Ny och grön!

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Rickard - Jovars, och uppriktigt talat så kan jag absolut ingenting om MC, men jag tycker, utefter vad jag läst, verkar balanserad och inte bland dom snabbast, samtidigt inte bland de slöaste. Sedan att den är absolut snyggast... :D

Herr_Svamp - Tackar! Satt och jämförde lite och det var ett riktigt bra tips. I runda slängar sparar jag in cirka en tusing på att byta till en annan skola, och som turen var har jag inte haft min första lektion än :lol

Kapten - Vad tror du om en 990 Superduke R? Saken är den att jag är så förälskade i RC8R;n :rock

Erikanton - Tack snälla för det! Känns ju jäkligt gött att vara här!!!

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Har snurrat lite på Google och de får överlag väldigt goda betyg! Jämförde även priserna med Jarla, som är mycket bättre - för att inte nämna öpettiderna som verkligen är helt kalas! Jag har sedan ett tag tillbaka semester en vecka i slutet på mars, och funderar på att kanske köra intensivkursen på St. Eriks. Om man inte har någon erfarenhet och har en vecka till förfogande, skulle det kanske gå att ha kortet efter utbildningen? Jag tänker mig att de tar ut cirka 6500-7000 för intensiven?

OM du saknar erfarenhet i hojkörande helt och hållet. Dvs, vet hur man cyklar men inte mer, tror jag det kan bli lite snävt med en vecka. Självfallet "hinner" man. (Kan ju teoretiskt ta 2-3 lektioner per dag) men vissa kan behöva att det sjunker in lite. Tex: balansövningarna kan vara lite knepiga samt att få känsla för en hoj. Rekommendation är att försöka få tag på någon som har en enduro/ cross redan nu och öva att köra runt lite på ngn sjö eller parkering och bara få in samspelet mellan händer och fötter.

Åk dit och prata med dom och beskriv din situation och fråga vad de tycker.

Glöm inte: Att boka uppkörning i GOD tid innan. (Om de inte har gjort om det som de har för bil vill säga(vet ej))

Sen är det bara att lära sig köra på slangen och posera vid Rosen så är du färdigutbildad.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rickard - Jovars, och uppriktigt talat så kan jag absolut ingenting om MC, men jag tycker, utefter vad jag läst, verkar balanserad och inte bland dom snabbast, samtidigt inte bland de slöaste. Sedan att den är absolut snyggast... :D

Herr_Svamp - Tackar! Satt och jämförde lite och det var ett riktigt bra tips. I runda slängar sparar jag in cirka en tusing på att byta till en annan skola, och som turen var har jag inte haft min första lektion än :lol

Kapten - Vad tror du om en 990 Superduke R? Saken är den att jag är så förälskade i RC8R;n :rock

RC8R är ju en supersport, så den är nog tillräckligt snabb. :D Gillar du den är det ju bara att köpa den. Ta det lugnt i början bara. Och början är en rätt lång tid.

Jag är inte speciellt duktig förare, men sålänge det inte är fort-som-fan-rakt-fram så är det fortfarande jag och inte min hoj (250) som sätter gränsen. Fort-rakt-fram kan dessutom jävligt fort gå jävligt åt helvete. :)

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
"Herr_Svamp - Tackar! Satt och jämförde lite och det var ett riktigt bra tips. I runda slängar sparar jag in cirka en tusing på att byta till en annan skola, och som turen var har jag inte haft min första lektion än"

Bra! Men glöm inte att du inte måste göra allt på samma ställe. Du kan absolut ta riskutbildningarna på körskola x och körlektioner på körskola y.
Eftersom det börjat snackas om ditt val av första MC, vilket är helt upp til dig, tänkte jag ändå tipsa om Honda CBR 600f 99-00. Mycket lättkörd och rolig hoj, prestanda så det räcker och väldigt billig försäkring. jag betalade 5500 hel/hel.

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
KÖP hoj med hjärtat..
KÖR hoj med hjärnan...

OaO

KK

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Jag bugar och bockar för alla inputs, tips och råd - ni är verkligen bäst! :yoparty Jag kommer att göra mitt absolut bästa för att ha allting klart till sommaren - så att man kan åka på ett par SH-träffar! Någonstans resonerar jag att man kanske inte torde börja med en supersport, men samtidigt som Kapten sa, det gäller att ha ett samspel mellan hjärta och hjärna. Jag kommer att ta det oerhört försiktigt under en lång tid, och känner jag att jag inte klarar av den cykeln så byter jag. Det är ingen som kan tänkas ställa upp för en körning eller två mot lite ersättning? :)

Tack igen alla!

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Klart du inte kommer behärska hojjen. Kör med hjärnan och inget annat. Cykeln klarar mycket mer än du tror och va nu inte dum och testa det första året. Jag hade ett uppehåll på 18år. gick från RG125 till cbr 1000 rr och jag kör fortfarande som jag vore nybörjare. Jag vet att jag klarar inte av vad hojjen gör och jag vill inte klota heller. Varför köpte jag den då? Jag ville ha en, skulle aldrig tänka mig att köpa en annan än den jag vill ha bara för att "börja" köra på. I år ska det bli mer körtid då jag kommer jobba mindre och att min dotter ska börja köra 125:a med. så ser ni en cbr 125 och en 1000 rr så är det bara vi. Lycka till med ditt körkort och körtiden du får efter det.

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Klart du inte kommer behärska hojjen. Kör med hjärnan och inget annat. Cykeln klarar mycket mer än du tror och va nu inte dum och testa det första året. Jag hade ett uppehåll på 18år. gick från RG125 till cbr 1000 rr och jag kör fortfarande som jag vore nybörjare. Jag vet att jag klarar inte av vad hojjen gör och jag vill inte klota heller. Varför köpte jag den då? Jag ville ha en, skulle aldrig tänka mig att köpa en annan än den jag vill ha bara för att "börja" köra på. I år ska det bli mer körtid då jag kommer jobba mindre och att min dotter ska börja köra 125:a med. så ser ni en cbr 125 och en 1000 rr så är det bara vi. Lycka till med ditt körkort och körtiden du får efter det.

Vad tror du om en Agusta F3, alt. en Triumph 675R? Personligen tycker jag 3 cyl. låter för djä... Kanske bättre dock och börja på 125 kusar.

Torminator

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki Bandit 1200 K6
Hade kunnat tänka mig att ställa upp och köra med dig, men har bara haft kortet i knappt 4 år och det duger inte för att bli handledare.

För mig var det lite som för dig, plötsligt en dag dök rätt hoj upp på blocket och då köpte jag den. Sen gav jag mig fan på att fixa kortet och gjorde det strax efter. Tog väl 4-5 veckor allt som allt, lagom intensivt körande. Men det var ju back in the day innan man hade hittat på det där med risk 1-2.

Hur som, all lycka till och ta det lugnt på RC8:an!

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Köp den hojjen du vi ha om ekonomin tillåter.Om den har 125 kusar 80 kusar eller 200 kusar spelar ingen roll igentligen. Själv tycker jag att Augusta hojjarna inte ser så roliga ut. När jag fick se nya duccen så ser nästan alla japshojjarna lika tråkiga ut. Panigale är den klart snyggaste för min del.Men jag tror inte att min familj tycker det är lika roligt om jag slänger ut en kvarts mille på mig själv. Får räcka med en 125 till dottern i hoj köp nu. Får nog önska mig en panigale till 40års krisen om 2 år.

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Torminator - Kanske kan köra på en industriplats, parkering eller motsvarande? Tänkte mig inofficiellt :) Tack för lyckoönskningarna, förhoppningsvis tar det inte mer än 2-3 månader.

fiffe - Det är absolut sant, och jag håller med dig. Lite därför jag fastnat på en KTM, och då framförallt RC8R samt Duken 900 R. Jag har börjat vela lite bland de två nu, får väl se vad jag landar i. Lycka till med dottern!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kommer att ta det oerhört försiktigt under en lång tid, och känner jag att jag inte klarar av den cykeln så byter jag. Det är ingen som kan tänkas ställa upp för en körning eller två mot lite ersättning? :)

Tack igen alla!

Haha! :D Bara ett lite varningens ord, när du väl sitter gränsle över hojen med kortet i plånboken så kommer du, som de flesta andra här, att märka att det växer ut ett par horn i pannan varenda jävla gång man kör. :D Och det spelar ingen roll om det är en supersport eller en 250, en 250 går fullt tillräckligt fort för att köra ihjäl sig.
Så oroa dig inte för det där med hojvalet. ;) Ta hojen du vill ha, och åk på SMC-kurser för att lära dig hantera den.

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
KTM 690smc
Verkar vara lite av två läger här om vilken sorts hoj du ska köpa och jag håller verkligen med dem som säger att köp den hojen du verkligen vill ha. En hoj äger man inte för att ta sig ifrån punkt A till B bara, det är så mycket mera tycker jag. Varför äga en hoj man egentligen inte vill ha bara för att folk säger de är bra att börja med.
Ett tips är att ta kortet och sen åka och provköra de hojarna du kan tänka dig att äga, är så personligt vilken hoj man gillar.
Jag själv började med en cbr 600f 99 som de flesta tycker är en bra första hoj. Den lärde mig att köra fort efter kurver för det är väl det enda som var roligt med den. Rätt så menlös hoj annars. Kan rekommendera super duke:n då den är otroligt lättkörd och rolig att köra(min favorit av naken hojarna är S3:an).

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Ulvhamne + Anders - Jag håller helt och hållet med, så it's done! Då blir det garanterat en RC8R! Sedan om man jämför Super Duke R med RC8R så tror jag inte att Duken är så pass mycket billigare, om alls (utefter vad jag fått ut över internet när jag kollat). Sedan ska jag definitivt kika närmare på SMC-kurser, verkar som en riktigt klok - och rolig - investering, så tack för tipset! Kommer bli en himla bra sommar!!! :D:yoparty

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Nu vill jag inte vara den som pajar feststämningen i den här tråden..
Den har varit riktigt trevlig hittills...
Men;
Att inköpspris för hoj x och hoj y är detsamma är en sak.
Att försäkringpremien för hoj x och hoj y är densamma är inte särskilt troligt.
Det är här många hojdrömmar går i kras - tyvärr...
Så är du inte gjord av pengar - kolla vad ärrseåttaärr kontra supädjuk står i relation till varandra.

Lycka till!

KK

Ulvhamne + Anders - Jag håller helt och hållet med, så it's done! Då blir det garanterat en RC8R! Sedan om man jämför Super Duke R med RC8R så tror jag inte att Duken är så pass mycket billigare, om alls (utefter vad jag fått ut över internet när jag kollat). Sedan ska jag definitivt kika närmare på SMC-kurser, verkar som en riktigt klok - och rolig - investering, så tack för tipset! Kommer bli en himla bra sommar!!! :D:yoparty

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
KTM 690smc
Det har du så rätt i Kapten Kaos, försäkringspremien gör att de flesta nybörjarna får tänka om. När de börjar kolla upp vad kostnaden för försäkringen är på sin drömhoj.

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Välkommen hit :)

Som ett inlägg kan jag säga att St. Eriks trafikskola är väldigt bra! Jag hade Uffe på risk 2:an och Jannica på vanlig bankörning, väldigt bra lärare båda två, och skolan håller bra priser och bra öppettider.
Jarla har jag hört både bra och dåligt om, det mest negativa man hör om dem är att de försöker att suga ut så mycket pengar de bara kan från varje elev, de säger att "du är inte klar, behöver ett par lektioner till" även om man är klar, sedan har jag hört att många klagar på dålig administration och oengagerade lärare.

Gällande val av hoj så är det precis som många säger här, valet är ditt, köp det du vill ha så länge du har råd. Kolla som sagt upp priset på försäkringen INNAN köp, en R-hoj kostar otroligt mycket mer att försäkra än en "vanlig hoj".

Annars, tips inför körningen kan du hitta otroligt många trådar om här, men att nöta lågfarten är väl det som är viktigast samt att ha koll på trafikkörning, dom är hårda på uppkörningen och det är lätt att missa på småsaker om man inte tänker sig för eller om man är nervös.
Så, kämpa med låg och högfart samt effektiva inbromsningar och tänk dig för i trafiken, det inspektören vill se i trafiken är att du har full koll, god uppsikt, bromsberedskap och säkerhetstänk. Visa tydligt att du tittar i korsningar, rondeller m.m. Våga gasa på, som min lärare sa, det är hoj du kör, inte moppe. Tänk på placeringar i körfält m.m.

Lycka till med lappen, och stressa inte upp dig och ställ för höga krav på dig själv, vissa dagar kommer det gå bra, andra skiter det sig helt och hållet.

Ses på vägarna i sommar :rock

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Personlig utr. köper du t.ex på FC-Moto.de. kolla storlek i någon butik innan bara. STORA pengar att spara!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning