Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu ska jag inte försöka vara drygare än normalt men borde inte Svemo ha gjort provmätningar alternativt tagit del av mätningar som andra utfört?
Eller är det bara ett spel för gallerierna, för att ha något att visa upp för kommuner, län etc?
Vad väntar du dig det är SVEMO....

Ändrad utloppsvinkel ger ingen ökad dämpning utan påverkar bara ljudspridandet, detta ger positiv effekt på en mätning som sker i bankanten men på några hundra meters håll är effekten negligerbar. Vill man ha ned den verkliga ljudnivån tant Agda hör så gäller det att slå sönder pulserna = större ljudämpare eller fler kammare.

Jag vill minnas att Nr18 har undersökt ärendet närmare.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Svemo i ett nötskal.

På mötet i oktober så sas det troligen börja gälla för 2009... och nu i mars får vi reda på att det gäller för i år.

De sa väl även på mötet att sådana här skulle tillverkas och tillhandahållas av Svemo, eller minns jag det fel? Kanske mer önsketänkande?

Sådant här snor inte bara effekt, men kan ju bli livsfarliga projektiler då många sådana här kommer monteras dåligt och kan lossna.

Säkerhetstänkandet vet jag inte om det är så viktigt i bullersammanhang?
 

sandstream

Guest
Vi gjorde ett test på Gelleråsen förra året med vinklat angassystem på 125R.
Det blev 3 decibel mindre i förbiåkning. Konstruktionen var enkel, gummislang som tål värme. Träning på Anderstorp har vi det alltid. Diskissionen om buller har ju varit på tapeten dom senaste åren, så detta är ju ingen överaskning. Ska vi köra racing så är det bara att gilla läget, skulle vara tråkigt om länstyrelsen eller någom annan myndighet stänger banor.
Förbipassering är väl inte det man vill komma åt, där finns det ju redan regler för hur mycket en hoj får låta vid tävling (102 dB, +2 dB vid efterkontroll).

Att gilla läget köper jag inte för fem öre när man skapar en ny regel som troligtvis inte har någon effekt alls på minskat ljud hos närboende.
Ändrad utloppsvinkel ger ingen ökad dämpning utan påverkar bara ljudspridandet, detta ger positiv effekt på en mätning som sker i bankanten men på några hundra meters håll är effekten negligerbar. Vill man ha ned den verkliga ljudnivån tant Agda hör så gäller det att slå sönder pulserna = större ljudämpare eller fler kammare.
Om det stämmer är ju Svemo ute på en ordentlig bärtur. De som är vid banan skiter ju i ljudet, det är hos grannarna det ska bli tystare.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kan vi inte lägga licenspengarna på att muta grannar och politiker istället. Tror det kommer ge bättre resultat än Svemo lyckas med... :hihi
 

sandstream

Guest
Kan vi inte lägga licenspengarna på att muta grannar och politiker istället. Tror det kommer ge bättre resultat än Svemo lyckas med... :hihi
Skulle inte förvåna mig det minsta om Svemo drar tillbaka sitt beslut innan säsongen börjar...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nu får de väl ge sig......

Att ändra utloppsvinkeln på systemen gör knappast någon skillnad på avstånd, det hjälper för att lura ljudmätaren i bankanten men knappast för tant Agda 1km bort.....

Jo men...... om man har en ljudkälla och förändrar den så att det låter mindre tio meter bort så måste det i rimlighetens namn låta mindre 1 km bort också... Eller skulle den "dämpade" ljudnivån öka bara för att man kom längre bort från ljudkällan?

Bra förslag!!! Allt som minskar ljudet för kringboende är BRA! Sedan håller jag givetvis med om att det kommer ALLDELES för sent!
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Last edited:

sandstream

Guest
För de som har kolfiberändar då? det går ju inte att göra nåt alls...
Det blir till att ta fram silvertejp, buntband och en bit rör, för att sedan hålla tummarna för att skiten inte lossnar och hamnar i huvudet på någon.
 

lakehillracing

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Hindås
Hoj
3st Aprilia rs 125 1 Honda rs125
Förbipassering är väl inte det man vill komma åt, där finns det ju redan regler för hur mycket en hoj får låta vid tävling (102 dB, +2 dB vid efterkontroll).

Att gilla läget köper jag inte för fem öre när man skapar en ny regel som troligtvis inte har någon effekt alls på minskat ljud hos närboende.
Om det stämmer är ju Svemo ute på en ordentlig bärtur. De som är vid banan skiter ju i ljudet, det är hos grannarna det ska bli tystare.


Jag vet inte hur miljömyndigheterna mäter, men dom är ju inte nöjda och kommer kanske inte att bli.
Kom med ett bra förslag så vi får ner ljudet, minskar inte det kommer miljömupparna att få sin vilja igenom och våra verksamhet stoppas. Det är så att fågelskådare och bär plockare inte kör racing.
Om ni är osäkra hur allvarligt detta är så fråga Länstyrelsen i Halland och Småland. Överskrids bullerdagarna så är det stopp på verksamheten.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Cooolt. Blir att köpa kromat slutrör på macken sen dit med neonrör på underkåpan som värsta 240 raggare.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Jo men...... om man har en ljudkälla och förändrar den så att det låter mindre tio meter bort så måste det i rimlighetens namn låta mindre 1 km bort också... Eller skulle den "dämpade" ljudnivån öka bara för att man kom längre bort från ljudkällan?...
Problemet med ljud, är att det studsar... Så jag vete tusan vad de tänkte på när de vill ha ner ljudet i asfalten... :va
Då hojarna merparten av tiden har en lutning som frångår sin uppräta position, får således avgasrören inte heller den vinkeln mot marken som avsetts.

Vinden för bort ljud och det kan upplevas som förstärkt, just 1 km bort där det "landar" ellel fastnar av kringliggande vegitation. En bullervall, avleder ljudet mer än det dämpar om det inte är av poröst material.

Skulle vara mer vunnet om de lagt krut på att odla vegitation bakom utgången på varje kurva och bakom rakorna. Alternativet är att ställa större krav på själva ljuddämparna. Hur många är det som inte pekar upp 45 grader redan idag? :näsblod
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jo men...... om man har en ljudkälla och förändrar den så att det låter mindre tio meter bort så måste det i rimlighetens namn låta mindre 1 km bort också... Eller skulle den "dämpade" ljudnivån öka bara för att man kom längre bort från ljudkällan?

Det där med vågutbredning och upplevd ljudnivå är tyvärr inte så enkelt. En omriktad avgasmynning riktar om ljudvågorna de dämpas inte. Ljudvågorna kommer att träffa tant Agda 500m bort även om vi kan uppvisa låga mätvärden i bankanten.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Vad väntar du dig det är SVEMO....

Ändrad utloppsvinkel ger ingen ökad dämpning utan påverkar bara ljudspridandet, detta ger positiv effekt på en mätning som sker i bankanten men på några hundra meters håll är effekten negligerbar. Vill man ha ned den verkliga ljudnivån tant Agda hör så gäller det att slå sönder pulserna = större ljudämpare eller fler kammare.

Jag vill minnas att Nr18 har undersökt ärendet närmare.

Om det nu påverkar spridandet av ljudet och den granne som klagar allra mest får 10dB mindre på sin gård tror du inte det är av godo då !?
Sen är jag personligen rätt övertygad om att ljudet dessutom slås sönder klart mer om man riktar utblåset rakt ner i asfalten än om det är riktat rakt mot tant Agdas veranda.




En || historia
Vi byggde om Supermotobanan i Örebro, efter väldiga konflikter med de närboende, på så vis att vi minimerade gaspåslag med hojarna riktade från grannarna. Det sänkte ljudet hos dem rätt mkt. Vi mätte nämligen upp, med en hoj på banan, när ljudet var högst och det var när utblåset var riktat rakt mot grannen och man hade stort påslag. Sen byggde vi även en extra bullervall mm.
Dessa åtgärder är ju inte lika lätta att åstadkomma på t.ex GÅsen men om man kan se till att sprida ljudet mer homogent kommer de som klagar mest få mindre oväsen hemma. Rätt enkelt.

Alla åtgärder som kan främja att vi får fortsätta åka hoj är ju av godo om alternativet är att inte köra alls.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om det nu påverkar spridandet av ljudet och den granne som klagar allra mest får 10dB mindre på sin gård tror du inte det är av godo då !?
Sen är jag personligen rätt övertygad om att ljudet dessutom slås sönder klart mer om man riktar utblåset rakt ner i asfalten än om det är riktat rakt mot tant Agdas veranda.

Ljudvågor ner i asfalt= ljudet studsar, skulle man rikta om avgasystemen så skulle det vara rakt upp i luften då sannolikheten för reflektioner är minst där.

Klart tant agda skulle bli lycklig om hon fick 10dB mindre på sin gård men det uppnås inte genom att rikta om avgasmynningen utan genom att ändra det som kommer därur.
Ett praktiskt test många kan relatera till: När du närmar dig en RR bana, vilka cyklar hör du först? Ducati/twin eller en 2-t? Klarar inte båda cyklar precis samma mätnorm i bankanten?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det där med vågutbredning och upplevd ljudnivå är tyvärr inte så enkelt. En omriktad avgasmynning riktar om ljudvågorna de dämpas inte. Ljudvågorna kommer att träffa tant Agda 500m bort även om vi kan uppvisa låga mätvärden i bankanten.

Enligt Mike så sänktes ljudnivån hos grannen när man testade med en vinkel på avgassystemet.

Vad gäller effektsänkningen är det fan minimalt och dessutom är det lika mycket effektsänkning för alla, för hela den halva hästen som kanske försvinner..
Enda är väl att det kan vara svårt att fästa på vissa eftermarknadssystem.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Se bara så fin Gustavs hoj skulle bli med stuprörslösningen!

:tummenupp


Edit: Informationen om regeländringen kunde dock förmedlats lite smidigare i ett tidigare skede.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top