flugan
Vem vet
Om problemet är ljudnivån på vissa banor (och vissa länsstyrelser), borde det inte sättas andra bullerkrav på berörda banor isåfall?
Ett praktiskt test många kan relatera till: När du närmar dig en RR bana, vilka cyklar hör du först? Ducati/twin eller en 2-t? Klarar inte båda cyklar precis samma mätnorm i bankanten?
Ljudvågor ner i asfalt= ljudet studsar, skulle man rikta om avgasystemen så skulle det vara rakt upp i luften då sannolikheten för reflektioner är minst där.
Tanken är nog i allas ögon inkl mina skitbra men det som man reagerar emot är ju självklart att SVEMO alltid skall vara ute i sista sekunden med ändringar mm vilket gör allt så förbannat mycket mer krångligt då åtminstonde jag inte vill borra mm i ett flång nytt system för ex antal tuselappar!!
/Fürstenhoff.
Jag har original till min hoj men jag betvivlar att den är bättre än mina Jolly Moto. Hur gör man då?Ecksackt! Bra förslag. Men ett ännu bättre är ju att alla ska ha bättre ljuddämpare! Eller varför inte original!
Jag har original till min hoj men jag betvivlar att den är bättre än mina Jolly Moto. Hur gör man då?
Ljudvågor ner i asfalt= ljudet studsar, skulle man rikta om avgasystemen så skulle det vara rakt upp i luften då sannolikheten för reflektioner är minst där.
Klart tant agda skulle bli lycklig om hon fick 10dB mindre på sin gård men det uppnås inte genom att rikta om avgasmynningen utan genom att ändra det som kommer därur.
Ett praktiskt test många kan relatera till: När du närmar dig en RR bana, vilka cyklar hör du först? Ducati/twin eller en 2-t? Klarar inte båda cyklar precis samma mätnorm i bankanten?
Bananläggningar har ljudnivåkrav som baserar sig på närmsta bebyggelse.Om problemet är ljudnivån på vissa banor (och vissa länsstyrelser), borde det inte sättas andra bullerkrav på berörda banor isåfall?
Buller är..... oönskat ljud...Db mätning e så grymt missvisande för vad buller eg är.
Buller är..... oönskat ljud...
Om man riktar ljudet neråt OCH in mot banans centrum får ljudet alltid den längsta vägen att gå innan den träffar grannar. Oavsett vart på banan du är måste ljudet korsa anläggningen, och på det sättet kanske man får en tydligt mätbar skillnad hos grannar.
Kan det vara en 300 meter från depån på Gelleråsen till Eje kurvan blir det en del x-tra meter att räkna med.
Hela ljud-debatten genomgick ju motardjepparna för något år sedan, från att ha varit väldigt slappt reglemente med små och väldigt öppna ljuddämpare så stramade man upp reglementet. Resultatet blev cyklar som lämnade precis lika mycket effekt men gick betydligt tystare fast använde sig av 2 ljuddämpare.
Vill man ha ned ljudnivån så sänk dB gränsen istället för att hålla på med dessa illa hopyxade regler...
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future
Europeiska investeringsbank... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Transportstyrelsen har före... |
|
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |