Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Eventuell kondens som bildas vid temperaturskiftningar under vinteruppehållet är inte något större problem. Jag bytte oljor i en MC som stått i kallförråd (lada) i 13 år, den var servad precis innan undanställandet. Oljorna var som nya...
Hur klarade sig bromsarna (oken) vid så lång avställning? Bromsvätskan drar väl till sig fukt tillslut och det hamnar i oken.
I trådskaparens fall tror jag inte att det har mer än akademisk betydelse med oljebytet. Det är knappast frågan om långtidsförvaring i dras sanna mening. Ett par månader på sin höjd. Har hojen ställs undan torr och körts driftvarm bör det inte vara någon större sak ens om hon skulle överskrida bytet med någon månad om hon inte kör mycket och väljer att byta till hösten inför nästa avställningsperiod.
Oljan bryts ju ner olika fort beroende på hur den har använts. Har man kört hårt på bana. Alltså någon som mer än söndagskör på bana har nyttjat hojen. Har den gått korta sträckor utan att ha fått gå driftvarm eller långa sträckor där den har gått driftvarm.
Man vill ju så klart sköta sina grejer på ett optimalt sett. Men jag tror det kan gå till överdrift många gånger. Jag är nog inte ensamen om att ha vänner som påpekat att man överservar saker och ting. Vad de inte förstår är att man vill försäkra sig om att grejerna fungerar som de ska när det ska användas. Det handlar alltså lite mer om vilken läggning man har.