Ny hoj som ersättning till VTR?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är en RSV Mille du söker. :) Busig och rå, men inte överdrivet extrem ändå.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Det är en RSV Mille du söker. :) Busig och rå, men inte överdrivet extrem ändå.

RSV Mille tillverkades mellan 1998-2003. Min VTR är en 2005. Hur tänkte du nu? :va
Visserligen med insprutning, men blir det mindre strul med en äldre hoj? :7peta

Tror jag föredrar en fabriksny... :D
Du vet ju att jag harvar i gul grupp och inte kör så fort, så jag behöver ju egentligen inte en literklubba. :)
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag tog körkortet förra året i slutet av av sommaren. Så detta år var första riktiga säsongen.
Den 12e april hämtade jag ut en ny CBR600F och den har nu rullat 335 mil och jag är skitnöjd.

CBR600F är en smidig och rolig hoj. Den är aggressiv och ser sportig ut, men har en rimlig försäkringspremie.
Hojen är en Rad 4 och den stormtrivs därmed på höga varv. Då den har kåpor så känns den behaglig i höga hastigheter och med en lite aggressiv körställning (dock inte lika extrem som supersport) så får du därmed bra skydd. Toppfarten är det inget fel på, den toppar vid ~245 och enligt mig har den bra tryck i motorn. Känner man att detta inte behövs går det alltid att dreva om hojen för att få bättre acceleration mot minskad toppfart.

Om du har några mer konkreta frågor så är det bara att ställa dom så skall jag göra mitt bästa för att besvara dom.

Inte för att vara sen, men att gå från 1000cc twin till 600cc radfyra känns lite meh. :3freak
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
RSV Mille tillverkades mellan 1998-2003. Min VTR är en 2005. Hur tänkte du nu? :va
Visserligen med insprutning, men blir det mindre strul med en äldre hoj? :7peta

Tror jag föredrar en fabriksny... :D
Du vet ju att jag harvar i gul grupp och inte kör så fort, så jag behöver ju egentligen inte en literklubba. :)

RSV:n tillverkades till 08. ;) Mille, 1000, etc.... ~samma. :crash

Fasen så mycket roligare hoj än en VTR. :fakta
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Inte för att vara sen, men att gå från 1000cc twin till 600cc radfyra känns lite meh. :3freak

Tja, från början ansågs den 'för mycket' för mig, så en R1100S inhandlades. Efter den blivit inlöst, så var jag utan hoj och det stod en VTR i garaget. Hade den inte stått där hade jag nog aldrig hamnat på en VTR. Jag gillar att köra den, men jag utnyttjar inte den kapacitet den har. Jag trivs på den, men måste erkänna att det är lite slöseri med en så potent hoj på en förare som mig. Har valt Långsam Grupp till Steg 1 på Gelleråsen. :rodnar

vid 2:35 börjar det köras
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sånt där snigelätarspråk förstår jag inte alls, men CBR600FA har mer pållar än VTRen, men mindre vrid. Den är också högvarvig... Men testköra och sedan tycka bu eller bä tror jag.
Annars finns det andra hojar att prova. ;)
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
RSV:n tillverkades till 08. ;) Mille, 1000, etc.... ~samma. :crash

Fasen så mycket roligare hoj än en VTR. :fakta

Ja, för dig. :):) :rofl
men ska det vara en ny, med full garanti m.m. så blir det väl en prislapp därefter? :va
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Sånt där snigelätarspråk förstår jag inte alls, men CBR600FA har mer pållar än VTRen, men mindre vrid. Den är också högvarvig... Men testköra och sedan tycka bu eller bä tror jag.
Annars finns det andra hojar att prova. ;)

Du ska inte lyssna på snacket. :7peta Du ska njuta av körningen! :banana
Hoppa fram till 2:35!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
RSV Mille tillverkades mellan 1998-2003. Min VTR är en 2005. Hur tänkte du nu? :va
Visserligen med insprutning, men blir det mindre strul med en äldre hoj? :7peta
Det var därför jag försökte förtydliga att den inte heter Mille efter 2003. Då heter den RSV1000 och kallas normalt bara Generation 2 av Apriliapiloter.

Det kanske inte finns helt nya, men definitivt hojar som är nästan nya med garanti om man letar lite. Exvis: http://www.blocket.se/stockholm/Aprilia_RSV_1000R_1_ARS_GARANTI_0KR_KONTANT_47421594.htm?ca=10&w=3

Dessutom har strul inte nödvändigtvis med hojens ålder att göra, speciellt inte om det bara skiljer typ 5 år. Har nog mer med tidigare skötsel att göra. Men det är bara min magra erfarenhet. :)
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Som jag läste det var den hojen närmast kriterierna bara, även om den inte uppfyller allt. Finns både nyare och säkerligen bättre om man bara ger sig till att testa lite.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jag tror iofs inte hon vet vad hon söker.

Helt rätt! :tummenupp Hon vet inte vad hon söker. Visste hon det skulle hon inte startat tråden! :7peta

Någon självklart ersättare till en gammal VTR verkar det inte finnas, även om Aprilian verkar kul. Den är mycket mer än en VTR. En VTR är ca 210 kg, drygt 100 hk och väldigt skön att köra. Av de egenskaperna uppskattade jag nog mest att jag satt så himla bra på den. Geometrin fotpinnar, sadel och styre funkade helt enkelt. Att den sedan lät trevligt var ett extra plus. Jag har väldigt långa ben, men armarna är inte längre än för en normal tjej. Dvs kortare än för många killar. Idéen är att jag ska kunna nå styret med horisontella underarmar och samtidigt kunna böja upp nacken så att jag kan titta dit jag ska. Eller hur? Raka armar och svank är lixom inte min stil. :gnissla Ingen hoj är rätt förrän den är åtminstone provsutten!

Det viktigaste var inte kubiken, utan att VTRn passade mig. En bra landsvägshoj som man även kan köra Knix eller storbana med. Faktum är att den var mycket roligare på stora Månsta-banan i Älvdalen än den var på gokartbana!

I stället för att bara konstatera att det är för lite 'klös' i CBRn, så vore det kul att höra vad ni inte gillade när ni körde den! Finns säkert bra skäl till att välja något annat. Klart den inte är någon värsting! Men maken ska precis byta bort K1300S för att den är för klumpig t.o.m. på Gelleråsen! Det trots att den axxar löjligt mycket, även med mig som passagerare! Så störst och snabbast är inte allt....
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Själv gillar ja TLS/R.. Hade en TLR innan, men den e klumpig i jämförelse till TLSen ja har nu.. Absolut inte ABS, såklart, men med TLR framok och stålomspunna slangar biter den bra enligt mig..
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Yamaha fz1-s (förvisso en rad4:a, men liknande) Suzuki sv-1000s (twin som dessutom finns med helkåpa, tror den finns med Abs), Triumph sprint st (är väl den som kommer närmast en vtr-1000f)
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
VTRn är ersatt!

Det blev inte en ny hoj. Det blev en beganad, men väldigt fin. :)
Så jag följde inte förutsättningarna jag själv satte upp. :rolleyes:

Den har insprutning. :tummenupp Den har helkåpa. :tummenupp Den är lite mindre än VTRn vad gäller vikt, effekt och hjulbas. Den har det mest sagolika ljud man kan önska sig. :kär

När det kom till kritan så lämnade jag förnuftet hemma, och valde med hjärtat. Har alltid drömt om att köra en Ducce, så nu är jag ägare till en 900SS. :kär
:banana :banana :banana
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top