Ny hjälm men via EBAY, tyvärr.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Skyddsutrustning som krävs enligt lag är momsbefriad i England.

0% moms på hjälmar i England,
+25% i Sverige.

Där har vi tusenlappen alla talar om, svårt för en svensk handlare att göra något åt det. :fakta

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Skyddsutrustning som krävs enligt lag är momsbefriad i England.

0% moms på hjälmar i England,
+25% i Sverige.

Där har vi tusenlappen alla talar om, svårt för en svensk handlare att göra något åt det. :fakta

Helt klart ett dilemma om denna merkostnad är pålaggda skatter vilket ju som vanligt är vår fantastiska regerings orsak.Nästa gång ska det ju eventuellt bli en skatt på socker i godis samt salt har jag hört ryktas om.Komik på hög nivå när man mjölkar medborgarna på kontanter. :crash

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Då är frågan? vad gör vi med alla pengar vi sparar när vi handlar på Ebay?

tommi

Guest
Det handlar om garantier till viss del i min mening också,vad händer om det blir fel på de grejjor man köper över nätet speciellt utomlands? kul om man blåser flera tusen på nåt som kanske inte håller måttet...Jag lägger hellre en del extra på att köpa hemma för att slippa extra strul vid ev reklamationer.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Hjälmen levererades idag efter många om och men.Efter ca fjorton dagar utan ett ljud från den Italienska firman vände jag mig till Ebay för hjälp som skickade ett mail till dom som skulle besvaras inom fem dagar.På den femte dagen fick jag slutligen ett svar att den Italienska posten skickat tillbaka hjälmen till dom pga ofullständig leveransadress.

Hjälmen sändes nu iväg med express med samma adress som tidigare och två dagar senare fick jag beskedet att hjämen nu återigen var skickad och på väg !?.Förvirring uppstod.Ytterligare tre dagar gick och transportfirman LSG påstod att paketet var levererat till Schenker som i sin tur var på väg med det till butik som inte kunde hitta paketet.

Knallade själv upp till affären med diverse fraktnummer och letade med personal efter den magiska Italienska lådan och slutligen i en hörna instoppad av Schenker som jag förmodar hittades hjälmen.Slutet gott och och jag tror för egen del att något fel uppstod de första fjorton dagarna som den Italienska mc firman helt enkelt skyllde sin egen postgång på.Kanske , kanske inte.Thats it. :crash

Ingen vild gissning att kan ha gått snett i postgången. Det italienska postväsendet och logistikinfrastrukturen är ett kapitel för sig. Har att göra med det på jobbet och dom har katastrofalt dålig koll på leveranser och hubbar. Många gånger får våra tekniker inga reservdelar så leveranserna studsar tillbaka till lagret och inget blir gjort.

Själv har jag köpt från Italien på Ebay och då fick jag mina handskar efter nån vecka har jag för mig. Jag upplevde visserligen inga problem med köpet men jag har sett att säljare på Ebay skrivit att dom inte skickar till Italien. Jag blev nyfiken på varför innan jag visste vad det berodde på så jag frågade en säljare om detta. Han skrev att dom hade problem med posten och ville därför inte skicka till Italien.

Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Hoj
Jaha du Ankan, jag vet inte vem som det är mest synd om: Dig som lagt ut denna eminenta video eller jag som just tittat på den. Hoppas du snart får tillbaka kortet så du kan ge dig ut och köra igen:krama

Tycker mest synd om alla dom som aldrig fått köra hoj här i livet.Dom är MÅÅÅNGA och dom har missat MYYYCKET i livet.Stackars dessa arma människor. :crash

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Tyvärr så har inte svenska butiker en chans mot utländska nätbutiker.
Men för att vi ska få ned priserna här i Sverige så måste man börja handla här så efterfrågan blir större och butikerna kan få ett lägre inköpspris..
:fakta

Ja, det är ju jävligt troligt hurru. Det blir samma sak som när de sänkte restaurangmomsen, inga fler antälda och käket är lika dyrt som innan. Det är bara ägarna som stoppar vinsten fickan.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Hoj
Hur gör man om man vill prova ut rätt storlek på hjälmen från ebay?

Man skickar med huvudet. :crash

Storlekar i Europa och världen för övrigt kan skilja sig åt där hjälmen jag skickade efter med ett Italienskt XL mått i Sverige motsvarar L och XXL blir då XL i Sverige osv.

Last edited:

Allan K

Medlem
Gick med
6 Apr 2013
Hoj
2012, Kawasaki Versys ABS
Nära mig finns en lokal handlare som alltid försöker vara lika billig som på nätet. Får en känsla av att han ofta gör dåliga affärer med mig, å andra sidan så får han alltid serva min hoj till ockerpris :)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin