Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Jeg kan ikke se at det er SÅ stort et problem.

Om man skal ha' noget der peger 45 grader ned, så er det ungefär som det jeg her har forsøgt at tegne på min mc....

Det er da ikke et større problem

Men, jeg ved ikke om Svemo fortolker det på samme måde som mig :tummenupp

I avsikt att minska avgasljudets utbredning till omgivningen skall avgasrörs utlopp utformas så att utströmmande avgaser riktas nedåt i minimum 45° vinkel relativt en tänkt horisontell linje dragen bakåt.
 

Bifogat

  • Cut.JPG
    Cut.JPG
    46.9 KB · Visningar: 104
Last edited:

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Jeg kan ikke se at det er SÅ stort et problem.

Om man skal ha' noget der peger 45 grader ned, så er det ungefär som det jeg her har forsøgt at tegne på min mc....

Det er da ikke et større problem

Men, jeg ved ikke om Svemo fortolker det på samme måde som mig :tummenupp

I avsikt att minska avgasljudets utbredning till omgivningen skall avgasrörs utlopp utformas så att utströmmande avgaser riktas nedåt i minimum 45° vinkel relativt en tänkt horisontell linje dragen bakåt.
nej det där blir lite fel, inte 45° från avgasrörets mynning utan "riktas nedåt i minimum 45° vinkel relativt en tänkt horisontell linje dragen bakåt. För att ge praktisk möjlighet att efterleva detta medges avsteg från punkt 3.1" Altså om du ritar en linje rakt bakåt från mynningen på ditt avgasrör, 45° ner från den linjen.

Eftersom jag bara har paint på den här datorn blir det ingen vidare bild men du förstår nog vad jag försöker rita.
 

Bifogat

  • attachment.jpg
    attachment.jpg
    46.6 KB · Visningar: 103
Last edited:

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
nej det där blir lite fel, inte 45° från avgasrörets mynning utan "riktas nedåt i minimum 45° vinkel relativt en tänkt horisontell linje dragen bakåt.

Det jeg har tegnet er nu också 90 grader från mynningen.... ;)

Men... Jag har dragen en horisontal linje och... mynningen är 45 grader på den.

Denne ??? 10 grader
 

Bifogat

  • cut_1.JPG
    cut_1.JPG
    42.4 KB · Visningar: 72
Last edited:

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Det jeg har tegnet er nu också 90 grader från mynningen.... ;)

Men... Jag har dragen en horisontal linje och... mynningen är 45 grader på den.

Denne ??? 10 grader
jag har verkligen inget vettigt att rita i men som jag har förstått det så menar de att om angaserna normalt blåser ut rakt bakåt så skall de diktas ner 45° så ja den andra ritningen du har gjort verkar riktig... fast det kanske var samma sak du försökte få fram först.

altså nåt i den här stilen
 

Bifogat

  • fulbild.JPG
    fulbild.JPG
    10.1 KB · Visningar: 39

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
tycker det är så förbannat synd att de ska vara sånt jäkla krångel och tjaffs om ljudet... fotbollsplaner och annat skit går o snickra ihop vart fan som hellst eller golfbanor och andra "lekplatser" men lekplatser där jag vill leka läggs de inge intresse på alls av ländsting och komuner , tycker iaf det skulle kunna finnas någon som tycker det är kul att de finns folk som utövar RR-sporten men det verkar vara ytterst sellsynt...:mad:
 

Sorena Aghili

Guest
jag blir rädd när jag ser era ritningar... ska jag köpa helsystem för 20papp o sen montera ollon som hänger ner på den.... puhh
 

sandstream

Guest
Det er da ikke et større problem
Det är ju lätt att säga när man har ett rör som sticker ut, det blir värre för oss som ska försöka peta in något i det befintliga röret.

20071003_2.jpg
 

LasseJ

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
för Gata och Bana
Torde ge ljud ökning

Om vi översätter detta till högtalare så brukar man säga att varje vägg ger 3db's förstärkning. detta gör att en högtalare som hänger fritt i luften kontra en som står i ett hörn låter med 9db mindre (upplevs som dubbelt så högt i basen)

Om vi tar MC igen så borde en ett riktat blås mot marken ge ca 3db högre ljud.
3db är det minsta ljud förändring. lika med att om två cyklar åker på en raka så kommer den med nedåt blås att upplevas som mer högljud

Hmm
:va
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
LasseJ

INTRESSANT!

Undrar om Svemlo, fö-låt.. SVEMO, bara tänkt själva eller om de har konsulterat någon som faktiskt VET något om ljudvågor.
 

sandstream

Guest
Undrar om Svemlo, fö-låt.. SVEMO, bara tänkt själva eller om de har konsulterat någon som faktiskt VET något om ljudvågor.
Det är vi nog många som undrar. Jag har fått känslan av att ett fåtal personer som inte har de rätta kvalifikationerna för att utföra och/eller utvärdera ljudmätningar har kommit fram till ett felaktigt beslut. De verkar dessutom vara tvärsäkra på sin sak, se tidigare i tråden, vilket gör det hela ännu märkligare.
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Det är ju lätt att säga när man har ett rör som sticker ut, det blir värre för oss som ska försöka peta in något i det befintliga röret.

Ja, det er jo helt umuligt ... Och, avgas direkte ned i däck'et når man vänter på grön signal. Hur vill bagdäcket reagere på dette ?? ....hmm.... nogen ting som jeg inte vet om...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jaaa... Nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta...

För det första, hur fan kan man komma med nåt sånt här regelförslag så här sent inpå säsongen när alla redan beställt/köpt sina system och inte kommer hinna sätta sig ner och börja designa/bygga någon egen lösning på det här... Helt otroligt...

För det andra, hur fan tänker man?
Eeeeh... Det här blir nog bra, så gör vi....
Det känns ju jättekul för en förare att investera typ 25.000:- i ett nytt fint helsystem i titan, men fina titanburkar på. Sen de första man gör när man packat upp det ur den vadderade kartongen är att sätta borren och kapen i burkarna för att skruva/pop-nita dit en ful jälva hemmabyggd rörkrök som sticker ut typ 20cm bakom hojen, och permanent utplånar allt som har med andrahandvärde på systemet och estetik att göra...

Och för att få ihop detta, så tar man nu bort regel 3.1.9.1 (Avgasrör får inte skjuta ut bakom en linje dragen vertikalt genom bakdäckets bakre
punkt.) som fanns där av en anledning antar jag, eller?

Nej, det här känns inte som en genomtänkt regeländring. Mera som en desperat handling at försöka putsa till roadracingens miljömedvetna image. NU ska folk åka runt på banan med hemmasnickrade lösningar på metallkrökar som sitter temporärt fixerade på ljuddämparna, vilket medför risker för att dom lossnar och orsakar otroliga skador på bakomvarande....
Självklart så kan dom orsaka skada om man får dom på sig i hög fart (ska vi börja testa vsisr nu så att dom tål en direktträff av en rörbit i 250 km/h), men det jag tänker på mest är vad som händer när någon tappar den i slutet på Anderstorpsrakan och jag kör på den med framhjulet precis innan det är dags att börja bromsa?
Hur fort går det där, man har över 300 km/h på mätaren i alla fall... Och en framhjulspunktering där kan få rätt stora konsekvenser.... (minns ni Nakanos punka i 300 km/h? YouTube )

Jag säger inte att risken är stor, men den finns där.... Och med allt säkerhettänk som är aktuellt nu, så känns det här bara ogenomtänkt..

Jag är fullt medveten om att det finns ett stort tryck på motorsporten i almänhet att få ner bullret, och att vi inom roadracingen måste dra vårat strå till stacken i arbetet med miljön kring banorna. Men Det måste finnas ett bättre sätt att lösa detta på. Till att börja med så kan man ju börja efterleva dom kraven som redan finns på db nivån. Klarar man dom kraven, så klarar man en besiktning på Bilprovningen (det gjorde jag med min gamla ZX-10'a), och det kan ju inte vara meningen att vi ska större krav på oss än som som åker runt på gatan... Eller?

Jag gillar inte heller tanken att man lägger över bullerproblematiken helt på förarna istället för på banägaren.... Det måste finnas massor med bättre lösningar (bullervallar, bullerstaket osv) som dessutom påverkar bullerminskningen vid ALLA arrangemang på just den banan, inte bara MC arangemangen....
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om vi översätter detta till högtalare så brukar man säga att varje vägg ger 3db's förstärkning. detta gör att en högtalare som hänger fritt i luften kontra en som står i ett hörn låter med 9db mindre (upplevs som dubbelt så högt i basen)

Om vi tar MC igen så borde en ett riktat blås mot marken ge ca 3db högre ljud.
3db är det minsta ljud förändring. lika med att om två cyklar åker på en raka så kommer den med nedåt blås att upplevas som mer högljud

Hmm
:va

Om nu en sådan tumregel duger att använda i det här fallet, så har du väl ändå inte flyttat din "högtalare" närmre en "vägg" utan bara riktat om den?
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Kom igen nu.....!

Bryt ihop och erkänn...........

Det handlat bara om att ni tycker, som "Macke" skrev,.....det ser för jävligt ut.

KentW

P.S "Hittade" inte Ironi-knappen.
 
Last edited:
Nyheter
Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Top