Ny hjälm och stövlar. Vilka?

DiaZ

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Diaz
Ska köpa en ny hjälm nu och vet inte riktigt vilken jag ska välja. Har haft föregångaren till shoie x-eleven tror jag. Har inte full koll på modellbetäckningen. Priset spelar mindre roll. Säkerhet före allt! Budgeten säger dock kring 4-4500:- Vilken hjälm är bra att köpa? Shoie tycker jag själv är skitbra men är såklart villig att prova andra märken.

Angående stövlar så har jag haft mina Sidi vertebra i 6 år nu så dom känns slitna som fan. Har funderingar på Alpinestars fetaste vad-dom-nu-heter. Kostar kring 2995:- har jag för mig. Rekomenderas några andra boots?

Finns det billiga affärer i tyskland där man kan beställa från? Erfarenheter av detta isåfall?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Köpte en Shark RSR2 från http://www.moto-plus.com/ i tyskland.
Helnöjd både med hjälm och bemötande från Moto Plus.

Dock tog leveransen lite längre än önskat då hjälmen inte fanns på lager.
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Har Shoei själv och är skitnöjd provade dock BMWs SportIntegral häromdagen och den var jätte bra! Ska köpa den när jag byta! :tummenupp
 

Bifogat

  • bilde.asp.jpg
    bilde.asp.jpg
    12 KB · Visningar: 124
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
DiaZ skrev:
Ska köpa en ny hjälm nu och vet inte riktigt vilken jag ska välja. Har haft föregångaren till shoie x-eleven tror jag. Har inte full koll på modellbetäckningen. Priset spelar mindre roll. Säkerhet före allt! Budgeten säger dock kring 4-4500:- Vilken hjälm är bra att köpa? Shoie tycker jag själv är skitbra men är såklart villig att prova andra märken.

Angående stövlar så har jag haft mina Sidi vertebra i 6 år nu så dom känns slitna som fan. Har funderingar på Alpinestars fetaste vad-dom-nu-heter. Kostar kring 2995:- har jag för mig. Rekomenderas några andra boots?

Finns det billiga affärer i tyskland där man kan beställa från? Erfarenheter av detta isåfall?

Stövlarna du tänker på är A-stars Supertech. Jag har sådana och är hur nöjd som helst.

Kontakta superbike i götet så fixar dom ett finfint pris till dig... tror knappast att utlandet är billigare...

//jaG
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
DiaZ skrev:
Ska köpa en ny hjälm nu och vet inte riktigt vilken jag ska välja. Har haft föregångaren till shoie x-eleven tror jag. Har inte full koll på modellbetäckningen. Priset spelar mindre roll. Säkerhet före allt! Budgeten säger dock kring 4-4500:- Vilken hjälm är bra att köpa? Shoie tycker jag själv är skitbra men är såklart villig att prova andra märken.

Angående stövlar så har jag haft mina Sidi vertebra i 6 år nu så dom känns slitna som fan. Har funderingar på Alpinestars fetaste vad-dom-nu-heter. Kostar kring 2995:- har jag för mig. Rekomenderas några andra boots?

Finns det billiga affärer i tyskland där man kan beställa från? Erfarenheter av detta isåfall?


pröva kolla in http://www.fc-moto.de har beställt min handskar a-star sp-2 och sidi vertebra 2 därifrån, snabb leverans och fina grejer. Där borde du hitta stövlarna till ett bra pris :)
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
kan rekomendera shoei z-one. passar min skalle skitbra. har slutat tillverkas tror jag så kanske lite svår att få tag på men jag har sett handlare som har den..
annars så är XR-1000 en kanonbra hjälm

jag kör med oxtar stövlar. Oxtar TCS Gore... dom har funkat skitbra. dessutom hålls fötterna torra :banana

du kan kolla på grejerna på www.duells.se


EDIT: OXTAR gnisslar inte om man bara ser till att smörja upp dom ordentligt en gång. :banana siliconspray funkar fint!
 
Last edited:

DiaZ

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Diaz
Vad tror ni om Sidi vertigo corsa? Är dom sköna och bra. Tycker om sidi nu efter att ha haft dom i 6 år. Har testat Oxtars T.C.S. ® EVO RX men dom va inget sköna alls tyckte jag. Alpinestars S-MX var mycket skönare. Kändes mer stabila. Har dock inte testat Sidi Vertigo corsa i rätt storlek. Fanns inte där jag var och testade.

Någon som har sidis vertigo corsa som kan berätta lite om komfort, stabilitet och hur dom känns när man sitter på hojen?
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Skit också:huvet
Nu köpte jag en hjälm när jag gick in på denna tråd.
Ja ja det är biiiiiligt trotsallt.
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
hjälm vet jag inte.
Men Alpinestars Supertech stövlar kan jag varmt rekomendera!
Ingen gnissel som de där Oxtar eller vad de heter, som många går med.

Man kan köpa beggade eller nya. Nya kostar väl 3000:- nånting.

t_274.jpg


Lite länkar:
http://www.bikers-eye.com/clothing/article/199
lite fakta

http://www.motorradonline24.de/Shop/Alpinestars-Motorradstiefel.htm nån säljare i Tyskland...

http://www.kneedraggers.com/details/34-ALP05-1
lite olika färger på dem
 
Last edited:

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Funderar själv på ny hjälm. En HJC, bara för den e så schnyygg!

Har dock aldrig hört nån kommentar om dem..
 

MartinGOT

Skulle Köpa Cbr 954rr blev en ninja?
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
ingen just nu bägge sålda men vänta ni!!!
DiaZ skrev:
Ska köpa en ny hjälm nu och vet inte riktigt vilken jag ska välja. Har haft föregångaren till shoie x-eleven tror jag. Har inte full koll på modellbetäckningen. Priset spelar mindre roll. Säkerhet före allt! Budgeten säger dock kring 4-4500:- Vilken hjälm är bra att köpa? Shoie tycker jag själv är skitbra men är såklart villig att prova andra märken.

Angående stövlar så har jag haft mina Sidi vertebra i 6 år nu så dom känns slitna som fan. Har funderingar på Alpinestars fetaste vad-dom-nu-heter. Kostar kring 2995:- har jag för mig. Rekomenderas några andra boots?

Finns det billiga affärer i tyskland där man kan beställa från? Erfarenheter av detta isåfall?


kan rekomendera dig köpa från usa köpte min shoei rf1000 badge för drygt 3600 med frakt o smoke visir, mina smx3 alpinestar för drygt 1600med frakt, skicka pm om du vill ha lite mer info. usa o england mkt bättre priser du de skiljer upp till 30-40% i pris! dumma sverige :fatta!
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
MartinGOT skrev:
usa o england mkt bättre priser du de skiljer upp till 30-40% i pris!

Ännu billigare var det för 3-4 månader sedan, nu har både pundet och dollarn gått upp irriterande mycket.

Nackdelen med att handla från USA jämfört med England är Tull. Räkna med att få betala 25% i tull-påslag om du köper därifrån. Småprylar för några hundralappar kan ofta passera kontrollen (t ex en DVD-film eller två) men dyrare paket är det mer noggrannt med.
 

MartinGOT

Skulle Köpa Cbr 954rr blev en ninja?
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
ingen just nu bägge sålda men vänta ni!!!
Flagga skrev:
Ännu billigare var det för 3-4 månader sedan, nu har både pundet och dollarn gått upp irriterande mycket.

Nackdelen med att handla från USA jämfört med England är Tull. Räkna med att få betala 25% i tull-påslag om du köper därifrån. Småprylar för några hundralappar kan ofta passera kontrollen (t ex en DVD-film eller två) men dyrare paket är det mer noggrannt med.


hmm man får ta risken o be dem skriva ett värde på under 50usd på paketet så slinker de igenom tror de måste vara 500kr för att tullen ska momsa det ;) oftast så sänder de med fedex el dylikt har beställt en hel del från usa o england aldrig haft några probelm ännu ;) :hihi
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Hej
Köpte en ny hjälm nu i helgen, en BMW sportintegral, jag var mest ute efter en tyst hjälm som satt bra på mitt huvud. Provade både shoei z-one och shubert s1 ( fick lov o låna hjälmar o köra en sväng o se vilka som passade bäst för mig och min hoj) och det var BMW:n som var överlägset tystast/mest komfortabel.
priset va helt okej (3295:) :)
handlade den på Mc- Kläder i Lomma. www.mcklader.com
Ska bara se till att leta reda på ett svart visir till den oxå... :hihi

/Henke
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Har haft både Alpinestars och oxtar, jävligt nöjd med båda.. men du borde kolla på Daytona, där har du säkerhet före allt!
 

HurtsLikeHell

Rock solid and fast!
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Stockholm med hjärtat i Helsingborg
Hoj
BMW K1200s
Hojboj skrev:
Hej
Köpte en ny hjälm nu i helgen, en BMW sportintegral, jag var mest ute efter en tyst hjälm som satt bra på mitt huvud. Provade både shoei z-one och shubert s1 ( fick lov o låna hjälmar o köra en sväng o se vilka som passade bäst för mig och min hoj) och det var BMW:n som var överlägset tystast/mest komfortabel.
priset va helt okej (3295:) :)
handlade den på Mc- Kläder i Lomma. www.mcklader.com
Ska bara se till att leta reda på ett svart visir till den oxå... :hihi

/Henke

Hittade du ett schysst svart visir till den? Eller köpte du av BMW? :3freak
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
DiaZ skrev:
Ska köpa en ny hjälm nu och vet inte riktigt vilken jag ska välja. Har haft föregångaren till shoie x-eleven tror jag. Har inte full koll på modellbetäckningen. Priset spelar mindre roll. Säkerhet före allt! Budgeten säger dock kring 4-4500:- Vilken hjälm är bra att köpa? Shoie tycker jag själv är skitbra men är såklart villig att prova andra märken.

Angående stövlar så har jag haft mina Sidi vertebra i 6 år nu så dom känns slitna som fan. Har funderingar på Alpinestars fetaste vad-dom-nu-heter. Kostar kring 2995:- har jag för mig. Rekomenderas några andra boots?

Finns det billiga affärer i tyskland där man kan beställa från? Erfarenheter av detta isåfall?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=78524 :fakta
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
När du köper hjälm skall du köpa en som passar din skallform och inget annat.
Sen bör det vara en i glasfiber/kevlar/superglasfiber, matrialen och namnen är många.
Men du skall inte ha plast eller komposit (komposit är plast med glasfiber-fibrer i).
Men passformen är det viktigaste. Och olika fabrikat har olika passform och olika modeller inom ett fabrikat har olika passform. För att det skall finnas en modell för varje huvudform.
Dessutom har Usa, Europa och Asien olika form för samma modell beroende på att den stora marknaden skiljer i olika värdsdelar.
Dvs en Arai som passar i butik i Sverige, kan skilja från en nätbutik i Usa eller Asien. Men bör ha samma form från en nätbutik i Europa.

Den modell som du kan ha som har minst omkrets (Storlekarna mäts i omkrets) är ofta ett bra alternativ. Då den bör ha den passform som ligger närmast din skallform. Tänk på att alla hjälmar blir förstora med tiden. En storlek växer dom med inom en månad, sen tar det längre tid. Dvs köp trång.

Låter det krångligt? :va
Snacka med en bra säljare som kan, i en bra butik. Och prova massor med modeller och fabrikat.
Och skit i vad polaren säger om sin hjälm. Såvida han inte har exakt samma skallform (Oval, rund, högthuvud, hög panna, lågpanna, stor haka, stort bakhuvud mm) som du har.

Sen finns det skilnader innom olika fabrikat. Men det är marginaler i sammanhanget.
 
Last edited:

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
HurtsLikeHell skrev:
Hittade du ett schysst svart visir till den? Eller köpte du av BMW? :3freak

mja.. nackdelen är ju att man måste handla av bmw.. o visiren är snuskigt dyra.. har dock för mig att mckläder var 25 spänn billigare än BMW handlaren... jippie..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top