Ny radar i polisbilar

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Intressant, det visste jag inte :va
Men hur mallar det in med den fria bevisföringen?
Eller har polisen satt upp egna interna regler?
Rättsligt sätt finns det ju egentligen inga krav på vilken typ av bevis som behövs för att man ska kunna fällas för t.ex. fortkörning.
I Sverige tillämpas principerna om fri bevisföring och fri bevisprövning, vilka återfinns i rättegångsbalken 35 kap 1 §.
Detta innebär kort sagt att alla bevis får framföras och att domstolen är helt fri att göra sin egen bevisvärdering.
Så i teorin skulle det kunna räcka med polisernas vittnesmål och kanske något annat som stödjer deras berättelse för att du ska fällas för fortkörning.
Generellt gäller att en polismans vittnesmål, som alltid sker under ed, har ett högt bevisvärde och domstolen måste utgå från att det är sanning som talas.
Men jag säger inte att du har fel, vill bara utreda hur det fungerar i praktiken.
Ja. Vi har fri bevisprövning i Sverige vilket innebär att man kan använda vissa bevis även om dom exempelvis tagits fram på ett sätt som bryter mot lagen. Exempelvis om du har en kamera som filmar allmän mark och man använder den filmen för att fälla en brottsling.
Men när det är frågan om polisen så får dom inte göra hur som helst. Dom får till exempel inte använda brottsprovokation.
Vad gäller just mätningar av hastigheten så finns det fastställda riktlinjer för hur mätning av hastighet skall gå till. Detta då mätinstrumenten är certifierade för användning under vissa förhållanden. Exempelvis får man inte mäta med laser genom vindrutan på en stillastående bil. Detta eftersom vindrutans laminering teoretiskt sett kan störa mätningen och ge upphov till mätfel och därmed är bevisvärdet mycket lågt.
Eftersom riktlinjerna säger att mätning med radar och laser måste ske stationärt för att säkerställa korrekt mätvärde så blir följden att mätning från rörligt fordon innebär att det inte kan uteslutas mätfel och därmed är bevisvärdet i stort sett obefintligt.
Det finns ganska gott om exempel på där polisen mätt på ett sätt som frångått riktlinjerna och därmed har fortköraren friats eftersom man därmed inte kan säkerställa att mätvärdet är tillförlitligt.
Det räcker i stort sett med att man missat fylla i en rad i platsprotokollet när man mäter med laser för att alla mätningar skall kunna avvisas som ogiltiga. Eller om mätningen skett av en polis som inte är certifierad för mätning med laser. Det spelar ingen roll om det stått 10 poliser på platsen som alla säger att "han körde jättefort". Mätningen är ändå ogiltig vilket konstaterats i ett flertal rättsfall.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Av den enkla anledningen att mätning med radar eller laser endast är tillåtet när man är stationär. Dvs mätning med radar från en bil i rörelse är i nuläget inte tillåtet. Dvs för att kunna mäta så måste dom antingen parkera bilen och mäta när du passerar eller följa efter och mäta under 500 m.
Ändrar man riktlinjerna och regelverket så kan det bli annat men i nuläget är det det som gäller.
Hoppas du har rätt. Det verkar inte som att polisen är medveten om det, deras nya bilar är utrustade med kameror som kan mäta hastigheten hos mötande trafik.
"
  • Just nu testas den nya generationens polisbilar i Polisregion Väst.
  • Med hjälp av den nya tekniken kan polisen mäta mötande bilars hastighet. De är dessutom utrustade med fler kameror.
  • "Finns det en polis i närheten blir det sannolikt filmat", säger Håkan Klingborg, polisens trafiksektion i Göteborg."


Hur som helst, finns tekniken så lär man snart hitta användningsområden för den. Ingen ansvarig myndighet lär sätta stopp - för vem vill inte ha mer trafiksäkerhet..?
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat

  • Just nu testas den nya generationens polisbilar i Polisregion Väst.
  • Med hjälp av den nya tekniken kan polisen mäta mötande bilars hastighet. De är dessutom utrustade med fler kameror.
  • "Finns det en polis i närheten blir det sannolikt filmat", säger Håkan Klingborg, polisens trafiksektion i Göteborg."
Ja, som sagt, vad hjälper det va man kan om man inte får?, fortsättning av cirkusen lär följa…

 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En stor nyhet är att det finns teknik som gör det möjligt att mäta hastigheten på mötande fordon, en möjlighet som inte funnits tidigare.
Men Polisen vill ligga lågt med information om de nya bilarna. Den stora anledningen är att man i dagsläget inte vet vad som är tillåtet enligt svensk lag.
– Vår rättsavdelning tittar på de här frågorna just nu, och bilarna testas på några platser i landet, säger Iréne Sokolow på Polisens nationella mediacenter.

Men när det gäller tekniken måste man först kontrollera så att till exempel hastighetskontroller av mötande trafik är lagligt.
– Vi kan inte säga i dag vilka funktioner som de nya bilarna kommer att utrustas med. Så fort vi har mer att berätta kommer vi att återkomma, säger Sokolow.


 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hoppas du har rätt. Det verkar inte som att polisen är medveten om det, deras nya bilar är utrustade med kameror som kan mäta hastigheten hos mötande trafik.
"
  • Just nu testas den nya generationens polisbilar i Polisregion Väst.
  • Med hjälp av den nya tekniken kan polisen mäta mötande bilars hastighet. De är dessutom utrustade med fler kameror.
  • "Finns det en polis i närheten blir det sannolikt filmat", säger Håkan Klingborg, polisens trafiksektion i Göteborg."


Hur som helst, finns tekniken så lär man snart hitta användningsområden för den. Ingen ansvarig myndighet lär sätta stopp - för vem vill inte ha mer trafiksäkerhet..?
Att kameran i bilen kan mäta på mötande bilar betyder inte att det är i enlighet med gällande riktlinjer och lagstiftning. Dom kan mycket väl mäta en mötande bil och se om den kör för fort och då ta beslut om dom skall vända och åka efter för att få en giltig mätning eller kontakta en annan polisbil som kanske befinner sig i färdriktningen för den som man mätt upp för hög fart på.
På samma sätt som att dom kan mäta genom vindrutan på bilen med laserpistolen och få ett värde men eftersom riktlinjerna säger att man inte får det så är mätningen inte giltig som bevis.

Dvs dom nya bilarna kan mäta mötande bilar och filma. Polisen kan välja att konfrontera dig med detta men det är fortfarande inte hållbart som bevis eftersom det bryter mot riktlinjerna för hur mätningar får gå till.
I nuläget så verkar det ju dessutom som om bilen i sin helhet inte är laglig eftersom den filmar på ett sätt som inte är i enlighet med lagen.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lite dyrare radar/laser-varnare av idag, kan programmeras att ignorera falsklarm från dörröppnare, andra fordons farthållare mm. Det gör att när det väl låter, så är det på riktigt. En radarsignal från fartkamera eller tex polisbil skvallrar på flera hundra meters håll och ger gott om tid att anpassa hastigheten. Laser är mer direkt även om reflektioner också larmar, men på håll så mäter de ofta flera gånger för att få en säker uppgift om hastighet, så det finns chanser att hinna bromsa in. Inte lika optimalt som en störare (laser är lätt att störa, radar skitsvårt). Dessa motmedel är dock olagliga, bara så att man vet... (men det är ju fortkörning med har jag hört :crash )
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Elände....dom scannar ju regplåten också, och får direkt upp info om besiktningsstatus, körförbud, registrerad ägares behörigheter mm.
Vadfan....då måste man ju börja att besiktiga sina släpvagnar, och välja rätt bil så att man får dra släpet i fråga.
Vilket ruttet samhälle man lever i, ständigt jagad och nedtryckt.
Och regnar ute gör det också :cautious::poop:
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Att kameran i bilen kan mäta på mötande bilar betyder inte att det är i enlighet med gällande riktlinjer och lagstiftning. Dom kan mycket väl mäta en mötande bil och se om den kör för fort och då ta beslut om dom skall vända och åka efter för att få en giltig mätning eller kontakta en annan polisbil som kanske befinner sig i färdriktningen för den som man mätt upp för hög fart på.
På samma sätt som att dom kan mäta genom vindrutan på bilen med laserpistolen och få ett värde men eftersom riktlinjerna säger att man inte får det så är mätningen inte giltig som bevis.

Dvs dom nya bilarna kan mäta mötande bilar och filma. Polisen kan välja att konfrontera dig med detta men det är fortfarande inte hållbart som bevis eftersom det bryter mot riktlinjerna för hur mätningar får gå till.
I nuläget så verkar det ju dessutom som om bilen i sin helhet inte är laglig eftersom den filmar på ett sätt som inte är i enlighet med lagen.
OM det nu är i strid med gällande regler så är det garanterat bara en tidsfråga innan reglerna ändras. För vilken politiker eller annan makthavare kommer våga vara emot nya regler som leder till ökad trafiksäkerhet?
Inge politiskt parti har heller drivit frågan om integritet kontra övervakning och säkerhet. Är det värt de eventuella säkerhetsvinster man får med fler kameror och radarkontroller?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Elände....dom scannar ju regplåten också, och får direkt upp info om besiktningsstatus, körförbud, registrerad ägares behörigheter mm.
Vadfan....då måste man ju börja att besiktiga sina släpvagnar, och välja rätt bil så att man får dra släpet i fråga.
Vilket ruttet samhälle man lever i, ständigt jagad och nedtryckt.
Och regnar ute gör det också :cautious::poop:
Jo men, betänk vilka säkerhetsvinster man gör om folk inte kan köra med obesiktigade släp. Det är många liv som går till spillo varje år p g a detta okynne. Eller? Och alla som kör flera km/t för fort, själv kör jag nästan alltid 5-10km/t för fort och riskerar därmed livet på mina medtrafikanter. Visserligen har jag inte varit med om en olycka på 40 år, men ändå!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
OM det nu är i strid med gällande regler så är det garanterat bara en tidsfråga innan reglerna ändras. För vilken politiker eller annan makthavare kommer våga vara emot nya regler som leder till ökad trafiksäkerhet?
Inge politiskt parti har heller drivit frågan om integritet kontra övervakning och säkerhet. Är det värt de eventuella säkerhetsvinster man får med fler kameror och radarkontroller?
Jo. visst. Det finns en hyfsad sannolikhet för att lagar och regler uppdateras för att möjliggöra en del av det som bilen kan.
I nuläget så verkar det som att det faktum att bilen filmar 360 grader runt bilen hela tiden gör att det bryter mot regler kring datalagring och personuppgiftsregistrering. Det kan säkert tänkas att dom får igenom ett tillstånd att använda det.
Vad gäller möjligheterna att mäta hastighet på mötande så är det ju också något som man kan tänka sig att dom uppdaterar reglerna kring. Det skulle ju i så fall betyda att polisbilarna mer eller mindre i det avseendet blir mobila fartkameror. Dock kommer dom aldrig att kunna bötfälla motorcyklister på det sättet eftersom man måste kunna identifiera föraren då man enligt svensk grundlag måste kunna fastställa att man som person är skyldig till ett brott för att kunna dömas för det. Dvs dom kommer aldrig att kunna bötfälla en motorcyklist i integralhjälm utan att faktiskt stoppa personen.

Just grejorna med att bilen övervakar hastigheten kan jag vara lite tveksam till då jag personligen anser att vi har ett osunt fokus på hastighet på bekostnad av en massa andra faktorer som kan orsaka olyckor och tillbud. Dock är det ju fortfarande så att antalet poliser ute i trafiken är så lågt att sannolikheten att råka ut för en är enormt liten. Antalet polisbilar jag sett ute i trafiken de senaste åren är försvinnande litet.

Vad gäller möjligheter att snabbt identifiera och få fatt på oskattade, oförsäkrade eller på annat sätt eftersökta fordon har jag svårt att se att det inte är bra. Det finns nog relativt gott om fordon och förare som man skulle behöva få bort från vägarna.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Elände....dom scannar ju regplåten också, och får direkt upp info om besiktningsstatus, körförbud, registrerad ägares behörigheter mm.
Vadfan....då måste man ju börja att besiktiga sina släpvagnar, och välja rätt bil så att man får dra släpet i fråga.
Vilket ruttet samhälle man lever i, ständigt jagad och nedtryckt.
Och regnar ute gör det också :cautious::poop:
En kompis på väg till soptippen med obesiktigat släp fick en polisbil bakom sig, han började ana oråd när den följde med in på soptippen..... :hihi
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En kompis på väg till soptippen med obesiktigat släp fick en polisbil bakom sig, han började ana oråd när den följde med in på soptippen..... :hihi
Fick han lämna släpet på tippen?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ni måste börja mappa öppningar i vägräckena o lägga in i gpsen så ni vet vart dom kan vända , bara det kommer rädda många då man vet om det är läge o fuckyoubrassa - i mc faller måste man ju identa förare manuellt ?

Tänk på att många bilar kommer ha systemeffekter på +300 pållar , är det nån bakom ratten som pappa lärde köra som 12 åring är det svårt.

Jag rejsade med sporthojar i sommar med över 300 hestars familjekombi

Det var ingen som blev av med bilen ur röven
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jo. visst. Det finns en hyfsad sannolikhet för att lagar och regler uppdateras för att möjliggöra en del av det som bilen kan.
I nuläget så verkar det som att det faktum att bilen filmar 360 grader runt bilen hela tiden gör att det bryter mot regler kring datalagring och personuppgiftsregistrering. Det kan säkert tänkas att dom får igenom ett tillstånd att använda det.
Vad gäller möjligheterna att mäta hastighet på mötande så är det ju också något som man kan tänka sig att dom uppdaterar reglerna kring. Det skulle ju i så fall betyda att polisbilarna mer eller mindre i det avseendet blir mobila fartkameror. Dock kommer dom aldrig att kunna bötfälla motorcyklister på det sättet eftersom man måste kunna identifiera föraren då man enligt svensk grundlag måste kunna fastställa att man som person är skyldig till ett brott för att kunna dömas för det. Dvs dom kommer aldrig att kunna bötfälla en motorcyklist i integralhjälm utan att faktiskt stoppa personen.

Vad gäller möjligheter att snabbt identifiera och få fatt på oskattade, oförsäkrade eller på annat sätt eftersökta fordon har jag svårt att se att det inte är bra. Det finns nog relativt gott om fordon och förare som man skulle behöva få bort från vägarna.
Det är den positiva biten, om man kan få bort dessa säkerhetsrisker från vägarna skulle trafikmiljön bli säkrare för oss som är ganska laglydiga.

Vi motorcyklister klarar oss från polisens nya övervakningssystem så länge de inte inför ägaransvar, eller om poliserna lär sig göra handbromsvändningar och följer efter fortköraren.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tänk på att man kan mäta på fordon som dom kommer ikapp också , nu behöver dom inte taila ett tag nära utan kan få mätvärde på +200m bakifrån

Dessa låg på väg norrut ut till jämtland och härjedalen och så längs E6an

Dom är överallt snart :brynad
 

Bifogat

  • 20210826_170903.jpg
    20210826_170903.jpg
    76.7 KB · Visningar: 23

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Läste att dom är stoppade nu pga att polisens 2200 Volvo bilar är olagliga att använda annat än som parkerade kamera skåp.

Max hastighet 220 km 2,2 ton tunga så dom går att dra med nästan vilken original familje bil som helst
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Spärrarna är borta så det går att gasa ur dom till varvstoppet
Läste att dom är stoppade nu pga att polisens 2200 Volvo bilar är olagliga att använda annat än som parkerade kamera skåp.

Max hastighet 220 km 2,2 ton tunga så dom går att dra med nästan vilken original familje bil som helst
Spärrarna är borta och det är både Xc60 och V90 , den sistnämnda i trafikpolisens variant är T8 och ganska rapp i röven
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ni måste börja mappa öppningar i vägräckena o lägga in i gpsen så ni vet vart dom kan vända , bara det kommer rädda många då man vet om det är läge o fuckyoubrassa - i mc faller måste man ju identa förare manuellt ?

Tänk på att många bilar kommer ha systemeffekter på +300 pållar , är det nån bakom ratten som pappa lärde köra som 12 åring är det svårt.

Jag rejsade med sporthojar i sommar med över 300 hestars familjekombi

Det var ingen som blev av med bilen ur röven

Så man vet var man själv kan vända :crash
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
T8, n original åker ju min gammla thunderace ifrån utan minsta bekymmer så innifasen går dom inte.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top