Helt rätt, vi kan bara spekulera men när jag får höra att man provat med krökar vända inåt banan och att det gett en minskning av ljudet enligt en ljudmätare vid bankanten i depån så börjar jag fundera på vad en sån mätning egentligen bevisar. Om jag skriker dig i örat och sedan vänder mig ifrån dig och skriker igen så låter det mindre för dig, men inte för de som står i den riktning jag skriker.
Jag är inte ute efter att få köra med raka rör, vill bara få fram den fakta som beslutet grundar sig på![]()
------------------------------------------------------------------
Inte för jag gillar regeln och deffinitivt inte timingen men....Jag tycker inte det är så himla konstigt utan snarare finns viss logik om det stör mindre en bit ifrån banan med nedåtriktade rör. Ljudet tas ju upp och dämpas av allt som det ska passera på sin väg mot mätobjektet. De flesta hojar utom Ducce hyper och några få japsar har ju faktiskt rören riktade uppåt vilket betyder att en viss del av ljudet faktiskt passerar obehindrat över de hinder som finns. Med nedåtriktade borde rimligen en större andel studsa mot asfalten/betongbarriärer/ancorräcken/hus/gräsplätten/ etc och delas/dämpas ut lite grann på vägen.
Fasiken man kanske ska satsa på dragracing, där verkar man inte ha några bullerproblem