Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Bryt ihop och erkänn...........

Det handlat bara om att ni tycker, som "Macke" skrev,.....det ser för jävligt ut.

KentW

Visst är det fult, men det som bär mig mest emot är väl att sätta kapen i ett nytt helsystem för 25.000:-, eller att slå mig halvt fördärvad när jag kör på en sån där jävla krök som ligger och skräpar på banan...



EDIT:

Jag fick dessutom med sk. db-killers till mitt race-system, som är "osynliga" från utsidan, sitter fast ordentligt, och är betydligt tystare än en hemmabyggd rörkrök.... Men det är klart, det är väl för enkelt.... :rolleyes:
 
Last edited:

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Det är ju lätt att säga när man har ett rör som sticker ut, det blir värre för oss som ska försöka peta in något i det befintliga röret.

20071003_2.jpg

Så svårt är det inte att få till. Mina yoshi trc dämpare som har db-killer om jag så vill.
Dem har en insektsskruv som fäster db-killerna, gör en "DB-Killer" som går utåt och böjs neråt istället för in i dämparen i sig. Och fäst den på samma sätt som orginal db-killer som går in i dämparen.

Räcker inte det fästet, borra igenom "db-killern" som sticker ut och ta en längre skruv som du sätter en mutter med på insidan av röret med valfritt låsningsmedel.

Då tänker du, loctite som ska tåla den värmen? Jaha, vänd på skiten så att du kör in skruven från insidan dämparen och en mutter ovanpå med en distans så att muttern inte skrapar i kanterna på fina dämparna.. Sen låsningssmörja på muttern när den sitter på utsidan.

Så krångligt är det inte :mattias
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Visst kan andra saker lossna som kåpor fotpinnar... Men inget av dessa kommer projektilas ut från ett avgssystem.

Jag minns 2005 när andreas "da weasel" sköt hela sitt innehåll på sin r1:a på rakan på sviestad. Killen bakom var inte långt ifrån att få den på sig, vmed alll sannolikhet skulle fått fördjävliga följder i 250 blås.

Dålig ide. tycker jag... de kommer väl låta lika mycket bara att ljudet sprider sig åt ett annat håll.

Hårdare DB kontroller på tävlingarna. DB kontroll på t ex besiktningen??

Jag har själv 111 db på min hoj stillastående men ingen som säger åt mig förens jag kom till falkenberg.. Om de inte är någon som säger nått så kommer de inte heller ändras...
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Jaaa... Nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta...

dQUOTE]

Bra skrivet :tummenupp

Svemo at its best!!! :pannkyss
Vilket underbart land vi lever i!
Som sagt, hur får dom igenom allt undrar jag :rolleyes:

Hur många hus ligger inte nära järnvägen till exempel.
Flytta på den då :gnissla
Kan inte tänka mig att det är speciellt tyst runt ullevi heller!
Särskilt inte efter matcherna!
Och som sagt då ska det tomefan gälla fotbolls/ishockeymatcher också!
Alla som ska gå in här ska behålla silvertejpen på.
Slå inte pucken så hårt = utvisning. mm mm.

Sen måste detta gälla all motorsport, alla tävlingar?
Inte bara Roadracing antar jag!!!
Detta gäller väl även Stcc bilarna också?
Dragsterbilar också hoppas jag, sätter dom krökar på dom, så kan de tävla om vem som flyger högst, då är väl inte de bra heller att det ligger dragsters på E4an heller :tungan
Eller Speedway, Motocross mm.
Flygvapnet och flygplatserna?

Nej nu har det gått för långt, ska dom komma med sådant här jävla dravel,
kan dom säga till i god tid, och jag vet att dom tjötat länge om det, men ingen har tagit tag i någoting som vanligt:mad:

Vad är det för folk som har hand om detta egentligen, det måste ju gå att skjuta på det om man lirkar lite med dom?!!?
Så att dom kunde skicka ett brev till alla med licens att från och med 2009 är det det här som gäller, PUNKT!!!
Vi kommer snart att åka på elmotorcyklar så låt oss njuta utav riktigt ljud ett tag till!
Då har jag väl slutat åka som tur är! :D :D :D

Jag är inte arg bara förbannad!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jag har varit med ett tag......om både det ena och det andra.

Tyvärr är det nog så att vi kommer att få det ännu besvärligare i fortsättningen.
Bostadsbebyggelsen breder ut sig och kommer närmare och närmare de
områden där man tidigare lagt "bullrande verksamheter" för att inte störa
den alltid vakande allmänheten.
När sen bebyggelsen kommit tillräckligt nära så kommer klagomålen och
kraven på att sänka (o)ljudet.
Och vad har vi då att sätta emot, vi gör ju det här bara för nöjes skull...

MONZA i Älvdalen kunde inte fortsätta med mc-åkning just p.g.a ljudkraven,
och då var det, som det beskrevs, icke bofasta som drev frågan hårdast.
De krav dom fick på sig att leva upp till var HÅRDARE än vad lagen kräver.
Rätta mig om jag har fel.

Eftersom jag tidigare var engagerad i Modellflyget så kan jag referera till
flera ställen där modellflygarna fått hård restriktioner på sig när det gäller
sin verksamhet sen bebyggelsen brett ut sig.

Ett tips till de som är engagerade i banor/föreningar är att bevaka kommunernas
PLANARBETE, när dom ställer ut en ny detaljplan för att intresserade ska
ta del av den, GÖR DET!
Kontrollera så att den inte kommer att betyda att bebyggelse kommer så nära
att (o)ljudet kan bli en fråga för diskusioner LÄNGRE FRAM i tiden.
I så fall skicka in ett överklagande och redogör för varför, och föreslå att
kommunen skall kosta på en ljudvall som lösning på problemet.
Då har återigen ansvaret hamnat hos kommunen, och dom måste hantera
det, både i nutid och i framtid.

Till sist tror jag att vi måste rikta in oss på att åka med OrginalLjuddämpare,
vill vi inte det för "Ljudupplevelsen" skull, då är det nog färdigåkt snart.

KentW
 

LasseJ

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
för Gata och Bana
Om nu en sådan tumregel duger att använda i det här fallet, så har du väl ändå inte flyttat din "högtalare" närmre en "vägg" utan bara riktat om den?

I mina ögon så går du om denna tumregel stämmer från 0db akustisk förstärkning (ljuddämparen som skjuter ut ljudet i den öppna luften) till 3db efter som du har tillfört en vägg marken. om detta stämmer så kommer hojen med nedåt riktade dämpare att ha ett hörbart högre ljud än samma hoj med dämparna riktade uppåt.

alltså motverkar förändringen målet lägre ljudnivå vid motorbanorna.

//Lasse
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Jag har varit med ett tag......om både det ena och det andra.

I så fall skicka in ett överklagande och redogör för varför, och föreslå att
kommunen skall kosta på en ljudvall som lösning på problemet.
Då har återigen ansvaret hamnat hos kommunen, och dom måste hantera
det, både i nutid och i framtid.

KentW

Bra ide skicka in något som dom måste tänka igenom, brukar ta ett par år :tummenupp (åtminstone där jag bor)
Då skulle vi kunna åka ett tag till!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
I mina ögon så går du om denna tumregel stämmer från 0db akustisk förstärkning (ljuddämparen som skjuter ut ljudet i den öppna luften) till 3db efter som du har tillfört en vägg marken. om detta stämmer så kommer hojen med nedåt riktade dämpare att ha ett hörbart högre ljud än samma hoj med dämparna riktade uppåt.

alltså motverkar förändringen målet lägre ljudnivå vid motorbanorna.

//Lasse

Det är mycket "teknik" över det här.........men efter vad som beskrevs ifjol
så provades denna metod på ett antal ställen och den LJUDNIVÅ som
"upplevdes" var lägre, även längre ifrån banan.......ÄR INTE DET POSITIVT??

KentW

Bra ide skicka in något som dom måste tänka igenom, brukar ta ett par år :tummenupp (åtminstone där jag bor)
Då skulle vi kunna åka ett tag till!

Men det viktigaste är att kommunerna i sitt planarbete MÅSTE lösa även
den här frågan, inte bara "det skymmer utsikten" frågor.

KentW
 
Last edited:

sandstream

Guest
Och som vanligt finns det ingen från Svemo som kan förklara sitt beslut på det enda stället där en dialog kan föras med de flesta förarna :rolleyes:

EDIT: Ja, jag vet att det inte är obligatoriskt för dem att kolla trådar på SH men vilket ställe är i dagsläget bättre?
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Du missade poängen..jag mena att 90db 2T är värre oväsen än 105db 4T.

Dvs det finns olika oväsen
Ja det är sant. Höga frekvenser irriterar öronen mer än låga öven om de är i samma styrka. För omgivningen, är det dock lättare när det gäller 2-t att minska osämjan genom bullerväggar/vallar eller vegitation.

Och som vanligt finns det ingen från Svemo som kan förklara sitt beslut på det enda stället där en dialog kan föras med de flesta förarna :rolleyes:

EDIT: Ja, jag vet att det inte är obligatoriskt för dem att kolla trådar på SH men vilket ställe är i dagsläget bättre?

Här kanske vi skall opponera oss lite?
http://www.svemo.se/forum-threads.php?forum=6
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det är ju iaf ok att köra med ett startardsystem utan böj. Inte kul för den som har köpt ett nytt titansystem iofs men om man har med sig det till tävling så kan man ju alltid smälla på det ifall den hemmafixade kröken inte går genom besiktningen.

Vad säger förarrepresentanterna om detta?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om vi översätter detta till högtalare så brukar man säga att varje vägg ger 3db's förstärkning. detta gör att en högtalare som hänger fritt i luften kontra en som står i ett hörn låter med 9db mindre (upplevs som dubbelt så högt i basen)

Om vi tar MC igen så borde en ett riktat blås mot marken ge ca 3db högre ljud.
3db är det minsta ljud förändring. lika med att om två cyklar åker på en raka så kommer den med nedåt blås att upplevas som mer högljud

Hmm
:va

Det är inte så det hänger ihop. En fri högtalare i ett oändligt stort rum har ngt som kallas för sfärisk utbredning. Dvs ljudintensiteten avtar omvänt proportionellt med arean på sfären, vilken som bekant ökar med kubiken radien (avståndet) till källan.

När ngt befinner sig på marken, eller ännu värre, i ett hörn, blir förstås ljudintensiteten högre. Alla har väl upplevt hur mycket mer en motorcykel låter inomhus, pga rumsakustiken, jämför med frifältsakustiken som uppstår mitt på en äng eller dylikt.

Så högtalarexemplet är ett felaktikt resonemang. Ang nedåtriktat utblås kan man däremot säga att det minskar ljudet, i synnerhet i högfrekvensspektrat. Varje reflektion minskar nämligen energiinnehållet i vågrörelsen, likt en våg på vattnet som reflekteras mot en kaj.

En minskning på 3 dBA (som ngn nämner) låter ju dock uppseendeväckande bra, det är ju en halvering. Men dBA-viktningen tar ju också stor hänsyn till för människan irriterande frekvenser, dvs inte så mycket basfrekvenser.

Hilsen
J
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Jag har varit med ett tag......om både det ena och det andra.

Tyvärr är det nog så att vi kommer att få det ännu besvärligare i fortsättningen.
Bostadsbebyggelsen breder ut sig och kommer närmare och närmare de
områden där man tidigare lagt "bullrande verksamheter" för att inte störa
den alltid vakande allmänheten.
När sen bebyggelsen kommit tillräckligt nära så kommer klagomålen och
kraven på att sänka (o)ljudet.
Och vad har vi då att sätta emot, vi gör ju det här bara för nöjes skull...

MONZA i Älvdalen kunde inte fortsätta med mc-åkning just p.g.a ljudkraven,
och då var det, som det beskrevs, icke bofasta som drev frågan hårdast.
De krav dom fick på sig att leva upp till var HÅRDARE än vad lagen kräver.
Rätta mig om jag har fel.

Eftersom jag tidigare var engagerad i Modellflyget så kan jag referera till
flera ställen där modellflygarna fått hård restriktioner på sig när det gäller
sin verksamhet sen bebyggelsen brett ut sig.

Ett tips till de som är engagerade i banor/föreningar är att bevaka kommunernas
PLANARBETE, när dom ställer ut en ny detaljplan för att intresserade ska
ta del av den, GÖR DET!
Kontrollera så att den inte kommer att betyda att bebyggelse kommer så nära
att (o)ljudet kan bli en fråga för diskusioner LÄNGRE FRAM i tiden.
I så fall skicka in ett överklagande och redogör för varför, och föreslå att
kommunen skall kosta på en ljudvall som lösning på problemet.
Då har återigen ansvaret hamnat hos kommunen, och dom måste hantera
det, både i nutid och i framtid.

Till sist tror jag att vi måste rikta in oss på att åka med OrginalLjuddämpare,
vill vi inte det för "Ljudupplevelsen" skull, då är det nog färdigåkt snart.

KentW


Lika sjuk som att köpa villa 1km ifrån Brommaflygplats o sen klaga på att flygplanen låter!!! VEM KOM FÖRS RACERBANAN ELLER ÄGGET???
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
På mina bandagar förra året på Gelleråsen, fick alla raceråkare sätta på en krök. Apenkelt! En vanlig slang som leder ner avgaserna i backen. Och vi provade att rikta den neråt, och vi provade neråt/inåt.
Mike Luff skötte ljudmätningen vid start/mål. Individuellt och även med ett par 3 hojar i grupp. Vi fick ett snitt på ungefär 3 db mindre ljud med det här. Ända upp till 5 db med kröken neråt/inåt. Men i snitt 3 db.

Vill man hitta en lösning kan man göra det. Inte många här verkar intresserade av det. En krök av gummi, och en slangklämma fungerade fint för alla som var där. Och faktiskt inte alls mycket gnäll från någon. Dom flesta la ner 5-10 minuter på att fixa till det.

Såg det snyggt ut? Nääe!
Om vi böjer ner huvet och går man mot man med kommun. Kommer vi fortsätta köra? Nääe!
 

Bosse.B

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Funäsdalen
Hoj
Yamaha R6 -02, Yamaha yzf 450 -05
Vi här uppe i fjällvärlden har nyligen arrangerat ett sm kval i snöskotercross, där jag var med och hade hand om ljudmätningen. Dom som kör med trimmade 600cc maskiner få ha 102db vid ca 4000 rpm och det var ganska många som inte klarade det så dom fick pula in stålull eller något annat så dom kunde få ner ljudet just när dom besiktade. Det var en kille som lånade ljudmätaren och mätte ljudet i en hundgård och där var det 120DB!!!! Har aldrig varken hört eller läst att det ska vara ljuddämpare på några djur. Varför är det bara vi stackars motor intresserade som måste vara tysta?
 
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top