Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Eftersom jag tidigare var engagerad i Modellflyget så kan jag referera till
flera ställen där modellflygarna fått hård restriktioner på sig när det gäller
sin verksamhet sen bebyggelsen brett ut sig.

Haha, nu kom ja o tänkta på en grej som vi hade prob. med när jag höll på me modelflyg. Grannen tyckte vi förde för mycke oljud, och tog även dit folk för att mäta det. Vad som dock hände va att han o grannen va ovänner så granne nummer 2 körde alla bongårdsmaskiner (minns ej vad:tungan ) på fullt så de överrösta oss flera gånger om. Kontrollanten kunde inte se att vi störde minsta lilla i jämnförelse. Länge leve grannfrejden :yoparty :D
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Lik förbannat klagar grannar som bor 500m från banan....


Problem nummer 1.
Grannarna klagar till kommunen ang för hög ljudnivå på en närliggande motorsportbana.

Exakt detta problem med motorbuller hos grannarna har vi på Lockarps kartbana där det körs minimoto/mopperacer och minimotard 4-takt.

Trotts hårdare krav på ljuddämpare / speciella luftburkar till minimoto och specialanpassade ljuddämpare för minimotardera så klagar fortfarande grannarna till kommunen.

TROTTS att ljudkraven ute hos grannarna är under kraven så klagar dom hos kommunen, endast pga att dom hör ljud från banan inte för att det är ett för högt ljud.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Hmmm.. har du stått i besiktningen på en tävling nån gång?
"NJa, jag hade inte tid att fixa en ordentlig hajfena, men papp funkar väl?"
"OJ, får man inte ha glykol i?"
när man kollar styrlager o drar lite i styrhalvorna...
"OJ, sitter inte styrhalvorna fast?!, det vet visste jag inte..."
Nja, jag har inte så stor tilltro till att ALLA fixar det på ett bra sätt....
Jag tror personligen inte att detta är den bästa lösningen.
Klassiskt är/var 125R, 118dBA i förbifart, 98 i stillatående

//håkan

Nej, jag har inte stått i besiktningen på någon tävling, bara besiktat en rackarns massa gånger.

Och även hojarna jag kör har ibland haft brister, som jag ibland i stress eller glömska missat.
Någon gång har just cliponet inte varit fastskruvat då jag bytt efter vurpa, tyckte det var väldigt bra att besiktningsmannen hittade detta.
GÖR OM och gör rätt, svårare är det inte. Har man gjort en dålig lösning, tredje/fjärde gången man springer till besiktningen förstår säkert även den tjurigaste att det är dags att göra rätt.

Sedan tror jag inte heller det är den bästa lösningen, men det är en väg mot mindre störande ljud hos grannar till banor. Och fult som stryk men om regeln är gjord får man försöka göra bästa lösningen.
 

sandstream

Guest
På mina bandagar förra året på Gelleråsen, fick alla raceråkare sätta på en krök. Apenkelt!
Hur gjorde de som inte hade någon "pip" att sätta röret på?
Mike Luff skötte ljudmätningen vid start/mål. Individuellt och även med ett par 3 hojar i grupp. Vi fick ett snitt på ungefär 3 db mindre ljud med det här. Ända upp till 5 db med kröken neråt/inåt. Men i snitt 3 db.
Som sagt, ljudet förgörs inte av att det riktas mot marken, det lurar bara mätinstrumentet. Målet med regeländringen är ju att få ner ljudnivån hos kringboende (inte vid bankanten). Var ni hos dem och mätte?
Vill man hitta en lösning kan man göra det. Inte många här verkar intresserade av det.
De flesta är nog intresserad av en lösning som verkligen fungerar, inte något som lurar Mike Luffs decibelmätare.
Överdriver du inte en hel del? Och allvarligt talat: hur många av er behöver mer än originaleffekten på runt 170-180 hk?
Vad har det med saken att göra om man nu sitter där med ett system för 15-20.000:- :va
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Det är vi nog många som undrar. Jag har fått känslan av att ett fåtal personer som inte har de rätta kvalifikationerna för att utföra och/eller utvärdera ljudmätningar har kommit fram till ett felaktigt beslut. De verkar dessutom vara tvärsäkra på sin sak, se tidigare i tråden, vilket gör det hela ännu märkligare.

mjo precis , riktigt illa....

Hhhmm...

Tänker då INTE borra i vårt nya helsystem för att på det sätt följa SVEMO's som vanligt sena regel tillägg - avstår då hellre i från att köra på Svenska banor till förmån för Nürburgring!!

/Fürstenhoff.

tänk den som ändå kunde åka ner dit o köra:gråta
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Vill man hitta en lösning kan man göra det. Inte många här verkar intresserade av det.

svaret heter orginalsystem (tyvärr) då blir vi ju av med den här skiten, inga hemmapulade hojar, inga fula krökar eller dito. Visst det kostar mer, ebay kommer bli damsuget. Men vi kanske kan säga då att "vi gjort vad vi kan" nu får banägarna göra sitt eller lägga ner. Kraven på ljud kommer bara bli högre, nästa blir avgasutsläpp och då går det ju inte utan katt osv osv.

björn
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Fiver AB kommer att ha rörkrökar till försäljning på alla tävlingar vi kommer att bevista 2008. Pris 100:- inkl provision till Luff. Skalman tar med svets med möjlighet att svetsa alu, rostfritt och titan, kostnad 500 per montering med hållfasthetsgaranti.

Ärligt talat, argument att man lagt 20K på ett helsystem håller inte. Montera på original och kör motorcykel istället för att lipa om hur elaka svemo är. Tyst racing is the shit:yoparty
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Som sagt, ljudet förgörs inte av att det riktas mot marken, det lurar bara mätinstrumentet. Målet med regeländringen är ju att få ner ljudnivån hos kringboende (inte vid bankanten). Var ni hos dem och mätte?
Det "lurar" inte något mätinstrument. Som Jörgen så utmärkt beskrev i ett inlägg här ovan så minskar energin i ljudvågorna då de reflekteras Det är ju den prinicp alla ljuddämpande åtgärder bygger på - att genom olika lösningar minska energin i de ljudvågor som är störande.
 

sandstream

Guest
Det "lurar" inte något mätinstrument. Som Jörgen så utmärkt beskrev i ett inlägg här ovan så minskar energin i ljudvågorna då de reflekteras Det är ju den prinicp alla ljuddämpande åtgärder bygger på - att genom olika lösningar minska energin i de ljudvågor som är störande.
Läste precis det här:

Marktyp och markens vegetation mellan bullerkällan och mottagare har betydelse. ”Akustiskt hård mark" – betong, asfalt och vatten - kan höja bullernivån med ljudreflexer. "Mjuk mark" - gräs, äng och liknande - ger en markdämpning med upp till 3 dBA för varje fördubbling av avståndet (här tillkommer avståndsdämpning). En tät skog ger ytterligare dämpning med ca 1 dBA.

Men det kanske inte har någon relevans i den här diskussionen.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Överdriver du inte en hel del? Och allvarligt talat: hur många av er behöver mer än originaleffekten på runt 170-180 hk?

Vafan menar du nu då?

Så alla som kör med helsystem bara är fåfänga?

Nu får du för fan ge dig
 
Last edited:

sandstream

Guest
Ärligt talat, argument att man lagt 20K på ett helsystem håller inte. Montera på original och kör motorcykel istället för att lipa om hur elaka svemo är. Tyst racing is the shit:yoparty
Har du bemödat dig med att läsa hela tråden? Hur många är det som "lipar" om sina dyra helsystem och hur många är det som faktiskt ifrågasätter effekten av den nya regeln?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Har du bemödat dig med att läsa hela tråden? Hur många är det som "lipar" om sina dyra helsystem och hur många är det som faktiskt ifrågasätter effekten av den nya regeln?

Det är bara jag som lipat över mitt helsystem... :D

Så med min något skrala gymnasiematte blir det... hmmm... EN!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Kan nån bara förklara för mig, som om jag vore en femåring, varför man inte bara helt enkelt kan säga: "Ok, från och med nu så är det 94db förbipasserande som gäller, lös det på vilket sätt du vill"

Eller helt enkelt bara se till att nuvarande regler vad det gäller db. följs....?
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Kan nån bara förklara för mig, som om jag vore en femåring, varför man inte bara helt enkelt kan säga: "Ok, från och med nu så är det 94db förbipasserande som gäller, lös det på vilket sätt du vill"

Eller helt enkelt bara se till att nuvarande regler vad det gäller db. följs....?

Hitta inte på en massa nu, då blir det elmotorcyklar 98-100db minimum.
det låter en hoj oavsett avgas!
 
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top