Ny hjälm men via EBAY, tyvärr.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag köpte mig en AGV GP-Tech här i höstas. Jag har skalle stor som en basketboll och behöver således en XXXL hjälm.

Problemet? AGV har inte så stora hjälmar.

I Europa.

Tittar man däremot i USA och på amerikanska eBay så finns det hur mycket som helst. Jag kollade lite jämförelsebilder där det stod ungefär hur stor en XXXL AGV var jämfört med en Shoei, chansade och la en beställning.

En par veckor senare fick jag ett brev från posten att hjälmen hade kommit, dessvärre fick jag tulla på paketet nästan en tusenlapp men det blev ändå runt en tusenlapp billigare än att köpa här i Svedala.

Och hjälmen då? Har nog aldrig haft en hjälm som suttit så bra, varit så tyst eller så lätt.

Last edited:

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Jag vet inte riktigt vad som är problemet här.

TS ville köpa hjälm billigare än butiken ville sälja den för, de behöver sina marginaler för att det ska vara värt att göra affären. TS å sin sida hittade ett bättre affärsalternativ på annat håll.
Båda parter verkar ju nöjda med att inte ha gjort affär med varandra.

Låter ju inte som något fel i mina öron.

/Stefan

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Tyvärr så har inte svenska butiker en chans mot utländska nätbutiker.
Men för att vi ska få ned priserna här i Sverige så måste man börja handla här så efterfrågan blir större och butikerna kan få ett lägre inköpspris..
:fakta

Dock så brukar ju priserna snarare gå upp om efterfrågan ökar, finns ju ingen anledning för handlarna att sänka priserna om de ändån kan sälja grejer till höga priser.
Jag förstår också att en butik i Sverige inte kan sälja till samma pris, men de borde inse att de måste gå ner en del. Personligen köper jag hellre i butik även om det är lite dyrare, men när det ibland är 50-100% dyrare, då blir det nätet.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag vet inte riktigt vad som är problemet här.

TS ville köpa hjälm billigare än butiken ville sälja den för, de behöver sina marginaler för att det ska vara värt att göra affären. TS å sin sida hittade ett bättre affärsalternativ på annat håll.
Båda parter verkar ju nöjda med att inte ha gjort affär med varandra.

Låter ju inte som något fel i mina öron.

/Stefan
Felet är att ts känner sig nonchalerad av butiken, vart tror du han går nästa gång?

dukka

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Hoj
2011 Aprilia RSV4-R APRC, 2006 Ducati S2R 1000
Oja, jag märkte snabbt på attityden vid namnet på detta EBAY att taggarna for utåt på säljaren.Hade jag suttit på vederbörande säljares plats så hade man nog försökt göra en deal snabbt med kunden istället och gjort affär samt förmodligen fått tillbaka kunden i affären i en nära framtid. :crash

Så när du går in i den lilla livsmedelsbutiken på landsbygden som strävar för överlevenad så säger du bara kallt "smöret kostar ju 10kr mindre på Maxi".

Handen på hjärtat vem går in på MQ, Maxi, Netto, Lidl och börjar pruta??
Vem går in på Biltema, Jula och börjar pruta?

Men den lokala handlaren som tillgodoser att du som köpare kan klämma och känna, som har en lokalkostnad mm.
Där ska man pruta. Det är en stor skillnad mellan en nätbutik och en fysisk butik. Självklart så är det ju en viktig del att säljaren har ett gott bemötande.

Jag driver själv en butik inom ett helt annat segment och blir bara trött när jag hör saker som "Dustin tar 500spänn mindre". I mina ögon så tycker ju jag kunden kan köpa det där. Den dagen det strular så är det fan så skönt att kunna knalla in och prata med en person över en disk än att skicka saker fram och tillbaka. Vi lever på att det vi säljer kan vi även ge service på.

Dett är ju min högst personliga åsikt.

/G

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Skulle vilja hävda att lagstiftaren redan tänkt över denna detalj ett antal gånger och via skatter och importpålägg sett till att även privatimporterade varor bidrar till statskassan på samma sätt som om den är avyttrad i Sverige. Eu-länder undantaget men där gäller andra utjämningsregler/förhållanden.

Jag förstår inte vad du skriver.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Så när du går in i den lilla livsmedelsbutiken på landsbygden som strävar för överlevenad så säger du bara kallt "smöret kostar ju 10kr mindre på Maxi".

Handen på hjärtat vem går in på MQ, Maxi, Netto, Lidl och börjar pruta??
Vem går in på Biltema, Jula och börjar pruta?

Men den lokala handlaren som tillgodoser att du som köpare kan klämma och känna, som har en lokalkostnad mm.
Där ska man pruta. Det är en stor skillnad mellan en nätbutik och en fysisk butik. Självklart så är det ju en viktig del att säljaren har ett gott bemötande.

Jag driver själv en butik inom ett helt annat segment och blir bara trött när jag hör saker som "Dustin tar 500spänn mindre". I mina ögon så tycker ju jag kunden kan köpa det där. Den dagen det strular så är det fan så skönt att kunna knalla in och prata med en person över en disk än att skicka saker fram och tillbaka. Vi lever på att det vi säljer kan vi även ge service på.

Dett är ju min högst personliga åsikt.

/G

Så ditt svar till en kund som vill köpa en vara du inte ens har hemma, till ett högre pris än konkurrenterna, är att köpa det där?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Varför ska jag gå och be en handlare att beställa hem någonting när jag kan göra det själv till ett så gott som alltid mycket lägre pris? Blir det fel storlek eller så så blir det ju ändå en massa krångel med att någon annan ska skicka tillbaka och byta. Jag ser inte vad fördelen skulle vara med det. Jag kan inte tänka mig vad den superpersonliga och jätteproffsiga servicen skulle bestå av som skulle motivera 50-100% högre pris.

Jag vet då att jag inte gärna betalar 500 spänn för att kanske åka till en affär och ge någon en grej över disk om det någon gång skulle bli något fel. Har köpt hundratals saker online och det kanske är i snitt var tredje år något överhuvud taget har strulat.

Edit: Vilket uttjatat ämne egentligen

Last edited:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Skulle vilja hävda att lagstiftaren redan tänkt över denna detalj ett antal gånger och via skatter och importpålägg sett till att även privatimporterade varor bidrar till statskassan på samma sätt som om den är avyttrad i Sverige. Eu-länder undantaget men där gäller andra utjämningsregler/förhållanden.

Du tror att det direkta påslaget kompenserar alla indirekta intäkter också? Det gör det inte. Din lokala handlare sysselsätter anställda som tex får lön att tex handla lunch för hos den lokala pizzerian. Din handlare betalar hyra hos ett fastighetsbolag som i sin tur har anställda.
Nej, det är inte samma intäkt för statskassan om du handlar på ebay, och (ibland) betalar moms för det.

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Tyvärr så har inte svenska butiker en chans mot utländska nätbutiker.
Men för att vi ska få ned priserna här i Sverige så måste man börja handla här så efterfrågan blir större och butikerna kan få ett lägre inköpspris..
:fakta

Har inte riktigt med det att göra, det stora problemet är att de få och stora distributörerna (läs mellanhänder) i Sverige skär i mellan beroende på artiklar minst 20%. Utöver det skall handlaren ha sin marginal.

Men... På den tiden jag drev butik i en helt annan bransch så tog jag ALLTID emot en beställning om det så ändå bara gav några kronor i förtjänst, för lite förtjänst är alltid bättre än ingen förtjänst.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
You can't beat the internet. Sparade 9000kr på att köpa en klocka från Japan istället för i Sverige. :banana

D-Becker

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SM -07
Håller med om svenska handlares slöhet.

Var i behov av en startmotorn till vår gamla atv. Gick till min lokala yamahaåterförsäljare, priset var 4300:- och skulle ta minst 3 veckor att få hem... Gick hem, startade datorn och sökte rätt på artikelnumret på startmotorn... Hittade massor på amerikanska ebay, beställde en från nån firma i Texas.. 3 dagar senare stod dhl och plingade på dörren med min startmotor i näven... 330 svenska kronor kostade den mig med frakt & tull...

Visst; nu är det inte original som yamahabutiken säljer men mindre än 1/10 del av priset??!!.. 3 år senare funkar den fortfarande klockrent... Hur kommer de sig att min lokala handlare behöver 3 veckor på sig att få hem en del som en butik i Texas kirrar på 3 dagar? Pinsamt! :va

Näthandeln är underbar men förrädisk för detaljhandeln.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Ja om jag ska köpa smör i prisklassen 3-4000 och den lokala butiken tar 3 veckor på sig att beställa hem, medan Maxi skickar det till din dörr för halva priset.

Du tror att det direkta påslaget kompenserar alla indirekta intäkter också? Det gör det inte. Din lokala handlare sysselsätter anställda som tex får lön att tex handla lunch för hos den lokala pizzerian. Din handlare betalar hyra hos ett fastighetsbolag som i sin tur har anställda.
Nej, det är inte samma intäkt för statskassan om du handlar på ebay, och (ibland) betalar moms för det.

Fast det är ju många andra som får betalt och betalar skatt i sverige även innan varan når din dörr så att 1 länk i kedjan försvinner är nog det minsta problemet. Och inte lär det bli omöjligt att köpa mc delar och tillbehör i sverige heller även om specifika mc-handlare försvinner. Varuhus som säljer varor ur flera olika kategorier kommer garanterat ta över. Visst kommer utbudet minska men ett så litet land som sverige kan inte ha ett jätteutbud av säsongsvaror. Bilverkstäder har redan lokalerna, verktygen och kunskapen om motorer för att serva även motorcyklar så ser dom en marknad kan dom ta över.

Sverige har gått med i EU och öppnat upp gränserna för handel. Då får man räkna med att behöva konkurrera med andra länder.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Klart det är billigare handla över internet.
Inget slöseri med att snacka med kunden. Utan bara packa ner prylen i en kartong.
Och så kommer fraktfirman och hämtar kanske redan på eftermiddagen om beställningen finns inne på morgonen.
Köpte en klocka över internet 2995:- Samma kostar nere på stan (Göteborg) 4995:-.
Inget konstigt,
hyra på fin gata, skyltning, butiksinredning, krossäkert glas osv.
jämfört med lager i nån "lada" på landet.
Och hur länge har postorder funnits?
För landsbygdsbefolkningen har det väl varit sättet och handla länge?
Clas Ohlson startade sin firma 1918.
Det är först på senare år Clas Ohlson börjat öppna butiker utanför Insjön.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Clas_Ohlson
Å Halens är ju inte nytt i Sverige heller
http://www.handelnshistoria.se/historien/olika-sorters-handel/postorder/

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Felet är att ts känner sig nonchalerad av butiken, vart tror du han går nästa gång?

Att han kände sig nonchalerad var väl relaterat till olika uppfattning om priset?

Återigen, vad är problemet med att han går någon annanstans nästa gång?
Det fanns ju inte förutsättningar för en affär.

/Stefan

urout

Toulange
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
Kawasaki Z750ABS 2010 , KTM 450SX -06
Tyvärr är det så här det har blivit (skriver tyvärr för att det är det om man ska se Sverige som Sverige AB) det är klart att flera fysiska butiker kommer att försvinna då de får agera provrum för oss som handlar på ebay eller andra ställen där mcutrustning, hemelektronik, skor ja listan kan göras hur lång som helst kan köpas för halva pengen. Nu är det väl fortfarande så att en del generationer faktiskt åker och handlar sina mcstövlar i mcbutiken men vänta några år till så är det nog ett fåtal butiker som är kvar, tveksamt om man helt kan leva på att tradea hojar i butik... givetvis är det arbetstillfällen som försvinner och som påverkar ekonomin på sikt, skatteregler och annat skulle verkligen behöva ses över så att svenska butiker har en ärlig chans i detta.

Räknade precis ut att min GoPro Hero 3 Black Edition med mer eller mindre alla tillbehör och batterier man kan köpa till gick på 3K på ebay, exakt samma uppsättning skulle kostat mig 6K i Sverige och då har jag tagit från den billigaste butiken på prisjakt... case closed...

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hjälmen levererades idag efter många om och men.Efter ca fjorton dagar utan ett ljud från den Italienska firman vände jag mig till Ebay för hjälp som skickade ett mail till dom som skulle besvaras inom fem dagar.På den femte dagen fick jag slutligen ett svar att den Italienska posten skickat tillbaka hjälmen till dom pga ofullständig leveransadress.

Hjälmen sändes nu iväg med express med samma adress som tidigare och två dagar senare fick jag beskedet att hjämen nu återigen var skickad och på väg !?.Förvirring uppstod.Ytterligare tre dagar gick och transportfirman LSG påstod att paketet var levererat till Schenker som i sin tur var på väg med det till butik som inte kunde hitta paketet.

Knallade själv upp till affären med diverse fraktnummer och letade med personal efter den magiska Italienska lådan och slutligen i en hörna instoppad av Schenker som jag förmodar hittades hjälmen.Slutet gott och och jag tror för egen del att något fel uppstod de första fjorton dagarna som den Italienska mc firman helt enkelt skyllde sin egen postgång på.Kanske , kanske inte.Thats it. :crash

http://www.youtube.com/watch?v=6ly0xuqTLPk

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...