VFR1200F har föreslagits och eftersom jag kört mer än 4000 mil på min sedan 2014 kanske jag har lite input.Hej,
Har haft mitt körkort nu i ca 1år och planerar att köpa en bekvämare hoj med ABS och väskor. Kör en Suzuki GSX750F-01 som är obalanserad, obekväm och känner att saknaden av väskor är för stor.
Budget ca 70 - 100' inkl väskor, älskar Triumph Explorer 1200 men skjutsar en hel del och kan tycka att det blir lite för tung.
Jag har i dagsläget provkört och kollat på följande.
Triumph 1200 explorer (Bekväm men tung hoj, finns för bra pengar).
KTM 1190 S (Lätt och rolig hoj dock inte lika bekväm som Triump).
BMW 1200GS (För dyr.)
Yamaha Tracer 900 (tråkig men bekväm och lätt).
FJR1300 (Tung men rolig och extremt bekväm att åka långt på).
90% av hojåkandet blir dagsutflykter resterande blir långfärd på 20-30mil.
Finns det någon hoj man har missat eller som ni rekommenderar?
Kört 1000 mil på ett år ca.
Det enkla är dina krav. Check på rubbet: Väskor och pris är självklart, bekväm och fungerar att skjutsa på beror väl på vad man jämför med, en Goldwing eller K1600 är rimligen mycket mer komfortabel.
Det är en mångsidig motorcykel. Den är självklart bra på långturer och jag skulle vilja påstå att 20-30 mil inte alls är någon långfärd med en 1200-kubiks sporttouring. Mitt rekord på en dag är över 120 mil från strax söder om Bodö till Stockholm och då var en god del av sträckan småvägar. Ska man sitta en hel dag är det dock rekommenderat att komplettera med en Airhawk. På motorväg är ett möjligt problem att den känns lika stabil en bra bit över 200 som den gör i 110. Perfekt på autobahn, lite frustrerande i Sverige och man får ha ständig koll på hastighetsmätaren. Vid aktiv körning märks givetvis tyngden och storleken men den är ändå kul och saknar självklart aldrig kraft oavsett varvtal. Motorcykeln är förbluffande bra i stan men lite tung när man ska rulla omkring den vid parkering. Somliga gillar inte körställningen och vill ha högre styre eller lägre fotpinnar men jag har aldrig haft några problem med det. Det är skönt att slippa kedja. Tanken kunde ha varit större precis som förvaringsutrymmet under sadeln.
Jag gillar DCT och har dubbelkoppling i bilen också men det är en smaksak. När jag kör aktivt växlar jag ibland själv och använder ibland sportläget. Vid längre transport är driveläget bra men jag skulle gärna ha ytterligare ett automatiskt läge mellan de två. På småvägar ligger den oftast på trean om man väljer sport, medan den snabbt växlar upp till sexan i driveläget.