Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

Ducisfun

BoTT nr 18
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati
Helt rätt, vi kan bara spekulera men när jag får höra att man provat med krökar vända inåt banan och att det gett en minskning av ljudet enligt en ljudmätare vid bankanten i depån så börjar jag fundera på vad en sån mätning egentligen bevisar. Om jag skriker dig i örat och sedan vänder mig ifrån dig och skriker igen så låter det mindre för dig, men inte för de som står i den riktning jag skriker.

Jag är inte ute efter att få köra med raka rör, vill bara få fram den fakta som beslutet grundar sig på :)

------------------------------------------------------------------
Inte för jag gillar regeln och deffinitivt inte timingen men....Jag tycker inte det är så himla konstigt utan snarare finns viss logik om det stör mindre en bit ifrån banan med nedåtriktade rör. Ljudet tas ju upp och dämpas av allt som det ska passera på sin väg mot mätobjektet. De flesta hojar utom Ducce hyper och några få japsar har ju faktiskt rören riktade uppåt vilket betyder att en viss del av ljudet faktiskt passerar obehindrat över de hinder som finns. Med nedåtriktade borde rimligen en större andel studsa mot asfalten/betongbarriärer/ancorräcken/hus/gräsplätten/ etc och delas/dämpas ut lite grann på vägen.

Fasiken man kanske ska satsa på dragracing, där verkar man inte ha några bullerproblem :D
 

sandstream

Guest
Om det är det du är ute efter så är det ju bara att ringa Lodnert o fråga. :)
Jag har mailat honom men inte fått något svar ännu. Tänkte att han kanske hade något dokument att skicka med eller länka till.
Jag tycker inte det är så himla konstigt utan snarare finns viss logik om det stör mindre en bit ifrån banan med nedåtriktade rör. Ljudet tas ju upp och dämpas av allt som det ska passera på sin väg mot mätobjektet.
Om du kollar ett av mina tidigare inlägg så ser du att tex asfalt KAN förstärka ljudet, för att minska måste materialet absorbera ljudet vilket asfalt inte gör.

EDIT: Ändrat efter påpekande från Bingo.
 
Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Jag har mailat honom men inte fått något svar ännu. Tänkte att han kanske hade något dokument att skicka med eller länka till.
Om du kollar ett av mina tidigare inlägg så ser du att tex asfalt förstärker ljudet, för att minska måste materialet absorbera ljudet vilket asfalt inte gör.

med andra ord så kommer det låta mer hos boende i trakten med denna lösning...

Bullerplank skulle lösa alla DB problem, förmodligen sjukt dyrt men det är en långsiktig lösning...

Alla medlemmar i varje klubb skulle ju kunna gå in med en slant extra för att göra en sån uppgradering möjlig..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om du kollar ett av mina tidigare inlägg så ser du att tex asfalt förstärker ljudet, för att minska måste materialet absorbera ljudet vilket asfalt inte gör.

All reflektion ger energidiscipation. Även asfalt funkar som absorbent, inte minst pga av det stora ytförhållandet tack vare den skrovliga ytan. Men en gräsmatta är förstås en bättre absorbent.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Om du kollar ett av mina tidigare inlägg så ser du att tex asfalt förstärker ljudet, för att minska måste materialet absorbera ljudet vilket asfalt inte gör.

Det där måste bara vara falaktigt, dels så kommer det vara en reflektionsyta som sprider ljudet så det inte blir så koncentrerat vilket ger fler ytor att reflektera mot, även här kan man få en ljudämpande effekt då de ljud som återkommer med "negativ fasföljd" neutraliserar det motsatta (se det som att koppla +/- fel på en högtalare och sedan ställ den brevid en rättkopplad) samt att ljudisoleringsmaterial förr var typ av asvalt så de dämpande egenskaperna är nog inte bland de sämsta iaf. För att förstärka ljudet krävs det tillförsel av energi annars så kan man ju skapa en ljud'perpetuum mobile' med hjälp av en box av asvaltsplattor.

För att förkorta det så dämpas ljud varje gång det studsar dock olika mycket pga material. En (o)medveten styrning av ljud höjer volymen just på den punkt där det är avsett men sänker den förhållandevis mer på andra. Vind har ju även som sagt en förmåga att "flytta" ljud.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Ja det står fel på flera ställen i tråden, det var därför tråden engagerade mig, jag är ju annars ointresserad av tävlingsverksamhet.
Jag vet inte var felaktigheterna kommer ifrån, men jag har ju i mitt första inlägg i tråden redogjort för vad som kan vara bevekelsegrunderna för missuppfattningarna:

Halvsfärisk utbredning ovan en dålig absorbent ger ofta en högre ljudintensitet på ett givet avstånd från källan jämfört med sfärisk utbredning (tex från ett flygplan) Halvsfärisk utbredning (bullerkälla på marken) ovan en ideal absorbent ger däremot samma ljudintensitet på ett givet avstånt som sfärisk utbredning. Osv
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag köper inte heller att ljudet skulle förstärkar av att studsa mot asfalten, det låter helt fel med den grundläggande akustik som jag lärt mig i alla fall...

Det är väl bara att prova själv Perra. Rikta en megafon rakt mot örat och låt någon skrika så högt den kan, sen riktar du megafonen ner mot marken och upprepar samma test. Sen kan du berätta för mig vad som lät högst... :D

Hur stor skillnaden sen blev på 500m avstånd är nog en helt annan femma...

Jag misstänker att "närmaste granne" från banan inte kommer uppleva nån större skillnad med eller utan "rörkrökarna" då det ljudet som når fram dit inte är direkt från mynningen på avgassystemet, utan redan studsat mot massor av föremål innan det kommit fram...

Det skulle vara MYCKET intressant att se en kontrollmätning vid "närmaste granne" med och utan rörkröken.... Inte bara vid bankanten...

Tänk på att rörkröken i sig INTE minskar bullret från motorcykeln, bara riktar den åt ett annat håll...
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Bara för att slippa sånt här trams sålde jag mitt slipon och behöll orginal.

Tyst racing är skönt :tummenupp
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hur ska man förresten fästa rörstumpen på ett sånt här:

street-legal_450x261.jpg


Som för övrigt klarar kraven på Svensk Bilprovning, men alltså nu INTE är godkänt på svenska racebanor....
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Hur ska man förresten fästa rörstumpen på ett sånt här:

street-legal_450x261.jpg


Som för övrigt klarar kraven på Svensk Bilprovning, men alltså nu INTE är godkänt på svenska racebanor....

Du har ju minst 6 st popnitar som går att byta och göra ett fäste till.
Men... det e klart posörfaktorn får en törn och som runkmotiv falerar den helt efter modifieringen.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Om du kollar ett av mina tidigare inlägg så ser du att tex asfalt förstärker ljudet, för att minska måste materialet absorbera ljudet vilket asfalt inte gör.
Där står att asfalt kan förstärka ljudet, inte att det gör det.

Till den som udnrade hur några här kan hålla med SVEMO. Det handlar inte om att hålla med. Det handlar om att vi har ett problem och att det måste lösas. En rörkrök är möjligen inte den bästa lösningen, men den är ivf enkel. Sen kunde de kläckt ur sig regeln tidigare också.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Varför ställs bara kravet på förarna med ändrade avgassystem som följd. Banägarna borde väl ha lika stor del i denna fråga. Varför ställs inga krav på dem att bygga bullerstaket osv.
Därför att Svemo inte kan ställa sådana krav på banägarna medan de däremot kan påverka reglementet för förarna, Sevmo besiktigar ju bara säkerheten för förare och publik. Länsstyrelsen är den instans som kan ålägga banägarna att utföra bullerdämpande åtgärder.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Hur ska man förresten fästa rörstumpen på ett sånt här:

street-legal_450x261.jpg


Som för övrigt klarar kraven på Svensk Bilprovning, men alltså nu INTE är godkänt på svenska racebanor....
Tänk stor jeffla tratt med pipen bakåt. Sen vinklar du pipen nedåt :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
De kommer ifrån Länsstyrelsen i Stockholms län, Stockholms stad och Arbets- och miljömedicin inom Stockholms läns landsting.

http://www.bullernatverket.se/www/live/bullernatverket/standard.aspx?TreeID=21

Där finns nog inte många ingenjörer. Det brukar mest vara humanister från Universitetet där.

Sitter dessa handläggare inhöljda i dimma ensamma i en livbåt mitt på ett blankt öde hav, med endast en engångs handhållen tryckluftsiren som enda chans att påkalla uppmärksamhet. Så kan man alltså förutsätta att de väljer att hålla den över relingen och rikta den ned mot vattenytan om de vill höras långt. :hihi

/J
 

sandstream

Guest
Sitter dessa handläggare inhöljda i dimma ensamma i en livbåt mitt på ett blankt öde hav, med endast en engångs handhållen tryckluftsiren som enda chans att påkalla uppmärksamhet. Så kan man alltså förutsätta att de väljer att hålla den över relingen och rikta den ned mot vattenytan om de vill höras långt. :hihi
Nej, de böjer till en krök nedåt, trycker på knappen och skrattar sedan åt att ingen kunde höra dem :D
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top