Ny Honda hornet eller Kawasaki ER6?

Budo

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
Ingen
Funderar på att införskaffa mig en ny mc till våren och har fått beslutsångest.
Har inte haft tillfälle att provköra någon av dessa motorcyklar och att vänta till våren för provkörning har jag inte tid med då man måste lägga in en beställning snart.
Någon här kanske som har haft nöjet att testa bägge motorcyklar?

Kan väl tillägga att vid provsittning så kändes kawan ganska liten för mina 184cm och 95kg :).

Budo

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
Ingen
Hornet tvivlar jag inte på att den är bra! Däremot så är frågan om Kawan är det också.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har bara kört ER-6:an av dessa två, men är nästan säker på att Hornet:en är roligare och bättre än Kawan på det mesta.

EDIT: Jag var för övrigt inte speciellt imponerad av Kawan. Visst är det mycket hoj för pengarna, men jag hade i alla fall inte speciellt kul på den jämfört med den gamla ZXR -89:an jag körde då.

Last edited:

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Absolut inget fel på kawan. Vet 3st som har ER6, och samtliga är väldigt nöjda. Har testat bägge, och tycker Hondas motor är lite roligare, medans kawan erbjuder roligare körning när det svänger.

My 2 cent.

EDIT: Som så ofta nu för tiden är det väl i princip utseendet som avgör? Men ut och provkör med dig.

HondaGreg

Scorpion on wheels
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Horny 600F
Har testat polarns ER-6 och han min Hornet.
Han var lite impad av draget och jag var impad av ljudet men
jag tror helt klart att Horneten är lite roligare i karaktären.
Sen måste jag säga att kawan är så smal så den känns som en moppe! ;)

trasher84

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Hoj
Hypermotard
Går ju inte ens att jämföra :) Jag har kört bägge hojarn aoch jag tycker att Hondan är bättre på alla sätt... Snyggare också, till och den nya :)

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Fornminne FJ 1100
Beror väl lite på vad du ska ha den till. På gocartbanorna hyser jag en viss respekt för ER 6:eek:r.

På gruppkörningar med litergänget är förmodligen Hornet överlägsen.

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Nu är jag inte ute efter att skapa förvirring för dig, men då jag i vanlig ordning lusläser blocket.se på MC-annonser pga av abstinens fick jag syn på denna och det kan ju vara ett bra alternativ till de två hojar du nämnt. http://www.blocket.se/vi/14912669.htm?ca=2_s PS. Det är inte min annons:D

DG

Chiefen
Gick med
11 Sep 2006
Hoj
Honda Hornet
Du har inte funderat på Triumph Street Triple? Jag har provkört Kawwan, Hondan och Triumphen och den som var absolut roligast var Triumphen. Den är både lättare än Hondan och har starkare motor. Kawwan i all ära men den spelar inte riktigt i samma liga som de andra två även om den ger mycket för pengarna.

Mitt tips är i alla fall Triumphen som dessutom kostar ungefär lika mycket som en Hornet. Triumphen är dessutom billigare att försäkra. Tokigt billig för den typen av mc faktiskt.

Budo

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
Ingen
Nu är jag inte ute efter att skapa förvirring för dig, men då jag i vanlig ordning lusläser blocket.se på MC-annonser pga av abstinens fick jag syn på denna och det kan ju vara ett bra alternativ till de två hojar du nämnt. http://www.blocket.se/vi/14912669.htm?ca=2_s PS. Det är inte min annons:D

Det är säkert inget fel på den. Har spanar lite på sådana också men känns inte som ett alternativ just nu. Har för mig att den även var något dyrare än hondan.
Tack för tipset ändå!

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Fornminne FJ 1100
Hornet har vunnit allt tester den har varit med i.

Det säger väl lite...

Nej, inget test där Street triple varit med i iallafall.
Tvärtom har den Kinatillverkade Hondan fått rätt mycket kritik för bristande detaljkvalitet.
Senaste MC-nytt till exempel.

I det testet vann Bandit 650. (Enbart pga, ekonomi.)
Sportighet var inte en faktor i det testet, 242 kilo :skrämd som ska dras runt med 80 hk, gör att den nog inte spelar i samma liga som övriga.

Edit: Bandit heter den såklart

Last edited:

MR R6™

Alla andra är dumma i huvudet!
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Ktm 450 exc
JAg kör er6 och är nöjd! Billig och bra!......men visst att byta från r1 till er6 kändes ju lite kasst. Men mycket billigare försäkringspremier på kawan.

Personligen skulle jag inte vilja ha Honda, men det är bara min religösa övertygelse!

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
har provat de 3 i fråga och även om jag nöjd med min hoj så hade jag valt street triple:n alla gånger om jag hade köpt ny idag.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Suzuki Bandit är också ett tips om du kollar på den typen av hojar. Jag är skitnöjd med min men sen kan jag bara jämföra med mina tidigare skrothojar...

sen är smaken som baken men ER-6an är bara för brutalful.

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
Suzuki Bandit är också ett tips om du kollar på den typen av hojar. Jag är skitnöjd med min men sen kan jag bara jämföra med mina tidigare skrothojar...

sen är smaken som baken men ER-6an är bara för brutalful.

det är därför man tar F-modellen om man skall ha en er6:a:gnissla

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Hoj
ingen...
Yamaha Fz6-N är säkert också en hoj du kan lägga ett öga på. Jag är åtminstone jätte nöjd med min, dock har jag aldrig kört någon annan:)

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Hoj
LETAR!
hornet! tycker det är välldigt mycke sport i dessa hojar för dom pengarna!
bra drag !rolig att köra,och så har du väldigt bra försäkrings premie genom if!

pluss att dom är mycket snyggare!lycka till!:)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...