Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

Ducisfun

BoTT nr 18
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati
Om du kollar ett av mina tidigare inlägg så ser du att tex asfalt KAN förstärka ljudet, för att minska måste materialet absorbera ljudet vilket asfalt inte gör.
----------------------------------------------------------------------
Jodå jag såg de inlägget men det var ju inte vad testerna visade. Men håll med om att om du står på en vilken bana som helst och ser dig omkring så har du fler relativt låga hinder än höga hinder vilket borde minska bullret på avstånd än om ljudet riktas uppåt och i högre grad har fri väg till gnälliga tanten.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Du har ju minst 6 st popnitar som går att byta och göra ett fäste till.
Men... det e klart posörfaktorn får en törn och som runkmotiv falerar den helt efter modifieringen.

Så då tillverkar nån en övergång från hexagonformat rör, med perfekt passform runt ljuddämparen, som övergår till ett runt rör som sen vinklas 90 grader nedåt?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
2008 kommer blir gryymt!!! :yoparty
 

Bifogat

  • MackeGellerasen059_small.jpg
    MackeGellerasen059_small.jpg
    112.8 KB · Visningar: 162

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..
Bullerplank skulle lösa alla DB problem, förmodligen sjukt dyrt men det är en långsiktig lösning...
..

Finns flera dokumenterade fall där bullerplank bara flyttat ljudet längre ifrån. Så tystare precis bakom själva planket men mera ljud än tidigare längre bort.
 

Ducisfun

BoTT nr 18
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati
Testerna visade att om man riktar bort ljudet från ljudmätaren så får man ett lägre ljudtryck. Det kunde både du och jag ha berättat för dem.
---------------------------------------------------------------
Japp, den här regeln pajar ju mina planer med sidoriktade (från ljudmätaren på A-torp) :D insatser i mitt nya Corse heltitansystem, det får bli nedåt istället som det verkar och hoppas det räcker :gnissla
 

Da Weasel

#72 Rookie1000
Gick med
5 May 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Hojlös =(
Därför att Svemo inte kan ställa sådana krav på banägarna medan de däremot kan påverka reglementet för förarna, Sevmo besiktigar ju bara säkerheten för förare och publik. Länsstyrelsen är den instans som kan ålägga banägarna att utföra bullerdämpande åtgärder.

Tack Gustav :tummenupp

Lite trist. Hade varit bra om banägarna oxå kunde vara med och ta sitt "ansvar".

Snart får väl alla montera såna här glidarsystem på sina hojjar he he
 

Bifogat

  • 60-252.gif
    60-252.gif
    51 KB · Visningar: 48

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
När det tillkommer en regeländring så här sent som inte finns i årets reglemente, vilken skyldighet har jag respektive svemo att denna nya regel når ut till svemoanslutna medlemmar? Är jag skyldig att själv varje månad söka information om eventuella ändringar på hemsidan eller har svemo nån skyldighet att skicka ut denna? SH är ju inte Svemos officiella kanal till medlemmarna.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När det tillkommer en regeländring så här sent som inte finns i årets reglemente, vilken skyldighet har jag respektive svemo att denna nya regel når ut till svemoanslutna medlemmar? Är jag skyldig att själv varje månad söka information om eventuella ändringar på hemsidan eller har svemo nån skyldighet att skicka ut denna? SH är ju inte Svemos officiella kanal till medlemmarna.

De skall kommunicera detta via sina officella kanaler vilket är den där blaskan du som licensinnehavare får hem i lådan. Står säkert nått i numret nästa vecka.
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
När det tillkommer en regeländring så här sent som inte finns i årets reglemente, vilken skyldighet har jag respektive svemo att denna nya regel når ut till svemoanslutna medlemmar? Är jag skyldig att själv varje månad söka information om eventuella ändringar på hemsidan eller har svemo nån skyldighet att skicka ut denna? SH är ju inte Svemos officiella kanal till medlemmarna.

När du anmäler dej till ett race så är du införstådd med samtliga för tävlingen gällande reglementen SR + TR och att den hoj du skall använda fullt stämmer med reglementet i den klassen du kör.
Det ligger alltså helt och full på den tävlande.
Det finns ingen annan man kan skylla på.
 

sandstream

Guest
De skall kommunicera detta via sina officella kanaler vilket är den där blaskan du som licensinnehavare får hem i lådan. Står säkert nått i numret nästa vecka.
Ny numret kom idag och jag hittade ingen info om ändringen. Vi får väl se om det står något i nästa nummer...

BTW: Intervjuer med Micke Nilsson och Arris (ERF) samt att Mike Luff sågar Gotland Ring.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Ny numret kom idag och jag hittade ingen info om ändringen. Vi får väl se om det står något i nästa nummer...

BTW: Intervjuer med Micke Nilsson och Arris (ERF) samt att Mike Luff sågar Gotland Ring.

Låter helt ossanolikt att de kan gå ut med denna typen av ändring, och sedan inte informera någonting alls om själva beslutet.

Ot: Varför sågades Gotland Ring? (gissar på avåkningszonerna eller den obefintliga depån?)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ny numret kom idag och jag hittade ingen info om ändringen. Vi får väl se om det står något i nästa nummer...

BTW: Intervjuer med Micke Nilsson och Arris (ERF) samt att Mike Luff sågar Gotland Ring.

Då tar det ett par dagar innan jag har den på posten här nere. Finns där något mer läsvärt än Luffen som spyr galla?
 

sandstream

Guest
Ot: Varför sågades Gotland Ring? (gissar på avåkningszonerna eller den obefintliga depån?)
Mike kunde inte förstå varför man byggt en bana på Gotland, inga förare vill åka dit enligt honom och det kommer aldrig att köras några tävlingar. Hela reportaget gick väl ut på att det är mycket snack från banägaren och liten verkstad, allt tar lång tid.
Då tar det ett par dagar innan jag har den på posten här nere. Finns där något mer läsvärt än Luffen som spyr galla?
Ja, det fanns faktiskt lite att läsa, inget jag skulle betala för i kiosken men den duger på muggen.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Mike kunde inte förstå varför man byggt en bana på Gotland, inga förare vill åka dit enligt honom och det kommer aldrig att köras några tävlingar. Hela reportaget gick väl ut på att det är mycket snack från banägaren och liten verkstad, allt tar lång tid.
Ja, det fanns faktiskt lite att läsa, inget jag skulle betala för i kiosken men den duger på muggen.

att läsa eller torka sig med? :va
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Mike kunde inte förstå varför man byggt en bana på Gotland, inga förare vill åka dit enligt honom och det kommer aldrig att köras några tävlingar. Hela reportaget gick väl ut på att det är mycket snack från banägaren och liten verkstad, allt tar lång tid.

Låter ungefär som alla banägare ungefär... Vet ju några till som snackar en hel del...
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag har under 4 säsonger av tävlande blivit kontrollmätt EN gång.
Är det inte just där som problem nummer ett ligger?
Inte att den befintliga 95db förbipasserande är för hög, utan att dom regler som redan finns inte efterföljs eller kontrolleras?

Om man höll på den 95dB kravet (och göra gällande som i ERF att högt ljud i förbifart = straff) så skulle nog problemet va en god bit på väg att lösas.

Idag görs väldigt få mätningar och citat

"Om man skulle mäta alla skulle ju topp 10 försvinna...
Jag låter va osagt vem som sa det, men jag har hört den några gånger från SVEMO RR sektion...

Ytterligare en kontroll som teknisk kontroll ska göra, fan så skoj det blir i Anderstorp som får den värsta smällen, kontrollera ALLA krökar att de sitter fast ordentligt.

Bättre vore om SVEMO RR sektion kunde köpa och tillhandahålla bra/godkända ljudmätare till tävlingarna och hjälpa arrangörerna med att kunna utföra ljudmätningar på ett bra sätt.

Vissa miljökontor har ljudmätare att låna ut för just sånt här, Östergötlands miljökontor har ett sånt där "öra" man kan låna för att mäta om ljudet är skadligt etc (finns ibland på gym, publika lokaler osånt)

Återigen, bra tänkt, konstigt resultat...
 
Last edited:

Freddy

har bra balans...
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
BMW
Har ni PRO SB killar blivit informerade om detta?

Ska bli kul att se reaktionerna där.....

NEJ... vi hade ju bara ett möte på mässan där svemo deltog och vi diskuterade klassen i sin helhet.
detta var tydligen dagen efter att beslutet om ljudkröken togs.

vaket eftersom vid det här laget har väl alla i serien precis fått hem sina ljuddämpare för säsongen...

känns som mina licenspengar skulle göra mera nytta i nått annat nordiskt land...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top