Video Ny idiotvideo från mig, Fler än jag som har detta problem?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förutom den onödigt höga farten i bebyggelse där man kan räkna med att det kan finnas både folk och fä i direkt anslutning till vägen så är det ju mer ut som generell pendling på hoj.
Ett hett tips är att inte lägga upp brottslig aktivitet för allmän beskådan på sociala medier, oavsett hur mycket man vill visa upp sig för andra.
Rent tekniskt så behöver du träna körteknik, och höja blicken och planera mer framåt snarare än att bara gasa och hantera det som dyker upp reaktivt.
Och kör för din egen skull, inte för att visa upp dig för andra.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Lägg av med de där dumheterna i trafiken! Det kommer att gå illa om Du skall köra om alla överallt. Traktorer är livsfarliga att köra om utan bra planering. På en 125:a blir det än farligare....
Kör bara fort där det går att köra fort, på ett säkert sätt. Ha lite marginaler och försök analysera vad som kan hända framför Dig. Framförhållning kallas det! :) Tänk att alla bilister är en stor fara för Dig.

Försök att åka ihop med någon äldre, som kan dela med sig lite av sina erfarenheter och misstag. Bara för att Du tagit körkort så är Du inte fullärd. Långt ifrån.

Ta det lugnt nu i början av säsongen - Du har ju en lång säsong framför Dig.

Vi kanske ses på vägarna? Jag och min grabb kör rätt mycket runt Kungsbacka.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Okay.
Det viktigaste först:

Är det någon som känner igen sig i detta eller vet hur man börjar uppskatta att ligga och köra lagligt?


Det här kan vara jobbigt i början, men du skall inte skuldbelägga dig själv.
Det är inte ditt eget fel - du har bara inte träffat på rätt tjej.
Satsa gärna på lite äldre och mer erfarna brudar. Då blir det mer avslappat och roligare.


Det andra med "köra lagligt" tar vi lite senare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag jobbar inom räddningstjänsten och vet hur det bruka se ut när folk har krockat både med det ena å andra. Försök å tänka lite längre nu annars blir du inte så gammal.Det är bevisat att dagens ungdomar lider av bekräftelse syndrom tack vare facebook å snapchat. Ta dig till en bana gå kurser men lek inte på vägarna. Hastigheten har inget med om du överlever eller inte.En felbedömning å du ligger under en lastbil.
Jag gick av bulten i 170, på fel sida av vägen, och klarade mig hyggligt, sånär som på 6h medvetslöshet och ett utraderat ordförråd. Mormor snubblade i en 2m hög källartrapp, och dog. Hade jag mött någon hade jag varit död, troligen dom i bilen också, hade mormor landat lite annorlunda så hade hon levt idag. Slumpen spelar stor roll, men man kan ju styra oddsen en hel del själv också :fakta Raggsockor i hala trappor har jag tex slutat med :rolleyes:
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tack för kommentarerna och ni som förstår.
Tänkte lägga lite klarhet bakom klippet. Namnet och bilden på videon är en clickbait, jag söker views. Och det jag menar med att jag inte vet om jag klarar av det är inte om JAG klarar av det utan om HOJEN klarar det då det är en liten 125cc som inte har så mycket kraft, hade detta vart 600cc så hade detta inte vart så speciellt men 125:an ligger på gränsen på vad den klarar av.
Men Falkenberg är så sällan man kan köra på, hur gör man när man vill gasa på och det är veckor kvar tills Falkenberg?

Så, du söker views...?
Texten i ditt första inlägg, och ditt nick dessutom gör att man lätt kan ta dig för en suicidal stolle som pendlar mellan självinsikt och avgrunden. Lite ledsamt när man vet att du är så ung som du är.

Fuck "köra lagligt". Det är både svårt och irrelevant när det gäller att hålla sig vid liv.
Ta hellre till dig av detta som SMC aktualiserade nu inför säsongsstarten:

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Kor-motorcykel-som-om-du-alskar-livet3/

"Kör MC som om du älskar livet"
Visst är det vackert? Det räcker egentligen att hålla just den frasen i huvudet, men absolut: klicka gärna på länken och läs där med. Det mesta av det vet du redan, men det skadar inte att köra en refresh.

Annars så har Hitman The Swede ett bra incitament här:


Jag jobbar inom räddningstjänsten och vet hur det bruka se ut när folk har krockat både med det ena å andra. Försök å tänka lite längre nu annars blir du inte så gammal.Det är bevisat att dagens ungdomar lider av bekräftelse syndrom tack vare facebook å snapchat. Ta dig till en bana gå kurser men lek inte på vägarna. Hastigheten har inget med om du överlever eller inte.En felbedömning å du ligger under en lastbil.


För abstrakt?

Nå, kör då snett bakom en kompis som missar en enda bil i en enda korsning.
DU ser det som håller på att hända, han gör det inte.
DU agerar och gör allt rätt, han flummar och reagerar försent.
DU bromsar och får stopp, han bromsar omkull sig och drar in under bilen med en jävla kraft.

Du slits i stycken. Av kraven som ställs på dig. Kompisen sitter fast under bilen, han svarar inte.
Du kan inte avgöra om han andas, och tanten i bilen bara skriker rakt ut.
Rakt ut, och rakt in i din hjärna. Hon skriker så det knappt finns plats för dina egna tankar när du behöver dem som bäst. Sekunderna går. Andra stannar, men bidrar inte med ett smack.
Du är ensam på plats. Ensammare nu än förut. Speciellt när du hör någon gubbe spy ur sig att "så går det när man kör som idioter på allmän väg". Sekunderna har blivit till en minut, och plötsligt inser du att dom som halat fram sina telefoner inte gjort det för att larma. Dom håller istället upp telefonen som ett slags filter mellan sig och den verklighet som drabbat dig och din kompis som ett ton tegel från ingenstans - och spelar in din värsta mardröm. Här och nu. I hopp om klick senare...?
Du blir mer och mer orolig över din kompis och försöker nå in med en hand för att känna andedräkt, rörelser, puls eller vad fan som helst. Var tar man pulsen nu igen? Handleden? Hur kommer man åt den under kraghandskarna? FAN! Minuten har blivit minuter. Din kompis är längre bort än någonsin, någon räddning är inte närmare nu än när ni rullade som kungar just innan smällen. Du blir mer och mer övertygad att du måste få fram din kompis för att kunna sätta in... ...livsuppehållande åtgärder. Meningen smakar skit i munnen. Du visste inte ens att du hade uttrycket i ditt ordförråd, men det skär som en blixt genom hjärnan. Det är allvar nu! Men ingen fattar. DU vet att man inte skall flytta en skadad. Lika väl vet du att just det är din kompis enda chans nu. Du VET det utan att veta. Men du får ingen hjälp. "Vi måste lyfta bilen" säger du till zombierna omkring dig, men ingen reagerar. Dom har fått ut skriktanten ur bilen, hängt en extra jacka över henne och gullar järnet med henne. Du vrålar samma sak igen, och får till svar "det klarar vi aldrig". Nej idiot, det klart att vi inte kan lyfta upp hela bilen. Men lyft vad ni kan! Lyft den på fjädringen så han går fri och kan dras ut! Lyft!! "Man skall inte flytta en skadad, det kan vara farligt"... FUCK FUCK FUUUUCK!! En annan kunskap du inte visste att du hade lyser plötsligt kristallklar inom dig. Tre minuter. Typ tre minuters andningsstillestånd kan man kanske klara. Eller är det hjärtstillestånd? 3 minuter var det i vart fall. Där är vi nu. Du tar tag i kompisens fötter och drar vad du kan. Det är som att hala en säck potatis. Inte för att du gjort det någon gång, men det är så här det måste det kännas. Dött, men ändå motsträvigt. Något sitter fast. Jävligt fast. Du tittar in och ser att hjälmen är det som kilat sig fast under bilen. Dra mer ändå och du har chansen att få två kompisar helt plötsligt. Du ställer dig med ryggen mot bilen, tar tag i skärmkanten och lyfter med allt vad du har. Och benen. "Dunk dunk" Du känner hur underredet landar på hjälmen och bilen parkerar sig tryggt på din kompis igen. En människa, en enda människa förstår allvaret och kommer fram för att byta plats med dig. Alla andra står som fån på första parkett. Du får fram honom. Du förstår att det är kört, men du måste ändå göra ett försök, eller hur? Bröstkorgskompression har man ju sett på TV. Men du känner direkt att så här skall det inte vara. Det skall inte krasa och vara lösa delar. Det skall svara, hålla emot och fjädra tillbaka, inte kollapsa och fälla ihop sig. Nu när du vaknar så ser du mer saker som är fel. Djävligt fel. Typ huvudets vinkel mot kroppen. Glimten i ögat. Som inte finns.

Har du varit med om något sådant så är det lättare att köra säkert efteråt. Tyvärr är det många som lägger av tvärt efter en sådan erfarenhet. Hur som helst så sitter känslan kvar länge. Känslan av vanmakt. Ångesten av att man MÅSTE agera, men utan att veta vad som är rätt för stunden.
...och känslan av en bröstkorg som inte längre har kvar sin stabilitet sitter kvar hela livet.
Du kan aldrig läsa "HLR" i en tidning eller se en TV-film med återupplivningsförsök utan att få tillbaka just den känslan i händerna, i kroppen - i nackhåren.


...eller gå på för många begravningar av för många bekanta. Se de närmast anhörigas ansikten vara förvridna av sorg. Tittar dom inte anklagande på dig också?

Något som kanske är väldigt främmande för folk i din generation är "adressbok".
Alltså - inte begreppet i sig, men en fysisk IRL adressbok i papper.
...vars sidor blir styvare och stelare säsong efter säsong pga ett ämne som heter Tipp-Ex.
Till slut blir adressboken så deprimerande att bläddra i att man sätter sig ner och skriver om den på rena, färska blad. Och så börjar helvetet om igen.

Eller pröva att i ren desperation ge konstgjord andning till en kompis som blöder ur munnen - en smak man aldrig glömmer.

Ta en hederstur! Åk en runda varje vår, och lägg en blomma på varje plats någon du känner eller vet vem det var har kört ihjäl sig på.


Det finns som du förstår en massa olika sätt att lägga band på sig själv och tvinga sig att köra säkert. De allra flesta av dessa sätt kräver erfarenheter. Dyrköpta erfarenheter.
Som tonåring har man inte, kan inte ha den horisont som krävs för att ta in hela perspektivet.

Tro inte att jag ser ner på dig för det, och tro inte att jag inte är lite avundsjuk på allt det du har framför dig - alla förstagångsupplevelser du har framför dig och jag har bakom mig och aldrig kan göra om. Det är så det är, och det är så det skall vara.
Du skall vara galen och jag skall vara tråkig.

Men, jag tror inte att du är så galen, och själv uppfattar jag inte mig själv som speciellt trist heller.
Jag vill bara att du och andra unga verkligen får chansen till alla dom där förstagångsupplevelserna som är så fantastiska.

Själv är jag så gammal att jag kunde varit din farfar - under maximalt olyckliga men ändå lagliga omständigheter. Ändå har jag fortfarande fantastiska förstagångsupplevelser på hoj.
Kanske inte varje gång jag kör, men ändå flera gånger om året.

Det kan du också ha, och alla andra hotheads under trettio som härjar runt "like there is no tomorrow".
...för det är det! Om man prutar bara lite, lite på gatuaktiviteterna och väljer sina ställen att gasa.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Synd att man inte kan klicka "Gilla" flera gånger... Årets inlägg Nothingrider...:krama
 
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Onsala
Hoj
Yamaha YZF 125
Så, du söker views...?
Texten i ditt första inlägg, och ditt nick dessutom gör att man lätt kan ta dig för en suicidal stolle som pendlar mellan självinsikt och avgrunden. Lite ledsamt när man vet att du är så ung som du är.

Fuck "köra lagligt". Det är både svårt och irrelevant när det gäller att hålla sig vid liv.
Ta hellre till dig av detta som SMC aktualiserade nu inför säsongsstarten:

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Kor-motorcykel-som-om-du-alskar-livet3/

"Kör MC som om du älskar livet"
Visst är det vackert? Det räcker egentligen att hålla just den frasen i huvudet, men absolut: klicka gärna på länken och läs där med. Det mesta av det vet du redan, men det skadar inte att köra en refresh.

Annars så har Hitman The Swede ett bra incitament här:





För abstrakt?

Nå, kör då snett bakom en kompis som missar en enda bil i en enda korsning.
DU ser det som håller på att hända, han gör det inte.
DU agerar och gör allt rätt, han flummar och reagerar försent.
DU bromsar och får stopp, han bromsar omkull sig och drar in under bilen med en jävla kraft.

Du slits i stycken. Av kraven som ställs på dig. Kompisen sitter fast under bilen, han svarar inte.
Du kan inte avgöra om han andas, och tanten i bilen bara skriker rakt ut.
Rakt ut, och rakt in i din hjärna. Hon skriker så det knappt finns plats för dina egna tankar när du behöver dem som bäst. Sekunderna går. Andra stannar, men bidrar inte med ett smack.
Du är ensam på plats. Ensammare nu än förut. Speciellt när du hör någon gubbe spy ur sig att "så går det när man kör som idioter på allmän väg". Sekunderna har blivit till en minut, och plötsligt inser du att dom som halat fram sina telefoner inte gjort det för att larma. Dom håller istället upp telefonen som ett slags filter mellan sig och den verklighet som drabbat dig och din kompis som ett ton tegel från ingenstans - och spelar in din värsta mardröm. Här och nu. I hopp om klick senare...?
Du blir mer och mer orolig över din kompis och försöker nå in med en hand för att känna andedräkt, rörelser, puls eller vad fan som helst. Var tar man pulsen nu igen? Handleden? Hur kommer man åt den under kraghandskarna? FAN! Minuten har blivit minuter. Din kompis är längre bort än någonsin, någon räddning är inte närmare nu än när ni rullade som kungar just innan smällen. Du blir mer och mer övertygad att du måste få fram din kompis för att kunna sätta in... ...livsuppehållande åtgärder. Meningen smakar skit i munnen. Du visste inte ens att du hade uttrycket i ditt ordförråd, men det skär som en blixt genom hjärnan. Det är allvar nu! Men ingen fattar. DU vet att man inte skall flytta en skadad. Lika väl vet du att just det är din kompis enda chans nu. Du VET det utan att veta. Men du får ingen hjälp. "Vi måste lyfta bilen" säger du till zombierna omkring dig, men ingen reagerar. Dom har fått ut skriktanten ur bilen, hängt en extra jacka över henne och gullar järnet med henne. Du vrålar samma sak igen, och får till svar "det klarar vi aldrig". Nej idiot, det klart att vi inte kan lyfta upp hela bilen. Men lyft vad ni kan! Lyft den på fjädringen så han går fri och kan dras ut! Lyft!! "Man skall inte flytta en skadad, det kan vara farligt"... FUCK FUCK FUUUUCK!! En annan kunskap du inte visste att du hade lyser plötsligt kristallklar inom dig. Tre minuter. Typ tre minuters andningsstillestånd kan man kanske klara. Eller är det hjärtstillestånd? 3 minuter var det i vart fall. Där är vi nu. Du tar tag i kompisens fötter och drar vad du kan. Det är som att hala en säck potatis. Inte för att du gjort det någon gång, men det är så här det måste det kännas. Dött, men ändå motsträvigt. Något sitter fast. Jävligt fast. Du tittar in och ser att hjälmen är det som kilat sig fast under bilen. Dra mer ändå och du har chansen att få två kompisar helt plötsligt. Du ställer dig med ryggen mot bilen, tar tag i skärmkanten och lyfter med allt vad du har. Och benen. "Dunk dunk" Du känner hur underredet landar på hjälmen och bilen parkerar sig tryggt på din kompis igen. En människa, en enda människa förstår allvaret och kommer fram för att byta plats med dig. Alla andra står som fån på första parkett. Du får fram honom. Du förstår att det är kört, men du måste ändå göra ett försök, eller hur? Bröstkorgskompression har man ju sett på TV. Men du känner direkt att så här skall det inte vara. Det skall inte krasa och vara lösa delar. Det skall svara, hålla emot och fjädra tillbaka, inte kollapsa och fälla ihop sig. Nu när du vaknar så ser du mer saker som är fel. Djävligt fel. Typ huvudets vinkel mot kroppen. Glimten i ögat. Som inte finns.

Har du varit med om något sådant så är det lättare att köra säkert efteråt. Tyvärr är det många som lägger av tvärt efter en sådan erfarenhet. Hur som helst så sitter känslan kvar länge. Känslan av vanmakt. Ångesten av att man MÅSTE agera, men utan att veta vad som är rätt för stunden.
...och känslan av en bröstkorg som inte längre har kvar sin stabilitet sitter kvar hela livet.
Du kan aldrig läsa "HLR" i en tidning eller se en TV-film med återupplivningsförsök utan att få tillbaka just den känslan i händerna, i kroppen - i nackhåren.


...eller gå på för många begravningar av för många bekanta. Se de närmast anhörigas ansikten vara förvridna av sorg. Tittar dom inte anklagande på dig också?

Något som kanske är väldigt främmande för folk i din generation är "adressbok".
Alltså - inte begreppet i sig, men en fysisk IRL adressbok i papper.
...vars sidor blir styvare och stelare säsong efter säsong pga ett ämne som heter Tipp-Ex.
Till slut blir adressboken så deprimerande att bläddra i att man sätter sig ner och skriver om den på rena, färska blad. Och så börjar helvetet om igen.

Eller pröva att i ren desperation ge konstgjord andning till en kompis som blöder ur munnen - en smak man aldrig glömmer.

Ta en hederstur! Åk en runda varje vår, och lägg en blomma på varje plats någon du känner eller vet vem det var har kört ihjäl sig på.


Det finns som du förstår en massa olika sätt att lägga band på sig själv och tvinga sig att köra säkert. De allra flesta av dessa sätt kräver erfarenheter. Dyrköpta erfarenheter.
Som tonåring har man inte, kan inte ha den horisont som krävs för att ta in hela perspektivet.

Tro inte att jag ser ner på dig för det, och tro inte att jag inte är lite avundsjuk på allt det du har framför dig - alla förstagångsupplevelser du har framför dig och jag har bakom mig och aldrig kan göra om. Det är så det är, och det är så det skall vara.
Du skall vara galen och jag skall vara tråkig.

Men, jag tror inte att du är så galen, och själv uppfattar jag inte mig själv som speciellt trist heller.
Jag vill bara att du och andra unga verkligen får chansen till alla dom där förstagångsupplevelserna som är så fantastiska.

Själv är jag så gammal att jag kunde varit din farfar - under maximalt olyckliga men ändå lagliga omständigheter. Ändå har jag fortfarande fantastiska förstagångsupplevelser på hoj.
Kanske inte varje gång jag kör, men ändå flera gånger om året.

Det kan du också ha, och alla andra hotheads under trettio som härjar runt "like there is no tomorrow".
...för det är det! Om man prutar bara lite, lite på gatuaktiviteterna och väljer sina ställen att gasa.

Riktigt bra skrivit!
Tyvärr så är det just sådana händelser som jag behöver för att förstå att man skall ta det lugnt.
Men återigen riktigt fint skrivit av dig och tack för att du delar med dig av detta.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Riktigt bra skrivit!
Tyvärr så är det just sådana händelser som jag behöver för att förstå att man skall ta det lugnt.
Men återigen riktigt fint skrivit av dig och tack för att du delar med dig av detta.

Nej, du behöver inte sådana händelser. INGEN behöver vara med om sådant.
Meningen med att sätta detta på pränt - som förövrigt är en besk liten provsmakningsmeny av sådant som jag och goda vänner har råkat ut för under åren, och överlevt/genomlevt/bär på sedan dess, är att du skall få chansen att tänka till ett varv ytterligare.

Om du tolkar det som något du också måste gå igenom så har jag lagt tid på dig i onödan.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kommer ihåg själv känslan av odödlighet å frihetskänsla när man va 16 å tagit körkort...
Va ett under att man inte körde av vägen eller körde in i någe. ..
Nu efteråt så förstår man inte va eller med vad man tänkte me..

För flertal år sen så fick jag grabben att ta körkort för hoj å övningsköra me honom...

Då tänkte man vad har jag gjort!!!!! ...Tankarna fladdra iväg till då man själv va ung å odödlig..

Idag så säger jag till honom varje gång att tänk på att alla är idioter å kan göra vad som i trafiken...
Den tanken är ett sätt som hjälpt mig alla år...
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Börja köra motocross eller enduro istället, då får du kickarna i betydligt lägre fart och en massa fysisk träning på köpet. Vill du prompt köra asfalt så gör det på banorna, ta licens och börja tävla, det finns ingeting som ger sådana kickar som att stå på startlinjen inför ett rejs! :)

Ett annat tips är att köpa en supermotard och lek på industriområden. Man kan leka av sig med lite koner... varva med lite bandagar så kan du köra hårt flera gånger i veckan utan att riskera allvarliga olyckor.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ride like no tomorrow skrev:
Är det någon som känner igen sig i detta eller vet hur man börjar uppskatta att ligga och köra lagligt?

Prova sätta hojen i diket lagom fort när du är ute och kör eller krocka med någon. Känslan av en nära-döden upplevelse är en väldigt bra för att inse att saker och ting faktiskt har konsekvenser, konsekvenser som du med stor sannolikhet kommer leva med resten av livet.

Känslan när du dunkar ner i asfalten i fart och du känner hur mjukdelar krossas och ben bryts samt hur snabbt du stannar in från den hastighet du hade sätter lite perspektiv på saker och ting. All luft slås ur lungorna och allt bara snurrar.

Du kvicknar till lite tack vare att adrenalinet pumpar i hela kroppen och börjar kippa efter andan. Du ser att ett ben eller en arm pekar lite åt fel håll och handen känns lite konstig men det är nog bara inbillning. Du försöker resa dig upp och känner bara hur kroppen ger vika för att du brutit sagda ben eller arm. Du hör ett ljudligt kras i kroppen. Adrenalinet pumpar ännu mer.

Det skriker i hela kroppen men det är samtidigt skönt på något sätt och börjar lugna dig lite men sen kommer ångesten.

Hur gick det med hojen kanske är det första du tänker? Men sen börjar du fundera om någon ska komma och hjälpa. Om någon sett något? Hört något? Beroende på vars du är så kan hjälp dröja. Länge. Och då ska du ligga där med brutna ben och armar och inre skador du inte känner till.

Du har tur. Någon har sett. Ambulansen kommer, du verkar kanske inte vara så allvarligt skadad, men ditt ben ser rätt illa tilltygat ut.

Ambulans och brandkår kommer. Dom sätter nackkrage på dig och fixerar dig på en bår och lyfter in dig i ambulansen. Dom börjar kolla läget lite närmare med dig och allvaret med situationen börjar sjunka in än lite mer. Nackkragen sitter hårt som fan, gör nästan ont, ger dig nästan en känsla av att du kvävs. Ångesten och paniken börjar komma igen. Du börjar flämta nervöst och vill att ambulanssjukvårdaren ska lossa lite på kragen så du kan andas som folk. Tyvärr kan han bara släppa på den ytterst lite.

Det känns lite bättre.

Du rullas in på akuten på sjukhuset. Dom klipper av dig kläder och börjar syna dina skador. Benet ser jävligt illa ut och ett elakt sår över knät och låret har du också. Flera fingrar på ena handen är brutna också. Flera sjuksköterskor och en läkare vrider upp dig på sida och håller dig fixerad. Dom börjar knåda efter din ryggrad och frågar om du känner. Läkaren tar på sig plasthandskar och säger "Du måste knipa.". Du får fram ett vacklande "Va?" och dom kör ett finger i arslet på dig. Tack och lov verkar du inte ha några ryggskador eller tecken på förlamning.

Dom drar på dig en särk och ger dig lite medicin och drar iväg för att hjälpa andra på akuten. Du ligger på britsen där på akuten och väntar på att komma till röntgen för att se omfattningen av skadorna. Din familj anländer och blir ledda till dig.

Allt snurrar lite. Förmodligen hjärnskakning. Du känner att kombinationen av medicinen och hjärnskakningen vill få dig att kräkas. Du kräks över halva golvet i akutsalen. Mamma rusar fram till dig och tar lite papper på vägen och försöker torka av dig lite, hon har paniken i ansiktet och antydan till tårar i ögonen.

Personal kommer och du tas in på röntgen. Benet är skit men det går att spika ihop. Handen klarade sig bättre.

Allt som hänt börjar bli lite mycket och du känner att minnet börjar vackla.

Du vaknar nån gång under natten, flera timmar senare. Allt i kroppen skriker. Finns inte någonstans du inte har ont. Och där ligger du, i en korridor på ett överbelagt sjukhus och hör dementa gubbar och tanter ropa efter mamma i väntan på att få riktig vård dagen efter (operation, gips, etc.).

Hur hamnade jag här tänker du?

Ja just ja. Jag körde som en jävla idiot...



Det är inte värt det.
 
Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Tror även att många som har växt ifrån "bombrepa" stadiet tycker och tänker att det är roligare att köra hoj istället för att liga 6 feet under om man säger så. Personligen så värderar jag mer sköna rundor där man har bra flow och bra tempo istället för "full fart, kätting i taket".
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
notrighrider och Viktor L. Fantastiskt skrivet. Man kom riktigt nära, obehagligt nära... Tack:Bugar
Måste gå och snyta mig, fick visst något i ögat:gråta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vill man ha en historia om hur det kan bli med livet om man smäller så kan man läsa Laidbacks tråd. Vill man veta hur det är för en anhörig när man smäller så man kan läsa Rockmorsans tråd.

I inget av de fallen har någon dött dessutom.

Jag har själv skrivit några blogginlägg om livet efter en smäll som trasade sönder ryggen, om du vill läsa mer sedeslärande historier. Men, jag misstänker att inget av det biter på dig.
Du är ung och dum och hormonstinn, lite som vi alla varit en gång i tiden och som man ska vara i din ålder. Det bästa du kan göra är att lära dig att köra ordentligt så förbättrar du chanserna för att klara dig tillräckligt länge för att som oss sitta på ett forum och prata med nya generationers hetsporrar om hur man håller sig vid liv.
Ja, och håll dig till platser där det inte är så mycket trafik och folk då.
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top