Ny radar i polisbilar

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Så den hastigheten dom mäter när dom möter mig får dom alltså inte använda sig av? Hur säkra är ni på den punkten?
Den infon jag fått direkt ”from the horses mouth” är att dom inte kan bötfälla dig på den hastigheten dom noterar vid mötet. Och det är ganska logiskt egentligen med den lagstiftning vi har, och som tidigare nämnts, dom ska vända bilen, följa och mäta dig under 500 meter och sedan få stopp på dig.

En annan lite kul grej var att någon högre upp i tråden hade åkt fast för någon av dessa nya bilar, men enligt polisen är ingen tagen i bruk än, leveranserna är påbörjade men allt ska testas och komma i fas innan dom går skarpt.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag känner att det är bra att polisen lägger pengarna där de verkliga samhällsproblemen finns idag: Fortkörande Svenssons. ?????
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den infon jag fått direkt ”from the horses mouth” är att dom inte kan bötfälla dig på den hastigheten dom noterar vid mötet. Och det är ganska logiskt egentligen med den lagstiftning vi har, och som tidigare nämnts, dom ska vända bilen, följa och mäta dig under 500 meter och sedan få stopp på dig.

En annan lite kul grej var att någon högre upp i tråden hade åkt fast för någon av dessa nya bilar, men enligt polisen är ingen tagen i bruk än, leveranserna är påbörjade men allt ska testas och komma i fas innan dom går skarpt.
Som vanligt alltså, närmar sig en bil / mc bakifrån, underlätta omkörning genom att slå av på farten och låt den passera.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag fattar det som att polisen mätte upp hennes hastighet, 99km/h, när de kom som mötande trafik, stämmer det bonde456?
Det var inte som mötande, men Polisen satte hastigheten direkt och inte som dom gör när dom plockar en med Trip Tracken som kräver en sträcka för att få fram hastigheten.
det var en provacceleration hon gjorde med en nyköpt bil på en rejält kort sträcka, och ändå åkte hon på högsta hastigheten under den lilla accelerationen. Trip track hade satt medelhastigheten,
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Exempel:
Ja enklast hade ju varit att folk följde de regler som finns för tex elsparkcyklar så hade resureser kunnat frigöras för annat.
Skulle inte alls känna mig bekväm med att förare av bilar, motorcyklar, elsparkcyklar etc kunde göra som man ville i trafiken. Speciellt inte då jag sitter oskyddad på min hoj.
 

Otech

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2020
Ort
Lerum
Hoj
2007 Kawasaki Vulcan 1600 Mean Streak
Det är ju bedrövligt detta, eftersom man inte har regplåt fram är väl chansen större att man får efterföljare då de inte kan identifiera oss annars. Jobbigt nog att behöva leta poliser i backspegeln nu får man ta det lungt även om man ser bilar nån km bort på fina raksträckor :/

Å andra sidan är väl radarvarnare/störare aktuella igen, det borde ju vara rätt effektivt mot dessa bilar, speciellt om det är en dator som passivt konstant mäter och notifierar poliserna. Dessa kanske inte fattar om radarn störs ut och poliserna kan väl inte förväntas titta på detta eller lyssna på radar signaler hela tiden.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är ju bedrövligt detta, eftersom man inte har regplåt fram är väl chansen större att man får efterföljare då de inte kan identifiera oss annars. Jobbigt nog att behöva leta poliser i backspegeln nu får man ta det lungt även om man ser bilar nån km bort på fina raksträckor :/

Å andra sidan är väl radarvarnare/störare aktuella igen, det borde ju vara rätt effektivt mot dessa bilar, speciellt om det är en dator som passivt konstant mäter och notifierar poliserna. Dessa kanske inte fattar om radarn störs ut och poliserna kan väl inte förväntas titta på detta eller lyssna på radar signaler hela tiden.
Det går att detektera radar och laservarnare. Jag vet att det finns åtminstone laserpickor som ska kunna känna av den svaga elektromagnetiska strålningen som sänds ut av kretsarna i en radar och laservarnare vilket kan resultera i att dom letar upp dig.
Vad gäller störningsutrustning så är det ju tyvärr så att det ses betydligt allvarligare på än varnare. Och du kan ge dig på att radarn reagerar på om den får störsignaler som dränker sina egna signaler. Du slipper troligen fortkörningsböter men du kommer garanterat att få böter för störningsutrustningen istället. Den är ju dessutom detekterbar på långt avstånd så om får mer eller mindre en pejlingsmöjlighet på dig istället om dom ska följa efter dig.
Jag vet själv från den tiden när jag hade radarvarnare och laservarnare i bilen att den detekterar en radar på 1 km avstånd i öppen terräng och för att en störare ska vara effektiv så krävs att den har minst lika hög effekt och då blir den detekterbar på minst samma avstånd.
Laservarnare är ju i sig meningslöst. När den signalerar så är det för att dom mäter på dig och då har du bara någon hundradels sekund på dig att bromsa vilket ju är lite för lite.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det går att detektera radar och laservarnare. Jag vet att det finns åtminstone laserpickor som ska kunna känna av den svaga elektromagnetiska strålningen som sänds ut av kretsarna i en radar och laservarnare vilket kan resultera i att dom letar upp dig.
Vad gäller störningsutrustning så är det ju tyvärr så att det ses betydligt allvarligare på än varnare. Och du kan ge dig på att radarn reagerar på om den får störsignaler som dränker sina egna signaler. Du slipper troligen fortkörningsböter men du kommer garanterat att få böter för störningsutrustningen istället. Den är ju dessutom detekterbar på långt avstånd så om får mer eller mindre en pejlingsmöjlighet på dig istället om dom ska följa efter dig.
Jag vet själv från den tiden när jag hade radarvarnare och laservarnare i bilen att den detekterar en radar på 1 km avstånd i öppen terräng och för att en störare ska vara effektiv så krävs att den har minst lika hög effekt och då blir den detekterbar på minst samma avstånd.
Laservarnare är ju i sig meningslöst. När den signalerar så är det för att dom mäter på dig och då har du bara någon hundradels sekund på dig att bromsa vilket ju är lite för lite.
Inte för att jag har några planer på att installera en dedikerad laservarnare eller störare, men hur är det med t.ex. en lampa som ersätter parkeringsljuset som "lyser" i det spektrum som lasern använder sig av? Antar att polisen bara noterar störningen och bötfäller på det, och att spela oskyldig och hävda att lampan inte funkar och man "inte visste" inte hjälper?
 

Otech

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2020
Ort
Lerum
Hoj
2007 Kawasaki Vulcan 1600 Mean Streak
Det går att detektera radar och laservarnare. Jag vet att det finns åtminstone laserpickor som ska kunna känna av den svaga elektromagnetiska strålningen som sänds ut av kretsarna i en radar och laservarnare vilket kan resultera i att dom letar upp dig.
Vad gäller störningsutrustning så är det ju tyvärr så att det ses betydligt allvarligare på än varnare. Och du kan ge dig på att radarn reagerar på om den får störsignaler som dränker sina egna signaler. Du slipper troligen fortkörningsböter men du kommer garanterat att få böter för störningsutrustningen istället. Den är ju dessutom detekterbar på långt avstånd så om får mer eller mindre en pejlingsmöjlighet på dig istället om dom ska följa efter dig.
Jag vet själv från den tiden när jag hade radarvarnare och laservarnare i bilen att den detekterar en radar på 1 km avstånd i öppen terräng och för att en störare ska vara effektiv så krävs att den har minst lika hög effekt och då blir den detekterbar på minst samma avstånd.
Laservarnare är ju i sig meningslöst. När den signalerar så är det för att dom mäter på dig och då har du bara någon hundradels sekund på dig att bromsa vilket ju är lite för lite.
Ja förstår detta men det är ju också när det sitter en person och aktivt som jagar, jag gissar att dessa bilar har passiv övervakning och meddelar om nån kör för fort precis som med reg skyltar, tror inte den larmar varje gång den inte lyckats identifiera en skylt och då är frågan hur systemet meddelar polisen att man får en störsignal...

Men en radarvarnare är kanske nåt man skulle skaffa till nästa säsong, 2200 bilar är beställda med radarmätning av mötande trafik...
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag hade radarvarnare i flera bilar under några år.
Den då häftigaste typen multiband och laser men de höll på o driva mig till vansinne.
Det finns en miljon prylar i omgivningarna som använder de frekvenserna och det blir ett evigt pipande.
Det är dessutom saftiga böter och ger polisen anledning till genomsökning av fordonet.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Det blev några tvärnitar pga falsklarm innan man lärde sig ( Flygplatsen, Båtarnas radar i hamnen) .En pling varje gång en bankomat passerades mm. Absolut bättre och roligare att köra på småvägar och hålla sig i skinnet på huvudvägar
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Inte för att jag har några planer på att installera en dedikerad laservarnare eller störare, men hur är det med t.ex. en lampa som ersätter parkeringsljuset som "lyser" i det spektrum som lasern använder sig av? Antar att polisen bara noterar störningen och bötfäller på det, och att spela oskyldig och hävda att lampan inte funkar och man "inte visste" inte hjälper?
Det är ju svårt att säga säkert men jag misstänker att dom utgår ifrån att lampan är dedikerad just till att störa lasern och bötfäller för att du har störningsutrustning för laser. Det finns inget realistiskt scenario där en lampa av misstag avger ljus inom dom våglängderna i sådan omfattning att dom kan störa lasern.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja förstår detta men det är ju också när det sitter en person och aktivt som jagar, jag gissar att dessa bilar har passiv övervakning och meddelar om nån kör för fort precis som med reg skyltar, tror inte den larmar varje gång den inte lyckats identifiera en skylt och då är frågan hur systemet meddelar polisen att man får en störsignal...

Men en radarvarnare är kanske nåt man skulle skaffa till nästa säsong, 2200 bilar är beställda med radarmätning av mötande trafik...
Eftersom störningsutrustning är förbjuden i väldigt många länder så skulle det förvåna mig om inte den är konstruerad så att den känner av störningen och varnar.
En varnare är det mer osannolikt att dom detekterar misstänker jag eftersom dom är lagliga i relativt många länder.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag hade radarvarnare i flera bilar under några år.
Den då häftigaste typen multiband och laser men de höll på o driva mig till vansinne.
Det finns en miljon prylar i omgivningarna som använder de frekvenserna och det blir ett evigt pipande.
Det är dessutom saftiga böter och ger polisen anledning till genomsökning av fordonet.
Jo. Det var en sådan jag hade med. Den drev mig till vansinne med sitt pipande. Den var bra på landväg då den kunde varna närmare 1 km före fartkameran men det blev samtidigt rätt stressande med det där pipandet skulle jag säga.
Och i städer, tätort eller bara i närheten av bebyggelse var den vansinningt enerverande eftersom den reagerade på butikslarm på flera hundra meters avstånd. Exempelvis finns det ingenstans i hela centrala uppsala där man inte är tillräckligt nära en butik med larm för att den skulle pipa. Passerade man barkarby på motorvägen så varnade den för alla butiker som ligger i handelsområdet.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag fattar inte riktigt det här resonemanget om att bilar med radar skulle vara så mycket farligare än gamla hederliga trafipaxbilar när det gäller hastighetsöverträdelse. Dom kan lik förbannat inte bötfälla någon dom mött i för hög hastighet, dom måste vända och mäta dig under minst 500 meter och sedan få stopp på föraren/fordonet.

Media och en del andra får det att låta som att man möter en polisbil med radar och sen ligger boten i brevlådan när man kommer hem?

Att sen radarn är bra till mycket annat som att scanna av och identifiera fordon med körförbud och ägare utan körkort ärinte dumt, men även i dessa fall måste man såklart få stopp på ekipaget.
Varför skulle de mäta dig under 500 meter? Det gör inte en radarkontroll eller fartkamera...
Och vad hindrar att den mötande polisbilen även fotar ditt ansikte? Sen ligger böterna hemma i brevlådan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Och vad hindrar att den mötande polisbilen även fotar ditt ansikte? Sen ligger böterna hemma i brevlådan.
Vi är ju på SportHOJ.com så polis lär stoppa din hoj för att bötfälla - om du nu inte kör med öppen hjälm och strut eller klart visir. Bil åker man oftast inom körkortsgränserna med cruisen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Varför skulle de mäta dig under 500 meter? Det gör inte en radarkontroll eller fartkamera...
Och vad hindrar att den mötande polisbilen även fotar ditt ansikte? Sen ligger böterna hemma i brevlådan.
Av den enkla anledningen att mätning med radar eller laser endast är tillåtet när man är stationär. Dvs mätning med radar från en bil i rörelse är i nuläget inte tillåtet. Dvs för att kunna mäta så måste dom antingen parkera bilen och mäta när du passerar eller följa efter och mäta under 500 m.
Ändrar man riktlinjerna och regelverket så kan det bli annat men i nuläget är det det som gäller.

Dvs dom kan fota ditt ansikte hur mycket dom vill. Mätning från bil i rörelse är inte tillåtet enligt reglerna och bilden blir därför inte godkänd som bevisning.

Radarkontroll, laserkontroll eller fartkamera är alla stationära när dom mäter och då gäller mätresultatet som bevis.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Av den enkla anledningen att mätning med radar eller laser endast är tillåtet när man är stationär. Dvs mätning med radar från en bil i rörelse är i nuläget inte tillåtet. Dvs för att kunna mäta så måste dom antingen parkera bilen och mäta när du passerar eller följa efter och mäta under 500 m.
Ändrar man riktlinjerna och regelverket så kan det bli annat men i nuläget är det det som gäller.

Dvs dom kan fota ditt ansikte hur mycket dom vill. Mätning från bil i rörelse är inte tillåtet enligt reglerna och bilden blir därför inte godkänd som bevisning.

Radarkontroll, laserkontroll eller fartkamera är alla stationära när dom mäter och då gäller mätresultatet som bevis.
Intressant, det visste jag inte :va
Men hur mallar det in med den fria bevisföringen?
Eller har polisen satt upp egna interna regler?
Rättsligt sätt finns det ju egentligen inga krav på vilken typ av bevis som behövs för att man ska kunna fällas för t.ex. fortkörning.
I Sverige tillämpas principerna om fri bevisföring och fri bevisprövning, vilka återfinns i rättegångsbalken 35 kap 1 §.
Detta innebär kort sagt att alla bevis får framföras och att domstolen är helt fri att göra sin egen bevisvärdering.
Så i teorin skulle det kunna räcka med polisernas vittnesmål och kanske något annat som stödjer deras berättelse för att du ska fällas för fortkörning.
Generellt gäller att en polismans vittnesmål, som alltid sker under ed, har ett högt bevisvärde och domstolen måste utgå från att det är sanning som talas.
Men jag säger inte att du har fel, vill bara utreda hur det fungerar i praktiken.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top