Ny lag om sexualförbrytare i Kalifornien - Bra eller Anus

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Ja, nu kan det inte vara för kul att vara sexualförbrytare i Kalifornien

http://www.fajaf.com/041001_sexoff.html

Citat:
"Kaliforniabor kommer nu att kunna hitta en sexbrottslings hemaddress, namn, foto, fysiskt signalement, kända alias, kön, ras, födelsedatum och brottslig historia online. De 55,000 dömda som påverkas av lagen inkluderar de som fällts för mer än ett våldsamt sexualbrott och andra dömda för sexuellt överfall, våldtäkt och barnövergrepp."

Kan vara både bra och dåligt... Det kan skapas medborgargarden som tar lagen i egna händer och bokstavligen dödar personerna...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
sharpedge skrev:
Kan vara både bra och dåligt... Det kan skapas medborgargarden som tar lagen i egna händer och bokstavligen dödar personerna...

Jag har svårt att känna sympati med sexbrottslingar men att hänga ut dem för allmän beskådan gör dem till måltavlor. Det är att gå över gränsen.

Däremot är det en självklarhet att daghem/skolor/föreningar och annat som söker personal ska kunna ta del av liknande register så denna typ av brottslingar inte hamnar i närheten av barn.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
korvgubbe skrev:
Däremot är det en självklarhet att daghem/skolor/föreningar och annat som söker personal ska kunna ta del av liknande register så denna typ av brottslingar inte hamnar i närheten av barn.

Håller med om detta.
 

törnan

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2003
Ort
.
Hoj
---
sharpedge skrev:
Ja, nu kan det inte vara för kul att vara sexualförbrytare i Kalifornien


Och ännu mindre anhörig till en.
Att de hänger ut de som har dömts har jag egentligen inget emot men tyvär så kommer deras föräldrar, syskon mfl drabbas.
 

More

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
-
Bra. Tycker väldigt illa om sexförbrytare, speciellt om sådana som ger sig på barn. :pangihuve
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
More skrev:
Bra. Tycker väldigt illa om sexförbrytare, speciellt om sådana som ger sig på barn. :pangihuve

Då borde du väl kunna tänka ett steg längre och inse hur det blir för barnen i de familjer där någon av föräldrarna tidigare är straffade för sexbrott... tror du de barnen komme rkunna gå kvar i sin skola? Kunna känna sig säkra i sitt kvarter? Kunna delta i föreningsaktiviteter där föräldrar och barn tittar snett... Där kommer han/hon vars pappa/storrebror/mamma/farbror är våldtäktsman...

Du tror inte de barnen och släktingarna får ett helvete.. fast du kanske vill straffa dem med med tanke på att de delar samma gener?!
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Att lagen kräver att man lämnar in utdrag ur belastningsregistret om man skall arbeta med barn i Sverige är bra. Det är dock en ganska så väsentlig skillnad mot att hänga ut alla sexförbrytare.

Frågan Skada/nytta blir mycket intressant.

Nytta: du vet var pedofilen bor, oavsett om han/hon hade sex med minderårig (han 17 hon 14, eller vilka åldrar det nu är som gäller i Californien) eller om det är vuxen som förgripit sig på barn. Dina barn behöver inte leka i närheten av någon som åkt dit för våldtäkt el. dyl.

Skada: Ökad grav av osäkerhet (vågar jag låta mina barn leka hos familjen Smith, det är bäst att kolla så att de inte ligger med i registret. grannen ser skum ut, bäst jag kollar upp honom med). Ökad risk för medborgargarden som spöar upp den lokale pedofilen (oavsett om han har suttit av sin tid och återförts till samhället, eller för den delen graden av hans brott).
Sist men inte minst så innebär det ett stort problem för de anhöriga. Om du är barn till en våldtäktsman så har du inte bett om att bli stigmatiserad inför övriga samhället. Om du är barn till en pedofil och kanske till och med offret så har du inte bett om att bli indirekt uthängd.

Jag är inte någon anhängare av en sådan lag, men det kanske märks. Nån annan kanske vill fylla på med andra argument.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Är det inte just i kalifornien som det över lag är väldigt vanligt att oskyldiga döms? Eller rättare sagt; många accepterar straff utan rättegång eftersom de blir tillsagda att de då kan räkna med att bli dömda med 10-dubbel straffverkan. Den mindre välbärgade delen av befolkningen har naturligtvis inget att säga emot i den situationen, även om de är oskyldiga.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
När man reser runt i världen så är det många som säger att Sverige beter sig som storebror i förhållande till alla andra länder, inte bara de nordiska och att svenskar i allmänhet gillar att spela bror duktig. Jag har aldrig känt igen mig i den beskrivningen men här på SH finns onekligen många proffstyckare som själva skulle kunna skapa det ultimata samhället lätt som en plätt.

Ni kan väl åtminstone vänta tills något har hänt innan ni målar upp det värsta scenariot. I Sverige är också mycket information offentlig men inte tror jag att särskilt många utnyttjar att kolla upp det i alla tänkbara situationer.
 
Last edited:

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
mb skrev:
Är det inte just i kalifornien som det över lag är väldigt vanligt att oskyldiga döms? Eller rättare sagt; många accepterar straff utan rättegång eftersom de blir tillsagda att de då kan räkna med att bli dömda med 10-dubbel straffverkan. Den mindre välbärgade delen av befolkningen har naturligtvis inget att säga emot i den situationen, även om de är oskyldiga.
Har faktiskt inte läst om ngt sådant, men har man en massa kändisar i staten så måste dom ju skyddas och dom kan säkert komma undan med en del anmälningar som vi "vanliga" dödliga nekas av polisen att göra..

Men till huvudämnet:
En del av mig tycker detta med uthängningar av sexualförbrytare är riktigt bra och har man begått ett brott så kan man fan ha det...

MEN

Sen kan det säkert finnas de som är oskyldiga, (tänker nu iof rent generellt på brottslingar, men vem säger att sexualförbrytare inte kan vara oskyldigt dömda också) som pga denna "lista" råkar illa/ riktigt illa ut. Och som gladh även nämner att närastående till den dömda får ilskna personer på sig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
"Bra eller Anus" - "bra" som i jämfört med att inte ha den med hänsyn till Kaliforniens övriga lagstiftning, eller "Anus" som i jämfört med Sveriges lagstiftning där man gång på gång läser om "...tidigare straffad..."

Min poäng är att det finns uppenbarligen flera nackdelar med en sådan lag, som redogörs för ovan av t.ex. Benranglet och Korvgubben, men om du jämför känslan för en anhörig till en peddo i San Jose som blir "uthängd" och känslan med en 4-åring som våldtas som en i raden i Bräknehoby så tillfaller min sympati 4-åringen. Alltså, det kan finnas nackdelar med en sådan lag men jämfört med Sveriges tandlösa lagar så är det fortfarande bättre. Kan det skydda en endaste snorvalp från övergrepp så är det positivt nog.

Dessutom så är det en helt annan kultur i US med namngivning av misstänkta brottslingar, via media. Det är i det förhållandet man måste jämföra, analysera och sedan komma på om det är bra eller anus.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Ninjaboy skrev:
När man reser runt i världen så är det många som säger att Sverige beter sig som storebror i förhållande till alla andra länder, inte bara de nordiska och att svenskar i allmänhet gillar att spela bror duktig. Jag har aldrig känt igen mig i den beskrivningen men här på SH finns onekligen många proffstyckare som själva skulle kunna skapa det ultimata samhället lätt som en plätt.

Ni kan väl åtminstone vänta tills något har hänt innan ni målar upp det värsta scenariot. I Sverige är också mycket information offentlig men inte tror jag att särskilt många utnyttjar att kolla upp det i alla tänkbara situationer.

Jag antar att du syftar på mig i dethär fallet.
Nåväl lagstiftningen i Sverige är allt annat än perfekt. Samhället Sverige är allt annat än perfekt. Jag tror inte heller på att skapa det ultimata samhället, det skulle ändå snart bli obsolet på grund av den omgivande världen. Dessutom har jag ingen aning om hur det ultimata/optimala samhället skulle se ut. Men jag vet vilka samhällsförändringar/lagförändringar jag inte gillar och just denna lag tror jag skapar mer problem än den är tännkt att lösa.

Det står var och en fritt att måla upp egna scenarier, min gissning är lika god som någon annans.
 

Em74

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
S-vall
Hoj
.
korvgubbe skrev:
Då borde du väl kunna tänka ett steg längre och inse hur det blir för barnen i de familjer där någon av föräldrarna tidigare är straffade för sexbrott... tror du de barnen komme rkunna gå kvar i sin skola? Kunna känna sig säkra i sitt kvarter? Kunna delta i föreningsaktiviteter där föräldrar och barn tittar snett... Där kommer han/hon vars pappa/storrebror/mamma/farbror är våldtäktsman...

Du tror inte de barnen och släktingarna får ett helvete.. fast du kanske vill straffa dem med med tanke på att de delar samma gener?!

Är man sexförbrytare på ett eller annat sätt, så har man i mina ögon förverkat sin rätt att ha och ansvara för ett barn. Alltför många barn tvingas idag till att bo ihop med en förövare och tom SIN förövare, och det torde nog vara värre än att grannarna tittar lite snett.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
benrangel skrev:
Därför att...?
Därför att här ska inte tramsas med "proffstycke", "bror duktig"-fasoner eller inlägg i allmän moralkäringsanda. Pang på med en åsikt ba' ;)
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
benrangel skrev:
Därför att...?

1, Ökad grad av säkerhet (vågar jag låta mina barn leka hos familjen Smith, det är bäst att kolla så att de inte ligger med i registret. grannen ser skum ut, bäst jag kollar upp honom med).

2, Ökad risk för medborgargarden som spöar upp den lokale pedofilen (oavsett om han har suttit av sin tid och återförts till samhället, eller för den delen graden av hans brott).
 

More

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
-
korvgubbe skrev:
Då borde du väl kunna tänka ett steg längre och inse hur det blir för barnen i de familjer där någon av föräldrarna tidigare är straffade för sexbrott... tror du de barnen komme rkunna gå kvar i sin skola? Kunna känna sig säkra i sitt kvarter? Kunna delta i föreningsaktiviteter där föräldrar och barn tittar snett... Där kommer han/hon vars pappa/storrebror/mamma/farbror är våldtäktsman...

Du tror inte de barnen och släktingarna får ett helvete.. fast du kanske vill straffa dem med med tanke på att de delar samma gener?!

Tror nog inte att han/hon får vårdnaden över sina barn ifall han är straffad för sexförbrytelser, speciellt inte om det är på barn.

Sen så bara för att man har samma efternamn som någon så betyder det inte att det är ens pappa/mamma.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top