Ny här!! angånde R1a

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
Hej hallå är helt ny här på detta forumt! har pågång att upp fylla min största dröm! med att införskaffa mig en Yamaha R1 från 98 eller senare tänkte jag alltid gillat denna hoj! åkt med men aldrig kört denna vackra skapelse! så jag skulle behöva lite tips o råd från alla er som kört R1or o säga vad som är bara o dåligt o vad man bör tänka på när man ska köpa sig en begagnad båge? har tittat runt lite på nätet på olika R1or men svårt o säga vad som känns bra o dåligt!

tack på förhand mvh Johan

Davidk

Guest
JohanRocker skrev:
2487376 Hej hallå är helt ny här på detta forumt! har pågång att upp fylla min största dröm! med att införskaffa mig en Yamaha R1 från 98 eller senare tänkte jag alltid gillat denna hoj! åkt med men aldrig kört denna vackra skapelse! så jag skulle behöva lite tips o råd från alla er som kört R1or o säga vad som är bara o dåligt o vad man bör tänka på när man ska köpa sig en begagnad båge? har tittat runt lite på nätet på olika R1or men svårt o säga vad som känns bra o dåligt!

köp en 600cc av nyare årsmodell istället, roligare att kurva med! :tummenupp

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Eftersom många formodligen kommer att hacka på dig, så vill jag varna att vissa på sporthoj.com ser ner på folk som vill köpa en R1:a som första hoj.

Nu vet jag inte hur gammal du är, hur länge du haft kort (om du har A kort)
eller om du inte ens kört moped innan

Jag tycker iaf att R1:an kanske inte är den bästa nybörjarhojen, men det är upp till var och en.

Det man skall titta efter är väl som på många andra hojar, det allmänna skicket, en hoj kan se bedrövlig ut efter 500 mil, medans de finns dem som är pedantiska och kan ha en hoj som rullat +5000 mil & ändå se ut som ny

När det gäller R1:an så finns det många som varit stuntade med, bankörda, i backen mm mm.

växellådan (främst 2:ans växel)
packboxarna i framgaffeln
styrlagret

är det en 98:a, så finns det ett par garantiåtgärder som skall vara gjorda,
detta syns i ramnummret med ett par extra * iknackade

det finns åtskilliga trådar om just R1:eek:r .. bara söka & läsa för glatta livet :tummenupp

// Henke

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
wonderwizard skrev:
2487400 Eftersom många formodligen kommer att hacka på dig, så vill jag varna att vissa på sporthoj.com ser ner på folk som vill köpa en R1:a som första hoj.

Nu vet jag inte hur gammal du är, hur länge du haft kort (om du har A kort)
eller om du inte ens kört moped innan

Jag tycker iaf att R1:an kanske inte är den bästa nybörjarhojen, men det är upp till var och en.

Det man skall titta efter är väl som på många andra hojar, det allmänna skicket, en hoj kan se bedrövlig ut efter 500 mil, medans de finns dem som är pedantiska och kan ha en hoj som rullat +5000 mil & ändå se ut som ny

När det gäller R1:an så finns det många som varit stuntade med, bankörda, i backen mm mm.

växellådan (främst 2:ans växel)
packboxarna i framgaffeln
styrlagret

är det en 98:a, så finns det ett par garantiåtgärder som skall vara gjorda,
detta syns i ramnummret med ett par extra * iknackade

det finns åtskilliga trådar om just R1:eek:r .. bara söka & läsa för glatta livet :tummenupp

// Henke

förstår vad du menar men vad spelar det för roll vad man har för hoj om man gillar hojen så är det väl upp till var o en som o köpa bil liksom! tycker jag! polarn köpte nyligen en ducati 748 som e riktigt nice! båge! så det är ju smak sak eller? köper inte hojen för att vara tuff o häftig för jag gillar Yamaha

Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
JohanRocker skrev:
2487421 förstår vad du menar men vad spelar det för roll vad man har för hoj om man gillar hojen så är det väl upp till var o en som o köpa bil liksom! tycker jag! polarn köpte nyligen en ducati 748 som e riktigt nice! båge! så det är ju smak sak eller? köper inte hojen för att vara tuff o häftig för jag gillar Yamaha

vad det spelar för roll ? det spelar stor roll.

jag vill inte möta en 18 årig med knappt torkat körkort i värsta ferrarin i 300 blås. lika lite möte en nybliven hojförare på en R1:a

"Bara för att man har körkort, innebär det inte att man KAN köra - Det betyder bara att man får fortsätta att öva, fast på egen hand"

Detta är ord från min kloka & numera avlidna morfar.
och han har jävligt rätt i det han sa

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
wonderwizard skrev:
2487466 vad det spelar för roll ? det spelar stor roll.

jag vill inte möta en 18 årig med knappt torkat körkort i värsta ferrarin i 300 blås. lika lite möte en nybliven hojförare på en R1:a

"Bara för att man har körkort, innebär det inte att man KAN köra - Det betyder bara att man får fortsätta att öva, fast på egen hand"

har jag aldrig sagt det! men man har ju sunt förnuft! men det var inte det som tråden handla om det var om att köpa en båge! eller?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
JohanRocker skrev:
2487376 Hej hallå är helt ny här på detta forumt! har pågång att upp fylla min största dröm! med att införskaffa mig en Yamaha R1 från 98 eller senare tänkte jag alltid gillat denna hoj! åkt med men aldrig kört denna vackra skapelse! så jag skulle behöva lite tips o råd från alla er som kört R1or o säga vad som är bara o dåligt o vad man bör tänka på när man ska köpa sig en begagnad båge? har tittat runt lite på nätet på olika R1or men svårt o säga vad som känns bra o dåligt!

Välkommen och hoppas att du kommer att trivas :tummenupp

wonderwizard skrev:
2487466 vad det spelar för roll ? det spelar stor roll.

Alltså om du möter en nybörjare på en R1:a eller vilken annan sporthoj som helst måste det inte betyda att den kör in i dig, bara en tankereflektion från min sida :)

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Probotector skrev:
2487505
Alltså om du möter en nybörjare på en R1:a eller vilken annan sporthoj som helst måste det inte betyda att den kör in i dig, bara en tankereflektion från min sida :)

absolut inte, men bara för att man köper en R1:a så följer inte kunskaperna i att framföra den med på köpet heller

Sniper

Guest
Har man lite sunt förnuft spelar det ingen roll vad man köper för förtsa hoj
eller hur gammal man är!

Dom som inte har det kör och krachar med vad dom än får i händerna,
och mer än en gång oftast om dom överlever.

Vad det gäller R1-98 så har den några år på nacken och ofta många ägare,
typen av hoj brukar bli utsatt för hård och busig körning.

Man bör själv eller ha med någon hyffsat kunnig person när man står och
ska köpa en sådan hoj! Som föregående i tråden säger ska man titta noga på
växellådan och att garantiåtgärden är fixad som jag har för mig vara kopplingen.

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
finns gott om idioter på detta forum som ska klaga på va folk köper för mc (sen kör dom som höns själva)
men ska du ha en r1 så ta en titt på min den e tillsalu

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Jag tog inte körkort innan jag hade en R1:a i mitt garage först då var det intressant att ta kortet.
I efterhand så ångrar jag inte valet, är nu inne på min 4é R1:a och har fortfarande peppar peppar inte råkat ut för ngt större som varit mitt fel i alla fall.
Att köpa den hoj man vill ha skall man göra, sedan handlar det om att man skall ha sunt förnuft har man inte det så spelar det inte ngn roll att man kommer på en 125:a om man skall försöka vara cool och köra över sin förmåga.
Ta det lugnt i trafiken och kör på ett säkert sätt då kommer du bli en bra förare och i mina ögon en jävligt mkt häfftigare R1 driver än töntar som skall styla .. brukar ju sluta med att dem kör Streetfighter :D

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Eureka skrev:
2487838 Jag tog inte körkort innan jag hade en R1:a i mitt garage först då var det intressant att ta kortet.
I efterhand så ångrar jag inte valet, är nu inne på min 4é R1:a och har fortfarande peppar peppar inte råkat ut för ngt större som varit mitt fel i alla fall.
Att köpa den hoj man vill ha skall man göra, sedan handlar det om att man skall ha sunt förnuft har man inte det så spelar det inte ngn roll att man kommer på en 125:a om man skall försöka vara cool och köra över sin förmåga.
Ta det lugnt i trafiken och kör på ett säkert sätt då kommer du bli en bra förare och i mina ögon en jävligt mkt häfftigare R1 driver än töntar som skall styla .. brukar ju sluta med att dem kör Streetfighter :D

visst kan man göra som du gjort, men alla använder inte insidan & kör över sin förmåga

syftar du på min fighter, så köpte jag den så.. jag har inte klotat den.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
-

Många R1 har varit omkul/krashat....kommer inte ihåg exakt % men mer än 1/3. Växellådorna brukar oftast va misshandlade, Lätt att få styrflader med R1 om man inte har styrdämpare(ivarjefall på norrländska vägar).
Dyr försäkring eftersom många R1 har blivit crashade i sverige...

+-

R1 har ganska grov glädjemätare. Det är bara för att R1 ägarna ska kunna skryta mer vid korvmojen :arsele , Det är en av de starka anledningarna att många väljer R1or, mycket glädjemätare för pengarna som funkar bra vid korvmojen.
Snygg i fjortis ögon.

Kommer säkert på något mer :)

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Klotas med fördel ofta, jättebilligt att få tag i begagnade grejjer:tummenupp
Skämt åt sido, trevlig hojj med ruggit dåligt beteende vi aktiv körning, styrdämpare är ett måste

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
Sniper skrev:
2487631 Har man lite sunt förnuft spelar det ingen roll vad man köper för förtsa hoj
eller hur gammal man är!

Dom som inte har det kör och krachar med vad dom än får i händerna,
och mer än en gång oftast om dom överlever.

Vad det gäller R1-98 så har den några år på nacken och ofta många ägare,
typen av hoj brukar bli utsatt för hård och busig körning.

Man bör själv eller ha med någon hyffsat kunnig person när man står och
ska köpa en sådan hoj! Som föregående i tråden säger ska man titta noga på
växellådan och att garantiåtgärden är fixad som jag har för mig vara kopplingen.

ja du har kört mycket cross 250cc förut går inte o jämföra men det flesta jobbar polarna har oj o dom sa samma sak spelar ingen roll vad vissa får för båge i händerna som sagt sen sa dom köp den hoj du vill så kommer du har mycket roligt o behöver inte byta på länge o du kommer bara våga köra max 50% bav hojens kapasitet!! sa dom!!

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...