Ny motor Ducati V2

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Den har växt mer och mer på mig. I trackday form är den riktigt clean, framförallt med termisystemet. Snyggare än nya V4!

Majoriteten av folket som är missnöjda med denna hoj jämför den med superquadron. Det är egentligen en annan typ av hoj... tror på riktigt att det kanske hade varit bätte att kalla denna hoj för Supersport V2 just för undvika direkta jämförelser med Panigale V2 superquadro.

Jag är iallafall sugen på att prova en. Tror verkligen det är en bättre hoj än föregångaren i 90% av fallen.

Ducati-Panigale-V2-V2S-personalizzazioni-hero-1600x1000.jpg
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Den har växt mer och mer på mig. I trackday form är den riktigt clean, framförallt med termisystemet. Snyggare än nya V4!

Majoriteten av folket som är missnöjda med denna hoj jämför den med superquadron. Det är egentligen en annan typ av hoj... tror på riktigt att det kanske hade varit bätte att kalla denna hoj för Supersport V2 just för undvika direkta jämförelser med Panigale V2 superquadro.

Jag är iallafall sugen på att prova en. Tror verkligen det är en bättre hoj än föregångaren i 90% av fallen.

Ducati-Panigale-V2-V2S-personalizzazioni-hero-1600x1000.jpg
Ska ju bli intressant och se om den minskade vikten även innebär någon krympt körställning för V2:an idag är ju riktigt rymlig. Helsystem ger ju även både mer effekt och rätt mycket lägre vikt så visst skall den inte dömmas ut bara för att den inte har någon monstereffekt.
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Provat en Panigale V2 vid olika tillfällen och älskade den. Natt och dag jämfört med Supersport exempelvs. Blir väldigt intressant att prova den här. Specen skiljer ordentligt mot Panigalen, men kanske blir bra ändå. :)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Tanken slog mig: denna hojen kanske kan jämföras mot en RS 660 fast med 20 hk mer? (Ungefär samma vikt).
 

JB1911

Medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Snart på landet
Hoj
Ducatis
Tycker också Supersport V2 hade varit ett bättre namn, låtit gamla Panigale V2 gå i graven, var ju en hoj i ingemansland som tidigare sagts, som alla mini-Ducati sedan 848 2008 egentligen. Kul att World Supersport blir lite mer enhetlig igen.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag sticker ut med hakan och säger att den här hojen kommer vara roligare än gamla supequadro V2:an, framförallt på gatan.

Baserar detta på att Monster 950 är redan mer lekfull och roligare än en SF eller Panigale V2 (2024).
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
Världens vackraste motorcykel (916) fick bara tillverkas i 10 år.
Denna skapelse är dock inne på 14:e året med så gott som oförändrat yttre. Är det inte dags för Ducati att ta fram något nytt och fräscht snart?
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Världens vackraste motorcykel (916) fick bara tillverkas i 10 år.
Denna skapelse är dock inne på 14:e året med så gott som oförändrat yttre. Är det inte dags för Ducati att ta fram något nytt och fräscht snart?
Helt enig med dig!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
Jag sticker ut med hakan och säger att den här hojen kommer vara roligare än gamla supequadro V2:an, framförallt på gatan.

Baserar detta på att Monster 950 är redan mer lekfull och roligare än en SF eller Panigale V2 (2024).
Har du lust att utveckla?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Har du lust att utveckla?
Ja sjävklart!

Superquadromotorn kommer till liv på rätt höga varv jämfört med tex testastrettan som finns i 950 (monster, supersport, hypermotad). Å andra sidan tappar testastretta på toppen och upplevs tunn på höga varv jämfört med superquadro.

I allt annat än ren bankörning har hojarna med 950 upplevts trevligare, förmodligen då motorn är konstant redo. Monstern, hypermotarden mm är dessutom väldigt lekfulla (går gärna på bakhjulet mm).

Gamla V2 har varit mer av en sporthoj som behöver mer varv och ogärna vill "busa". Många vittnar om att det är inte en särskild "rolig" hoj på samma sätt som en MT09, duke mm är.

Nya V2 med 120 hk kommer få lite mer topp jämfört med gamla 950 och förlorar nog inte alltför mycket på botten (hoppas jag) tack vare DVT. -10 kg kommer också göra sitt! Det finns säkert användningsområden där gamla V2:an kommer vara bättre, framförallt där toppeffekten kommer till användning. Allt annat tycker jag talar för nya V2:an. Det kommer bli en maskin som är mer redo hela tiden, effekten är mer tillgänglig och hojarna kommer vara roligare.

Jag hoppas jag har rätt :)

PS: Har själv en superquadro (1299S).
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Världens vackraste motorcykel (916) fick bara tillverkas i 10 år.
Denna skapelse är dock inne på 14:e året med så gott som oförändrat yttre. Är det inte dags för Ducati att ta fram något nytt och fräscht snart?
Vilken hoj snackar du om nu? Inte hojen(arna) som denna tråden handlar om iaf?
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
Vilken hoj snackar du om nu? Inte hojen(arna) som denna tråden handlar om iaf?

Jodå, korrekt rätt, jag syftar på Ducati 1199/1299/panigale/959/v2/v4 och allt vad de heter. 🙂 Jag menar att det skett mycket små förändringar till det yttre under dessa ca 14 år. Typ bara lysen och sving som fått en lätt "facelift".
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jodå, korrekt rätt, jag syftar på Ducati 1199/1299/panigale/959/v2/v4 och allt vad de heter. 🙂 Jag menar att det skett mycket små förändringar till det yttre under dessa ca 14 år. Typ bara lysen och sving som fått en lätt "facelift".
Men Panigale V2 är en helt ny hoj till i år? Nytt utseende, ny motor (inte en skruv gemensamt med gamla), ny ram, etc. Och att säga att V4n är typ samma hoj som 1199an? :unsure:

Visst, det är fortfarande en röd sporthoj med ”vass” design men ska man ha de kriterierna så är väl vilken sporthoj som helst i princip samma hoj som för 25 år sen också?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
Men Panigale V2 är en helt ny hoj till i år? Nytt utseende, ny motor (inte en skruv gemensamt med gamla), ny ram, etc. Och att säga att V4n är typ samma hoj som 1199an? :unsure:

Visst, det är fortfarande en röd sporthoj med ”vass” design men ska man ha de kriterierna så är väl vilken sporthoj som helst i princip samma hoj som för 25 år sen också?

Å ena sidan har du en poäng. Å andra sidan ser allt ut som en Mazda idag. Ducati stod för något unikt i designväg fram till Panigale. Sedan kom konkurrenterna på att Ducati var något på spåren, samtidigt som aero etc. tog över allt mer. Nya V2 är i alla fall ett försök att sticka ut lite, men inte alls på samma sätt som innan.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top