Av den enkla anledningen att mätning med radar eller laser endast är tillåtet när man är stationär. Dvs mätning med radar från en bil i rörelse är i nuläget inte tillåtet. Dvs för att kunna mäta så måste dom antingen parkera bilen och mäta när du passerar eller följa efter och mäta under 500 m.
Ändrar man riktlinjerna och regelverket så kan det bli annat men i nuläget är det det som gäller.
Dvs dom kan fota ditt ansikte hur mycket dom vill. Mätning från bil i rörelse är inte tillåtet enligt reglerna och bilden blir därför inte godkänd som bevisning.
Radarkontroll, laserkontroll eller fartkamera är alla stationära när dom mäter och då gäller mätresultatet som bevis.
Intressant, det visste jag inte
Men hur mallar det in med den fria bevisföringen?
Eller har polisen satt upp egna interna regler?
Rättsligt sätt finns det ju egentligen inga krav på vilken typ av bevis som behövs för att man ska kunna fällas för t.ex. fortkörning.
I Sverige tillämpas principerna om fri bevisföring och fri bevisprövning, vilka återfinns i rättegångsbalken
35 kap 1 §.
Detta innebär kort sagt att alla bevis får framföras och att domstolen är helt fri att göra sin egen bevisvärdering.
Så i teorin skulle det kunna räcka med polisernas vittnesmål och kanske något annat som stödjer deras berättelse för att du ska fällas för fortkörning.
Generellt gäller att en polismans vittnesmål, som alltid sker under ed, har ett högt bevisvärde och domstolen måste utgå från att det är sanning som talas.
Men jag säger inte att du har fel, vill bara utreda hur det fungerar i praktiken.