Ny långfärdshoj

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Hej,

Har haft mitt körkort nu i ca 1år och planerar att köpa en bekvämare hoj med ABS och väskor. Kör en Suzuki GSX750F-01 som är obalanserad, obekväm och känner att saknaden av väskor är för stor.
Budget ca 70 - 100' inkl väskor, älskar Triumph Explorer 1200 men skjutsar en hel del och kan tycka att det blir lite för tung.
Jag har i dagsläget provkört och kollat på följande.
Triumph 1200 explorer (Bekväm men tung hoj, finns för bra pengar).
KTM 1190 S (Lätt och rolig hoj dock inte lika bekväm som Triump).
BMW 1200GS (För dyr.)
Yamaha Tracer 900 (tråkig men bekväm och lätt).
FJR1300 (Tung men rolig och extremt bekväm att åka långt på).
90% av hojåkandet blir dagsutflykter resterande blir långfärd på 20-30mil.

Finns det någon hoj man har missat eller som ni rekommenderar?
Kört 1000 mil på ett år ca.
VFR1200F har föreslagits och eftersom jag kört mer än 4000 mil på min sedan 2014 kanske jag har lite input.

Det enkla är dina krav. Check på rubbet: Väskor och pris är självklart, bekväm och fungerar att skjutsa på beror väl på vad man jämför med, en Goldwing eller K1600 är rimligen mycket mer komfortabel.

Det är en mångsidig motorcykel. Den är självklart bra på långturer och jag skulle vilja påstå att 20-30 mil inte alls är någon långfärd med en 1200-kubiks sporttouring. Mitt rekord på en dag är över 120 mil från strax söder om Bodö till Stockholm och då var en god del av sträckan småvägar. Ska man sitta en hel dag är det dock rekommenderat att komplettera med en Airhawk. På motorväg är ett möjligt problem att den känns lika stabil en bra bit över 200 som den gör i 110. Perfekt på autobahn, lite frustrerande i Sverige och man får ha ständig koll på hastighetsmätaren. Vid aktiv körning märks givetvis tyngden och storleken men den är ändå kul och saknar självklart aldrig kraft oavsett varvtal. Motorcykeln är förbluffande bra i stan men lite tung när man ska rulla omkring den vid parkering. Somliga gillar inte körställningen och vill ha högre styre eller lägre fotpinnar men jag har aldrig haft några problem med det. Det är skönt att slippa kedja. Tanken kunde ha varit större precis som förvaringsutrymmet under sadeln.

Jag gillar DCT och har dubbelkoppling i bilen också men det är en smaksak. När jag kör aktivt växlar jag ibland själv och använder ibland sportläget. Vid längre transport är driveläget bra men jag skulle gärna ha ytterligare ett automatiskt läge mellan de två. På småvägar ligger den oftast på trean om man väljer sport, medan den snabbt växlar upp till sexan i driveläget.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
VFR1200F har föreslagits och eftersom jag kört mer än 4000 mil på min sedan 2014 kanske jag har lite input.

Det enkla är dina krav. Check på rubbet: Väskor och pris är självklart, bekväm och fungerar att skjutsa på beror väl på vad man jämför med, en Goldwing eller K1600 är rimligen mycket mer komfortabel.

Det är en mångsidig motorcykel. Den är självklart bra på långturer och jag skulle vilja påstå att 20-30 mil inte alls är någon långfärd med en 1200-kubiks sporttouring. Mitt rekord på en dag är över 120 mil från strax söder om Bodö till Stockholm och då var en god del av sträckan småvägar. Ska man sitta en hel dag är det dock rekommenderat att komplettera med en Airhawk. På motorväg är ett möjligt problem att den känns lika stabil en bra bit över 200 som den gör i 110. Perfekt på autobahn, lite frustrerande i Sverige och man får ha ständig koll på hastighetsmätaren. Vid aktiv körning märks givetvis tyngden och storleken men den är ändå kul och saknar självklart aldrig kraft oavsett varvtal. Motorcykeln är förbluffande bra i stan men lite tung när man ska rulla omkring den vid parkering. Somliga gillar inte körställningen och vill ha högre styre eller lägre fotpinnar men jag har aldrig haft några problem med det. Det är skönt att slippa kedja. Tanken kunde ha varit större precis som förvaringsutrymmet under sadeln.

Jag gillar DCT och har dubbelkoppling i bilen också men det är en smaksak. När jag kör aktivt växlar jag ibland själv och använder ibland sportläget. Vid längre transport är driveläget bra men jag skulle gärna ha ytterligare ett automatiskt läge mellan de två. På småvägar ligger den oftast på trean om man väljer sport, medan den snabbt växlar upp till sexan i driveläget.
Och kvaliteten är som en vanlig Honda. Noll fel under de sju år jag ägt min.
 

MrUnited

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2021
Hoj
Gsx750f
Tack för alla svar! Ska provköra en BMW 1200GS i helgen ihop med sambon. Provade FJR1300 och totalt älskade den, kändes inte alls tung. Bekväm med mycket krut i. :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top