Ny hoj som blåser allt annat av vägen!!

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Nu rör vi oss bort från "mc-releterat" men denna är en annan rolig leksak som är fri för alla.

Vet inte dock om jag själv skulle våga ta upp mig till 3km höjd med detta eckipage..

http://flynano.com/
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Bike:vaMer flygplan, blir inte mc bara för att cockpit ser så ut. Men vi kan vara lugna detta kommer nog stanna vid en prototyp och det lär dröja innan spännbanden tas bort om de någonsin kommer att tas bort från backen:D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Rent spontant ser den felkonstruerad ut, jag hade ivf. flyttat upp propellerfästena för att flytta ner tyngdpunkten, men det märker han nog när han lossar de där spännbanden:tungan

Annars en cool design på flygmaskin:tummenupp


(Edit: Missade "instabilinläggen" på sida 1, My bad.....)
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Galet projekt, men motorn ser ju ut att vara en r1200-boxer från BMW faktiskt.
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
Äh, det där tror jag inte funkar. Vad hindrar den från att "rulla" omkull? För hög tyngdpunkt...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
En helikopter har en huvudrotor och en stjärtrotor som motverkar vridningstendensen som uppstår an den stora rotorn.

Sen vinklar man bladen så att dom har olika mycket lyftkraft pä höger/vänster sida, samt i främre och bakre läget för att få helikoptern att förflytta sig höger/vänster samt framåt/bakåt.

Med motroterande rotorer så behöver man ingen stjärtrotor för att kompensera vridning eftersom motroterande rotorer tar ut varandra.

Att man har motroterande rotorer både fram och bak är nog för att hålla ekipaget smalt och erbjuda en sittplats emellan.

Man kan ha en stor koaxialt motroterande rotor om man hänger piloten/lasten mitt under eller balanserar den uppe på.

Men även om han kör rotorerna åt olika håll (vilket vi får hoppas) så måste den ju bli lika stabil som en badboll i vatten ungefär... Kraften uppåt bildas ju väldigt nära tyngpunkten som det ser ut, och då är ju risken stor att den rullar runt och plötsligt gasar järnet rakt ner i backen, eller snurrar hejvilt. Men lösningen torde vara hyggligt enkel. Han får väl montera blystödhjul på en fjäderbelastad teleskoppinne som skjuts ihop när han landar och fälls ut när han lyfter. Eller så är den stabilare än den ser ut redan nu. Men då vill jag se en flygvideo först :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kombinerar man min vikt med soppatorsk :mad:
på 3km höjd :banana
borde det gå att slå 278km/h på väg ner till närmaste bensinstation. :D
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jäkla dålig provkörning tycker jag.
Vill se att den verkligen kan flyga framåt.

Sen tror jag att det Direckt kommer att bli lag på regskylt frammåt på denna typ av fordon
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Nu förklarade GuW det så fint, så lägger bara in en bild här för att kanske väcka minnet hos er här :)
Det är inte så konstigt egentligen, en sådan här skulle ni nog inte tvivla på att den kan flyga:

s_hkp4.jpg


En helikopter har en huvudrotor och en stjärtrotor som motverkar vridningstendensen som uppstår an den stora rotorn.

Sen vinklar man bladen så att dom har olika mycket lyftkraft pä höger/vänster sida, samt i främre och bakre läget för att få helikoptern att förflytta sig höger/vänster samt framåt/bakåt.

Med motroterande rotorer så behöver man ingen stjärtrotor för att kompensera vridning eftersom motroterande rotorer tar ut varandra.

Att man har motroterande rotorer både fram och bak är nog för att hålla ekipaget smalt och erbjuda en sittplats emellan.

Man kan ha en stor koaxialt motroterande rotor om man hänger piloten/lasten mitt under eller balanserar den uppe på.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top