Ny hojaffär norra sthlm intressant?

the lone rider

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
fireblade streetfighter, wr426+400, 4hjuling
Har en under en längre tid funderat på starta en hojaffär typ i täby, åkersberga eller vallentuna.. Tanken är att sälja frächare beg. cyklar. Vi köper inte in hojar utan säljaren får ställa cykeln i butiken så står vi för ev finansiering mm. På så sätt får man ett lägre pris till köparen, och säljaren får så att han/hon blir nöjd. Finns det något intresse för detta? :confused:

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
På vilket sätt menar du att priset blir lägre för köparen? Jämfört med vad?

the lone rider

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
Fakkverk skrev:
På vilket sätt menar du att priset blir lägre för köparen? Jämfört med vad?
Jämfört med butiker som köper in hojar och ska tjäna 10000 kr på dom. Tanken är att säljaren får sätta pris så tar vi en viss procent vid försäljning.

spinnanders

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
01
Låter väl som en bra ide, tänk bara på att lämna garanti till köparen, eller är det säljaren som står för det?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det får ju vara bra ruleans på hojar om du ska kunna gå plus på bara det. Du får ju sälja massa annan skit oxå om det ska gå bra

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Idén är god men jag tror inte att det går att tjäna tillräckligt med pengar på just bara den enskilda idén och få ett företag att gå runt med lokal, lön m.m.
Säljuppdrag erbjuder de flesta mc-firmor och min uppfattning är att det inte ger mkt pengar.
Brukar vara någon procent på säljbeloppet samt beroende på hur lång tid mc'n har stått i lokalerna innan den blev såld.

Reservdelar, tillbehör, utrustning m.m. är nog nödvändigt för att kunna göra någon business.

/Nitrous

the lone rider

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
yonsson skrev:
Det får ju vara bra ruleans på hojar om du ska kunna gå plus på bara det. Du får ju sälja massa annan skit oxå om det ska gå bra
Ja, man blir inte miljonär så tanken är att behålla mitt nuvarande jobb ett tag framöver så ser man hur det går..

sandstream

Guest
Jag tror precis som Nitrous att försäljningen på uppdrag måste kompletteras med något annat.

När det gäller reservdelar och tillbehör har MC-branschen mycket bra marginaler jämfört med andra så får du snurr på butiken kan du nog äta oxfilé ett par dagar i veckan :D

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
XS500
Har ju fungerat för Fynbörsgaraget.. jag tror att det skulle kunna funka, gäller att få ihop ett stort sortiment och inte bara ställa ut "gammal skit".

/J.

edit; om ni ställer ut/säljer fräscha beg skinnställ blir det ett bra komplement. Finns en stor marknad där om du ser på tex blocket. Det ni kan dra kunder på är att folk kan komma in och testa flera storlekar/modeller istället för att åka runt till privatpersoner och testa enstaka ställ.. bara en tanke.

Last edited:

the lone rider

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
Lt Jake skrev:
Har ju fungerat för Fynbörsgaraget.. jag tror att det skulle kunna funka, gäller att få ihop ett stort sortiment och inte bara ställa ut "gammal skit".

/J.

edit; om ni ställer ut/säljer fräscha beg skinnställ blir det ett bra komplement. Finns en stor marknad där om du ser på tex blocket. Det ni kan dra kunder på är att folk kan komma in och testa flera storlekar/modeller istället för att åka runt till privatpersoner och testa enstaka ställ.. bara en tanke.
Bra idé! Flera bra idér är varmt välkomna! :tummenupp

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
the lone rider skrev:
Har en under en längre tid funderat på starta en hojaffär typ i täby, åkersberga eller vallentuna.. Tanken är att sälja frächare beg. cyklar. Vi köper inte in hojar utan säljaren får ställa cykeln i butiken så står vi för ev finansiering mm. På så sätt får man ett lägre pris till köparen, och säljaren får så att han/hon blir nöjd. Finns det något intresse för detta? :confused:

det kan du lite på :) go for it
finns ingen direkt mc butik hör på norrsidan som är något att komma med utom lelles då o det ligger ända borta i uppsala

Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Yamaha_Tobbe skrev:
det kan du lite på :) go for it
finns ingen direkt mc butik hör på norrsidan som är något att komma med utom lelles då o det ligger ända borta i uppsala

DIN MC och Sneiders båda två i väsby.

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
En "annonssida som finns i verkligheten" tänker jag på.

Ett företag...
-dit man lämnar hojer för att slippa allt "krångel" med försäljning
-som erbjuder bättre garanti än privatpersoner
-som alltid tar emot och besvarar frågor
-som tillåter säker provkörning
-som bidrar till säkra köp (man blir inte rånad på pengar eller motorcykel efter man skakat hand)
-som erbjuder förvaring inför försäljning

Krav:
-Många besökare
-Procentsats/Fast avgift för motorcykel (gentemot att man förvarar och sedan säljer) får dock inte vara för hög utan tanken ska vara att man kan jämföra företagets priser med privatpersoner.
-Centralt, nära till alla

Huvudtanken är att personer som inte har tid eller ork att sälja motorcykeln, tex inför flytt eller tappat intresse, har någon annan stans att vända sig till än butiker som ger dåliga pengar för motocykeln.

Jag tycker iden är bra, men frågan är om man kan leva på den och tjäna pengar. Tar man för höga avgifter kan man inte jämföra priserna med privatpersoners, och hamnar istället i nivå med mc-butiker fast med sämre garantier.

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Qwerty skrev:

DIN MC = Pajaser
Schneiders = Duktiga, men kasst utbud. Kul att kunna klämma å känna ibland innan man slantar upp.

Idén verkar bra men du kommer inte tjäna mycket på dina procentsattser.

Jag antar själv att bäst idén är att köpa in hojjarna till företaget, finns ju skapligt många säljkåta personer nu som har haft sina hojjar på annons i blocket rätt länge. Köp in dom för ett ordentligt underpris och höj det sedan. Sälj även nya hojjar av diverse populära modeller och låt kunderna byta in sina gammla as till ett lågt men intressant pris :tummenupp.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
the lone rider skrev:
Garanti 3mån ingår från våran sida.
Kul idé, men de låter samtidigt ganska tunnt...
Du ska inte ha så saftiga marginaler, men du ska stå för tre månaders garanti, och lagerhyra/lokalkostnad....?
EN garantismäll på en havererad växellåda så e du ganska jättetorsk..
Sen kan inte folk bara "ställa ut" sina hojjar i din butik för att bli sålda.. firman/butiken måste äga objektet som säljs för att köparen ska kunna garanteras några garantier...

Men som sagt, de e kul att du iaf planerar ngt, men tänk igenom allt väl innan du drar igång :tummenupp

Gabor

Guest
fezt skrev:
Kul idé, men de låter samtidigt ganska tunnt...
Du ska inte ha så saftiga marginaler, men du ska stå för tre månaders garanti, och lagerhyra/lokalkostnad....?
EN garantismäll på en havererad växellåda så e du ganska jättetorsk..
Sen kan inte folk bara "ställa ut" sina hojjar i din butik för att bli sålda.. firman/butiken måste äga objektet som säljs för att köparen ska kunna garanteras några garantier...

Men som sagt, de e kul att du iaf planerar ngt, men tänk igenom allt väl innan du drar igång :tummenupp

Joo, beg mc, 3 mån garanti.... :rolleyes:
Jag köper en beggad fin R1- 03, 2 veckor senare är den helt slut. Jag åberopar konsumentköplagen...likvärdig mc.
Så, nya 2-3 veckor. Helt slut hoj igen, Konsumentköplagen igen.
Hela sommaren gick med idel nya hojbekantskaper , kul sommar.... :lol

Men man ska prova drömmar, det ska man, annars kommer man att ångra sig.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Qwerty skrev:

Din MC är sämst i stan (och det vill inte säga lite), kommer inte att lägga en spänn till på såna jävla pappskallar. Schneiders har jag däremot ingen erfarenhet av.

Det jag efterlyser är mc-handlare som förstår begreppen kundvård och service och vad avsaknaden av desamma innebär för försäljningen. Jag fattar inte hur vissa överlever med en sån taskig attityd och fullständig avsaknad av grundläggande intresse/kunskap för försäljning... :va :confused:

MR.E

Guest
the lone rider skrev:

Låter som en bra ide som sagt se till att sälj lite reservdelar o meka lite
men framför allt se till att de e fräsht i lokalen så att de inte blir som vanligt
dvs att man kommer ned i en grotta, typ skitigt ingen belysn skabbigt golv o väggar osv. men de låter som en bra ide de behövs mer sånt norr om stan. :tummenupp

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
fazerfun skrev:
Din MC är sämst i stan (och det vill inte säga lite), kommer inte att lägga en spänn till på såna jävla pappskallar. Schneiders har jag däremot ingen erfarenhet av.

Det jag efterlyser är mc-handlare som förstår begreppen kundvård och service och vad avsaknaden av desamma innebär för försäljningen. Jag fattar inte hur vissa överlever med en sån taskig attityd och fullständig avsaknad av grundläggande intresse/kunskap för försäljning... :va :confused:

När "Din MC" öppnade blev dom lovordade och alla jämförde dom med schneiders som var helkassa...

Spelar ingen roll vad man gör utan det kommer alltid finnas kunder som anser att man är en idiot och att man inte förstår vad kundvård är...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati