Intressant läsning i den här sammanhang, när det gäller vikt. Missa inte del 2 och 3 där det också handlar om förgasare mot insprutning.
http://www.sibirskyextreme.com/2013/08/bike-selection-101/
Inte att jag har planer att köra offroda genom Sibirien, men mindre vikt är väl alldrig fel!
Nåt att läsa för McQueen
Jag läste en del av den länkade texten, men har inte läst klart ännu.
Jag vet inte vad Pledians och McQueen har för dispyt.
De hojar han nämner i sitt inläg, som exempelvis BMW K 1600 GT, är ju knappast några enduro hojar och inte offroad eller äventyrshojar heller. Det är ju rena touringmaskiner.
Men...
Har vikten betydelse ?
Det beror på situation.
Låg vikt är aldrig en nackdel i sig själv. Däremot så är det inte alltid så viktigt (no pun intended).
När man ska knuffa/flytta en motorcykel manuellt är vikten av stor betydelse. Men normalt gör man det bara någon meter vid parkering.
När man ska krypköra har det ganska stor betydelse. Men bortsett från träning inför körkort så gör man det normalt väldigt lite.
Jag antar att det har stor betydelse om man ska stunta. Men det är inget jag hållit på med.
Vid normal gatkörning på asfalterade vägar i 40+ hastigheter behöver inte en ~ 250kg hoj kännas så klumpig om den är välbalanserad.
För de flesta så är detta största delen av sitt mc användande.
Däremot om vi kommer till offroad och då inte bättre grusvägar, utan när det börjar bli lite jobbigare terräng. Då är vikten av stor betydelse!
Samtidigt så är inte en ren enduro (finns gatlegala) eller trial hoj med täta service intervaller, små bensintankar, dålig komfort och näst intill obefintliga packningsmöjligheter så bra som jorden-runt-hoj heller.
Det svåra är att hitta den bästa kompromissen. Vilket naturligtvis kan vara olika för olika förare.