Ny medlem söker hojförslag

Ken56

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2022
Hoj
Utan än så länge
Ny medlem från Gotland. Ser fram emot forumet och vad jag kan lära mig, kanske ge nåt tips till den som funderar på att åka MC i Indonesien.
Har A kort men nu ingen hoj. Söker förslag på något som funkar bra att köra långt med men även i enklare terräng. Ingen hög eller alltför tung hoj. Dock med marginal i motor, vad det nu betyder. Ska kunna bära packboxar. Max 10 år. Tja, vad kan vara lämpligt?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ny medlem från Gotland. Ser fram emot forumet och vad jag kan lära mig, kanske ge nåt tips till den som funderar på att åka MC i Indonesien.
Har A kort men nu ingen hoj. Söker förslag på något som funkar bra att köra långt med men även i enklare terräng. Ingen hög eller alltför tung hoj. Dock med marginal i motor, vad det nu betyder. Ska kunna bära packboxar. Max 10 år. Tja, vad kan vara lämpligt?
Yamaha xt660

Ken56

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2022
Hoj
Utan än så länge
Hur bra som helst totalt oförstörbar o allt går att ta isär med en morakniv 10 /12 fast nyckel o 6mm insex nyckel.
Håller 10000 mil utan att blinka. Ingen abs eller annat elektroniskt skit som kan paja.
Ok. Som alltid beror det på vem som gjort tekniken. Gillar ny teknik vilket ofta ger ökad säkerhet, bättre ekonomi, komfort mm mm. Men om det är skit in från tillverkaren blir det ju skit ut också...
Yamaha gissar jag tillhör de bättre varför man väl borde kunna lita på någon modem hoj? Eller..?
Mina önskemål är ju delvis att jag önskar sånt som är svårt att kombinera. En touring är ju inte lika bra i knölig bergsterräng eller nån lerig vägsnutt som den är att åka på utmed100 mil asfalt..

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tja xt600-660 finns nog bara 2 möjliga konkurrenter till antal varv runt jorden dessa har gjort.

Honda afrika twin samma som xt, n vill du ha ihjäl dessa kasta dom utför ett stup annars funkar dom oavsett vad du ber dom göra.

BMW gs men mycket mera teknik som kan vara bra att ha men lägger något av är det kanske svårare att be någon bysmed att fixa dessa.

Alla 3 går att åka 100 mil i streck på. Alla 3 finns komfort sadel till.

Alla 3 finns hållare för aluminium kassaskåp på sidor o topp.

Vad jag vet finns väll bara 30 liters tank till Yamaha o då kommer man väll runt 70-80 mil med theneren,.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
något som funkar bra att köra långt med men även i enklare terräng. Ingen hög eller alltför tung hoj.
Kawasaaaaaakiiiiii!!!! KLX230. Jag har en sån och jag älskar den! Som jag precis nämnde i "Dagens bild" tråden; Lite endurande kring skogarna .. sedan Södertälje by night, kollade in nattlivet i den mystiska och härliga lilla rövarstaden söder om Stockholm, och tog sedan E4an hem i 110 kmh.

Sant att den inte riktigt trivs i över 100, men det går och den klarar det, om du gör det ;)

IMG_5630.JPG

.. det enda den inte klarade av var att hoppa över bommen här, men det förlåter vi den för då den annars funkar precis överallt annars. Så ta en riktigt bra titt på den, för den tål verkligen att tittas på. Risken med den är att du kör iväg och aldrig kommer hem igen, för den är så skön att köra att man inte vill sluta förrän arslet domnar och blodflödet till prostatan upphört. Så välkommen till kawa-klubben och KLX-sektionen :D

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Med marginal, tja räkna bort småhojar under 500 cc.

En bra hoj är BMW F650GS eller ännu hellre 800GS. Mycket tillförlitliga och kompetenta hojar som man dessutom trivs på i längden.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Sen hittade jag det här också, "Royal Enfield Scram 411", jag får väl bikta mig senare men den här hojen känner jag att jag vill ha, NU!

Jag är inte nödvändigtvis en kawasaki-fan, rent genetiskt, utan jag gillar allt från sköna hojar till kvalitetskött från Matdax. Men om jag hade ett stort garage så hade min KLX och Scram 411 gärna fått leka tillsammans, när jag inte kör någon av dom.

Royal-Enfield-Scram-411-Blazing-Black.jpg

Har kollat på youtube och scrammen verkar helt underbar, samt att det är en 400cc vilket gör den piggare på motorvägarna. Dock skulle jag akta mig för att älska med den alltför vilt i skogen då jag tycker avgasröret känns aningens lågt, samt den där 90-graders 'kanten' efter framhjulet bävar jag för att slå i nån stubbe, eller sten. Men om jag får vara så otrogen och säga att jag nog älskar *en hoj till*, annan än min KLX, så måste det vara den här.

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
Har du nån övre gräns på budgeten?
Annars kan du köpa dig en tenere 700, funkar överallt. Inga problem för touring och vill du hänga på sporthojarna på kurviga vägar funkar det med, grov terräng är inte heller några som helst problem.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ken56

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2022
Hoj
Utan än så länge
Tja xt600-660 finns nog bara 2 möjliga konkurrenter till antal varv runt jorden dessa har gjort.

Honda afrika twin samma som xt, n vill du ha ihjäl dessa kasta dom utför ett stup annars funkar dom oavsett vad du ber dom göra.

BMW gs men mycket mera teknik som kan vara bra att ha men lägger något av är det kanske svårare att be någon bysmed att fixa dessa.

Alla 3 går att åka 100 mil i streck på. Alla 3 finns komfort sadel till.

Alla 3 finns hållare för aluminium kassaskåp på sidor o topp.

Vad jag vet finns väll bara 30 liters tank till Yamaha o då kommer man väll runt 70-80 mil med theneren,.
Tack, läser och tar in...

Ken56

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2022
Hoj
Utan än så länge
Har du nån övre gräns på budgeten?
Annars kan du köpa dig en tenere 700, funkar överallt. Inga problem för touring och vill du hänga på sporthojarna på kurviga vägar funkar det med, grov terräng är inte heller några som helst problem.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tenere verkar kompetent, tack.

Ken56

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2022
Hoj
Utan än så länge
Tack alla för era svar! Alltid bra att lyssna till erfarenheter.

Ken56

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2022
Hoj
Utan än så länge
Glömde.. Husqvarna Norden 901. Verkar vara en intressant hoj. Den kom 2021 om jag förstod rätt. Kan det finnas någon begagnad nånstans? Tips om var man kan leta?

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Glömde.. Husqvarna Norden 901. Verkar vara en intressant hoj. Den kom 2021 om jag förstod rätt. Kan det finnas någon begagnad nånstans? Tips om var man kan leta?
KTM 890 Adventure är samma samma, fast med annan färg på plast och dekaler, samt något billigare.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag hade valt något japanskt för en resa som denna. Alternativt en lite enklare bmw

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Hoj
S1000R-15
När ena kravet är ingen hög hoj, så går nog tenere och 890 adventure bort

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Den är ju helt ny för i år. Så det vore ren flax om du hittar en begagnad. Såvida du inte kan köpa loss en demohoj i slutet av säsongen.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...