Ny olyckstråd, ENDAST bevittnade eller sedda

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Ny olyckstråd med mer fakta o mindre person angrepp.

Idén med denna tråd ska vara att rapportera in något ni sett eller läst om. Det är inte för att GOTTA oss i andras olyckor utan att själva kanske få en tanke ställare, samt att ge andra en. Kör lugnt nu resten av Sesången.

Det är äver fort farande välkommet med kommentarer från er som känner till någon mer fakta runt omkring olyckan eller annan relaterat info. :tummenupp

Idag på Essingeleden är vid Kl 17 hade en Mc/bil olycka hänt i Norrgående riktning i höjd med Hornsberg. Han hade kört utan skyddskläder och var ganska skrapad på bla armarna när dom lyfte upp han på bår. Hoppas han klarade sig bra trots allt.

En sak, jag var kanske plumt med min tidigare skrivning. Men för att inte det skulle bli så här, som INTE var meningen. Har ni åsiktet om en enskild person om kanske ett inägg. Skriv då gärna till den personen ditrekt i stället. Så kanske dina åsikter kommer fram utan att andra sen kanske ska kommentera din osv.
Utan att den du har åsikter om kanske kan titta över det hela och ändra på det han/hon har skrivit. Annars blir det bara Pannkaka av det hela.

Som mig nu. Jag tog åt mig och ändrade på mitt innehåll. Som sagt var i tråden ska vi hålla oss till just vad tråden handlar om, inte personliga åsikter om skrift mm. Skriv gärna till den peronen direkt med ett PM om ni har en personlig åsikt. Det var just därför den förra stängdes, det vart för mycket Bullshit i tråden om hur vida en person var frisk i huvudet eller inte bara för att han hade länkat till lite magstarkare bilder. Är ni med på vad jag menar. Håll tråden ren från personliga meddelande och håll er till tråd ämnet.

Last edited:

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
GSX-R 750
Ursäkta om jag är något obegåvad då, men på vilket sätt kommer den här olyckstråden att skilja sig ifrån den förra?

Är det någon som på fullt allvar tycker att det här är en bättre och mer sakfull rapportering än den som har skett tidigare?

Rapporteringar fyllda av spekulationer som "Det såg ut att vara en V-Max" och "Hoppas han klarade sig bra trots allt och han har lärt sig att asfalt ÄR hårdare än hud...och att med fullständig skyddsutrustning hade han klarat sig bättre"?

På vilket sätt kommer jag och/eller andra att "gotta oss" mindre åt den här rapporteringen än den tidigare, som dessutom troligen var mer byggd på fakta istället för spekulationer?
(vilket för övrigt var en absurt sjuk anklagelse det slängdes friskt med i originaltråden)

Vad är det då som gör att en sh-bevittnad olycka ska rapporteras, gärna med lite spekulationer om både si eller så, medans Linas avåkning som rapporterades i lokalblaskan inte kvalar in som värdig:
1. För att hennes skador eller liv är ointressanta då ingen på sh bevittnade olyckan?
2. För att lokalblaskan enligt vissa inte är pålitlig som källa, till skillnad ifrån oss som givetvis är helt opartiska när bästa vännen klotat med rejält pålägg på gällande hastighet?
3. För att hennes olycka är mindre avskräckande eller möjlig att dra någon lärdom av?
4. Eller enbart för att det då per automatik räknas som att vi "gottar oss" i hennes olycka?

Det var inget fel på den förra olyckstråden överhuvudtaget, inte heller fanns det någon som gottade sig i några olyckor överhuvudtaget. Varför sedan vissa rapporterar fler olyckor än andra kan man ju spekulera om, men istället för att spekulera kan man ju skicka ett pm till vederbörande och fråga, istället för att börja prata om "mani" och "gotta sig åt".

Resultatet av allt totalt obefogat gnäll från människor som antingen inte tål att höra om alla olyckor eller bara vill stämma in i lite gnäll blev i alla fall att olyckstråden konstigt nog stängdes. Varför vet jag inte, men för min del tycker jag att det är helt fel beslut, för då lyckades "drevet" med sitt uppsåt till slut. Ska det sedan startas en alternativ olyckstråd utav dom som fick den första stängd, dessutom en med mindre trovärdighet då den ska fyllas med rapporter ifrån oss själva om de olyckor vi bevittnar (som mestadels kommer att handla om våra kompisar), ja då har vi nått en så löjlig nivå så det är inte sant.

Dags för ett "wake up call" snart...

Edit:
Jag hoppas förstås innerligt att killen på essingen klarar sig så bra som möjligt, oavsett om han åkte med alla skydd eller helt utan...

Last edited:

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Tyvärr är det nog så att de flesta MC-olyckor sker utan någon som sett förloppet så denna tråd lär bli kort.. Fattar inte var problemet ligger finns det för få trådar på SH eller!? Får man rapportera MC-olyckor där ex vis annan bilist sett förloppet eller kommit precis när olyckan hänt, var drar du gränserna och varför skall det finnas begränsningar beträffande hur man får inhämta information och olyckor som sker, är syftet att "mörka" antalet olyckor eller!?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
corn.gif

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Strålande initiativ med denna nya "förbättrade" olyckstråd:rolleyes:
Den tidigare återgav fakta vare sig man gillar det eller inte!

Men vafan,vi kör en"jag mötte lassie" variant så har vi klämt
åt dom maniska människorna som rapporterade i originaltråden!

(vilket verkar vara hela syftet som gnällspikarna haft)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag tror felet med den andra tråden var att den just var i trådform. Det är svårt att hitta ett användningsområde för den, man söker licksom inte direkt bland sidorna. Man kanske skulle kunna sammanställa olyckorna så att det kunde ge en bild av läget lite och inte få det att leda till diskussion, kanske incidenter månadsvis eller motsv eller är jag ute och cycklar? Bara spekulerar men Jag har ju feber nu så det kanske är vansinne.

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Det känns som att sporthoj.com plötsligt har blivit invaderat av en massa psykologer.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag tycker nog att vi behöver fler olyckstrådar här, så jag tänkte starta en där man kan hitta på egna olyckor.

Jag kan börja:

Vid 17.30 idag såg jag en HD-nånting som fick en highside på Västerbron så att både MC och förare flög över räcket. Ingendera är återfunnen.

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Yamaha RD500
Finns det ingen moderator som kan ta å låsa å ta bort sånna här skit trådar??

Jag har en liiiiiten känsla av att denna tråden om den inte redan har gjort det så kommer den spåra ut :hojsmilie

Hyperdrive

Time is the fire in which we burn
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
MT-01 -05
Jag håller med Guld_Lock.

För övrigt tycker jag att det är begåvat (inte) att starta en ny olyckstråd om man var en av de gnällspikarna som fick den förra att stängas. Att komma in mitt i en tråd och börja tjafsa, med folk och uppenbarligen, utan att ha läst sig till bakgrunden tycker jag är rätt kass.

...Nä kanon fram med en klistrad tråd där folk får berätta vad de tror hände alltid kul att veta folks teorier, stanna gärna och fota skador på de inblandade, ju mer blod desto bättre :tummenupp

Det kanske är bäst att förtydliga att du är ironisk så att ingen här missupfattar dig.

Edit: Det gjorde du medans jag skrev :)

Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Jag tycker nog att vi behöver fler olyckstrådar här, så jag tänkte starta en där man kan hitta på egna olyckor.

Jag kan börja:

Vid 17.30 idag såg jag en HD-nånting som fick en highside på Västerbron så att både MC och förare flög över räcket. Ingendera är återfunnen.
Att HD:n inte är återfunnen måse vara ett fall framåt för jordens utveckling.

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
YZF 600 -97
Vissa trådar kanske bara borde tyna bort och försvinna i tysthet... Gärna utan att någon startar en tråd om att de med egna ögon sett en tråd dö...

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
För fan väx upp,,,,,,,,,, den gamla tråden var en seriös tråd som var till för att ge oss hojåkare en tankeställare och väckarklocka.
Läs den inte om ni inte gillar den, hur svårt kan det vara.

Det bör bannas regält på SH just nu,,,,,,,,,,,,,,

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Att ge en lägesrapport från en bevittnad olycka ger förmodligen bara en mer spekulativ rapportering än den "torra sakliga" som fanns i olyckstråden. Nej, denna tråd tillför ingenting.

Sedan kan jag tycka att egna erfarenheter och lärdomar, exempelvis när man själv varit delaktig eller något är värdefullt... men det får väl var och en som kan bidra göra det på sitt eget sätt i så fall.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...