Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Kan inte mumlan posta bilder på bänkkörningsdokumentationen för sin hoj, med och utan originalljuddämpare. Sedan är problemet löst, åtminstone för fyrtaktarna.
 

sandstream

Guest
Mitt förslag är enkelt, inför orginal-system till 09 och gör det nu så vi har tid att köpa.
Har du koll på prisskillnaden mellan en ny originaldämpare och en eftermarknadsdämpare?
I många fall är original svettigt dyrt.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Nej det är absolut inte dagens löjligaste. Det lossnar saker på hojar och om ALLA ska köra runt med metallrör på slutet av sina slipon så kan jag garantera att några kommer lossna och tjena att bli träffad av en sådan eller att ens köra på ett rör i 150-200 +.

Men ja, det är inte ofta, men det är absolut inte dagens löjligaste. Det står nog Svemo för.

Jag håller med Swedie här, jag har besiktat på några RR tävlingar och med alla dessa fulfixar som jag har sett under den korta tid jag hållt på med det så kommer det garanterat vara flertalet som misslyckas med detta.

Man kan ju bara hoppas att inga allvarliga olyckor händer
 

Sorena Aghili

Guest
inge roligt o köra med orginalpips
låter som om man har kastrerat hojen
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
inge roligt o köra med orginalpips
låter som om man har kastrerat hojen

Men är det priset för att få köra utan klagomål så fine med mig...

Sakliga argument såsom att motorvägen och inte motorbanan låter mest i tant Agdas trädgård tycks ju inte bita på makthavarna...
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jag håller med Swedie här, jag har besiktat på några RR tävlingar och med alla dessa fulfixar som jag har sett under den korta tid jag hållt på med det så kommer det garanterat vara flertalet som misslyckas med detta.

Man kan ju bara hoppas att inga allvarliga olyckor händer

Tydligt skrivet i tilläggsregler att dylikt kommer kontrolleras noga vad avser fastsättning etc och sedan göra det i besiktningen och ge underkänt på tveksamheter så blir det inget problem.

Jag har säkert slängt ut 3meter najtråd från kedjelåsning och en tub silikon, man kan ju hoppas ingen fått punktering...
 

Freddy

har bra balans...
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
BMW
det här måste vara ett skämt.. om man är ute efter att sänka db kan man väl göra det enkelt att bara sänka den och låta folk anpassa sig efter det. låter man för högt får man inte köra... och att hålla koll på det lär ju knappast vara värre än att kontrollera alla rörkrökar som hälften har tejpat dit.
Med den här lösningen och med risken att krocka med div rörböjar.. blir det nog att se över försäkringsskyddet som följer med licensen..
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Tydligt skrivet i tilläggsregler att dylikt kommer kontrolleras noga vad avser fastsättning etc och sedan göra det i besiktningen och ge underkänt på tveksamheter så blir det inget problem.

Du kan gärna få förklara för mig hur de med kolfiberburkar ska göra.
ska bli skoj att se en R6:a med snopparna på
18_bikeshop7.jpg


det här måste vara ett skämt.. om man är ute efter att sänka db kan man väl göra det enkelt att bara sänka den och låta folk anpassa sig efter det. låter man för högt får man inte köra... och att hålla koll på det lär ju knappast vara värre än att kontrollera alla rörkrökar som hälften har tejpat dit.
Med den här lösningen och med risken att krocka med div rörböjar.. blir det nog att se över försäkringsskyddet som följer med licensen..

Om man inte kollat över försäkringsskyddet innan så är det nog dags nu.

Ännu en gång försöker man göra nåt bra på fel sätt
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Ljudnivåkraven är ju inget som SVEMO sätter för de tycker det är kul!!!
Kraven gäller på banan oavsett om det är Valmers eller Biaggi som kör där.

I WRC reglementet för Rally-VM står det tillochmed att det är det landet man tävlar i som bestämmer ljudnivån om den är lägre än 103 dB. Så anpassning för internationella klasser är inget konstigt i bilvärlden.
(Jag vet INTE om internationella klasser i RR har likadant)

Dock brukar banorna ha så kallade bullerdagar där begränsningarna i princip är borta, men de är ganska få på ett helt år.

Det kommer att hållas ett seminarium i Stockholm i april om just ljudproblem kring bananläggningar där SVEMO är inbjudna.
Tanken med detta seminarium är att lösa problem på både lång och kort sikt.
Men det är naturligtvis avhängigt på vilken långsiktig strategi man valt.
 

Sorena Aghili

Guest
håller med, bättre att låta alla anpassa sig efter db kraven.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Kanske dum fråga. Men kam man klara sig undan om man har helsystem fast slänger på originaldämparen. (dvs grenrör från helsystem sitter kvar samt kat e bortplockad)
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
inge roligt o köra med orginalpips
låter som om man har kastrerat hojen

Jag ser framtiden och lösningen: att vi snart kör med helt tysta elmotorcyklar, och istället sitter det en programmerbar ljudgenerator på varje hoj som sänder ut valfritt ljud (1000cc twin muller från en aprilia 125 t.ex) och sedan har publiken öronsnäckor där ljudet mixas upp i konstgjord surround-sound baserat på en mängd faktorer som hojens färdriktning och plats på banan :)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Du kan gärna få förklara för mig hur de med kolfiberburkar ska göra.
ska bli skoj att se en R6:a med snopparna på

Beror exakt på hur den är uppbyggd, men oftast är det ett 'löst' ändstycke' som är popnitat och limmat på plats eller skruvat. Byta ut det eller montera ett mer böjt rör likadant.

Jag har inte sett en ljuddämpare där både innerrör och ytterrör och bakstycke varit i kolfiber än.

Men vill man inte hitta en lösning blir det svårt att hitta en lösning. Vill man blir det mindre problem.

Men berätta gärna exakt vad du anser vara omöjlig att lösa så kanske någon ger en vettig lösning!

R6 med originalsystem behöver inte i nuläget åtgärdas....
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Eh - jodå. Men nu går ju inte alla kurvor åt samma håll...

Två vajrar fram till styret så kröken kan vrida sig efter hur man svänger :D

Hela ljud-debatten genomgick ju motardjepparna för något år sedan, från att ha varit väldigt slappt reglemente med små och väldigt öppna ljuddämpare så stramade man upp reglementet. Resultatet blev cyklar som lämnade precis lika mycket effekt men gick betydligt tystare fast använde sig av 2 ljuddämpare.

Vill man ha ned ljudnivån så sänk dB gränsen istället för att hålla på med dessa illa hopyxade regler...

226_ny.jpg


Årets mest sålda pryl i RR Sverige 2008?

Uppfyller reglerna och snor ingen effekt, kostar dessutom 50kr på byggmax och går att bula ut efter en krasch...

EDIT: 59.90 kostar rörvinkel till stuprör på byggmax, gruppköp någon?

Yoshi kanske kan producera en i kolfiber exclusive for the Swedish market :D
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Men vill man inte hitta en lösning blir det svårt att hitta en lösning. Vill man blir det mindre problem.
R6 med originalsystem behöver inte i nuläget åtgärdas....

allt går ju att fixa! men jag tror inte alla RR förare har lika bra fantasi och kunnighet som kanske skulle behövas för att göra denna snorre funktionsduglig och samtidigt sitta fast.

angående R6: Se bilden, med eftermarknadssystem menade jag såklart :D

Ljudnivåkraven är ju inget som SVEMO sätter för de tycker det är kul!!!

Det är inte just ljudnivåkraven som är problemet tycker jag, utan att

1: Det kommer ut 1 månad innan säsongen börjar
2: De ställer krav på att montera snoppar som kan bli farliga om de inte monteras rätt

En sak som anläggningarna kan göra är ju att bygga upp bullervallarna/bullerstaket mera runt anläggningen så gör man nåt för all aktivitet på anläggningen.

//håkan
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
allt går ju att fixa! men jag tror inte alla RR förare har lika bra fantasi och kunnighet som kanske skulle behövas för att göra denna snorre funktionsduglig och samtidigt sitta fast.
angående R6: Se bilden, med eftermarknadssystem menade jag såklart :D
Det är inte just ljudnivåkraven som är problemet tycker jag, utan att

1: Det kommer ut 1 månad innan säsongen börjar
2: De ställer krav på att montera snoppar som kan bli farliga om de inte monteras rätt
En sak som anläggningarna kan göra är ju att bygga upp bullervallarna/bullerstaket mera runt anläggningen så gör man nåt för all aktivitet på anläggningen.
//håkan

Ser ut att vara metallslutrör, inga som helst problem att antingen popnita (med 6st tex) fast ett rörböj med 45 grader nervinkling, skruva fast eller svetsa fast.

Att folk inte har fantasi beror mest på nödvändighetsgraden. Har du med vetskap om att detta kommer kontrolleras noga vad avser monteringen bemödat dig med att åka 50 mil till en tävling så har du nog lagt 20 minuter på en vettig montering.
Annars kommer du garanterat fixa det efter att kört 50 mil hem utan att ha fått köra.

Sena beslut är aldrig bra, men då länstyrelser etc ger nya ljudregler är det bara att inse faktum och att Svemo kanske försöker möjliggöra körning.
Vore det bättre att stänga ner all körning 2008 och invänta 2009 så alla har god tid på sig?

Och om banorna gjorde bullerplank etc visst superbra, och troligen nödvändigt.
 

sandstream

Guest
Sena beslut är aldrig bra, men då länstyrelser etc ger nya ljudregler är det bara att inse faktum och att Svemo kanske försöker möjliggöra körning. Vore det bättre att stänga ner all körning 2008 och invänta 2009 så alla har god tid på sig?
Det vore självklart inte bättre men att som Svemo ständigt komma med beslut/regeländringar utan att motivera dem på något vettigt sätt ställer bara till problem. Om de i det här fallet lagt till en hänvisning till ett beslut från någon länstyrelse eller liknande hade frågorna varit färre och folk hade rättat in sig i ledet.

Själv har jag i vanlig ordning mailat Lodnert och det ska bli spännande att se om och vad jag får för svar.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Detta gäller vanliga banträffar också? Smc kurser osv?

nej, men ljudkrav finns från uthyraren oftast

Att folk inte har fantasi beror mest på nödvändighetsgraden. Har du med vetskap om att detta kommer kontrolleras noga vad avser monteringen bemödat dig med att åka 50 mil till en tävling så har du nog lagt 20 minuter på en vettig montering.
Annars kommer du garanterat fixa det efter att kört 50 mil hem utan att ha fått köra.

Hmmm.. har du stått i besiktningen på en tävling nån gång?
"NJa, jag hade inte tid att fixa en ordentlig hajfena, men papp funkar väl?"

"Det spelar väl ingen roll om det 0.7mm tråd eller 0.2? det är ju samma grej ändå..."

"OJ, är mitt kedjelås spräckt/trasigt?" <- på en tävling med 200 förare, ca 10 trasiga kedjelås brukar det vara.

"OJ, får man inte ha glykol i?"

när man kollar styrlager o drar lite i styrhalvorna...
"OJ, sitter inte styrhalvorna fast?!, det vet visste jag inte..."

Nja, jag har inte så stor tilltro till att ALLA fixar det på ett bra sätt....

bullerproblemet är egentligen inte SVEMO's problem utan banägarnas, om tävlingsarrangören vill förändra bullerkraven till tävlingarna så får arrangören göra det.
Jag tror personligen inte att detta är den bästa lösningen.

Ett steg i rätt riktning hade vara att apa efter ERF istället, låter du mer än 95dB i förbifart så löser straffet ut, istället för stillastående mätning.

Klassiskt är/var 125R, 118dBA i förbifart, 98 i stillatående

//håkan
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top