Jaaa... Nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta...
För det första, hur fan kan man komma med nåt sånt här regelförslag så här sent inpå säsongen när alla redan beställt/köpt sina system och inte kommer hinna sätta sig ner och börja designa/bygga någon egen lösning på det här... Helt otroligt...
För det andra, hur fan tänker man?
Eeeeh... Det här blir nog bra, så gör vi....
Det känns ju jättekul för en förare att investera typ 25.000:- i ett nytt fint helsystem i titan, men fina titanburkar på. Sen de första man gör när man packat upp det ur den vadderade kartongen är att sätta borren och kapen i burkarna för att skruva/pop-nita dit en ful jälva hemmabyggd rörkrök som sticker ut typ 20cm bakom hojen, och permanent utplånar allt som har med andrahandvärde på systemet och estetik att göra...
Och för att få ihop detta, så tar man nu bort regel 3.1.9.1 (Avgasrör får inte skjuta ut bakom en linje dragen vertikalt genom bakdäckets bakre
punkt.) som fanns där av en anledning antar jag, eller?
Nej, det här känns inte som en genomtänkt regeländring. Mera som en desperat handling at försöka putsa till roadracingens miljömedvetna image. NU ska folk åka runt på banan med hemmasnickrade lösningar på metallkrökar som sitter temporärt fixerade på ljuddämparna, vilket medför risker för att dom lossnar och orsakar otroliga skador på bakomvarande....
Självklart så kan dom orsaka skada om man får dom på sig i hög fart (ska vi börja testa vsisr nu så att dom tål en direktträff av en rörbit i 250 km/h), men det jag tänker på mest är vad som händer när någon tappar den i slutet på Anderstorpsrakan och jag kör på den med framhjulet precis innan det är dags att börja bromsa?
Hur fort går det där, man har över 300 km/h på mätaren i alla fall... Och en framhjulspunktering där kan få rätt stora konsekvenser.... (minns ni Nakanos punka i 300 km/h?
YouTube )
Jag säger inte att risken är stor, men den finns där.... Och med allt säkerhettänk som är aktuellt nu, så känns det här bara ogenomtänkt..
Jag är fullt medveten om att det finns ett stort tryck på motorsporten i almänhet att få ner bullret, och att vi inom roadracingen måste dra vårat strå till stacken i arbetet med miljön kring banorna. Men Det måste finnas ett bättre sätt att lösa detta på. Till att börja med så kan man ju börja efterleva dom kraven som redan finns på db nivån. Klarar man dom kraven, så klarar man en besiktning på Bilprovningen (det gjorde jag med min gamla ZX-10'a), och det kan ju inte vara meningen att vi ska större krav på oss än som som åker runt på gatan... Eller?
Jag gillar inte heller tanken att man lägger över bullerproblematiken helt på förarna istället för på banägaren.... Det måste finnas massor med bättre lösningar (bullervallar, bullerstaket osv) som dessutom påverkar bullerminskningen vid ALLA arrangemang på just den banan, inte bara MC arangemangen....