Ny på MC-fronten. Tips om kläder!

karlan

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
Honda CBR 900 -97
Hej.
Jag har precis tagit MC-kort, och står helt scratch gällande utrustning.

Tanken var inte att jag skulle bli klar med körkortet så fort, utan mer ta körkort denna sommaren o skaffa hoj nästa. Den budgeteringen kan jag dock inte hålla längre :gnissla

Jag har letat efter en hjälm jag har sett som inte har någon toning på visiret, men som man kan fälla ut ett till visir innanför som är ganska tonat.
Vet någon några modeller på detta?
Hjälm-mässigt, ska man välja kolfiberhjälmar/kevlar etc?

Sen kläder. Jag har förstått, att ska man ut o åka i regn, så går skinnställ fetbort.
Vart hittar jag billiga och snygga gore-tex-kläder? Jag har kollat in biltema, men det enda jag kan tänka mig där är byxorna. Jackan ser förjävlig ut :)

Vad bör man ha för budget när det gäller nybörjarkläder?

Vilka butiker (i jönköpings närområde) tipsar ni om?
Vilka nätbutiker är bra att handskas med (och har bra priser)?

Tacksam för alla svar och vägledning jag kan få i denna djungel :)

Må gott!

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Hej.
Jag har precis tagit MC-kort, och står helt scratch gällande utrustning.

Tanken var inte att jag skulle bli klar med körkortet så fort, utan mer ta körkort denna sommaren o skaffa hoj nästa. Den budgeteringen kan jag dock inte hålla längre :gnissla

Jag har letat efter en hjälm jag har sett som inte har någon toning på visiret, men som man kan fälla ut ett till visir innanför som är ganska tonat.

Sen kläder. Jag har förstått, att ska man ut o åka i regn, så går skinnställ fetbort.
Vart hittar jag billiga och snygga gore-tex-kläder? Jag har kollat in biltema, men det enda jag kan tänka mig där är byxorna. Jackan ser förjävlig ut :)

Vilka butiker (i jönköpings närområde) tipsar ni om?
Vilka nätbutiker är bra att handskas med (och har bra priser)?

Tacksam för alla svar och vägledning jag kan få i denna djungel :)

Må gott!

Kolla in på www.mc-boden.se.

Där finns en hjälm som heter Vitesse II som har nerfällbart visir. Även en hel drös av Cabergs öppningsbara hjälmar har äver solvisir. Om du tittar på en öppen sk jethjälm skall du titta på Helix hjälm Solar.

Vad gäller kläder rekommendera jag dig att prova vad som sitter skönt och sedan beroende på vad för typ av hoj du kommer köra väljer du ut kläder. Prioritera hjälm, handskar, ryggplatta och skor.

Lindstrands har bra gortex och skinnkläder

Knox har grymma handskar och ryggskydd

Men som sagt testa dig fram vad DU trivs i. Jag kör i Gor-Tex när jag åker till jobbet men alltid sknnkläder när jag ska ut och toura :)

Lycka till i djungeln!

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Handelsboden finns i Linköping.
Priser och kvalitet är helt okej.

Fast om du skall leka med en R1, kör i skinn..

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Blocket / Tradera kan du göra bra fynd på. Lite längre framförhållning men kan spara en hel del kosing.

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2
Hej.

Må gott!

Du kommer få femtioelva olika svar ang. hjälmar, "du får vad du betalar för", "tjåla inte på säkerheten tjöp en för 7.000" osv osv.
Köp en som sitter bra, på huvudet, ganska tight för stoppningen ger oftast med sig aningen efter ett tag.
Plast vs fiberhjälmar är lika stor diskussion det, själv föredrar jag fiber då de tenderar att vara lättare. Köp en fiberhjälm med en budget på 2-3000 kommer du långt, my 2 cents. (vet inget om de med dubbla visir som du frågar efter)

Skinnställ vs gore-tex.
Jag gillar skinnställ även vid vått väder, man håller sig snustorr förutom vid stretch delarna, goretex blir tungt. Ett väl sittande skinställ är alltid bättre ur säkerhetssynpunkt.
Skinn är osmidigare om man ska pendla till jobb osv då man inta kan ha vanliga kläder under.
Vad du prioriterar är upp till dig.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
vissa kanske tycker detta är en dålig idé eller renutav ett bevis på snålhet,

Men jag fick en helt ny lindstrands mc goretex jacka värd 2500 kronor, för... 0?
Den har ett litet skavmärke på höger ryggsida men annars är den som ny
Hör av dig med försäkringsbolag om dom har några grejor :) där fick ja min mc jacka ifrån,
Men saker som hjälmar och stövlar är de bäst att spendera pengar på för att hitta en perfekt,

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Man har väl inte jeans under ett textilställ precis. Då är det för stort och då kan man ju i så fall ha jeans under ett skinnställ med.
Om du vill köra skinn. Kolla in BMWs hydrofobiska ställ. Textil kolla BMWs Street Guard. Du är garanterat torr efter 20 mil i ösregn, plus att det är svalt när det är varmt.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Frågan är VILL du åka i regn:vaGoretex fladdrar mycket tycker jag, samt är med mörka kläder tokvarmt när det är soliga varma dagar..värre än skinn i min mening..jag skulle föredra skinnställ samt ha regnställ vid smäre väder..själv så fick jag en gång ett skinnställ på köpet, nu har jag ett beggat ställ som jag gav ett par tusingar för som har funkat i flera år. Satsa på ett par hårda handskar och stövlar, samt för guds skull ett RYGGSKYDD för övrigt har ju biltema racingstövlar för ca 900 spänn, de funkar faktiskt! Man kan få en komplett utrustning för under 5000 spänn.

När jag började åka hoj, började jag med en gammal tygjacka, ett par nya tygbrallor samt ny hjälm och ett par graningekängor..det gick det med ett tag iaf.:)

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Goretex är ett trademark. För att klargöra lite.

Att textil kläder fladdar lite mer än skinn och det beror bl a på att det inte är lika styvt. Fladdrar det mycket är det för stort. Det finns fina textilställ med betydligt bättre ventilation än skinn. Väljer du ett ställ med äkta Goretex håller du dig torr länge.

Om du vet att du kommer att köra i regn så missa inte att köra med strumpor av ull, t ex skidstrumpor. Jag har själv gjort misstaget att köra med vanliga sockar och det är kallt om de blir våta.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Frågan är VILL du åka i regn:vaGoretex fladdrar mycket tycker jag, samt är med mörka kläder tokvarmt när det är soliga varma dagar..värre än skinn i min mening..jag skulle föredra skinnställ samt ha regnställ vid smäre väder..själv så fick jag en gång ett skinnställ på köpet, nu har jag ett beggat ställ som jag gav ett par tusingar för som har funkat i flera år. Satsa på ett par hårda handskar och stövlar, samt för guds skull ett RYGGSKYDD för övrigt har ju biltema racingstövlar för ca 900 spänn, de funkar faktiskt! Man kan få en komplett utrustning för under 5000 spänn.

När jag började åka hoj, började jag med en gammal tygjacka, ett par nya tygbrallor samt ny hjälm och ett par graningekängor..det gick det med ett tag iaf.:)

Jag håller med sportarn' - vill man köra i regn? Nänä...det är precis helt odugligt, att ta sig hem i en liten skur är inte hela världen. Skall man ut och toura är det ju bara att ha ett överdragsställ med sig.

Skinn är alltid skinn...

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Finns väl få textilställ som kan matcha skinnställ när det kommer till säkerhet. Läste ett test i Bike förut där de testade ett antal skinn och textilställ, tror det var ett av textilställen som var lika tåligt. Kommer dock inte ihåg märke. Regnar det så är det bara att dra ett vanligt regnställ över, jag brukar ha min skidjacka över när det är kallt ute, funkar skitbra. Försöker undvika att köra i regn, körde i duggregn idag (sthlm-uppsala), i skinnställ och kände inte att jag blev blöt öht. Däremot ett jäkla göra att torka av visiret hela tiden och så fick jag öppna upp det lite då och då (så det blev en liten glipa i nederkant) för att få bort imman...

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Finns väl få textilställ som kan matcha skinnställ när det kommer till säkerhet. Läste ett test i Bike förut där de testade ett antal skinn och textilställ, tror det var ett av textilställen som var lika tåligt. Kommer dock inte ihåg märke. Regnar det så är det bara att dra ett vanligt regnställ över, jag brukar ha min skidjacka över när det är kallt ute, funkar skitbra. Försöker undvika att köra i regn, körde i duggregn idag (sthlm-uppsala), i skinnställ och kände inte att jag blev blöt öht. Däremot ett jäkla göra att torka av visiret hela tiden och så fick jag öppna upp det lite då och då (så det blev en liten glipa i nederkant) för att få bort imman...

Mitt Goretex funkade skitbra i 35 mil ösregn mil till Berchtesgaden.
Ibland kan man liksom inte undvika det om man inte bara är en "hemmaknutte". Det finns säkert textil som matchar skinn i säkerthet.
T ex BMW SteetGuard eller Rukka Armacor. Ffa när materialen är våta.4
Sedan handlar det om komfort med. Jag kör gärna med mitt Rallye Pro 2- ställ. Inte det minsta orolig för säkerheten och fantastiskt gott i alla klimat. Inget budgetställ å andra sidan-

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Mitt Goretex funkade skitbra i 35 mil ösregn mil till Berchtesgaden.
Ibland kan man liksom inte undvika det om man inte bara är en "hemmaknutte". Det finns säkert textil som matchar skinn i säkerthet.
T ex BMW SteetGuard eller Rukka Armacor. Ffa när materialen är våta.4
Sedan handlar det om komfort med. Jag kör gärna med mitt Rallye Pro 2- ställ. Inte det minsta orolig för säkerheten och fantastiskt gott i alla klimat. Inget budgetställ å andra sidan-

Vill man ha ett textilställ som är lika säkert som ett skinnställ måste det byggas upp i flera lager med kevlar osv. = dyrt. Men Goretex är oslagbart om man vill ha något som andas och inte släpper igenom vatten! Det ultimata är självklart att ha både skinn och ett säkert textilställ för långresor/pendling. Men som för mig som bara har ett och ville ha det hyffsat billigt tror jag skinn är det bästa (och snyggaste om man frågar mig) och sen kan man dra på sig ett regnställ över :tummenupp

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Hoj
Honda CB1000RA, -09
Provade Rukka Athos med Unit textilbyxa idag hos Nifamc i Linköping.
Problemet som jag har är att jag är 1,94 och det är i stort sett bara Rukka som har modeller och storlekar som passar mig. Provade hela dagen utan framgång.
BMW har jag inte provat, men på deras hemsida står det att de skall ha modeller som är extra långa. Någon som har tips på bra BMW ställen i närheten av Linköping?

Om jag förstår saken rätt så är Athos en snikmodell hos Rukka, dock vet jag inte om detta innebär att de tummat på säkerheten eller om de bara sparat tillverkningskostnad på lågkostnadsländer osv.

Jag blev helt såld på jackan och byxorna så det lutar åt att jag kommer att köpa dessa.
Om jag handlade allt hos Nifamc så kunde jag få 10% och då skulle jag få betala ca 8.000 SEK. Detta pris verkar vara ett bra pris. Om du handlar på ebay så kan du spara ca 1.000 SEK till.

Jag kan i alla fall sammanfatta att Rukka var det märke som passade mig bäst... hittills.

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Nolan n85 har ett sånt visir du snackar om ville sj ha den men passade inte mitt huvud .

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka