj att det blev en R1:a hade nog mer med pris, tillfälle och utseende att göra än något annat. Min körning är förändrad dock, med inga fegränder vare sig fram eller bak, wheelisar då och då, det går fortare helt enkelt. För skojs skull kollade jag hastigheten på favoritvägen och den var höjd med ungefär 30-50km sen låter jag det vara osagt vart på skalan.

Till saken hör att jag fortfarande är lika lugn om inte lugnare med den lilla erfarenhet jag fått på 4 säsonger sammanlagt.

Kan du bara respektera cykeln, din omgivning och dina egna begränsningar så ser jag inget problem med att äga en R-hoj som första. Kan du däremot inte det så blir det jobbigt.

Sen spelar det ingen roll vad vi andra säger, du kommer att köpa en R1:a iaf...

Last edited:

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
Emmi skrev:
2492025 Inget illa menat, bara lite tips...

Om du vill bli tagen seriöst på det här forumet så:

1. Använd en läsbar svenska. En massa onödiga tecken, kass meningsbyggnad och dåliga ordval är sånt som gör att du kommer bli uppfattad som ett moppefucko här. http://susning.nu/Moppefucko

2. R1a som förstahoj är något som väldigt många anser vara en dålig idé. Du vet väl själv om du har vett nog i huvudet att skaffa en sån hoj. Tror du att det är en bra idé så köp en R1a om du vill ha det, men tänk igenom det innan.

Du verka jävligt mogen tycker jag! för din ålder!! Man får väl köpa sig vilken hoj man vill eller? samma sak som bil till exempel om jag vill köpa en volvo så gör ja det eller vill jag köpa en porsche så gör jag det är det någon som klankar ner då eller? nej exakt!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
JohanRocker skrev:
2492113 Du verka jävligt mogen tycker jag! för din ålder!! Man får väl köpa sig vilken hoj man vill eller? samma sak som bil till exempel om jag vill köpa en volvo så gör ja det eller vill jag köpa en porsche så gör jag det är det någon som klankar ner då eller? nej exakt!
Hörru du junior, ta till dig av kritik/åsikter och klanka inte ner på nån bara för att dom ger dig tips på hur du ska bete dig för att folk inte ska spy galla på dig varje gång du gör ett inlägg här.

Skärpning innan det spårar ur nu.

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
Anderzzon skrev:
2492100
Kan du bara respektera cykeln, din omgivning och dina egna begränsningar så ser jag inget problem med att äga en R-hoj som första. Kan du däremot inte det så blir det jobbigt.

tackar Anderzzon det värmde faktist! En annan sak om någon köper en Honda CBR 900 klankar folk ner på en då med eller? Om R1an är min dröm hoj så är ju det mitt val! såg den första gången 98 i real life då den kom ut! en kille i medelåldern i mitt bostads område hade skaffat sig en! Sen dess har jag tänkt och tänkt. Nu gick ju kompisen och köpte en Ducati 748 som e riktigt snygg! sen har ju flera vänner och bekanta med Båge kort!

Last edited:

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
inga problem å börja med r1:an så länge man använder huvudet och inser sina begränsningar.

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
JohanRocker skrev:
2492132 tackar Anderzzon det värmde faktist! En annan sak om någon köper en Honda CBR 900 klankar folk ner på en då med eller? Om R1an är min dröm hoj så är ju det mitt val! såg den första gången 98 i real life då den kom ut! en kille i medelåldern i mitt bostads område hade skaffat sig en! Sen dess har jag tänkt och tänkt. Nu gick ju kompisen och köpte en Ducati 748 som e riktigt snygg! sen har ju flera vänner och bekanta med Båge kort!

Nemas problemas :tummenupp

Du kommer lära dig forumet så småningom, lite som hojåkning faktist :)

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
BMW s1000rr 2012
Jag kör en R1 98 men det får jag bara göra "tydligen" för att jag är grymt bra på köra :D :D

det ända feta stora mega problem med min hoj och tror det gäller alla R1 -98 är att dom slukar olja som fan!

MEN dom är extremt billiga att försäkra jämfört med en R1 -99 eller senare.. skumt nog...

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
Eddi skrev:
2492252 Jag kör en R1 98 men det får jag bara göra "tydligen" för att jag är grymt bra på köra :D :D

det ända feta stora mega problem med min hoj och tror det gäller alla R1 -98 är att dom slukar olja som fan!

MEN dom är extremt billiga att försäkra jämfört med en R1 -99 eller senare.. skumt nog...

okej! vilket bolag försäkrar du med då på R1an?

Vaektra skrev:
2492234 Välkommen :)

tackar!! :)

Last edited:

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Köp hojen med hjärtat o kör med hjärnan

Klart du ska ha en r1:a:tummenupp

Begriper inte vad alla moralkakor gör i din tråd då frågan handla om

Att tänka på vid köp av en R1:a:arsele

Last edited:

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
andrén skrev:
2492487 Köp hojen med hjärtat o kör med hjärnan

Klart du ska ha en r1:a:tummenupp

Begriper inte var alla moralkakor gör i din tråd då frågan handla om

Att tänka på vid köp av en R1:a:arsele

Tack för det! Har varit och tittat på en r6a idag.
Men håller fast vid en R1a :tungan

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
660, KTM SMC
Kolla in min 99:a, den är till salu!

pm:a om det finns intresse

m.v.h Mike

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
r1 99an har ramlat ner i försäkringspris detta året så du vet

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
JohanRocker skrev:
2492113 Du verka jävligt mogen tycker jag! för din ålder!! Man får väl köpa sig vilken hoj man vill eller? samma sak som bil till exempel om jag vill köpa en volvo så gör ja det eller vill jag köpa en porsche så gör jag det är det någon som klankar ner då eller? nej exakt!

JaG är jÄvliGt MogEn!!!! för min Ålder!!! AllTså!!!!!!!!! Exakt!!!!! :rolleyes:

Jag bara skrev ett par tips och när du börjar skriva utanför "Jag är Ny-forumet" kommer du se varför.

Om du hade läst vad jag hade skrivit istället för att ta illa upp så hade du sett att jag skrev:
"Du vet väl själv om du har vett nog i huvudet att skaffa en sån hoj. Tror du att det är en bra idé så köp en R1a om du vill ha det, men tänk igenom det innan."

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
Emmi skrev:
2494222 JaG är jÄvliGt MogEn!!!! för min Ålder!!! AllTså!!!!!!!!! Exakt!!!!! :rolleyes:

Jag bara skrev ett par tips och när du börjar skriva utanför "Jag är Ny-forumet" kommer du se varför.

Om du hade läst vad jag hade skrivit istället för att ta illa upp så hade du sett att jag skrev:
"Du vet väl själv om du har vett nog i huvudet att skaffa en sån hoj. Tror du att det är en bra idé så köp en R1a om du vill ha det, men tänk igenom det innan."

Ja du det e klart! finns ju fler hojar en R1an som e farlig. men hoppas på det bästa ringt och checkat upp två olika nu! ha det gott

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Något som är bra för nybörjare som jag till och med tror kan rädda liv är en styrdämpare.

Jag minns i början på nittiotalet när man körde sina första tunga hojar, speciellt Bladen, hur styret kunde flaxa till och man blev skiträdd. Kör jag en gammal Blade idag utan styrdämpare är den inte alls lika nervös. Vet inte varför men nog måste det ha med körtekniken att göra.

Kan nybörjare ha lättare att få vobbel, vad tror ni?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0