NY HJälm, Det BÄSTA JAG KÖPT Varför?? =)

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag har Arai NR5 som jobbhjälm och Arai RX7RR eller vad de heter som finhjälm och de känns nästan densamma. Onödigt att lägga på över 2000 från de ca 4k som NR5 ligger på. Förmodligen lacken man betalar mest för. Antar det är likadant på shoeis hjälmar.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hade samma känsla. En helt ny fin mc värld öppnade sig när jag bytte kruka. Fast jag köpte X-lite 901.
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Martex skrev:
2272811 Oki, lite :felämne, men vad kostar det att lacka en hjälm?
(Har plasthjälm just nu, men kikar på ny hjälm och skulle va roligt att kunna få den personligt lackad då ju.)
Lacka aldrig en plasthjälm har jag hört. Plasten tar illa vid sig av färgen och håller inte lika bra vid krasch...

Till alla andra: Arai RX7 Corsair är bäst. (Om man nu har rätt huvudform så att man kan ha en arai...)
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Firefly skrev:
2273196Lacka aldrig en plasthjälm har jag hört.

Nej, har också hört det, så det tänker jag avstå från, känns dessutom inte värt pengarna med tanke på min plasthjälms pris.

Men ni som vet, vad kostar det att få en fin (ny) Shoei XR-1000 lackad?
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Firefly skrev:
2273196 (Om man nu har rätt huvudform så att man kan ha en arai...)
Arai finns för många olika huvudformer.
De är förmodligen den hjälmtillverkare som har flest olika storlekar och former på sina hjälmskal. Många andra bara tre olika storlekar och olika inredning för anpassning.
Arai har t ex olika skalform i nordamerika, europa och asien.

Läs mer på Arais web (sid 28 & 37 om storlekar och former) : AraiTecsIII.pdf
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Martex skrev:
2273334Men ni som vet, vad kostar det att få en fin (ny) Shoei XR-1000 lackad?
Ungefär 2500-4500, om du vill ha den riktigt lackad. Men jag har sett från 1500 å uppåt.

Just ja, jag måste sälla mig till skaran också, jag har också köpt en ny hjälm :hihi Det blev en till Raid II.
 

farty

Prylgalen!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Z1000 -08 Svart som natten!
Martex skrev:
2272811 Oki, lite :felämne, men vad kostar det att lacka en hjälm?
(Har plasthjälm just nu, men kikar på ny hjälm och skulle va roligt att kunna få den personligt lackad då ju.)

Beror ju lite på vad du vill ha på den.
Men mellan 2500:- upp till 10000:-
Billigt var det inte.

/Martin
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag bytte från Shoei XR900 till Arai Astro R. Bästa jag gjort på länge.

I princip allt är bättre på Araien. (Imho)
Dock så är den vanligtvis rätt mkt dyrare, men jag lyckades hitta den för "OK" pris. :)

Nu använder jag bara Shoeien för bankörning. För jag tror inte det skiljer något mellen dem när det gäller stötuptagningsförmåga. Men Shoeiens ventilation suger i jämfört med Araien.

Ny hjälm är alltid kul, inne på min tredje nu...
:hej
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Bytte från en Warrior II till en shoei xr-1000
Sjukt nöjd, tycker dock det fortfarande är mycket brus så ska prova "whisper kit" och se om det blir bättre :)
 

Zita

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2005
Ort
Västerås
Hoj
cbr 600f -97
Lånar tråden lite.. :)

Jag var till Lelles i veckan o testade lite hjälmar o fastnade för en Arai astro (tror det var så den hette iaf) Fick reda på att jag skulle ha en x-small! Känns ju bra att man kört med en M i ett år redan :3freak
Tyckte den satt lite löst :tomten
Priset för en enfärgad är 4695, motiv 5795. Tänkte höra om nån av er har koll på om man kan komma billigare undan genom att beställa från nått annat ställe?
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Buster skrev:
2273429 Arai finns för många olika huvudformer.
De är förmodligen den hjälmtillverkare som har flest olika storlekar och former på sina hjälmskal. Många andra bara tre olika storlekar och olika inredning för anpassning.
Arai har t ex olika skalform i nordamerika, europa och asien.

Läs mer på Arais web (sid 28 & 37 om storlekar och former) : AraiTecsIII.pdf
Ok. Jag har dock ett huvud (tjockskallig :hihi ) som passar min RX-7:a perfekt, men bra tips för andra.
 

fireblade69

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda 954 snart Turbo, KTM 690
Zita skrev:
2274465 Lånar tråden lite.. :)

Jag var till Lelles i veckan o testade lite hjälmar o fastnade för en Arai astro (tror det var så den hette iaf) Fick reda på att jag skulle ha en x-small! Känns ju bra att man kört med en M i ett år redan :3freak
Tyckte den satt lite löst :tomten
Priset för en enfärgad är 4695, motiv 5795. Tänkte höra om nån av er har koll på om man kan komma billigare undan genom att beställa från nått annat ställe?

Vet du vilken Arai modell som passar dig kanske det lönar sig att beställa hjälm från e-bay.com. (sök på arai). En rx-7 ligger på 535$ plus frakt 40$.
 
Last edited:

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Catway skrev:
2272829 Nja trodde inte / tror knappt fortfarande, att det är sån enorm skillnad mellan skadorna på knoppen från hjälm till hjälm.

Dessuom körde jag ju trafikförsäkring, så jag räknar ju inte med att vurpa =) :huvet

Jag har provat skillnaden mellan "plasthjälm" och "komposithjälm". Med plasthjämen gjorde det ont att vurpa i 45km/h. Med den andra kändes det knappt i 130km/h. En komposithjälm ta upp smällen på att annat sätt eftersom den är styvare.
 

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
semper skrev:
2272869 Ventilation och brus, samt att man får en JÄTTEspoiler ;)

edit, vidare har X-spirit kolfiber istället för composit som det är i XR-1000 i nått av lagrena om jag inte minns fel

Med risk för besserwisser förklaring... Alla hjälmar som är mer än bara plast är komposithjälmar. Kompositmaterial är när man förstärker ett material med ett annat. Till exempel som på en komposithjälm, härdplast förstärkt med kolfiber eller glasfiber eller något annat fibermaterial. Det finns däremot olika kombinationer av material som tillverkarna föredrar att hitta på olika namn på i sin marknadsförning. Starkare fibrer gör att hjälmen kan göras tunnare med samma hållfasthet och blir då lättare. Därför är en kolfiberhjälm lättare än en glasfiberhjälm (i allmänhet). :)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Niick skrev:
2274737 Airoh Warrior 2 är tuffast :fakta

Har en likadan. Men tycker att ljudnivån är på tok för hög egentligen.
Finns det någon möjlighet att låna en hjälm och provköra hos handlare eller släpper de inte sånt?
Någon som vet?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top