Ny på forumet och aldrig kört motorcykel, hjälp!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kör på bara!

Som sagts köp begagnat allt du kan förutom hjälm. De ska (enligt förståsigpåare) bytas typ vart femte år för dom blir spröda och klena eller nåt.

Och angående hoj så kolla noga att den hoj du köper är godkänd för UPPKÖRNING om du ska ha den till det.
Sist jag kollade var det hårdare regler för just uppkörning än vad det sedan är för vilken hoj du får köra på din behörighet.
Och som även det sagts tidigare kan det snabbt springa iväg pengar om man köper gör-det-själv fordon. För att inte tala om den tiden man spenderar slitandes i gamla fastrostade skruvar när allt man vill är att vara ute och glida.

Köper du till exempel en gammal hoj för 5000 kan du räkna med att däck, bromsar, alla vätskor och kanske nåt större fel som motiverar priset, exempelvis kass startmotor eller nåt liknande, går på minst lika mycket till.


Med allt detta sagt gjorde jag ungefär som dig när jag tog kortet. Köpte i princip de billigaste kläderna jag hittade förutom hjälm, köpte en superbillig hoj äldre än 20 år (för klassikerförsäkringen) fast som fungerade, och använde allt detta för att köra helt och hållet privat. Själva kortet med alla avgifter gick på ganska exakt 10 000 kr.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Kör på bara!

Som sagts köp begagnat allt du kan förutom hjälm. De ska (enligt förståsigpåare) bytas typ vart femte år för dom blir spröda och klena eller nåt.

Och angående hoj så kolla noga att den hoj du köper är godkänd för UPPKÖRNING om du ska ha den till det.
Sist jag kollade var det hårdare regler för just uppkörning än vad det sedan är för vilken hoj du får köra på din behörighet.
Och som även det sagts tidigare kan det snabbt springa iväg pengar om man köper gör-det-själv fordon. För att inte tala om den tiden man spenderar slitandes i gamla fastrostade skruvar när allt man vill är att vara ute och glida.

Köper du till exempel en gammal hoj för 5000 kan du räkna med att däck, bromsar, alla vätskor och kanske nåt större fel som motiverar priset, exempelvis kass startmotor eller nåt liknande, går på minst lika mycket till.


Med allt detta sagt gjorde jag ungefär som dig när jag tog kortet. Köpte i princip de billigaste kläderna jag hittade förutom hjälm, köpte en superbillig hoj äldre än 20 år (för klassikerförsäkringen) fast som fungerade, och använde allt detta för att köra helt och hållet privat. Själva kortet med alla avgifter gick på ganska exakt 10 000 kr.

Tack för svaret! Ja, 5.000 är lite optimistiskt. Visst kan jag väl gå upp någon tusenlapp eller två, men jag vill gärna inte att det ska bli för dyrt. Jag får väl helt enkelt hålla tummarna att jag hittar något schysst exemplar i gott skick. Jag la in en köpes-annons här på Sporthoj, får se om det ger någon napp :)
 

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
tyckte inte det blev sååå jättedyrt att ta det genom körskola ändå, gick på ungefär 15 tusen, lektioner, risk2 osv inräknat!! och då kostade en 80 min lektion 1000-1100 kr nått, måste väl vara billigare för dig eftersom du inte kan ta obegränsat? Har för mig att lektionerna för lätt mc kostade 800 kr under tiden ja tog A kortet..
Nåja. utmärkt ide och jag hoppas att du fortsätter i samma spår! ;) Goodluck!
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Tänkte ge några siffror på saker jag köpte/funderade på när jag började köra, så du kan se att man kan ta sig undan hyffsat billigt.

Biltema hjälm 499:- (fick bra betyg på säkerheten i test i bike, dålig komfort dock. Jag köpte istället Fiber 4 från handelsboden för 1795:)
Biltema ryggskydd 349:- (har också fått bra betyg i tester)
Biltema stövlar 599:- (Det här är nästa sak jag ska uppdatera, vill ha några med bättre säkerhet)
Biltema handskar 499:- (händer är viktigt så jag köpte ett par testvinnare från handelsboden för 799:-, de finns inte kvar i sortimentet dock)
Skinnställ 300:- (halvarssons i bra skick men gammalt och polkagrisfärgat, köpte av en gubbe som haft det i garderoben i åratal och bara ville bli av med det)
Suzuki GSX750 -83 4000:- (laddade dåligt vid inköp och glapp blinkersrelä, nya däck)
Reservdelar + olja och filter 2500:-
Summa 8746:- men det är nog optimistiskt att tro att man hittar ett så bra skinnställ så billigt för där hade jag rejäl tur och reparationen hade lätt kunnat bli dyrare om jag hade otur. Jag skulle nog budgetera minst 15k för att täcka upp otur och "men den där är ju mycket bättre men lite dyrare så jag tar den istället".
 
Last edited:

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Tack för svaret! Databas-sidan var nice, dock så hade dom inte info om "Honda cb 350s".
Tråden var dock från 2004, och nu har ju reglerna ändrats lite, och det verkar vara lite klurigare att hitta en med en effekt mellan 25-35kw.

Var ju just därför jag länkade databassidan eftersom du ska kolla tråden om första hoj först, SEN kollar du upp hojarna på http://www.motorcyclespecs.co.za/ för att se om de klarar kraven :tummenupp
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Hej du kan titta på Honda NX650 Dominator, Suzuki DR650 RSE eller Yamaha XTZ660 Tenere funkar rakt av för A2 Kort men det är lite andra pengar men dom är beprövade hojar alla tre.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjo gott folk! Tänkte att det var dags för en uppdateringen.

MC-suget kvarstår, och jag har tagit upp jakten igen. Just nu håller jag på att leta handledare i Göteborg, då jag förmodligen inte kommer ha möjlighet att köra med min pappa. Man går ju inte gärna och köper en hoj utan att ha någon att köra med.

I alla fall har jag fastnat lite för den här: http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_xs_400_47548039.htm?ca=15&w=1
Schysst ägare, verkar vara i bra skick, och har just 25-30kw. Skulle det kunna vara något om man får den för 5.000kr? Han har ägt den i 10 år och inte kört så mycket med den, och däcken byttes för ca 10 år sen men har inte körts med. Startar på första och ska tydligen gå felfritt.

Problemet är att den har 393cc. För att få köra upp A2 ska den ha 395cc. "Kan jag ha mer otur?" tänkte jag.
Tänkte ringa Transportstyrelsen imorgon och höra om det spelar någon roll, eller om det går att göra ett undantag för 2cc.
Kan det vara ett bra köp annars för en nybörjarhoj? Skattebefriad och veteranförsäkring är ju perfekt.

EDIT: Kollar jag upp registreringsnumret så står det 399cm3 på Transportstyrelsen. På Wikipedia och övriga sidor står det 393.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
det är vad som står i regbeviset som gäller vid uppkörningen
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Köp bara ingen sporthoj utan en med högre styre. Sporthojar är svårkörda som första hoj.
Bättre att lägga på några tusen på inköp än köpa billigt skräp som sen kostar mer att göra ordning.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
När hojar har uppnått en så pass aktningsvärd ålder så är det väl snarare allt man ska kolla på. 10 år gamla däck t.ex. kan ha superbra mönster men vara helt uttorkade med grepp därefter. Kolla så allt vitalt funkar, mer än så är bara bonus. Bromsar från början på 80-talet var skit redan när de rullade ut från fabriken och lär inte funka bättre idag.

Köp den om du bara vill ha nåt som rullar och som funkar att ta körkort med, du kommer säkert ha skitkul på den. Få sedan en närmast religiös uppenbarelse när du kör en nyare hoj och får veta hur det kan kännas.
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
XT 600 modell 80 tal borde gå in i nya klassen gällande effekt o kubik utan strypning. Går att få mellan 5 - 10 k, o går att sälja för samma pengar. Kostar tusenlappen helförsäkring försäkrad på dig, inte farsan.

Sunkställ från loppis alternativt blocket, 500, skor o handskar ,samma, o en biltema kruka för en 500ing.

Släng upp farsan bak på så behöver ni inte köpa dubbla cyklar.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Köp bara ingen sporthoj utan en med högre styre. Sporthojar är svårkörda som första hoj.
Bättre att lägga på några tusen på inköp än köpa billigt skräp som sen kostar mer att göra ordning.

Klassas XS 400 som en sporthoj? Har läst lite att det ska vara en bra nybörjarhoj.

När hojar har uppnått en så pass aktningsvärd ålder så är det väl snarare allt man ska kolla på. 10 år gamla däck t.ex. kan ha superbra mönster men vara helt uttorkade med grepp därefter. Kolla så allt vitalt funkar, mer än så är bara bonus. Bromsar från början på 80-talet var skit redan när de rullade ut från fabriken och lär inte funka bättre idag.

Köp den om du bara vill ha nåt som rullar och som funkar att ta körkort med, du kommer säkert ha skitkul på den. Få sedan en närmast religiös uppenbarelse när du kör en nyare hoj och får veta hur det kan kännas.

Tack för svaret, lite så tänker jag också. Jag har inte så höga krav, vill bara ha en hoj som går att övningsköra med och som inte går sönder. Bromsarna fram och bak är ju bytta, plus att den är nyservad.
Funderar på att be min granne som är motorcykelmekaniker att titta på den lite snabbt om det blir ett köp.

XT 600 modell 80 tal borde gå in i nya klassen gällande effekt o kubik utan strypning. Går att få mellan 5 - 10 k, o går att sälja för samma pengar. Kostar tusenlappen helförsäkring försäkrad på dig, inte farsan.

Sunkställ från loppis alternativt blocket, 500, skor o handskar ,samma, o en biltema kruka för en 500ing.

Släng upp farsan bak på så behöver ni inte köpa dubbla cyklar.

Hehe, också tänkt på att köra med farsan där bak, men han är ganska sjuk så jag tror inte det är något man kan räkna med. Plus att då måste man köpa all utrustning åt honom också.
XT600 passar som A2, dock så ligger billigaste på runt 15.000 i Göteborgsområdet. Jag väljer hellre denna om jag kan spara 10.000 på en hoj jag bara ska lära mig köra med.

Tacksam för era svar i alla fall! Men jag ska inte snöa in mig på ett köp innan jag hittat en handledare som jag kan köra med i Göteborg. Känner ni någon så är jag evigt tacksam för tips!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag tycker xs400:an verkar bra för din idé. Annars honda cb400n, kawasaki z400, suzuki gsx400e. De är alla rätt vanliga (enklare att få tag i reservdelar) och jag tror bestämt att de kvalar in för A2-uppkörning allihop.
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Gamla XT ska dyka upp under 10", är bara att sätta upp en bevakning och vänta. Har ju XTZ, dominator och klr / klx som trillar in där med. Just det, suzuki DR 600 / 650 / 750 också. Alla dem ska gå o få mellan 8 - 12 med lite tålamod, mkt tålamod o sunkig plast, kanske 5000 obesiktigade.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Kolla vikten också förresten, effekt högst 35kW samt högst 0.2kW/kg. Alltså, vid en effekt på 35kW får hojen inte väga mindre än 162,5kg fulltankad.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tack för svaren!

Det var en på ett engelskt motorforum som sa att motorn i XS400 inte har det bästa ryktet direkt. Stämmer det? Han tyckte man skulle kolla på typ Honda CB400 och Suzuki GS450.
Kollar jag runt på Blocket är detta den enda jag hittar runt Göteborg som verkar intressant:
http://www.blocket.se/halland/Suzuki_GS450_47590205.htm?ca=15&w=2&last=1
Stämmer in på A2-kriterierna också. Inte gått lika långt heller.

Är det bullshit att XS400-motorn är sämre än andra?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tack för svaren!

Det var en på ett engelskt motorforum som sa att motorn i XS400 inte har det bästa ryktet direkt. Stämmer det? Han tyckte man skulle kolla på typ Honda CB400 och Suzuki GS450.
Kollar jag runt på Blocket är detta den enda jag hittar runt Göteborg som verkar intressant:
http://www.blocket.se/halland/Suzuki_GS450_47590205.htm?ca=15&w=2&last=1
Stämmer in på A2-kriterierna också. Inte gått lika långt heller.

Är det bullshit att XS400-motorn är sämre än andra?

Ingen aning om xs motorn men cb400 är kanon som förstahoj! Skottsäker maskin den..
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Framför allt så är ju Sugkukin inte lika kriminellt ful som den där XS:en men återigen i den här prisklassen - låt skicket avgöra.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Min första hojj var en cb400n -82 för 5000kr, den var helt utmärkt att öva med förrutom att jag inte fick köra upp med den, (för min del var det tungt kort som gällde). Men de där små hojjarna är väldigt bra att öva med och köra konbanor med vilket du kommer få göra! Den jag köpte var värsta skolexemplaret - rejäl styrradie och väldigt lätt att hantera. Min kompis köpte sig en cbr600 -92 han hade stora problem med konorna kan jag lova!!
Efterssom jag studerade då råkade jag ha en lärare som körde hoj och som jag kunde öva med ibland.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top