Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

sandstream

Guest
Kan nån bara förklara för mig, som om jag vore en femåring, varför man inte bara helt enkelt kan säga: "Ok, från och med nu så är det 94db förbipasserande som gäller, lös det på vilket sätt du vill"
Jag tror att Svemo vet något som vi andra inte vet ;)
 

Freddy

har bra balans...
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
BMW
beslutande verkar ha missat att en ljuddämpare inte riktigt ser likadan ut som den gjorde på 80 talet.
Ser med glädje fram emot få prisuppgift på att modifiera såkallad "hexagon" Kolfiber dämpare med sexkantigt innerrör i titan...

halsskydd blir nog årets storsäljare efter rörkröken...
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
beslutande verkar ha missat att en ljuddämpare inte riktigt ser likadan ut som den gjorde på 80 talet.
Ser med glädje fram emot få prisuppgift på att modifiera såkallad "hexagon" Kolfiber dämpare med sexkantigt innerrör i titan...

halsskydd blir nog årets storsäljare efter rörkröken...

som man brukar säga, det ska inte vara för lätt...:rolleyes:

ja man vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser vad SVEMO sysslar med... :va
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
beslutande verkar ha missat att en ljuddämpare inte riktigt ser likadan ut som den gjorde på 80 talet.
Ser med glädje fram emot få prisuppgift på att modifiera såkallad "hexagon" Kolfiber dämpare med sexkantigt innerrör i titan...

halsskydd blir nog årets storsäljare efter rörkröken...

Har ni PRO SB killar blivit informerade om detta?

Ska bli kul att se reaktionerna där.....
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Dags att lägga ner den här jävla sporten....


Som macke och som jag sagt tidigare funkar de inte att bara sänka ljudnivån vid förbi passering...

Är inte detta något som förare bör få ta del av?

Med andra ord ska vi montera en snabel på avgasröret som alla besökare skrattar åt?

Eller bara sänka godkänd db nivå? Eller så kanske vi kan ha hårdare kontroller vid t ex besiktning så att alla verkligen har 102 db? Jag blev kollad en gång på hela året... Känns tamt...

Visst gäller detta bara SM? och SO?
 

lakehillracing

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Hindås
Hoj
3st Aprilia rs 125 1 Honda rs125
Bra att alla är så intresserade av buller, ny gäller det att komma med bra och hållbara förslagsom kan påverka SVEMO. Ljudet berör oss alla, har inte någon sett ljudmätningsanlägningen vid åldromshemmet vid tidig hemresa från Knutstorp. Pansissarna som bor där hör säkert inget, men miljömuppen med mikrofonen som är där och mäter hör ju allt. Att skruva på massa skit är ju inte bra, det är ju decibellen som räknas. Det borde vara bättre med en fast decibellgräns som efterlevs, och det är ju upp till arangören/besiktningen att Skicka hem/diska dom som överskrider. Aprilia RS 125 med hel orginal ljuddämpare 89 decibell i förbifart, (andra hojar klarar säkert den nivå med elmotor)

Framtiden för Svensk motorsport är lägre nivå bullret eller sången som vi kallar det.

Ska bara säga det att vi bor på landet, när sommaren kommer, då kommer baddjävlarna och klagar på våran crossbana som vi har på tomten. Ungarna får ställa in hojarna, och Pappa hämtar ut åkgräsklipparn. Grannfejd är bra, men för en komersiel banägare är det lika med döden.

Pär Karlsson
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Har du bemödat dig med att läsa hela tråden? Hur många är det som "lipar" om sina dyra helsystem och hur många är det som faktiskt ifrågasätter effekten av den nya regeln?

I vanlig ordning idiotförklarar du alla som inte har samma åsikt som du själv istället för att debattera på ett seriöst sätt. Jag har faktiskt läst hela tråden, och min åsikt framgår med all önskvärd tydlighet. Jag stämmer alltså inte in i din hetsjakt på svemo. Alla åtgärder som leder till mindre störningar för grannarna anser jag är bra åtgärder. Varför skulle det vara ett stort problem att köra med originalljuddämpare? Gjorde vi alla det skulle vi kunna köra race alla dagar på året! Istället finns det ca 3-5 helger per bana att välja på, detta ska delas med bilar också.
Vad är det egentliga problemet? Är det att du inte kommer att kunna använda ditt 20K-avgassystem eller är det det faktum att Svemo varit så sena med att meddela sitt beslut? Det är fortfarande 6 veckor till första racet, så det finns tid att lösa problemet om man vill.

Dags att lägga ner den här jävla sporten....



Eller bara sänka godkänd db nivå? Eller så kanske vi kan ha hårdare kontroller vid t ex besiktning så att alla verkligen har 102 db? Jag blev kollad en gång på hela året... Känns tamt...

Visst gäller detta bara SM? och SO?

Vid den bullerkontrollen var det vissa som blev så ilskna över att deras utrustning var för dålig för att klara 102 db att dom tjafsade om det i 3 månader här på Sporthoj......

Hitta inte på en massa nu, då blir det elmotorcyklar 98-100db minimum.
det låter en hoj oavsett avgas!

Nej. Finns ett flertal erf-hojar som ligger under 90 db vid förbipassering.
 
Last edited:

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Jag har länge efterlyst förarrepresentanter för respektive klass. Precis som i Pro superbike. Då har vi folk som kan förhandla med Svemo och lägga upp problem och lösningar som fungerar. Folk med förankring på banan, och inte bara på kansliet. Kan vi lösa det, och jobba åt samma håll tror jag det blir bra. Det får inte vara "vi och dom" (förare mot Svemo)

Dom gummikrökar vi monterade var bara i 125 och 250 racer. Där var det enkelt, och det var ett försök att göra något med ljudet. Inget permanent! Tanken var att man skulle slå sönder ljudet i backen och sprida det. Och, joodå, inåt för att det skulle få längre väg att gå innan det når till grannen. Bra eller dåligt? Rätt eller fel? Det var bara ett test. Lite tanke bakom var att ligga ett steg före när grannar kommer tillbaka med sitt årliga protesterande, då man enkelt kan visa att vi fakstiskt gjort något, och med svart på vitt visa att ljudnivån hos honom är lägre nu.

Förra året la man ett bullerförslag i EU som, om det gått igenom, hade satt stopp för ALL motorsport i Europa. Motorsport som den är idag.
Och det klassas idag som "ljudnedskräpning" Då kan man använda sig av lagar och regler som inte gick för några år sedan. Alltså mer amunition till motståndarna.

Om vi fortsätter i motsatt riktning, och inte tar tag i problemet, kommer någon annan ta tag i det åt oss. DET, vill ingen som gillar motorer.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Alla åtgärder som leder till mindre störningar för grannarna anser jag är bra åtgärder. Varför skulle det vara ett stort problem att köra med originalljuddämpare? Gjorde vi alla det skulle vi kunna köra race alla dagar på året!

Jag tycker att steg 1 kunde ha varit att ha db mätningar på samtliga tävlingar och se till att dom befintliga reglerna efterföljs. Och sedan efter det se över vad resultatet av detta blivit.

Jag har under 4 säsonger av tävlande blivit kontrollmätt EN gång.
Är det inte just där som problem nummer ett ligger?
Inte att den befintliga 95db förbipasserande är för hög, utan att dom regler som redan finns inte efterföljs eller kontrolleras?

Jag säger inget om skärpta krav. Om det är det enda sätter som vi får fortsätta att köra på, så är det just det vi får rätta oss efter. Inget konstigt med det.

Jag säger inget om orginalljuddämpare, jag är bara emot att hänga på hemmabyggt metallskrot på ljuddämparna.
Fram för en tydlig db. gräns, och att sedan följa den.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Om alla har krökar, skippas då dB-mätningarna...? det verkar ju som sagt som att svemo tycker en krök löser alla problem med dB?

Som flera andra säger, bästa är att sätta krav på sänkt dB istället och låta var och en lösa det som man önskar.
Med krök, eller med originalsystem eller 10 pipor om så.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag tycker att steg 1 kunde ha varit att ha db mätningar på samtliga tävlingar och se till att dom befintliga reglerna efterföljs. Och sedan efter det se över vad resultatet av detta blivit.

Jag har under 4 säsonger av tävlande blivit kontrollmätt EN gång.
Är det inte just där som problem nummer ett ligger?
Inte att den befintliga 95db förbipasserande är för hög, utan att dom regler som redan finns inte efterföljs eller kontrolleras?

Jag säger inget om skärpta krav. Om det är det enda sätter som vi får fortsätta att köra på, så är det just det vi får rätta oss efter. Inget konstigt med det.

Jag säger inget om orginalljuddämpare, jag är bara emot att hänga på hemmabyggt metallskrot på ljuddämparna.
Fram för en tydlig db. gräns, och att sedan följa den.
Mycket klokt uttalande och helt rätt inställning. :tummenupp
Allt annat är en papperstiger.
 

sandstream

Guest
I vanlig ordning idiotförklarar du alla som inte har samma åsikt som du själv istället för att debattera på ett seriöst sätt. Jag har faktiskt läst hela tråden, och min åsikt framgår med all önskvärd tydlighet. Jag stämmer alltså inte in i din hetsjakt på svemo.
Idiotförklaring? Hetsjakt på Svemo? :confused:

Om du känner dig idiotförklarad så beklagar jag det.

När det gäller att hålla en debatt seriös är väl du en av de sista som ska komma med synpunkter.

Vad är det för hetsjakt du svamlar om? Att bli lite upprörd för att det kommer en ny regel, utan att någon kan belägga den med fakta, 6 veckor före första racet är ingen hetsjakt. Eftersom du har läst tråden vet du att det är ganska många som ställer sig minst sagt frågande till regeländringen.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Läste precis det här:

Marktyp och markens vegetation mellan bullerkällan och mottagare har betydelse. ”Akustiskt hård mark" – betong, asfalt och vatten - kan höja bullernivån med ljudreflexer. "Mjuk mark" - gräs, äng och liknande - ger en markdämpning med upp till 3 dBA för varje fördubbling av avståndet (här tillkommer avståndsdämpning). En tät skog ger ytterligare dämpning med ca 1 dBA.

Men det kanske inte har någon relevans i den här diskussionen.
Någon har förklarat hur det funkar i teorin, några annan har förklarat att det funkar i praktiken. Känns ganska meningslöst att råspekulera vidare om saken om man inte har fackkunskaper.
 

sandstream

Guest
Någon har förklarat hur det funkar i teorin, några annan har förklarat att det funkar i praktiken. Känns ganska meningslöst att råspekulera vidare om saken om man inte har fackkunskaper.
Helt rätt, vi kan bara spekulera men när jag får höra att man provat med krökar vända inåt banan och att det gett en minskning av ljudet enligt en ljudmätare vid bankanten i depån så börjar jag fundera på vad en sån mätning egentligen bevisar. Om jag skriker dig i örat och sedan vänder mig ifrån dig och skriker igen så låter det mindre för dig, men inte för de som står i den riktning jag skriker.

Jag är inte ute efter att få köra med raka rör, vill bara få fram den fakta som beslutet grundar sig på :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En sak att tänka på när man konstruerar sin rörstump är att den måste uppfylla reglerna om avrundad ytterkant så att man inte monterar en potentiell hålpipa på avgasystemet.
 

Bifogat

  • avgas.JPG
    avgas.JPG
    3.6 KB · Visningar: 335

Da Weasel

#72 Rookie1000
Gick med
5 May 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Hojlös =(
SVEMO´s nya "snoppregel" suger fett. Hur kan en del av er på forumet hålla med SVEMO?

Db-frågan har funnits i många år, men det här är bara för mycket...:gnissla

Varför ställs bara kravet på förarna med ändrade avgassystem som följd. Banägarna borde väl ha lika stor del i denna fråga. Varför ställs inga krav på dem att bygga bullerstaket osv.

Om det nu ska till en db-sänkning. Varför sänker man inte bara nivån, så får förarna köpa ett system med lägre db-tal eller köra orginal. Ok, jag tycker det är skitfult att montera en krök på avgassystemet och ja, jag tycker att motorsport ska låta (en del av tjusningen). Men att modifiera om befintliga system med en potentiell skaderisk som följd är dumt.

Som Sunkan skrev tidigare i tråden, så sköt jag hela innanmätet på mitt avgassystem ungefär vid knicken på långrakan-Sviesta (svetsningen i orginalsystemet släppte). Killen som låg bakom höll på att på att få skiten i nyllet. Hör inte till vanligheten att saker släpper, men med den extra kröken anser jag att det finns ett extra riskmoment.

Istället för att alla i denna tråd fortsätter att gnälla, är det inte bättre att alla enas och gör en skrivelse till SVEMO. Det kanske går att få till en kompromiss att köra med eftermarknadsystem, fast med högre db-krav!?
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Det är inte direkt någon frizon utan tvärtom väldigt strikt vad gäller ljud där också. Intressant är också att tyska polisen har rätt att beslagta din för högt ljudande dämpare. :D

Jo de visste jag faktiskt, men jag menade mest att det inte vore några fel att åka ner dit o köra några varv :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top