Har du koll på prisskillnaden mellan en ny originaldämpare och en eftermarknadsdämpare?Mitt förslag är enkelt, inför orginal-system till 09 och gör det nu så vi har tid att köpa.
Nej det är absolut inte dagens löjligaste. Det lossnar saker på hojar och om ALLA ska köra runt med metallrör på slutet av sina slipon så kan jag garantera att några kommer lossna och tjena att bli träffad av en sådan eller att ens köra på ett rör i 150-200 +.
Men ja, det är inte ofta, men det är absolut inte dagens löjligaste. Det står nog Svemo för.
inge roligt o köra med orginalpips
låter som om man har kastrerat hojen
Har du koll på prisskillnaden mellan en ny originaldämpare och en eftermarknadsdämpare?
I många fall är original svettigt dyrt.
Jag håller med Swedie här, jag har besiktat på några RR tävlingar och med alla dessa fulfixar som jag har sett under den korta tid jag hållt på med det så kommer det garanterat vara flertalet som misslyckas med detta.
Man kan ju bara hoppas att inga allvarliga olyckor händer
Tydligt skrivet i tilläggsregler att dylikt kommer kontrolleras noga vad avser fastsättning etc och sedan göra det i besiktningen och ge underkänt på tveksamheter så blir det inget problem.
det här måste vara ett skämt.. om man är ute efter att sänka db kan man väl göra det enkelt att bara sänka den och låta folk anpassa sig efter det. låter man för högt får man inte köra... och att hålla koll på det lär ju knappast vara värre än att kontrollera alla rörkrökar som hälften har tejpat dit.
Med den här lösningen och med risken att krocka med div rörböjar.. blir det nog att se över försäkringsskyddet som följer med licensen..
inge roligt o köra med orginalpips
låter som om man har kastrerat hojen
Du kan gärna få förklara för mig hur de med kolfiberburkar ska göra.
ska bli skoj att se en R6:a med snopparna på
Eh - jodå. Men nu går ju inte alla kurvor åt samma håll...
Hela ljud-debatten genomgick ju motardjepparna för något år sedan, från att ha varit väldigt slappt reglemente med små och väldigt öppna ljuddämpare så stramade man upp reglementet. Resultatet blev cyklar som lämnade precis lika mycket effekt men gick betydligt tystare fast använde sig av 2 ljuddämpare.
Vill man ha ned ljudnivån så sänk dB gränsen istället för att hålla på med dessa illa hopyxade regler...
![]()
Årets mest sålda pryl i RR Sverige 2008?
Uppfyller reglerna och snor ingen effekt, kostar dessutom 50kr på byggmax och går att bula ut efter en krasch...
EDIT: 59.90 kostar rörvinkel till stuprör på byggmax, gruppköp någon?
Men vill man inte hitta en lösning blir det svårt att hitta en lösning. Vill man blir det mindre problem.
R6 med originalsystem behöver inte i nuläget åtgärdas....
Ljudnivåkraven är ju inget som SVEMO sätter för de tycker det är kul!!!
allt går ju att fixa! men jag tror inte alla RR förare har lika bra fantasi och kunnighet som kanske skulle behövas för att göra denna snorre funktionsduglig och samtidigt sitta fast.
angående R6: Se bilden, med eftermarknadssystem menade jag såklart
Det är inte just ljudnivåkraven som är problemet tycker jag, utan att
1: Det kommer ut 1 månad innan säsongen börjar
2: De ställer krav på att montera snoppar som kan bli farliga om de inte monteras rätt
En sak som anläggningarna kan göra är ju att bygga upp bullervallarna/bullerstaket mera runt anläggningen så gör man nåt för all aktivitet på anläggningen.
//håkan
Det vore självklart inte bättre men att som Svemo ständigt komma med beslut/regeländringar utan att motivera dem på något vettigt sätt ställer bara till problem. Om de i det här fallet lagt till en hänvisning till ett beslut från någon länstyrelse eller liknande hade frågorna varit färre och folk hade rättat in sig i ledet.Sena beslut är aldrig bra, men då länstyrelser etc ger nya ljudregler är det bara att inse faktum och att Svemo kanske försöker möjliggöra körning. Vore det bättre att stänga ner all körning 2008 och invänta 2009 så alla har god tid på sig?
Detta gäller vanliga banträffar också? Smc kurser osv?
Att folk inte har fantasi beror mest på nödvändighetsgraden. Har du med vetskap om att detta kommer kontrolleras noga vad avser monteringen bemödat dig med att åka 50 mil till en tävling så har du nog lagt 20 minuter på en vettig montering.
Annars kommer du garanterat fixa det efter att kört 50 mil hem utan att ha fått köra.
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |