Jag har länge efterlyst förarrepresentanter för respektive klass. Precis som i Pro superbike. Då har vi folk som kan förhandla med Svemo och lägga upp problem och lösningar som fungerar. Folk med förankring på banan, och inte bara på kansliet. Kan vi lösa det, och jobba åt samma håll tror jag det blir bra. Det får inte vara "vi och dom" (förare mot Svemo)
Dom gummikrökar vi monterade var bara i 125 och 250 racer. Där var det enkelt, och det var ett försök att göra något med ljudet. Inget permanent! Tanken var att man skulle slå sönder ljudet i backen och sprida det. Och, joodå, inåt för att det skulle få längre väg att gå innan det når till grannen. Bra eller dåligt? Rätt eller fel? Det var bara ett test. Lite tanke bakom var att ligga ett steg före när grannar kommer tillbaka med sitt årliga protesterande, då man enkelt kan visa att vi fakstiskt gjort något, och med svart på vitt visa att ljudnivån hos honom är lägre nu.
Förra året la man ett bullerförslag i EU som, om det gått igenom, hade satt stopp för ALL motorsport i Europa. Motorsport som den är idag.
Och det klassas idag som "ljudnedskräpning" Då kan man använda sig av lagar och regler som inte gick för några år sedan. Alltså mer amunition till motståndarna.
Om vi fortsätter i motsatt riktning, och inte tar tag i problemet, kommer någon annan ta tag i det åt oss. DET, vill ingen som gillar motorer.