Ny olja efter vinterförvaringen?

Ska jag byta olja?

• Antal röstningar
    0

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad ville du säga?
1) Att det är uppenbart att oljebytesintervallen i Owners Manual / Handboken som medföljer hojen är satta med hänsyn till att göra det lätt sälja hojen.
2) Att oljan förlorar sin viskositet mycket snabbt om motorn belastas hårt. Och därför behöver bytas. Oftare än vad som står i handboken. Om man vill få lite längre livslängd på motorn.
3) Inlägget var ett svar på Laidbacks inlägg # 12 där han skriver
Jag skulle nog tro att Hon-Yam-Suz-Kaw mfl har tagit i ordentligt för att ha ryggen fri gällande oljeservice, just för att ingen - absolut ingen - ska kunna köra ihjäl en olja på de km-antal som angivits.

Och då ställa frågan hur gammal Hon-Yam-Suz-Kaw Laidback kan tänka sig att köpa, kommer ge ett svar på hur han innertst inne själv tror på oljebytesintervallen. För är oljebytesintervallen inte för långa, ja då får ju hojarna också lång livslängd.

Och Laidbacks svar i #27
Och nu för tiden ska helst hojarna jag köper ska va så nära nyskick det är möjligt och är enbart för att titta på. Så 45.000 mil? Nej tack.

säjer ju det mesta. Om hoj livslängd med "normala" oljebytesintervall.

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ska det vara nån som helst mening med att byta olja innan vinterförvaringen ska man efter oljebytet köra runt motorn utan bränsletillförsel till man fått oljetryck. Annars har man samma gamla olja kvar i motorn utom i oljetråget.

För den som är nyfiken, spara den gamla oljan, släng i en plåtbit och vänta i tre månader. Ta upp plåtbiten när våren nalkas och kolla vad som hänt.

Med det här resonemanget skulle moderna dieselbilar haverera på löpande band. Lågfriktionsmotorer med mycket blowby vid kallstarter och mycket EGR genererar otroligt mycket föroreningar som tas omhand av oljan och bryter ner densamma. Ändå kör man flera tusen mil mellan bytena.

Lite kuriosa; I instruktionsboken till Yamaha R1 -03 finns följande att läsa; 1000mil mellan oljebytena, oljefilter varannan gång och rekommenderad oljekvalitet API-SG.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Dieslar går med otroligt låga varv och är varma nästan hela oljans livslängd. Kör man lite med en diesel kommer instrumentet att vilja ha en service redan efter 1500mil alt 12månader. Jag låter det vara osagt vilket som är bäst men för mig är mcn en hobby och kommer nästan före frugan i rangordning och kan man byta oljan själv "mellan servicar" så är det ingen stor kostnad men sinnesfriden är priceless därför gör jag det alltid på hösten oavsett!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ska det vara nån som helst mening med att byta olja innan vinterförvaringen ska man efter oljebytet köra runt motorn utan bränsletillförsel till man fått oljetryck. Annars har man samma gamla olja kvar i motorn utom i oljetråget.

Men helst också använda en sköljolja annars kommer oljan som ligger kvar i motorn förorena den nya oljan! Och naturligtvis ett nytt oljefilter som inte är fylld med "gammal" olja.:fakta

Behövs det? Möjligtvis om man vill förlänga tiden till lagerbyte från 20 till 30 tusen mil.
(Kanske ännu mer på en ny motor. Den nyaste jag har är 16 år och har gått 18 tusen mil men är i bättre skick än 70-talaren vid motsvarande miltal som var i bättre skick än 60-talaren som behövde renoveras redan efter 16 tusen mil... :( )

Men det skadar inte att byta olja för ofta men för sällan är inte bra. Så är man osäker och/eller har gott om pengar så skadar det inte att göra det även om det inte behövs.:krama

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Detta hjälper iofs inte denna gången! Men till nästa gång :)
Byt oljan innan du ställer in den på vinterförvaring istället.. Då slippe svavelförorenad olja ligga och fräta i motorn hela vintern.. Och så slipper du meka det första du gör på vårkanten :)

Har hojen rullat hela 300 mil på oljan så spelar kanske agressiva svaveloxider mindre roll?

Jag vet mycket väl att man gör helt rätt om man byter oljan på hösten, varmkör ordentligt en gång och sen ställer hojen för vintern. Man jag skiter i det, gör oljebytet på våren ändå.

Den oljan är så ren och fin ändå efter sina 4-500mil så det är snudd på skamligt att byta den öht. Jag byter oljefilter vid varje byte med och det är ju i sammahanget nästan kriminellt.

Det känns mycket bättre att byta oljan i samband med att man tittar över kamremmar, kontrollerar ventilspelet och kanske blöder ut nån dl bromsvätska.

Förslag till TS, byttes oljan i sommras och du sen dess kört 300 mil så fortsätt åka. Byt på serviceintervall 1år eller mil specade i servicebok. Allt annat är lite analt, säger inte att det är fel men.....

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år