Ny här!! angånde R1a

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Var ute och provade en idag. Skön hoj faktiskt, fan det känns inte bra att säga det men så var fallet. Ända tills kedjan gick av med det är ju service åtgärd, kvittar ju vilken hoj man har. BRA nybörja hoj. Det är inte hojjen som bestämmer utan du som vrider på gasen!!! KÖP!

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
ta en koll på min r1 om du vill ha nåt som inte liknar nån annan r1 den ligger i mitt garage marvic magnesiumfälgar bosepipor styrdämpare öhlins stålspunna slangar pm om de e intressant

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
Eureka skrev:
2487838 Jag tog inte körkort innan jag hade en R1:a i mitt garage först då var det intressant att ta kortet.
I efterhand så ångrar jag inte valet, är nu inne på min 4é R1:a och har fortfarande peppar peppar inte råkat ut för ngt större som varit mitt fel i alla fall.
Att köpa den hoj man vill ha skall man göra, sedan handlar det om att man skall ha sunt förnuft har man inte det så spelar det inte ngn roll att man kommer på en 125:a om man skall försöka vara cool och köra över sin förmåga.
Ta det lugnt i trafiken och kör på ett säkert sätt då kommer du bli en bra förare och i mina ögon en jävligt mkt häfftigare R1 driver än töntar som skall styla .. brukar ju sluta med att dem kör Streetfighter :D

börjar plugga teori nu! sen så tar man kortet till säsongen!! sen som sagt om bågen står i garaget så blir man mer sugen på o fixa det! för bilkoret tog lite tid för man hade inte en bil att åka med när man tog det! o komma in på! man e ju inne på sitt 24 år!

pini skrev:
2487959 ta en koll på min r1 om du vill ha nåt som inte liknar nån annan r1 den ligger i mitt garage marvic magnesiumfälgar bosepipor styrdämpare öhlins stålspunna slangar pm om de e intressant

riktigt snygg är den!! men vill ha en vit är inne på det tycker de är så nice såg en för ett år sedan som var så grym i ben vit! o det var en r1a! alltså! matchar bilen man har svart å vit mums!!

Last edited:

vonna

"Katten&q uot ; å ja´
Gick med
8 May 2006
Hoj
Suzuki GSX-R 600 Katana
Relativt y

Hej allihop-

Jag har väl varit med här ett tag, men ALDRIG fått kläm på hur det hela funkar??!! Mycket lättare att köra hojen!..*suck*...
Har alltså ganska nyligen införskaffat mig en Suzuki GSx 600 Katana. Fullkomligt Ääääääslkar min lilla Katt.
Idag kommer domen, skall till Besiktningen med Katten. Hoppas allt går vägen...
För övrigt så tillhör jag de däringa åkarna som fick "hojkortet på köpet". Handlar om tidigt -70tal med andra ord:tummenupp
Har bara kört i cirka 4 år. Började med en Savage. Trode aldrig jag skulle sälja den, men, men....

Så var det med detta. Kan nu någon förbarma sig över mig och tala om hur det funkar på desa sidor. HUR lägger man till prenumerationer och så vidare?

kanske trots allt bättre som hojförare än att gissa här.... :)

Till du som också var ny här. Kör lugnt så kommer vi länge än de däringa som racar så man blir svettig!

Ha en underbar höst med Mycket hojkörning. kram :)

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
wonderwizard skrev:
2487847 visst kan man göra som du gjort, men alla använder inte insidan & kör över sin förmåga

syftar du på min fighter, så köpte jag den så.. jag har inte klotat den.

Helt riktigt, eller rättare sagt 70% av alla ny inreggade R1:eek:r 2002 var med i skadestatistiken samma år på ett eller annat sätt.

Källa: Folksam

Det ligger väldigt mycket i vad Wonderwizard säger!

Kawakex

Stay pretty, die young.
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki ZXR
Hej allihopa!
Jag är ny här. Skaffade körkort och båge i sommras och överraskade vänner och familj, de hade ingen aning att jag gått o burit på ett hojintresse inom mig i alla dessa år och en dag dök jah upp på en grön ninja.

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Kawakex skrev:
2489685 Hej allihopa!
Jag är ny här. Skaffade körkort och båge i sommras och överraskade vänner och familj, de hade ingen aning att jag gått o burit på ett hojintresse inom mig i alla dessa år och en dag dök jah upp på en grön ninja.

Det är så det ska vara! Jag tänkte göra så, hålla tyst om allt, men det gick ju bara inte :tungan

Kawakex

Stay pretty, die young.
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki ZXR
Wonderboy skrev:
2489723 Det är så det ska vara! Jag tänkte göra så, hålla tyst om allt, men det gick ju bara inte :tungan
Från mars till juli fick jag vara tyst om det. det var skithemskt, jag missade första uppkörning och kunde inte prata om det med nån men sen körde jag upp bara sex dagar senare och klarade det!!!!!!! Hojen hade jag köpt redan i mars.:tungan

Så nu har jag fått till en bild med. Tror jag.......

Last edited:

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
Zilversurfer skrev:
2489488 Helt riktigt, eller rättare sagt 70% av alla ny inreggade R1:eek:r 2002 var med i skadestatistiken samma år på ett eller annat sätt.

Källa: Folksam

Det ligger väldigt mycket i vad Wonderwizard säger!

okej! fan vad tråkigt! alltså! men e ändå sugen på en r1a!! :yoparty

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
wonderwizard skrev:
2487466 vad det spelar för roll ? det spelar stor roll.

jag vill inte möta en 18 årig med knappt torkat körkort i värsta ferrarin i 300 blås. lika lite möte en nybliven hojförare på en R1:a

"Bara för att man har körkort, innebär det inte att man KAN köra - Det betyder bara att man får fortsätta att öva, fast på egen hand"

Detta är ord från min kloka & numera avlidna morfar.
och han har jävligt rätt i det han sa

Kan bara hålla med. Tror många incidenter i trafiken hade kunnat undvikas om folk med nytt kort börjat med lugnare hojar. Men som vanligt handlar allt om en persons mognad & attityd. Så man kan inte dra alla över en kam.

Till trådskaparen så säger jag bara:

Är en Yamaha R1:a din drömhoj så ska du givetvis försöka inbefria den drömmen oavsett vad andra säger till dig. Försök dock ta till dig vad andra här på forumet delar med sig av sina erfarenheter. Sedan kan du ta ställning till om du fortfarande vill börja med denna hojen.

Var medveten om vad det innebär att äga en effektstark sporthoj.

* Hög försäkringskostnad.
* Lätt att bli gasglad & ta onödiga risker.
* Dyrare däckskonto än genomsnittet(?)
* Hårt körda exemplar dricker mycket olja.
* Högre servicekostnad än genomsnittet(?)

Lycka till & kör försiktigt!

"Rask"

Guest
JohanRocker skrev:
2487886 ja du har kört mycket cross 250cc förut går inte o jämföra men det flesta jobbar polarna har oj o dom sa samma sak spelar ingen roll vad vissa får för båge i händerna som sagt sen sa dom köp den hoj du vill så kommer du har mycket roligt o behöver inte byta på länge o du kommer bara våga köra max 50% bav hojens kapasitet!! sa dom!!

Vet ju inte hur gammal du är men låt oss säga att du får en försäkringskostnad runt 30000kr lågt räknat. Är det då kul att betala 15000kr i försäkring för nånting du inte använder?

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
Rask skrev:
2490756 Vet ju inte hur gammal du är men låt oss säga att du får en försäkringskostnad runt 30000kr lågt räknat. Är det då kul att betala 15000kr i försäkring för nånting du inte använder?

jo jag vet att försäkringen är hög men kan tänka mig en skräp hoj att övnings köra med och ha en r1 som intvänta för det är min drömhoj! men bättre o köpa en bra hoj på en gång! o slippa allt hattande fram o tillbaks! o förstår vad du menar med gass glad o tror att man e bror duktig efter ett tag men respekt har man för en båge till skillnad från bil som håller sig på fyra så lungt kommer det gå kan jag säga! satt på jobba kompisen CBR 900 tror jag den heter o rulla lite sagta vart lite rädd men sen fick jag köra en lite sväng! som han sa tur att du var lätt på gasen! så skratta han! :tungan

"Rask"

Guest
JohanRocker skrev:
2490940 jo jag vet att försäkringen är hög men kan tänka mig en skräp hoj att övnings köra med och ha en r1 som intvänta för det är min drömhoj! men bättre o köpa en bra hoj på en gång! o slippa allt hattande fram o tillbaks! o förstår vad du menar med gass glad o tror att man e bror duktig efter ett tag men respekt har man för en båge till skillnad från bil som håller sig på fyra så lungt kommer det gå kan jag säga! satt på jobba kompisen CBR 900 tror jag den heter o rulla lite sagta vart lite rädd men sen fick jag köra en lite sväng! som han sa tur att du var lätt på gasen! så skratta han! :tungan

Har du kollat vad din drömhoj eventuellt kommer att kosta i försäkring? Vilket försäkringsalternativ hade du tänkt ha?

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Sniper skrev:
2487631 Har man lite sunt förnuft spelar det ingen roll vad man köper för förtsa hoj
eller hur gammal man är!
Dom som inte har det kör och krachar med vad dom än får i händerna,
och mer än en gång oftast om dom överlever.

:fakta

JohanRocker

Du Är Bara Avundsjuk
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
streetfigheter Vit/Svart
kollat runt lite på försäkrings alternativ! men svårt o säga vilket bolag som är bäst! helförsäkring går ju på ca 20000-30000kr o det är ju halva bågens pris om man köper en bra begagnad! ju!

peter R1 skrev:
2490679 Köp det du vill ha men låt inte det blåa huvudet bestämma när du är ute o kör

förstår vad du menar! man ska alltid tänka sig för i trafiken! sen finns det ju folk runt omkring som inte har en anning vad dom pysslar. med så som höger regel och bara kör utan och titta sig omkring! lita alltid på dig själv och ingen annan i trafiken. alla olyckor händer väl inte bara på grund av en själv eller har jag fel??? sen ska man har repsekt för en båge också som sagt lätt att gasa för mycket! och tro att man är någon race förare!! :)

Last edited:

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Hoj
Honda cbr 929 -01
gör så att du letar runt bland flera bågar som du är intresserad utav, ring och fråga, skaffa dig en uppfattning och framförallt be om reg.nr. Efter att du fått det kan du ta kontakt med Insplanet.se (ett företag som letar upp den billigaste försäkringen för dig) så slipper du iaf kolla alla det så mycket. Ofta kräver försäkringsbolagen att du har hemförsökringen hos dom när du ska teckan försäkring för mc. Så kolla först upp det där du har din hemförsäkring

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Inget illa menat, bara lite tips...

Om du vill bli tagen seriöst på det här forumet så:

1. Använd en läsbar svenska. En massa onödiga tecken, kass meningsbyggnad och dåliga ordval är sånt som gör att du kommer bli uppfattad som ett moppefucko här. http://susning.nu/Moppefucko

2. R1a som förstahoj är något som väldigt många anser vara en dålig idé. Du vet väl själv om du har vett nog i huvudet att skaffa en sån hoj. Tror du att det är en bra idé så köp en R1a om du vill ha det, men tänk igenom det innan.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0