Ny medlem söker hojförslag

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Sen hittade jag det här också, "Royal Enfield Scram 411", jag får väl bikta mig senare men den här hojen känner jag att jag vill ha, NU!
...............
Har kollat på youtube och scrammen verkar helt underbar, samt att det är en 400cc vilket gör den piggare på motorvägarna.
Fast det som TS skriver om "marginal i motorn, vad det nu betyder" diskvalificerar tyvärr både Royal Enfield och din älskade KLX.

RE:n är ju inte pigg, särskilt inte på motorvägarna med sina 24 hästar. Däremot är den väldigt trivsam, det är en annan sak, och den dunkar mysigt. Jag skulle gärna ha en! Men pigg? Nä.

KLX 230 har jag inte kört men jag har kört 25 mil bergskörning i Grekland med en äldre KLX 250. Och även om den har sina fördelar som du påpekar så är den ju också rätt klen om man vill ha "marginal i motorn".

Jag minns att jag hade vissa problem att köra om de grekiska Toyota-pickuperna i uppförsbackarna. Trots att de var fullastade med tusen kilo meloner och knäade under tyngden så var det jobbigt att försöka köra om dem med den lilla 250:n så fort det gick lite uppför.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Fast det som TS skriver om "marginal i motorn, vad det nu betyder" diskvalificerar tyvärr både Royal Enfield och din älskade KLX.

RE:n är ju inte pigg, särskilt inte på motorvägarna med sina 24 hästar. Däremot är den väldigt trivsam, det är en annan sak, och den dunkar mysigt. Jag skulle gärna ha en! Men pigg? Nä.

KLX 230 har jag inte kört men jag har kört 25 mil bergskörning i Grekland med en äldre KLX 250. Och även om den har sina fördelar som du påpekar så är den ju också rätt klen om man vill ha "marginal i motorn".

Jag minns att jag hade vissa problem att köra om de grekiska Toyota-pickuperna i uppförsbackarna. Trots att de var fullastade med tusen kilo meloner och knäade under tyngden så var det jobbigt att försöka köra om dem med den lilla 250:n så fort det gick lite uppför.
Sen faller väl bägge hojarna på att de inte har några större lastmöjligheter. Jag hade inte gått för mjuka sidoväskor på en resa som denna.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Skall du köpa hoj i Indonesien? Gissar att de flesta av hojarna som nämts i tråden är väldigt ovanliga där, om dom öht finns att köpa. Däremot finns nog lite annat smått och gott som dött euro 3-4-5 döden här.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Alltså detta med marginal i motorn tror jag är relativt till hur mycket man väger, var man ämnar köra, och hur man vill köra. Personligen väger jag ca 100kg, min KLX väger 135kg, med en motor som jag bedömer är aningens för svag för min vikt, MEN eftersom jag lärt känna hur hojen och motorn beter sig så har jag anpassat min stil efter det, och stortrivs.

Jag har inte haft tillräckligt med tid på någon tyngre hoj *i den miljö jag mest kör*, den XJ900 jag hade förra året var ju en sk "tung hoj" och den var verkligen för tung för mina ändamål.

Så jag frågar mig alltid "Vad vill jag göra? Var vill jag komma fram, och hur vill jag färdas?" - det blir ju mest genom skog/småstigar (enduro?), åkervägar/grusvägar, samt omfattar mina äventyr vissa sträckor på lands & motorvägar.

Detta kräver att hojen har ett par grundläggande egenskaper; 1) är tillräckligt lätt och smal för att manövreras i skog och på mjukare underlag, och 2) har tillräckligt med kraft och hastighet för motorvägen, där jag oftast kör 90-100 kmh. Sällan fortare än 110kmh.

Jag skulle gärna prova RE Scram411 då jag tror att en starkare motor skulle kännas behagligare på motorvägarna, med då med kompromissen att hojen väger 185kg vilket skulle försvåra mina 'skogspromenader' avsevärt.

Samt värderar jag en viss diskretion i motorljudet också, av hänsyn till min omgivning. Faktiskt olikt mig då jag egentligen är en fåfängt egoistisk jävel. Men för att undvika att folk ringer polisen när jag är ute om nätterna så vill jag hålla decibellen nere *lite*.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kawasaaaaaakiiiiii!!!! KLX230. Jag har en sån och jag älskar den! Som jag precis nämnde i "Dagens bild" tråden; Lite endurande kring skogarna .. sedan Södertälje by night, kollade in nattlivet i den mystiska och härliga lilla rövarstaden söder om Stockholm, och tog sedan E4an hem i 110 kmh.

Sant att den inte riktigt trivs i över 100, men det går och den klarar det, om du gör det ;)

View attachment 473123

.. det enda den inte klarade av var att hoppa över bommen här, men det förlåter vi den för då den annars funkar precis överallt annars. Så ta en riktigt bra titt på den, för den tål verkligen att tittas på. Risken med den är att du kör iväg och aldrig kommer hem igen, för den är så skön att köra att man inte vill sluta förrän arslet domnar och blodflödet till prostatan upphört. Så välkommen till kawa-klubben och KLX-sektionen :D
Vars är den där bilden tagen någonstans?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Vars är den där bilden tagen någonstans?
Det där var i våras borta i Ursvik, ett område som användes till kärvapenforskning här i sverige en gång i tiden. Jag blev inspirerad av nån här på Sporthoj faktiskt, vi pratade om Putin tror jag, och så ledde det ena till det andra, tills ... Det här med motorcyklar är ju fantastiskt kul, eller hur.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Hur bra som helst totalt oförstörbar o allt går att ta isär med en morakniv 10 /12 fast nyckel o 6mm insex nyckel.
Håller 10000 mil utan att blinka. Ingen abs eller annat elektroniskt skit som kan paja.
Är jag den enda som lyckats rasa en XTZ 660 motor :) ...
Krysskilen till balansaxeln sprack och gängade ur låsskruven. Small till rätt bra när vevaxel och balansaxel möttes i fart...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är jag den enda som lyckats rasa en XTZ 660 motor :) ...
Krysskilen till balansaxeln sprack och gängade ur låsskruven. Small till rätt bra när vevaxel och balansaxel möttes i fart...
Det är nog bra gjort jag har ju kört en TT600 3000 mil på cross o enduro banor o då varvar det friskt.. Samma motor bara mera borr o annan koppkingskåpa med vattenpump o såklart vattenkylda topp o cyl.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top